Από την ερχόμενη Δευτέρα έως και την Τετάρτη 31 Δεκεμβρίου οι εφορίες θα έχουν τη γνώριμη εικόνα των τελευταίων ημερών κάθε έτους. Ουρές, εκνευρισμός, ταλαιπωρία και γενικά εικόνες που δεν θυμίζουν σε τίποτα μια χώρα που είναι μέλος του πυρήνα της ευρωπαϊκής οικογένειας και θέλει να αποκαλείται ευρωπαϊκή.
Είναι οι εικόνες που θα δημιουργηθούν από την καθόλα θεμιτή διαδικασία της κατάθεσης πινακίδων από τους φορολογούμενους που -επίσης θεμιτά- επιθυμούν να γλιτώνουν από τα χαράτσια των τελών κυκλοφορίας και των τεκμηρίων διαβίωσης, θυσιάζοντας όμως τη δυνατότητά τους να κυκλοφορούν με το όχημά τους.
Η διαδικασία της κατάθεσης πινακίδων μπορεί να φαντάζει μοναδική και αναπόφευκτη αλλά σίγουρα δεν είναι. Αρκεί μόνο να κοιτάξουμε προς την εσπερία, εκεί που το κράτος κατά κανόνα υπάρχει για να εξυπηρετεί τον πολίτη και όχι για τον ταλαιπωρεί, επιβαρύνει (βλ. γρηγορόσημα) και καταδυναστεύει. Σε χώρες όπως το Βέλγιο, η Γερμανία και η Βρετανία η θέση σε καθεστώς ακινησίας ενός οχήματος δεν σημαίνει ταλαιπωρία. Οι διαδικασίες που ακολουθούνται είναι πολύ απλές. Ο φορολογούμενος είτε αποστέλλει ταχυδρομικά στην εφορία τις πινακίδες κυκλοφορίας μαζί με την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, είτε τις τοποθετεί σε ειδική θυρίδα που υπάρχει σε κάθε εφορία. Εκεί οι εργαζόμενοι της εφορίας πραγματοποιούν τη γραφειοκρατική διαδικασία ακινησίας του οχήματος και αποστέλλουν ταχυδρομικά σχετική βεβαίωση στον φορολογούμενο.
Τα παραπάνω τα γνωρίζουν στο υπουργείο Οικονομικών. Το ερώτημα είναι γιατί δεν τα εφαρμόζουν με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται κάθε χρόνο χιλιάδες πολίτες στις εφορίες. Οι λόγοι είναι πολλαπλοί. Η επίσημη απάντηση είναι ότι για να απλοποιηθεί η διαδικασία χρειάζεται η εκπόνηση ενός συγκεκριμένου προγράμματος, η δοκιμασία του στη συνέχεια σε πιλοτική βάση σε μερικές εφορίες και τέλος η καθολική εφαρμογή του εφόσον πετύχει πιλοτικά. Οι προτεραιότητες που έχει βάλει το ΥΠΟΙΚ τα τελευταία χρόνια ήταν, όμως, κατά κύριο λόγο εισπρακτικές.
Αυτοί που γνωρίζουν τι συμβαίνει στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι μια απλοποίηση της διαδικασίας κατάθεσης των πινακίδων θα στοίχιζε στα δημόσια έσοδα καθώς ο αριθμός των πινακίδων που θα κατατίθεντο από τους φορολογούμενους θα πολλαπλασιαζόταν. Η δεδομένη ταλαιπωρία αποθαρρύνει πολλούς από το στήσιμο στην ουρά, λένε γνώστες του θέματος από το υπουργείο Οικονομικών. Μάλιστα, η απλοποίηση μαζί με τη δυνατότητα πληρωμής τελών με το μήνα θα οδηγούσε σίγουρα σε πολύ μεγάλη αύξηση του αριθμού των οχημάτων που θα ακινητοποιούνταν φορολογικά.
Ωστόσο, η σημερινή τριτοκοσμική κατάσταση με το συγκεκριμένο θέμα δεν πρόκειται να διαρκέσει για πολλά χρόνια ακόμη. Ήδη έχουν γίνει συσκέψεις για το θέμα στο υπουργείο Οικονομικών και στο μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό εντάσσεται η θέσπιση μιας απλοποιημένης διαδικασίας όπου ο φορολογούμενος θα δηλώνει την ακινησία του οχήματός του μέσω taxisnet και θα αποστέλλει ταχυδρομικά τις πινακίδες και την άδεια κυκλοφορίας στην εφορία.
Πηγή:capital.gr