Συνεντεύξεις

Βάνα Αγγελοπούλου: Η Δια Βίου Μάθηση κομβικός μηχανισμός ανάσχεσης της ανεργίας

Για το πολύ σημαντικό και ουσιαστικό έργο που επιμελείται στα ΚΕΚ Γ. Γεννηματάς, μιλάει σήμερα στην «δημοκρατική» η διευθύνουσα σύμβουλος, κυρία Βάνα Αγγελοπούλου Μανωλάκη. Όπως υπογραμμίζει μεταξύ άλλων, ‘Σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εποχή όπου οι απαιτήσεις της αγοράς εργασίας αυξάνονται, είναι καθήκον μας να αξιοποιήσουμε τη Δια Βίου Μάθηση ως έναν από τους κύριους – κομβικούς θα έλεγα- μηχανισμούς ανάσχεσης της ανεργίας’ με την περιφερειακή αρχή του κ. Γιώργου Χατζημάρκου να επενδύει ίδιους πόρους της για την υλοποίηση δράσεων και ενεργειών.
Επίσης, μιλάει για τα δημοφιλή προγράμματα, για την περίοδο του κορωνοϊού και για τον σχεδιασμό και τις θεματικές ενότητες των προγραμμάτων κατάρτισης.
• Κυρία Μανωλάκη, έχετε ένα πλούσιο βιογραφικό και εμπειρία πάνω στα θέματα απασχόλησης και κατάρτισης. Είστε διευθύνουσα σύμβουλος του Κ.Ε.Κ. Γ. Γεννηματάς της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου όπου πράγματι, γίνεται πολύ καλή δουλειά εδώ και καιρό. Μιλήστε μας για τη λειτουργία των Κέντρων Δια Βίου Εκπαίδευσης και πώς ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας για εκμάθηση σε διάφορους τομείς.
Σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εποχή όπου οι απαιτήσεις της αγοράς εργασίας αυξάνονται, μάλιστα με ολοένα και πιο ταχείς ρυθμούς, είναι καθήκον μας να αξιοποιήσουμε τη Δια Βίου Μάθηση ως έναν από τους κύριους – κομβικούς θα έλεγα- μηχανισμούς ανάσχεσης της ανεργίας. Η Περιφερειακή Αρχή με επικεφαλής τον κ. Χατζημάρκο επέλεξε να επενδύσει ίδιους πόρους της για την υλοποίηση δράσεων και ενεργειών, στοχεύοντας σε αρχικό επίπεδο στην αναβάθμιση και στην επικαιροποίηση των επαγγελματικών δεξιοτήτων και γνώσεων του ανθρώπινου δυναμικού των νησιωτών, καθώς και ευρύτερα στην άρση του κοινωνικού αποκλεισμού και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.
Το ΚΕΚ Γεννηματάς παραμένει σταθερά προσανατολισμένο στο σχεδιασμό και τη διεξαγωγή δράσεων Δια Βίου Μάθησης απαντώντας τόσο στις κατά τόπους εκπαιδευτικές ανάγκες όσο και στη μαθησιακή ζήτηση σε δεξιότητες αιχμής. Οι θεματικές των σεμιναρίων που διενεργήσαμε προέκυψαν έπειτα από διαβούλευση, κατά την οποία συλλέχθηκαν πρωτογενείς πληροφορίες και χαρτογραφήθηκαν αιτήματα εκπαίδευσης στο σύνολο των περιφερειακών ενοτήτων, των ΟΤΑ καθώς και θεσμικών και πολιτιστικών φορέων. Βέβαια πάντα είμαστε ανοικτοί σε νέες συνεργασίες και εκπαιδευτικούς προσανατολισμούς, εντάσσοντας νέες θεματικές, τόσο στα εξ αποστάσεως όσο και στα δια ζώσης σεμινάρια που διοργανώνουμε, γεγονός που αποτυπώνεται και στον απολογισμό δράσης του ΚΕΚ για το 2021 και το πρώτο εξάμηνο του 2022.
• Αν και περάσαμε την διετία της κρίσης του κορωνοϊού, θα ήθελα να μας δώσετε μερικά στοιχεία και αριθμούς για τα άτομα που έχουν παρακολουθήσει τα σεμινάρια των ΚΕΚ το 2021 στην περιοχή μας. Ποια είναι τα πιο δημοφιλή;
Στο πλαίσιο των έργων «ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ, ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ» στα Δωδεκάνησα και στις Κυκλάδες, τα οποία χρηματοδοτήθηκαν εξ ολοκλήρου από ίδιους πόρους της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. σχεδιάσαμε και οργανώσαμε την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου και Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2021, 420 σεμινάρια στα οποία συμμετείχαν συνολικά 15.634 εκπαιδευόμενοι, εκ των οποίων 12.420 από όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου και 3.214 από τις Κυκλάδες. Η πανδημία αποτέλεσε την αφορμή διαμόρφωσης μίας νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας στα δεδομένα της οποίας ο φορέας μας ανταποκρίθηκε πλήρως και με ταχύτητα. Αξιοποιώντας εργαλεία των Νέων Τεχνολογιών, σχεδιάσαμε και αναπτύξαμε μία tailor-made πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης, διασφαλίζοντας για όλους τους κατοίκους του Νοτίου Αιγαίου ισότιμη πρόσβαση στη Δια Βίου Μάθηση, αίροντας προϋφιστάμενους γεωγραφικούς αποκλεισμούς.
Σας παραθέτω κάποια αριθμητικά δεδομένα που δείχνουν το μέγεθος του έργου που υλοποιήθηκε από το ΚΕΚ το 2021:
Κατά τη διάρκεια των 10.562 ωρών εκπαίδευσης των 420 προγραμμάτων (!) εντάξαμε σύγχρονες μεθοδολογίες και τεχνικές εκπαίδευσης ενηλίκων, υλοποιώντας ανά θεματική τα κάτωθι σεμινάρια: ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ 128, ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ 34, ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 91, ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ 30, ΥΓΕΙΑ, ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΚΑΛΛΩΠΙΣΜΟΣ 58, ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΤΟΜΕΑΣ & ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΠΟΤΩΝ 28, ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ & ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ 14, ΤΕΧΝΕΣ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ 22, ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΗΓΕΣΙΑ 6, ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 12.
• Πώς εξελίχθηκε φέτος η χρονιά για το ΚΕΚ Γ. Γεννηματάς; Υπήρξε ανταπόκριση και ενδιαφέρον από τους πολίτες στη Ρόδο και στα υπόλοιπα νησιά μας;
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, δεδομένου των υφιστάμενων μέτρων περιορισμού της διασποράς της Covid19, αποφασίσαμε η πλειονότητα των σεμιναρίων να αφορούν σε εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, αξιοποιώντας τεχνικές της ηλεκτρονικής μάθησης και στην πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης του ΚΕΚ. Στο πλαίσιο αυτό διεξήχθησαν 223 σεμινάρια στο σύνολο των θεματικών εκπαίδευσης, με τη συμμετοχή περισσότερων από 4.500 εκπαιδευόμενων. Όπως ίσχυε και κατά το προηγούμενο διάστημα, η συμμετοχή εκπαιδευόμενων από τη Δωδεκάνησο ανέρχεται σε ποσοστό 80% ενώ η αντίστοιχη συμμετοχή εκπαιδευόμενων από τις Κυκλάδες είναι 20%. Κατά συνέπεια διαπιστώνεται ότι το ενδιαφέρον και η ενεργός συμμετοχή των εκπαιδευόμενων έχει μια αυξητική τάση, γεγονός που καταδεικνύει την εμπιστοσύνη τους στον φορέα μας.
Όπως γνωρίζετε, το ΚΕΚ Γεννηματάς της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου έχει θέσει ως αρχή του την εξωστρέφεια και τις συνέργειες με φορείς του τόπου μας. Στο πρώτο εξάμηνο του 2022, το ΚΕΚ ανταποκρινόμενο σε αιτήματα φορέων του τόπου μας, ενδυνάμωσε υφιστάμενες συνέργειες αλλά ταυτόχρονα προχώρησε σε νέες συνεργασίες οι οποίες οδήγησαν στη διοργάνωση πολύ επιτυχημένων δράσεων.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα νέων συνεργασιών είναι αυτή με το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης και το Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τη διοργάνωση του κύκλου των Ακαδημαϊκών Διαλέξεων, με το Κατάλυμα της Γαλλίας στη Ρόδο για τα σεμινάρια αγγειοπλαστικής με στόχο την αναβίωση της κεραμικής τέχνης, με τη Διεύθυνση Πρωτογενούς Τομέα του Δήμου Ρόδου και το Σύλλογο Φιλοζωικής Ρόδου για το Σεμινάριο «Γνωρίζω – Μαθαίνω – Φροντίζω δεσποζόμενα & αδέσποτα ζώα συντροφιάς», κ.α.

• Ποιος είναι ο προγραμματισμός για τα επόμενα βήματα;
Το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευτικών δράσεων υλοποιούνται τη χειμερινή περίοδο κι όχι τους μήνες της τουριστικής σαιζόν όπου είναι πολύ δύσκολο να τα παρακολουθήσουν οι κάτοικοι των νησιών μας. Έτσι και φέτος προγραμματίζουμε να γίνει η έναρξη των σεμιναρίων και των δράσεων στις αρχές του Νοεμβρίου με λήξη αυτών, τον Μάιο του 2023. Από τα μέσα Σεπτεμβρίου θα γίνεται καταγραφή και επικαιροποίηση των εκπαιδευτικών αναγκών σε συνεργασία με τους φορείς των νησιών, και στη συνέχεια ο σχεδιασμός ποιοτικών και καινοτόμων προγραμμάτων και δράσεων κατάρτισης που πρόκειται να υλοποιηθούν.
Αξιολογώντας την πορεία υλοποίησης του αντίστοιχων έργων τα προηγούμενα χρόνια, εκτιμούμε ότι μεγάλο ποσοστό της επιτυχίας των σεμιναρίων που διεξήχθησαν οφείλεται στο γεγονός ότι αυτά ανταποκρίθηκαν στις εκπαιδευτικές ανάγκες των ομάδων στόχου τους.
Ταυτόχρονα, θα γίνει προσπάθεια για τον εμπλουτισμό του υφιστάμενου μητρώου εκπαιδευτών του ΚΕΚ Γεννηματάς που αυτή τη στιγμή αποτελείται από περισσότερα από 260 αξιόλογους επαγγελματίες, στην πλειοψηφία τους κατοίκους των νησιών μας. Στόχος μας είναι ολοένα και περισσότεροι εκπαιδευτές και εκπαιδεύτριες του τόπου μας να εισαχθούν στο μητρώο αυτό και να μας καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις που επιθυμούν να διδάξουν.
• Μπορούμε από τώρα να έχουμε μια εικόνα με τις θεματικές ενότητες των δράσεων;
Ο σχεδιασμός των προγραμμάτων κατάρτισης θα συνεχίσει να έχει μία ολιστική προσέγγιση, προκειμένου να αφουγκράζεται, να αποτυπώνει και να ανταποκρίνεται, τόσο γεωγραφικά όσο και θεματικά, στα εκπαιδευτικά ζητούμενα των ωφελούμενων από τις παραπάνω δράσεις. Θα υπάρχουν σεμινάρια τόσο δια ζώσης όσο και εξ αποστάσεως σε ενότητες που έχουν μεγάλη ζήτηση κάθε χρόνο, όπως είναι: Τουριστικά Επαγγέλματα, Ξένες Γλώσσες, Ψηφιακές Δεξιότητες, Υγεία και Πρώτες Βοήθειες, Οικονομία. Ταυτόχρονα θα δώσουμε φέτος ιδιαίτερη έμφαση σε σεμινάρια για τον πρωτογενή τομέα, τις παραδοσιακές τέχνες όπως είναι η αργυροχρυσοχοΐα, αλλά και καινοτόμες δράσεις για την προώθηση του εθελοντισμού, της πολιτικής προστασίας, της πράσινης ανάπτυξης, της οικολογίας, κ.ά.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου