Ο Αντιπρόεδρος της Βουλής και Βουλευτής Δωδεκανήσου Δημήτρης Κρεμαστινός συζήτησε στη Βουλή την Επίκαιρη Ερώτησή του για τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στη Δωδεκάνησο. Την ερώτηση προσήλθε να απαντήσει ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου.
Ο Δημήτρης Κρεμαστινός ζήτησε από τον Υπουργό να λυθεί το επαναλαμβανόμενο πρόβλημα της καθυστερημένης στελέχωσης των σχολείων της Δωδεκανήσου με την πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, ζήτησε από τον Υπουργό να προηγηθούν τα Δωδεκάνησα ως απομακρυσμένη περιοχή, με συγκριτικά χαμηλότερες επιδόσεις μαθητών στις Πανελλήνιες εξετάσεις, στην προκήρυξη θέσεων μόνιμων εκπαιδευτικών. Επίσης πρότεινε στον Κ. Γαβρόγλου να επεκτείνει το θεσμό της τηλεκπαίδευσης ώστε να μπορούν να παρακολουθούν οι μαθητές των απομακρυσμένων περιοχών μαθήματα πρότυπων σχολείων.
Ο Υπουργός ανταποκρίθηκε θετικά και στις 2 προτάσεις του Αντιπροέδρου της Βουλής και είπε, ιδίως, ότι η στελέχωση με μόνιμους εκπαιδευτικούς των σχολείων απομακρυσμένων όπως της Δωδεκανήσου θα πρέπει να ενταχθεί στην πρώτη κιόλας φάση των μόνιμων διορισμών.
Ολόκληρη η συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης ήταν η ακόλουθη:
“ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (Ε΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, γνωρίζετε ότι η Δωδεκάνησος είναι η πιο απομακρυσμένη περιοχή της χώρας και παράλληλα τα δώδεκα νησιά δεν είναι πραγματικά δώδεκα, αλλά είναι δεκατέσσερα έως δεκαπέντε. Βεβαίως, αυτό το θέτω ως εισαγωγή, για να πω ότι κάθε χρόνο, όπως σε όλη την Ελλάδα, υπάρχουν κενά στην αρχή της περιόδου τα οποία καλύπτονται, θα έλεγα, επαρκώς. Όμως, τα κενά υπάρχουν και ειδικά σ’ αυτές τις απομακρυσμένες περιοχές τα κενά γίνονται πιο έντονα.
Ο τοπικός Τύπος ασχολείται συνέχεια. Σήμερα λέει ότι υπάρχουν ακόμα, παρ’ ότι η ερώτηση έχει γραφτεί πριν από δεκαπέντε ημέρες. Πολλά απ’ αυτά που γράφω στην ερώτηση έχουν καλυφθεί, αλλά και σήμερα ακόμα λέει ο τοπικός Τύπος ότι υπάρχουν περίπου σαράντα κενά στη Δωδεκάνησο.
Το ερώτημα είναι το εξής: Υπάρχει περίπτωση να υπάρχουν οργανικές θέσεις και όχι αναπληρωτών σ’ αυτά τα νησιά, για να υπάρχει κατά κάποιον τρόπο επαρκής αντιμετώπιση του θέματος; Αυτό είναι ένα βασικό ερώτημα.
Δεύτερον, από τα αποτελέσματα των πανελληνίων εξετάσεων βλέπουμε ότι υστερούν σε σχέση με το Κέντρο τα παιδιά που προέρχονται απ’ αυτά τα σχολεία. Οι άνθρωποι που έχουν τα παιδιά τους σε αυτά τα νησιά πρέπει κατά κάποιον τρόπο να τα στείλουν αλλού, για να έχουν τις ίδιες πιθανότητες να διεκδικήσουν μία θέση στα ΑΕΙ, στα Ανώτατα Ιδρύματα. Εκεί βρίσκεται η ουσία του ερωτήματος.
Προχωρώ και ένα βήμα παραπέρα και ρωτώ εάν σκέπτεσθε -διότι εγώ το βάζω σαν ερώτημα- το θέμα που λέγεται «τηλεκπαίδευση» και τι προοπτικές υπάρχουν να αναπτυχθεί στο προσεχές μέλλον.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε Κρεμαστινέ, θίξατε τρία θέματα. Ο Πρόεδρος θα μου δώσει τη δυνατότητα να απαντήσω και στα τρία θέματα που θίξατε.
Πρώτον, αναγνωρίσατε και εσείς ότι σήμερα η κατάσταση είναι πολύ πιο βελτιωμένη από τότε που καταθέσατε την ερώτησή σας. Έχει, όμως, σημασία να πούμε ότι για πρώτη χρονιά φέτος -και νομίζω ότι αυτό το δέχεται και ο πιο κακοπροαίρετος στην πατρίδα μας- άνοιξαν με τέτοια επιτυχία τα σχολεία. Είχαμε προσλάβει είκοσι χιλιάδες αναπληρωτές καθηγητές, πήγαν στην ώρα τους κ.λπ. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν προβλήματα, όπως κι εσείς είπατε.
Δεύτερον, η λύση του προβλήματος είναι οι μόνιμοι διορισμοί. Όπως θα διαβάσατε προχθές, μετά από απόφαση της Κυβέρνησης, ανακοινώσαμε δεκαπέντε χιλιάδες διορισμούς σε βάθος τριετίας -τεσσερισήμισι χιλιάδες φέτος, πέντε χιλιάδες διακόσιες πενήντα του χρόνου και άλλες πέντε χιλιάδες διακόσιες πενήντα τον επόμενο. Άρα, αρχίζουμε να λύνουμε και αυτό το πρόβλημα. Με δεδομένο ότι κάθε σύστημα χρειάζεται έναν αριθμό αναπληρωτών -καταλαβαίνετε για ποιους λόγους, για έκτακτες ανάγκες κ.λπ.- μαζί με τις δεκαπέντε χιλιάδες, θεωρούμε ότι θα είμαστε σε αρκετά καλύτερη έως δραματικά καλύτερη κατάσταση στο τέλος της τριετίας.
Τώρα, πώς δημιουργούνται τα κενά; Έχει σημασία για τον κόσμο που μας ακούει. Έρχονται αιτήματα από τους διευθυντές των σχολείων μέσω των διευθυντών εκπαίδευσης, που ο καθένας έχει υπό την εποπτεία του έναν μεγάλο αριθμό σχολείων. Αυτά στέλνονται στους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης και μετά έρχονται στο Υπουργείο. Εάν δεν υπάρχει μία σχολαστική ενασχόληση της κάθε βαθμίδας με τα κενά, έρχονται στο Υπουργείο κενά τα οποία είναι πολύ περισσότερα από τις πιστώσεις που έχουμε.
Ευτυχώς, πάλι για πρώτη φορά φέτος, τα κενά που μας ήρθαν ήταν πολύ πιο κοντά στα κενά που είμαστε σε θέση εμείς ανεξαρτήτως να διαπιστώσουμε στα σχολεία. Γι’ αυτό είχαμε αυτήν την επιτυχία που είχαμε. Άρα, υπάρχει και ένα πρόβλημα στο πώς γίνεται το φιλτράρισμα από τα κάτω μέχρι να έρθει στο Υπουργείο.
Εν πάση περιπτώσει, για το συγκεκριμένο, για να μην νομίζετε ότι δεν θέλω να απαντήσω, στο Γυμνάσιο-Λύκειο στον Έμπωνα δεν υπάρχει θέμα και στο Καστελόριζο όλα τα βασικά κενά έχουν καλυφθεί. Δεν έχουν καλυφθεί ένα της Φυσικής Αγωγής και ένα της Γαλλικής Γλώσσας.
Έχετε θίξει δύο ακόμη θέματα. Το πρόβλημα που λέτε ότι τα παιδιά από τα Δωδεκάνησα και όχι μόνο δεν έχουν καλές επιδόσεις στις Πανελλαδικές …
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (Ε’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Συγκριτικά.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ναι, συγκριτικά. Αυτό έχει σχέση με την άλλη μεγάλη μεταρρύθμιση που θέλουμε να υλοποιήσουμε. Και αυτή είναι να ξαναγίνουμε μία χώρα με Γ΄ Λυκείου. Είμαστε μία χώρα χωρίς Γ΄ Λυκείου. Διότι έτσι όπως είναι χρόνια τώρα το σχολείο, έχει ακυρωθεί η εκπαιδευτική διαδικασία στην Γ΄ Λυκείου.
Εκείνο, λοιπόν, που λέμε είναι ότι μόνο αν τα παιδιά ξαναμπούν στο σχολείο και αποκτήσει αξιοπιστία η Γ΄ Λυκείου θα μπορέσουμε να λύσουμε εν μέρει το πρόβλημα. Δεν πρόκειται να λυθεί προφανώς με το πάτημα ενός κουμπιού.
Λέμε, λοιπόν, ότι η πρόταση που κάνουμε με τα λιγότερα μαθήματα και τις περισσότερες ώρες για κάθε μάθημα θα ενισχύσει πάρα πολύ κι εκείνες τις περιοχές που δεν έχουν τη δυνατότητα της στήριξης μέσω άλλων θεσμών.
Βεβαίως, το καίριο ζήτημα που θίξατε είναι το θέμα της τηλεκπαίδευσης. Μελετάμε αυτό το ζήτημα. Γνωρίζετε ότι σε ορισμένα μέρη ισχύει. Θέλουμε να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί και πάρα πολύ σαφείς, γιατί ακόμη και το καλύτερο πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης, όπως ξέρετε, δεν αντικαθιστά, ειδικά στα σχολεία, τον εκπαιδευτικό. Άρα, το πρόγραμμα πρέπει να συμπληρώνει την παρουσία και τη λειτουργία του εκπαιδευτικού.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (Ε’ Αντιπρόεδρος της Βουλής):
Κύριε Υπουργέ, χαίρομαι με αυτά που λέτε. Θα σας παρακαλέσω οι μόνιμες θέσεις να αρχίσουν από τα πιο απομακρυσμένα μέρη. Για παράδειγμα, τα Δωδεκάνησα να προηγηθούν σε αυτό το θέμα, σε αυτό που θίξατε προηγουμένως.
Το δεύτερο που πρέπει να πω –και δυστυχώς, δεν είναι ο κ. Ξανθός εδώ, επιμένω σε αυτό- είναι ότι η τηλεκπαίδευση είναι μέσα στο πλαίσιο και του Υπουργείου Παιδείας και του Υπουργείου Υγείας. Διότι η σύγχρονη τηλεϊατρική δεν στηρίζεται στην παλιά τηλεϊατρική που την βρίσκεις με ένα κινητό τηλέφωνο. Στηρίζεται στο ότι υπάρχει το background σε ένα μεγάλο πανεπιστημιακό νοσοκομείο, όπου ο νέος γιατρός εκπαιδεύεται στην ουσία όταν έρχεται σε καθημερινή επαφή με τον καθηγητή του και του λύνει τα προβλήματα. Εκεί, βρίσκεται.
Κατά συνέπεια, η πρόταση η δική μου προς εσάς είναι αν είναι δυνατόν τα μαθήματα ενός πολύ καλού Προτύπου Λυκείου ή Γυμνασίου με το ίντερνετ να μπορούν να τα βλέπουν και οι μαθητές τον απομακρυσμένων περιοχών, αλλά και οι νεαροί καθηγητές, οι οποίοι όταν βλέπουν μια πρότυπη διδασκαλία οπωσδήποτε ωφελούνται.
Νομίζω, λοιπόν, ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να επιλυθούν πολλά προβλήματα στην τηλεκπαίδευση, την τηλεϊατρική και την τηλεπαιδεία στο δικό σας αντικείμενο από αυτά τα οποία σήμερα βλέπουμε σε εκκρεμότητα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κύριε Κρεμαστινέ, λόγω της τεράστιας εμπειρίας σας στον πανεπιστήμιο, έχετε καταλάβει ότι τα τελευταία τρία χρόνια προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε απίστευτες παθογένειες που έχει το εκπαιδευτικό σύστημα, τις οποίες εμείς βρήκαμε και προσπαθούμε να κάνουμε το παν για να μπορέσουμε να πάμε σε μια κανονικότητα.
Νομίζουμε ότι οι δεκαπέντε χιλιάδες διορισμοί –και συμφωνώ μαζί σας ότι πρέπει να φροντίσουμε τα απομακρυσμένα μέρη της πατρίδας μας σε αυτήν την πρώτη φάση- είναι το τέλος ενός πρώτου κύκλου αντιμετώπισης των προβλημάτων των τόσων ετών.
Παράλληλα, όμως, πρέπει να δούμε και θέματα που θίξατε. Και τα θέματα που θίξατε είναι καίριας σημασίας, ιδιαίτερα σε ένα σύγχρονο κόσμο και δεν πρέπει αυτά να τα δούμε με την προχειρότητα, ώστε να τα βρούμε μπροστά μας ως πρόβλημα μετά από κάποια χρόνια.
Νομίζω ότι ήταν πολύ παραστατικό αυτό που είπατε, ότι δεν είναι θέμα ίντερνετ, αλλά είναι ένα θέμα πολύ πιο σύνθετο. Γι’ αυτό ό,τι βήμα κάνουμε τώρα λέμε να είναι τέτοιο, ώστε αυτό που τώρα φαντάζει πολύ καλό μην γίνει πρόβλημα σε κάποια χρόνια. Πάντως, κινούμαστε στην κατεύθυνση που λέτε και υπάρχει ειδική ομάδα εργασίας που το μελετάει.»