Τροπολογία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλάζει τα δεδομένα στις δημόσιες συγκοινωνίες του νησιού.
Τις νέου τύπου δημόσιες μεταφορές ειδικά για την Αστυπάλαια ορίζει σχετική τροπολογία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αφορά αποκλειστικά το νησί και έχει να κάνει με την κατά παραγγελία μεταφορά.
Με την τροπολογία καθορίζεται ο σκοπός της ρύθμισης σχετικά με τις επιβατικές μεταφορές κατά παραγγελία στην Αστυπάλαια (transport on demand) και ο πάροχος της υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία. Επίσης τίθενται οι ορισμοί της νέας καινοτόμου υπηρεσίας συγκοινωνίας στην Αστυπάλαια αλλά και οι αρμοδιότητες του παρόχου υπηρεσίας μεταφορών κατά παραγγελία.
Προβλέπεται η έκδοση εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας του παρόχου, προκειμένου να καθοριστούν σαφώς και λεπτομερώς η λειτουργία του παρόχου, ο τρόπος άσκησης των αρμοδιοτήτων του, η οργάνωση και η στελέχωσή του.
Επίσης ξεκαθαρίζεται ποιες επιχειρήσεις δύναται να συμμετάσχουν στην υπηρεσία επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία εφόσον βέβαια αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και το πλαίσιο ελέγχου και επιβολής προστίμου στους παραβάτες. Επιπλέον παρέχεται εξουσιοδότηση στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για τον καθορισμό ή την αναπροσαρμογή των κομίστρων μεταφοράς επιβατών ύστερα από εισήγηση του παρόχου.
Η τροπολογία
Η τροπολογία στο νόμο του υπουργείου Υγείας με τίτλο: «Ρυθμίσεις για αντιμετώπιση πανδημίας του κορωνοϊού και προστασία δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις» κατατέθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας λίγο πριν την ψήφιση του νόμου και αφορά στην κατά παραγγελία μεταφορές ειδικά για το νησί της Αστυπάλαιας.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 της σχετικής τροπολογίας ορίζονται ο σκοπός και πάροχος της υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία στα όρια της νήσου Αστυπάλαιας.
Ειδικότερα ρυθμίζεται η λειτουργία της υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία (transport on demand) που εκτελείται αποκλειστικά με ηλεκτρικά οχήματα μέσα στα όρια του νησιού της Αστυπάλαιας.
Η υπηρεσία διενεργείται από πάροχο υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία, στον οποίο δύναται να συμμετέχουν αυτοτελώς ή από κοινού, ο Δήμος Αστυπάλαιας, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η Αναπτυξιακή Εταιρείας Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και κάθε Αναπτυξιακή Εταιρεία ή αναπτυξιακός οργανισμός που συστήνεται από τους ανωτέρω φορείς, καθώς και σε σύμπραξη με φορείς του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα.
Ως «επιβατική μεταφορά κατά παραγγελία (transport on demand) νοείται η υπηρεσία μεταφοράς επιβατών η οποία χαρακτηρίζεται από ευέλικτη δρομολόγηση και για την οποία απαιτείται διάδραση μεταξύ του παρόχου της υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία και των τελικών χρηστών πριν την παροχή της υπηρεσίας.
Ως «εικονική στάση» νοείται το σημείο ενδιαφέροντος ή κόμβος μεταφορών που έχει προκαθοριστεί ως στάση των οχημάτων που εκτελούν την υπηρεσία επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία χωρίς να ανήκει σε συγκεκριμένη διαδρομή και το οποίο δύναται να επιλέγεται ελεύθερα από τους τελικούς χρήστες της υπηρεσίας ως σημείο επιβίβασης ή αποβίβασής τους.
Οι αρμοδιότητες
Στις αρμοδιότητες του Παρόχου Υπηρεσίας Επιβατικών Μεταφορών κατά Παραγγελία (ΠΥΕΜΠ) αναφέρεται το άρθρο 4 της τροπολογίας και επισημαίνεται ότι:
«Η εκτέλεση επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία με ηλεκτρικά αυτοκίνητα οχήματα, είτε επιβατηγά έως 9 θέσεων μαζί με τη θέση του οδηγού είτε με λεωφορεία,
(β) η προμήθεια και αξιοποίηση των απαιτούμενων οχημάτων και η δημιουργία και χρησιμοποίηση των αναγκαίων εγκαταστάσεων για την φόρτιση, τη συντήρηση και επισκευή τους καθώς και τη στάθμευση,
(γ) καθορισμός του τρόπου διάδρασης υπηρεσίας επιβατικής μεταφοράς κατά παραγγελία τους τελικούς χρήστες, καθώς και προμήθεια, λειτουργία και συντήρηση απαιτούμενης υλικοτεχνικής υποδομής,
(δ) εκπόνηση μελετών συναφών οργάνωση και λειτουργία του συγκοινωνιακού έργου υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία (transport on demand)
(ε) εισήγηση προς Υπουργό και Μεταφορών σχετικά έκδοση απόφασης για κόμιστρο,
(στ) είσπραξη και έλεγχος είσπραξης του κομίστρου,
(ζ) καθορισμός των προκαθορισμένων εικονικών στάσεων στις δύνανται να επιβιβάζονται και να αποβιβάζονται οι τελικοί χρήστες υπηρεσίας,
(η) εκμετάλλευση και αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που διαχειρίζεται.
Ο εσωτερικός κανονισμός
Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του παρόχου υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία αναλύεται στο άρθρο 5 της τροπολογίας το οποίο αναγράφει ότι:
«Ο Πάροχος Υπηρεσίας Επιβατικών Μεταφορών κατά παραγγελία, εντός τριών (3) μηνών από σύστασή του, εκδίδει εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας, καθορίζονται κατ’ ελάχιοτον:
(α) τρόπος άσκησης των αρμοδιοτήτων του,
(β) τρόπος πρόσληψης, οι λόγοι και διαδικασία απόλυσης του προσωπικού, συμπεριφορά και οι υποχρεώσεις αυτού, χρόνος εργασίας και ανάπαυσης, οι πειθαρχικές ευθύνες, οι πειθαρχικές ποινές, τα όργανα και διαδικασία επιβολής αυτών, καθώς και κάθε άλλη σχετική ρύθμιση.
2.Ο εσωτερικός κανονισμός κοινοποιείται Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Οι συμμετέχοντες
Στο άρθρο 6 ξεκαθαρίζεται ποιοι μπορούν να συμμετέχουν στην υπηρεσία των επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία.
Ειδικότερα επισημαίνεται ότι: «1. υπηρεσία των επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία που διοργανώνει ΠΥΕΜΠ δύνανται να έχουν πρόσβαση:
(α) Επιχειρήσεις που, κατ’ εφαρμογή υποπαρ. Η2 παρ. Η του άρθρου του ν.4093/2012 (Α’ 222), εκμισθώνουν Επιβατηγά Ιδιωτικής Χρήσης (ΕΙΧ) αυτοκίνητα οδηγό, όταν αυτά είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Οι όροι και οι προϋποθέσεις για συμμετοχή τους καθορίζονται από ΠΥΕΜΠ. περίπτωση αυτή εφαρμόζονται τα άρθρα 13, 20 και 21 του ν. 4530/2018 (Α’ 59) περί ηλεκτρονικής τηλεφωνικής διαμεσολάβησης, συμβάσεων μίσθωσης και σημείου έναρξης μίσθωσης, άρθρο 219Α του ν. 4512/2018 (Α’ 5), περί ελάχιστης διάρκειας σύμβασης μίσθωσης, καθώς και παρ. 11 υπ’ αρ. 15732/2012/2012 (Β’ 3053) κοινής απόφασης των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτυών και Τουρισμού περί του ελαχίστου τιμήματος μίσθωσης.
(β) Επιβατηγά Δημοσίας Χρήσης (Ε.Δ.Χ.) αυτοκίνητα ΤΑΞΙ, όταν αυτά είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Οι όροι και οι προϋποθέσεις για συμμετοχή τους καθορίζονται από ΠΥΕΜΠ. Στην περίπτωση αυτή εφαρμόζονται οι διατάξεις περί ταξιμέτρου του άρθρου 90 του ν.4070/2012 (Α’ 82) και υπ. αρ. Α54501/5518/2014 (Β’ 227) απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων περί καθορισμού κομίστρου στα Επιβατηγά Δημοσίας Χρήσης αυτοκίνητα.
2.Τα οχήματα των περ. (α) και (β) παρ. 1, όταν εκτελούν μεταφορική υπηρεσία εκτός υπηρεσίας των επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία, οφείλουν να συμμορφώνονται ν. 4070/2012 για τα Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ και τον ν. 4093/2012 για τα Ε.Ι.Χ. οδηγό.
3.Ο έλεγχος και επιβολή προστίμου στους παραβάτες του παρόντος, συμπεριλαμβανομένου του ν. 4070/2012 και του ν. 4093/2012, διενεργείται από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ) ή το Λιμενικό Σώμα— Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.) στους χώρους ευθύνης τους.
4.Με απόφαση του Υπουργού και Μεταφορών, ύστερα από εισήγηση του ΠΥΕΜΠ, καθορίζονται αναπροσαρμόζονται τα κόμιστρα μεταφοράς επιβατών με επιβατικά λεωφορεία ηλεκτρικά οχήματα που εκτελούν έργο του παρόχου υπηρεσίας επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία (transport on demand), τα όρια βάρους των αποσκευών χωρίς καταβολή κομίστρου, οι συντελεστές κομίστρου για μεταφορά υπερβάλλοντος βάρους αποσκευών και ασυνόδευτων μικροδεμάτων, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για τρόπο είσπραξης, διάθεσης εισιτηρίων, καρτών πολλαπλών διαδρομών καθορισμένης χρονικής διάρκειας και επιβαλλόμενων επιβαρύνσεων εκπτώσεων τιμής αυτών.»
Πηγή newsauto.gr