Για την λειτουργία του θεσμού του Περιφερειακού Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, μιλάει σήμερα στην «δημοκρατική» ο κ. Φίλιππος Τριομμάτης.
Οι καταγγελίες αφορούν σε πολλές διαφορετικού είδους υποθέσεις και ο θεσμός, λειτουργεί ως διαμεσολαβητής, για να βοηθήσει και να υποστηρίξει τον Πολίτη και τις Επιχειρήσεις της περιοχής και των νησιών μας.
Επίσης, μιλάει για το Πανελλήνιο Δίκτυο Συμπαραστατών του οποίου από το 2020 είναι πρόεδρος ενώ αναφερόμενος στην συνεργασία του με τον Περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο, υπογραμμίζει πως ‘ξεπέρασε κάθε προσδοκία’!
• Κύριε Τριομμάτη, μιλήστε μας για τον θεσμό του Περιφερειακού Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Τι είναι και πώς μπορεί να στηρίξει τον πολίτη;
Ο Συμπαραστάτης επιλέγεται με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με ειδική πλειοψηφία των τριών πέμπτων (3/5) των παρόντων μελών του.
Ο νομοθέτης έκρινε ότι η ανωτέρω ειδική πλειοψηφία μπορεί να εξασφαλίσει, τόσο το κύρος του θεσμού, όσο και την ευρεία αποδοχή του από τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου
Ο Περιφερειακός Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών της Περιφέρειας, των νομικών της προσώπων και των επιχειρήσεών της και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους.
O Συμπαραστάτης διεκπεραιώνει τις ενώπιων του υποθέσεις είτε εγγράφως είτε προφορικώς, ενημερώνοντας και στις δύο περιπτώσεις τον ενδιαφερόμενο.
Ο θεσμός του περιφερειακού διαμεσολαβητή, στον οποίο μπορεί να προσφύγει κάθε άμεσα θιγόμενος πολίτης ή επιχείρηση για κακοδιοίκηση, εισάγεται στην διοικητική διάρθρωση της τοπικής αυτοδιοίκησης με το Πρόγραμμα “Καλλικράτης” (Ν.3852/2010).
Πολύ πριν τον “Καλλικράτη”, υπήρξαν συστάσεις από όργανα του Συμβουλίου της Ευρώπης, για την ίδρυση και λειτουργία τοπικών και περιφερειακών διαμεσολαβητών.
Ο Συμπαραστάτης έχει ως αποστολή, πέραν από την έγκαιρη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης, τη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών – Περιφερειακών αρχών, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση του δημάρχου – περιφερειάρχη και άλλων αιρετών οργάνων από τη συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών. Μέσω του Συμπαραστάτη, αποτρέπονται πρόσθετες διαδικασίες (προσφυγές σε ελεγκτικούς μηχανισμούς και στη δικαιοσύνη), επειδή πολλά προβλήματα κακοδιοίκησης επιλύονται στο πλαίσιο του ίδιου Ο.Τ.Α., με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση διαδικασιών, πόρων, χρόνου, χρήματος και ελαχιστοποίηση της ταλαιπωρίας των πολιτών”.
Υπογραμμίζεται ότι, σύμφωνα με το γράμμα της διάταξης του άρθρου 179 του ν.3852/2010, δικαίωμα υποβολής αναφοράς στον Συμπαραστάτη αναγνωρίζεται μόνο στο πρόσωπο του/της άμεσα θιγόμενου πολίτη – επιχείρησης.
Συνεπώς, η ύπαρξη άμεσου έννομου συμφέροντος αποτελεί προϋπόθεση του παραδεκτού της υποβαλλόμενης καταγγελίας, ενώ πρέπει να χαρακτηρίζονται, άνευ ετέρου, απαράδεκτες και να τίθενται στο αρχείο οι καταγγελίες που υποβάλλονται για υποθέσεις τρίτων. Σημειώνεται ειδικά ότι δεν υπάρχει δυνατότητα αυτεπάγγελτης διερεύνησης ατομικών υποθέσεων πολιτών.
• Ποια παράπονα δέχεστε πιο συχνά; Είναι εύκολη η διευθέτησή τους;
Υπάρχουν υπηρεσίες για τις οποίες πράγματι υπάρχει σαφής διαφορά σε σχέση με την συχνότητα καταγγελιών και αναφορών και δεν είναι άλλες από αυτές που εκ των πραγμάτων οι αρμοδιότητές τους αφορούν, άμεσα στις ατομικές και επιχειρηματικές λειτουργίες πολιτών και επιχειρήσεων. Σαν παράδειγμα μπορώ να αναφέρω υπηρεσίες όπως η διεύθυνση υγείας και κοινωνικής μέριμνας, η διεύθυνση μεταφορών, οι τεχνικές υπηρεσίες κ.λπ. Σε κάθε περίπτωση όμως η συνεργασία που έχω τόσο με τους επικεφαλής των διευθύνσεων, όσο και με τους αιρετούς που προΐστανται αυτών των υπηρεσιών, μπορεί να χαρακτηριστεί ως κάτι παραπάνω από άψογη.
Η αλήθεια είναι ότι η συνεργασία μου με τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο ξεπέρασε κάθε προσδοκία.
Ειλικρινά και παρά το γεγονός ότι η φύση του θεσμού εμπεριέχει και ελεγκτικές διαδικασίες, ουδέποτε παρενέβη στο έργο μου και συγκρίνοντας πρακτικές και διαδικασίες άλλων συναδέλφων και ΟΤΑ ομολογώ ότι ήταν κάτι που δεν περίμενα κατά την έναρξη της θητείας μου.
Άλλωστε είναι γνωστό ότι μας συνδέει σχέση αλληλοεκτίμησης η οποία μεταφράζεται σε υποδειγματική συνεργασία. Οφείλω λοιπόν να τον ευχαριστήσω δημόσια για αυτό.
• Ποιος είναι ο μέχρι τώρα απολογισμός της θητείας εν έτει 2022 (και μετά την διετία της κρίσης του Covid).
Στατιστικά και παρά το δυσμενέστατο περιβάλλον το οποίο υπήρχε εξαιτίας της πανδημίας, όπου σχεδόν η μισή περίοδος, μας προσπέρασε με μερική απαγόρευση κυκλοφορίας και εντός του οποίου τουλάχιστον το 50% των εργαζομένων θα έπρεπε να λειτουργεί εξ αποστάσεως με κατ’ οίκον εργασία, στον θεσμό προσέφυγαν πλήθος πολιτών και επιχειρήσεων. Αρκετές από αυτές τις υποθέσεις διεκπεραιώθηκαν με επιτόπια παρέμβαση του Συμπαραστάτη στην εμπλεκόμενη υπηρεσία. Υπήρχαν και αυτές που χρειάστηκε να προκληθεί έλεγχος και να επιβληθούν, ακόμα και διοικητικές ποινές.
Επιπλέον κατατέθηκε η Χάρτα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του πολίτη για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Εκτός από τους πολίτες που έκαναν χρήση της διαμεσολάβησης για κάποια υπηρεσία της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, αρκετοί συμπολίτες αλλά και επιχειρήσεις αναζήτησαν λύσεις από τον θεσμό του Συμπαραστάτη για θέματα και υπηρεσίες που δεν ήταν στην αρμοδιότητα μου. Ενδεικτικά μπορώ να αναφέρω θέματα τραπεζικών οφειλών ή ρυθμίσεων, ασαφείς χρεώσεις σε λογαριασμούς κοινής ωφέλειας καθώς και αυθαίρετες κατασκευές αυτών, θέματα εργασιακά με Δημόσιες υπηρεσίες, ακόμα και θέματα με την καταβολή συντάξεως ή και ρυθμίσεων οφειλών σε Εφορία και ΕΦΚΑ. Σε καμία των ανωτέρων περιπτώσεων, πολίτης δεν απομακρύνθηκε μη έχοντας πάρει τουλάχιστον μια συμβουλή, ή ακόμα και μιας πρώτης επικοινωνίας με την αρμόδια υπηρεσία ή φορέα. Η διάκριση όμως της αρμοδιότητας είναι σαφής από τον νομοθέτη και ο διαχωρισμός που υπάρχει στις υπηρεσίες που μπορούν να προσφερθούν από τον Συνήγορο του Πολίτη σε κεντρικό επίπεδο έναντι των υπηρεσιών που μπορεί να παρέχει ο Περιφερειακός Συμπαραστάτης, πρέπει να γίνονται σεβαστές και κατανοητές στους πολίτες που προσφεύγουν στον θεσμό.
• Κύριε Τριομμάτη είστε πρόεδρος του Πανελλήνιου Δικτύου Δημοτικών και Περιφερειακών Συμπαραστατών. Ποια είναι τα επόμενα βήματα τόσο προσωπικά όσο και για τον θεσμό;
Το Πανελλήνιο Δίκτυο Συμπαραστατών του οποίου από το 2020 έχω την τιμή να ασκώ την προεδρία, αποτελεί την ένωση των δυνάμεων όλων των αιρετών Δημοτικών και Περιφερειακών Συμπαραστατών. Το Δίκτυο, είναι το συλλογικό όργανο στήριξης του θεσμού του Συμπαραστάτη και στοχεύει στην ανάπτυξη και προώθηση του θεσμού σε κάθε δήμο και σε κάθε περιφέρεια της Ελληνικής Επικράτειας.
Στην παρούσα θητεία μας αρκετά λειτουργικά προβλήματα επιλύθηκαν παρά το γεγονός ότι η ανταπόκριση του ΥΠΕΣ σε αρκετά από τα αιτήματά μας δεν ήταν η αναμενόμενη. Επιδιώκουμε σε συνεργασία με τον αρμόδιο αν. υπουργό αλλά και με τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα την ενίσχυση του θεσμού μέσα από την καθιέρωση αναβαθμισμένων αρμοδιοτήτων οι οποίες θα καθιερώσουν έναν σχετικά νέο στην τοπική αυτοδιοίκηση θεσμό.
Σε προσωπικό επίπεδο θα συνεχίσω να εργάζομαι για αυτό τον σκοπό ανεξάρτητα από τις αποφάσεις που θα λάβω με το νέο έτος σχετικά με την παρουσία μου στα κοινά, είτε αυτή η παρουσία είναι σε επίπεδο ΟΤΑ ή σε επιμελητηριακό επίπεδο και πάντα σε συνεργασία με μια ομάδα η οποία έχει παρουσιάσει μετρήσιμο, ποσοτικό και ποιοτικό έργο. Θα μιλήσω μαζί τους και θα πάρουμε αποφάσεις συντονίζοντας τις δυνάμεις μας και συνεχίζοντας τις σωστές πρακτικές επωφελεία πολιτών και επιχειρήσεων.