Απαισιοδοξία επικρατεί στους κόλπους της Κρουαζιέρας καθώς η κατάσταση συνεχίζει να εμφανίζεται ‘τραγική’ για το 2018.
Όπως δήλωσε στην «δημοκρατική» ο κ. Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας, ο κλάδος όχι μόνον βρίσκεται σε…. ελεύθερη πτώση, αλλά εάν δεν βελτιωθεί το κλίμα στον Τουρισμό και στις γεωπολιτικές εξελίξεις, δεν πρόκειται να ανακάμψει η κρουαζιέρα ούτε από το 2020 κι έπειτα!
«Από την αρχή της δεκαετίας έως και το 2015, η κρουαζιέρα κατέγραψε μια σταθερή ανοδική πορεία χρόνο με το χρόνο. Το 2016, υπήρξε μια αλματώδης αύξηση, η οποία όμως ήταν πλασματική και συγκυριακή. Κι αυτό γιατί οι εξελίξεις στην περιοχή, επηρέασαν τον θαλάσσιο τουρισμό. Τα κρουαζιερόπλοια επέλεξαν την Ελλάδα, λόγω της έκτακτης κατάστασης. Ωστόσο, το 2017 οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον θαλάσσιο τουρισμό, άλλαξαν δρομολόγια και επέλεξαν άλλους προορισμούς, όπως η βόρεια θάλασσα, ενώ μια παρτίδα νέων πλοίων, προωθήθηκαν προς την Ασία. Από εκεί και πέρα, χάσαμε πολύ έδαφος. Επειδή το κλίμα με τις εξελίξεις στην περιοχή, την τουρκική προκλητικότητα και τις εντάσεις στην Συρία κ.λπ. συνεχίζεται, η πτώση παραμένει μεγάλη. Το 2017, ο θαλάσσιος τουρισμός σημείωσε πτώση της τάξης του 20% σε προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και 15% μείωση στις αφίξεις επιβατών. Στα ίδια επίπεδα θα κυμανθεί και το 2018 και είναι αδύνατο να μπορέσουν να καλυφθούν οι απώλειες. Με τα σημερινά δεδομένα πρέπει να περιμένουμε βελτίωση από το 2020 κι έπειτα, και εφόσον εξομαλυνθούν οι καταστάσεις. Οι μικρές αυξήσεις του 1-2% μπορεί απλά να βοηθήσουν μερικές καταστάσεις», όπως είπε.
Η Τουρκία στην αντεπίθεση
Την ίδια ώρα και ενώ η Ελλάδα χάνει κατά κράτος στο θέμα της Κρουαζιέρας, η Τουρκία ανακάμπτει δυναμικά στον κλάδο.
«Η Ελλάδα με τα νησιά της, διαθέτει μια ακτογραμμή που δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο. Όμως δεν κάνουμε τίποτε για να ενισχύσουμε την θέση μας και να προσπαθήσουμε έστω να βρούμε λύσεις. Οι γείτονές μας, οι Τούρκοι, ανακάμπτουν πολύ δυναμικά αυτή την περίοδο στον Τουρισμό αλλά και στον τομέα της Κρουαζιέρας, δίνοντας γενναίες επιχορηγήσεις και πολλά κίνητρα την στιγμή που εμείς, ως χώρα, το μόνο που ξέρουμε είναι να βάζουμε αυξήσεις σε ελλιμενισμούς και ένα σωρό οικονομικές επιβαρύνσεις. Μπορεί τα δύο χρόνια του 2016 και του 2017 να καταφέραμε να κερδίσουμε λόγω των γεωπολιτικών συγκυριών, αυτή την στιγμή όμως η κατάσταση έχει ανατραπεί άρδην. Η Τουρκία, μας παίρνει τους τουρίστες κι εμείς δεν κάνουμε τίποτε γι αυτό» λέει ο κ. Κόντες.
Αν και η Ελλάδα παραμένει ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο στον τομέα της κρουαζιέρας, δεν καταφέρνει να εισπράξει τα οφέλη που της αναλογούν και τα έσοδα μειώνονται συστηματικά. Από την άλλη, το υπουργείο Τουρισμού αν και διαβεβαίωνε πως κάνει κινήσεις βελτίωσης του κλίματος (όχι σε γεωπολιτικό επίπεδο) τελικά, δεν έχει καταφέρει να κάνει την χώρα μας ελκυστική για την Κρουαζιέρα.
Εάν και το 2018 κλείσει με πτώση, μόνον μετά το 2020 θα πρέπει να περιμένουμε μικρή βελτίωση της κατάστασης και φυσικά, θα είναι πολύ δύσκολο να καλύψει τις τεράστιες απώλειες που σημειώνονται.
Οι προτάσεις
Προκειμένου η χώρα μας να ωφεληθεί περισσότερο από τη γενικότερη δυναμική του κλάδου που αναπτύσσεται διαρκώς σε παγκόσμιο επίπεδο, η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας έχει διατυπώσει τις εξής προτάσεις:
-Εφαρμογή λιμενικής – τουριστικής πολιτικής προς τη σωστή κατεύθυνση και αξιοκρατική προσέγγιση αποφάσεων.
-Προγραμματισμός και σταδιακή κατασκευή υποδομών σε λιμένες / αεροδρόμια / οδικά δίκτυα / ανάδειξη αρχαιολογικών μνημείων.
-Βελτίωση υπηρεσιών, εξυπηρέτηση πλοίων και επιβαινόντων εις προορισμούς επικράτειας και προώθηση τοπικών προϊόντων.
-Εξάλειψη γραφειοκρατίας και διατυπώσεων με σκοπό να γίνει η χώρα άκρως ελκυστική στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού.
-Απλοποίηση τελωνιακών διατυπώσεων. Εξέταση για ενδοκοινοτική κρουαζιέρα με ανταγωνιστικούς όρους.
-Η Επιτροπή Κρουαζιέρας εδραιώθηκε για να επιλύσει άμεσα, επείγοντα θέματα, βοηθώντας την ανάπτυξη του κλάδου, αλλά για μια φορά ακόμη με την πολυπληθή στελέχωση και την κρατική νοοτροπία δεν φαίνεται να προχωρά για τον σκοπό που ιδρύθηκε.
Κερδίζει έδαφος το yachting
Την ίδια ώρα, και παρά το πολύ κακό κλίμα που κυριαρχεί στην κρουαζιέρα, το «Yachting» δείχνει να κερδίζει έδαφος στην Ελλάδα, καταγράφοντας ανοδικές τάσεις.
«Το Yachting πάει αρκετά καλύτερα, αφού πρόκειται για σκάφη που προέρχονται από διάφορες περιοχές όπως π.χ. η Τουρκία και δεν έχουν πρόβλημα να προσεγγίσουν τα ελληνικά νησιά. Πολλά από αυτά ναυλώνονται από την χώρα μας και ταξιδεύουν σε χώρες, όπως η Κροατία. Αυτή η τάση δείχνει να έχει ανοδική πορεία και ζήτηση –αλλά βέβαια, μιλάμε για μικρά νούμερα. Ωστόσο, οι πελάτες είναι υψηλού επιπέδου, έρχονται μεμονωμένα στα νησιά μας, αφήνουν περισσότερα χρήματα (ανά επιβαίνοντα) και αναζητούν πολλές εμπειρίες. Απλά, δεν είναι μαζικός τουρισμός. Μην ξεχνάτε όμως, πως το Yachting έχει και άλλα πλεονεκτήματα. Επειδή τα σκάφη είναι μικρότερα από ό,τι τα κρουαζιερόπλοια, μπορούν να επισκεφτούν περισσότερα λιμάνια και δεν έχουν να εκτελέσουν δρομολόγια με συγκεκριμένες προσεγγίσεις. Έτσι, έχουν περισσότερα οφέλη οι τοπικές κοινωνίες και οι ντόπιες αγορές. Επίσης, με το Yachting εξελίσσεται και ο εναλλακτικός τουρισμός αφού όποιοι το επιλέξουν, μπορούν να επιδοθούν και σε άλλες δραστηριότητες στα νησιά ή όπου προσεγγίζουν, όπως το diving, ο αναρριχητικός τουρισμός κ.λπ.», τόνισε ο κ. Κόντες.
Ο κλάδος του yachting αποφέρει ακόμα περαιτέρω ενίσχυση στον θαλάσσιο τουρισμό στη χώρα μας, μια που η πολυνησία και οι παραλίες δίνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στους απαιτητικούς πελάτες του yachting.
Ο κ. Κόντες εκτιμά ότι απαιτείται να γίνουν σοβαρές κινήσεις σε θέματα ασφαλείας ώστε να προσαρμοστεί η νομοθεσία σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά δεδομένα.
«Ο εκσυγχρονισμός ελέγχου σκαφών και η εξυπηρέτηση μαρινών, είναι θέματα που πρέπει να επιλυθούν για να ενισχυθεί το yachting στην Ελλάδα» όπως ανέφερε.