Η πρόωρη έναρξη της σεζόν στις 11 Μαρτίου …επισπεύδει το άνοιγμα των εποχικών επιχειρήσεων. Η πλειοψηφία των εμπορικών καταστημάτων της Μεσαιωνικής Πόλης, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρηματιών και Επαγγελματιών Μ. Πόλης (ΣΕΕΜΠ), κ. Βασίλης Δοντάς θα ανοίξουν από τα μέσα Μαρτίου για να υποδεχθούν και να εξυπηρετήσουν τους πρώτους επισκέπτες της χρονιάς.
Όλοι οι έμποροι και επιχειρηματίες έχουν υψηλές προσδοκίες από τη φετινή τουριστική περίοδο. Ευελπιστούν να συνεχιστεί η δυναμική που αναπτύχθηκε το 2022. Κυρίως όμως προσδοκούν την ισορροπία μεταξύ των εσόδων και των αυξημένων λειτουργικών εξόδων των επιχειρήσεών τους.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Βασίλη Δοντά:
• Οι πρώτοι τουρίστες αναμένονται στη Ρόδο στις 11 Μαρτίου… Θα ανοίξει νωρίτερα φέτος η αγορά της Μεσαιωνικής Πόλης;
Προβλέπω ότι από τις πρώτες μέρες του Μαρτίου θα ξεκινήσουν οι προετοιμασίες για την νέα σεζόν. Από τα μέσα του μήνα τα περισσότερα από τα εμπορικά καταστήματα στη Μεσαιωνική Πόλη θα ανοίξουν. Τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος θα ανοίξουν πιθανότατα προς το τέλος του μήνα, όταν θα αρχίσουν πλέον να πυκνώνουν οι ροές των επισκεπτών.
• Το 2022 ο θαλάσσιος τουρισμός σημείωσε μεγάλη άνοδο. Οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων συνεχίστηκαν και τον χειμώνα… Ωφέλησε την αγορά της Μ. Πόλης η ανάκαμψη της κρουαζιέρας;
Πράγματι υπήρχαν προσεγγίσεις μέχρι το Δεκέμβριο. Τον Ιανουάριο δεχθήκαμε δύο-τρία πλοία και από το Φεβρουάριο θα συνεχίσουμε να δεχόμαστε περισσότερα. Σε σύγκριση με άλλες χρονιές κινείται – έστω και λίγο – η αγορά της Μ. Πόλης το χειμώνα. Θυμίζει παλιές καλές εποχές όλο αυτό που συμβαίνει, όταν τα καταστήματα έκλειναν στις αρχές Δεκεμβρίου και άνοιγαν πάλι στις αρχές Φεβρουαρίου!
Ο θαλάσσιος τουρισμός ανέκαμψε σημαντικά το 2022 έπειτα από τη διετή πανδημική κρίση. Υπήρξε αξιοσημείωτη αύξηση των κατάπλων και του αριθμού των επιβατών των πλοίων. Ωστόσο, πλέον ο θαλάσσιος τουρισμός δεν έχει την ποιότητα που είχε στο παρελθόν. Ασφαλώς η μεγάλη αύξηση των αφίξεων είναι ένα σημαντικό γεγονός. Σε πρακτικό επίπεδο όμως, το αποτέλεσμα θα μπορούσε να ήταν ακόμη καλύτερο για την τοπική αγορά, εάν διατηρούσε ο κλάδος της κρουαζιέρας την ποιότητά του. Δεν αφήνουν εύκολα χρήματα στην αγορά οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων.
• Ποιες είναι οι προσδοκίες από τη φετινή σεζόν;
Φέτος πιστεύω ότι θα πλησιάσουμε σε ποσοτικό επίπεδο τα δεδομένα του 2022. Προσδοκούμε ωστόσο ένα καλύτερο εισπρακτικό αποτέλεσμα. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα δεχθούμε ποιοτικότερο τουρισμό ή τουλάχιστον να μην είναι τόσο επιφυλακτικοί και συγκρατημένοι οι επισκέπτες μας όπως ήταν το 2022. Το ρεκόρ των τουριστικών αφίξεων δεν είχε τον αναμενόμενο αντίκτυπο στους τζίρους της αγοράς.
Μη ξεχνάτε ότι έχουν αυξηθεί έως και 30% τα λειτουργικά μας έξοδα λόγω του αυξημένου κόστους ενέργειας που συμπαρέσυρε προς τα πάνω μία σειρά από άλλα πάγια έξοδα. Δεν καταφέραμε πέρυσι να εξισορροπήσουμε την αύξηση των παγίων μας, παρά την μεγάλη άνοδο των τουριστικών αφίξεων…
• Θα λέγατε ότι πέτυχε η πρώτη απόπειρα για το χειμερινό τουρισμό και την επιμήκυνση της σεζόν; Η τοπική αγορά μπορεί να στηρίξει την προοπτική του χειμερινού τουρισμού;
Δεν πιστεύω ότι είναι εφικτή η επιμήκυνση της σεζόν… Δεν έχουμε τις απαιτούμενες υποδομές. Η αγορά από μόνη της δεν θα μπορούσε να σηκώσει το βάρος της επιμήκυνσης της σεζόν. Είναι σύνθετο το ζήτημα.
Δεν είναι έτοιμος ο προορισμός, κατά την προσωπική μου άποψη τουλάχιστον, για τον χειμερινό τουρισμό. Αυτό που πρέπει να προσπαθήσουμε είναι να ενισχυθούν οι πληρότητες τον Μάρτιο, τον Απρίλιο και τον Νοέμβριο. Αυτός θα ήταν ένας εφικτός στόχος. Θα μπορούσε να έχει ένα καλό αποτέλεσμα μία τέτοια προσπάθεια.
• Τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε κινητικότητα στην αγορά της Μ. Πόλης με καταστήματα να αλλάζουν χρήση ή χέρια, ενώ ξενίζει η είσοδος των μεγάλων αλυσίδων… Συνεχίζεται η κινητικότητα αυτή εντός των τειχών;
Δεν θα έλεγα ότι συνεχίζονται οι …ανακατατάξεις στην αγορά της Μ. Πόλης. Δεν έχουν αλλάξει χέρια καταστήματα, ενώ η έλευση των καταστημάτων των μεγάλων αλυσίδων έχει μπει στον πάγο… Άλλωστε δεν υπάρχουν πλέον μεγάλοι διαθέσιμοι χώροι στην Παλιά Πόλη τους οποίους αναζητούν οι αλυσίδες. Αυτό που συνέβη με το άνοιγμα των καταστημάτων των αλυσίδων είναι να παρακάμπτεται ο κανονισμός, να υπάρχουν παρατυπίες ως προς τη διαμόρφωση των χώρων και να ενισχύεται με τον τρόπο αυτό ο αθέμιτος ανταγωνισμός. Ελπίζω να επιληφθούν η Αρχαιολογία και οι αρμόδιες υπηρεσίες.
• Έχετε δηλώσει πάντως ότι επικρατεί μεγαλύτερη ευταξία εντός των τειχών…
Ναι, είναι αλήθεια αυτό. Έχουν συνειδητοποιήσει οι καταστηματάρχες ότι για να λειτουργήσει καλύτερα η αγορά και να είναι βελτιωμένη η εικόνα της Μ. Πόλης, θα πρέπει να τηρούνται κάποιοι βασικοί κανόνες.
Το έχουμε πετύχει αυτό σε κάποιο βαθμό και πιστεύω ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν ακόμη περισσότερο. Έχουν μπει σε μία σειρά τα πράγματα και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχει αναλάβει η νέα γενιά τα μαγαζιά και επικρατεί πλέον μία νέα νοοτροπία.
• Το Σωματείο Επιχειρηματιών και Επαγγελματιών Μεσαιωνικής Πόλης Ρόδου (ΣΕΕΜΠ) είχε ανακοινώσει εδώ και καιρό μία σειρά από δράσεις για την προβολή της αγοράς. Ποιες δράσεις πρόκειται να υλοποιηθούν;
Έχουμε προγραμματίσει διάφορες δράσεις οι οποίες έμειναν λίγο πίσω λόγω της πανδημίας Στόχος μας είναι η εξωστρέφεια, να καταφέρουμε να αναδείξουμε την αγορά μας και γενικότερα να συμβάλουμε και εμείς από την πλευρά μας στην ανάδειξη της Μ. Πόλης. Μία από τις δράσεις μας είναι η διαφήμιση σε λεωφορείο που μας διέθεσε η διοίκηση της ΔΕΣ ΡΟΔΑ. Το Σωματείο μας θα αναλάβει την επένδυση του λεωφορείου με ψηφιακή εκτύπωση… Οι υπόλοιπες δράσεις που θα υλοποιηθούν, θα ανακοινωθούν τον επόμενο καιρό.