Η πρόταση έρχεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στοχεύσει στην προστασία της πρωτογενούς ύλης και των ΜΜΕ έναντι των μεγαθηρίων. Τι θα προβλέπει το νέο ενιαίο ψηφιακό πλαίσιο
Το δικαίωμα να διεκδικήσουν χρήματα από τη Google και το Facebook για τις ειδήσεις που αναρτούν και για το περιεχόμενο που φιλοξενούν φαίνεται πως θα έχουν οι εκδότες των ΜΜΕ, μετά από αντίστοιχη πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα τεθεί σε διαβούλευση το Σεπτέμβριο.
“Η βιωσιμότητα των εκδοτικών επιχειρήσεων στην ΕΕ μπορεί να είναι σε κίνδυνο, με τον κίνδυνο να υπάρχουν περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις για την πολυφωνία των Μέσων Ενημέρωσης, τον δημοκρατικό διάλογο και την ποιότητα των πληροφοριών” αναφέρει χαρακτηριστικά προσχέδιο των προτάσεων της Κομισιόν.
Αυτό θα σήμαινε ότι η μητρική εταιρεία της Google, η Alphabet, θα μπορούσε να αντιμετωπίσει απαιτήσεις από τους εκδότες ώστε να πληρώσει για να χρησιμοποιεί αποσπάσματα από τα άρθρα τους σε υπηρεσίες της όπως το Google News.
Η προστασία δικαιωμάτων που ισχύσει σήμερα , και είναι γνωστή ως “συγγενικά δικαιώματα”, καλύπτει καλλιτέχνες, δισκογραφικές εταιρείες και τηλεοπτικούς σταθμούς. Η Επιτροπή επιθυμεί να επεκταθεί στους παραγωγούς των ειδήσεων (εκδότες) που παράγουν μαζικά text-based δημοσιογραφία.
Τα “συγγενικά δικαιώματα” αποδίδονται σε εκείνους που βοηθούν στο να καταστεί η εργασία του αρχικού συγγραφέα διαθέσιμη στο ευρύ κοινό, για παράδειγμα ερμηνευτές, παραγωγούς και φορείς εκπομπών. Η Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο να χορηγήσει τα εν λόγω δικαιώματα στους εκδότες ειδήσεων. Θα αναγνωρίσει το ρόλο τους ως επενδυτές σε πρωτογενές περιεχόμενο και να τους δώσουμε μια ισχυρότερη θέση στις διαπραγματεύσεις με άλλους παράγοντες της αγοράς” δήλωσε υψηλόβαθμο στέλεχος της Επιτροπής στη Βρετανική Guardian.
Ωστόσο, δεν θα υπήρχε καμία υποχρέωση για τους εκδότες να απαιτήσουν από τη Google αμοιβή για τη χρήση του περιεχομένου τους, και πολλοί μπορεί να επιλέξουν να συνεχίσουν να το διαθέτουν χωρίς κόστος, με την ελπίδα να προσελκύσουν περισσότερους αναγνώστες.
Οι προτάσεις αποτελούν μέρος της προσπάθειας δημιουργίας μιας ψηφιακής ενιαίας αγοράς στην Ευρώπη, όπως εγκρίθηκε ήδη από τον Μάιο του 2015, και η οποία έχει ως γενικό στόχο τη μείωση των διαφορών μεταξύ των εθνικών καθεστώτων πνευματικής ιδιοκτησίας ώστε να επιτρέπει την ευρύτερη διαδικτυακή πρόσβαση σε ταινίες, τηλεοπτικές εκπομπές, αθλητικές μεταδόσεις και μουσική από τους χρήστες σε ολόκληρη την ΕΕ.
Αξίζει να σημειωθεί πως προηγούμενες αντίστοιχες προσπάθειες έπεσαν στο κενό. Στην Ισπανία όταν επιβλήθηκε ειδική εισφορά η Google έκλεισε την υπηρεσία Google News, ενώ στη Γερμανία οι εκδότες μετά από δραματική πτώση της κίνησης, σταμάτησαν να χρεώνουν την εταιρεία.
Πηγή: The Guardian