Τις παρατηρήσεις της στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού που κατατέθηκε στην Βουλή με τίτλο «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΞΕΝΑΓΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΧΡΟΝΟΜΕΡΙΣΤΙΚΩΝ ΜΙΣΘΩΣΕΩΝ, ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ», υπέβαλλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, με ιδιαίτερη έμφαση στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και το θέμα των DMMO’s.
Οι παρατηρήσεις της ΠΟΞ έχουν ως ακολούθως:
“Το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του Υπουργείου σας κινείται στη σωστή κατεύθυνση και επιχειρεί να επιλύσει συγκεκριμένα ζητήματα που αφορούν την αδειοδότηση και λειτουργία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα να βελτιώσει το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τους Οργανισμούς Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών.
Σχετικά θα περιοριστούμε στις εξής παρατηρήσεις.
1.Επί του άρθρου 4 του σχεδίου νόμου με τίτλο: «Προθεσμία περιβαλλοντικής αδειοδότησης τουριστικών καταλυμάτων και εγκαταστάσεων ειδικής τουριστικής υποδομής – Προσθήκη άρθρου 7Α στον ν. 4276/2014».
Προτείνεται, στο πλαίσιο της ανάγκης δίκαιης και ισότιμης αντιμετώπισης των περιπτώσεων που ρυθμίζονται με τη συγκεκριμένη διάταξη, να εναρμονιστούν οι προβλέψεις των παραγράφων 1 και 2 που αφορούν τα τουριστικά καταλύματα με αυτές των παραγράφων 3 και 4 που αφορούν τις εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής και ειδικότερα:
Α. Να προβλεφθεί πως δυνατότητα ένταξης στις ρυθμίσεις των παραγράφων 1 και 2 έχουν και τα τουριστικά καταλύματα που δεν διαθέτουν Α.Ε.Π.Ο. (όπως προβλέπεται και για τις εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής) και
Β. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής του αιτήματος έκδοσης ή παράτασης της Α.Ε.Π.Ο. ή
υπαγωγής σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (Π.Π.Δ.) να οριστεί η 31 Δεκεμβρίου 2024.
Με τις ανωτέρω τροποποιήσεις θα παρασχεθεί η δυνατότητα ένταξης στις συγκεκριμένες διατάξεις σε μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων τουριστικών καταλυμάτων, που είναι και το ζητούμενο.
Ενόψει των ανωτέρω προτείνεται το άρθρο 4 να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«Στον ν. 4276/2014 (Α’ 155) προστίθεται άρθρο 7Α ως εξής:
Άρθρο 7Α
Προθεσμία περιβαλλοντικής αδειοδότησης τουριστικών καταλυμάτων και εγκαταστάσεων ειδικής τουριστικής υποδομής
Τα τουριστικά καταλύματα της παρ. 2 του άρθρου 1, που διαθέτουν, μέχρι την 1η Ιουλίου 2024, Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.) ή έχουν γνωστοποιήσει τη λειτουργία της δραστηριότητάς τους ή έχουν λάβει έγκριση λειτουργίας της δραστηριότητας, λειτουργούν νόμιμα, ακόμα και αν ελλείπει ή έχει λήξει η χρονική διάρκεια ισχύος της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (Α.Ε.Π.Ο.), εφόσον έχει κατατεθεί, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024, αίτημα για την έκδοσή της στην αρμόδια υπηρεσία.
Στα τουριστικά καταλύματα που διέθεταν Ε.Σ.Λ. ή γνωστοποίηση λειτουργίας της δραστηριότητας ή έγκριση λειτουργίας της δραστηριότητας, και λόγω λήξης ή έλλειψης της Α.Ε.Π.Ο. έχει ανακληθεί το Ε.Σ.Λ. ή έχει διακοπεί η λειτουργία της δραστηριότητας, επαναχορηγείται το Ε.Σ.Λ. και επιτρέπεται, μετά από απόφαση της αρμόδιας υπηρεσίας, η λειτουργία της δραστηριότητας, εφόσον μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024 έχει υποβληθεί στην αρμόδια υπηρεσία αίτημα για την έκδοση ή παράταση της Α.Ε.Π.Ο. ή την υπαγωγή σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (Π.Π.Δ.).
Οι εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής της παρ. 3 του άρθρου 1, που διαθέτουν, μέχρι την 1η Ιουλίου 2024, Ε.Σ.Λ. ή έχουν γνωστοποιήσει τη λειτουργία της δραστηριότητάς τους ή έχουν λάβει έγκριση λειτουργίας της δραστηριότητας, λειτουργούν νόμιμα, ακόμα και αν ελλείπει ή έχει λήξει η Α.Ε.Π.Ο. ή δεν έχει υποβληθεί δήλωση υπαγωγής σε Π.Π.Δ., εφόσον έχει κατατεθεί σχετικό αίτημα στην αρμόδια υπηρεσία ή αυτό κατατεθεί ως την 31η Δεκεμβρίου 2024. Εξαιρούνται της εφαρμογής του πρώτου εδαφίου εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής που ευρίσκονται σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα ή σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης.
Στις εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής, που διέθεταν Ε.Σ.Λ. ή γνωστοποίηση λειτουργίας της δραστηριότητας ή έγκριση λειτουργίας της δραστηριότητας, και λόγω έλλειψης της Α.Ε.Π.Ο. ή έγκρισης δήλωσης υπαγωγής Π.Π.Δ. έχει ανακληθεί το Ε.Σ.Λ. ή έχει διακοπεί η λειτουργία της δραστηριότητας, επαναχορηγείται το Ε.Σ.Λ. και επιτρέπεται, μετά από απόφαση της αρμόδιας υπηρεσίας, η λειτουργία της δραστηριότητας, αν υποβληθεί αίτημα για την έκδοση της Α.Ε.Π.Ο. ή δήλωση υπαγωγής Π.Π.Δ. στην αρμόδια υπηρεσία, έως την 31η Δεκεμβρίου 2024.
Εξαιρούνται της εφαρμογής του πρώτου εδαφίου εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα ή σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης.
Στις περιπτώσεις των παρ. 1 έως 4 για την προσκόμιση της Α.Ε.Π.Ο. ή της δήλωσης υπαγωγής σε Π.Π.Δ. στην υπηρεσία, η οποία χορηγεί το Ε.Σ.Λ. ή την έγκριση λειτουργίας της δραστηριότητας ή παραλαμβάνει τη γνωστοποίηση λειτουργίας της δραστηριότητας, τίθεται προθεσμία έως την 31η Οκτωβρίου 2025. Μετά την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας του πρώτου εδαφίου, ανακαλείται το Ε.Σ.Λ. ή η έγκριση λειτουργίας της δραστηριότητας ή διακόπτεται η λειτουργία της δραστηριότητας, σύμφωνα με τα άρθρα 3 και 4.».
Επί του άρθρου 23 του σχεδίου νόμου με τίτλο «Θέσπιση Σήματος Επισκέψιμου Αποσταγματοποιείου – Ποτοποιείου – Προσθήκη άρθρου 25Ε στον ν. 4276/2014».
Προτείνεται να προβλεφθεί η δυνατότητα χορήγησης συνδυαστικού σήματος «Επισκέψιμου Οινοποιείου και Αποσταγματοποιείου».
Επί του Μέρους Δ του σχεδίου νόμου με τίτλο «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ».
Σας επισυνάπτουμε τις προτάσεις της Π.Ο.Ξ. για τον ανασχεδιασμό της τουριστικής εκπαίδευσης.
Επί του άρθρου 52 του σχεδίου νόμου με τίτλο «Ειδική Επιτροπή Τουρισμού – Προσθήκη άρθρου 4Α στον ν. 4875/2021».
Με την προτεινόμενη διάταξη επιχειρείται να βελτιωθεί το πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών. Η ρύθμιση αυτή κινείται στη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο, κατά την άποψη μας, αν επιθυμούμε να διασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία των DMMO’s, απαιτούνται πιο ριζικές αλλαγές στο σχετικό νομοθετικό πλαίσιο. Σχετικά έχουμε αποστείλει στο Υπουργείο σας τις προτάσεις μας, τις οποίες επισυνάπτουμε στις παρατηρήσεις μας ως παράρτημα.
Επί της προωθούμενης ρύθμισης έχουμε να επισημάνουμε πως α. από τη σύνθεση της Ειδικής Επιτροπής Τουρισμού δεν διασφαλίζεται πως η άποψη των εκπροσώπων των τουριστικών φορέων θα λαμβάνεται υπόψη, μιας και αυτοί θα μετέχουν με δύο (2) μόνο από τα επτά (7) συνολικά μέλη της Επιτροπής, και β. σε σχέση με την αναφορά που γίνεται στην περίπτωση γ) του άρθρου 1 σε εκπρόσωπο από την τοπική Ένωση ξενοδόχων, θα πρέπει να ορίζεται ρητά πως αυτή αφορά σε Ενώσεις Ξενοδόχων που είναι μέλη της Π.Ο.Ξ. και μόνο εφόσον στη συγκεκριμένη περιοχή δεν λειτουργεί Ένωση Ξενοδόχων μέλος της Π.Ο.Ξ., θα ορίζεται εκπρόσωπος από το Επιμελητήριο της περιοχής.
Ενόψει των ανωτέρω προτείνεται το άρθρο 52 να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«Στον ν. 4875/2021 (Α’ 250) προστίθεται άρθρο 4Α ως εξής:
«Άρθρο 4Α
Ειδική Επιτροπή Τουρισμού
Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού συστήνεται και συγκροτείται Ειδική Επιτροπή Τουρισμού (Επιτροπή), που αποτελείται από επτά (7) μέλη με εμπειρία ή ενασχόληση στον τομέα του τουρισμού, στην οποία συμμετέχουν υποχρεωτικά:
α) ένας (1) εκπρόσωπος της αρμόδιας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού, με τον αναπληρωτή του,
β) ένας (1) εκπρόσωπος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος στην οικεία περιφέρεια, με τον αναπληρωτή του και
γ) ένας (1) εκπρόσωπος από την τοπική Ένωση ξενοδόχων, η οποία είναι μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων ή, εφόσον στη συγκεκριμένη περιοχή δεν δραστηριοποιείται κάποια Ένωση ξενοδόχων μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, από Επιμελητήριο της περιοχής, με τον αναπληρωτή του.
Οι συνεδριάσεις της επιτροπής δύναται να πραγματοποιούνται και με τηλεδιάσκεψη κατά τα λοιπά εφαρμοζόμενων των άρθρων 13 έως 15 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45).
Η Επιτροπή γνωμοδοτεί προς το Δ.Σ. του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού για τα θέματα των άρθρων 5 και 6. Για την έκδοση οποιασδήποτε απόφασης που προκαλεί δαπάνη από τους Οργανισμούς Διαχείρισης και αφορούν στην εφαρμογή της αναπτυξιακής και τουριστικής πολιτικής του προορισμού, βάσει του ετήσιου σχεδίου του άρθρου 6, στην εκτέλεση και σύναψη συμβάσεων της παρ. 2 του άρθρου 5 και στον εν γένει σχεδιασμό και την υλοποίηση της στρατηγικής μάρκετινγκ και τουριστικής προβολής του προορισμού, απαιτείται σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής.
Το παρόν εφαρμόζεται και στους Οργανισμούς της παρ. 2 του άρθρου 4.»
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.
Με εκτίμηση
Γιάννης Χατζής Άγγελος Καλλίας
Πρόεδρος Δ.Σ. Γενικός Γραμματέας”
Πηγή money-tourism.gr