Του Μηνά Τσαμοπούλου
Τη μεγάλη μείωση του εσωτερικού τουρισμού επεσήμαναν τα μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) στην διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησαν σήμερα.
«Ο Έλληνας χάνει χρόνο με τον χρόνο την αγοραστική του δύναμη. Και για μας», είπαν, «είναι σημαντικός ο εσωτερικός τουρισμός». Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΕΝ Μιχ. Σακέλλη υπάρχει μεγάλο πρόβλημα παρά το γεγονός ότι η τάση της μείωσης των Ελλήνων ταξιδιωτών δεν φαίνεται στο τελικό αποτέλεσμα λόγω της αύξησης της τουριστικής ροής από το εξωτερικό.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ρόδου όπου το 2009 είχε 250.000 επισκέπτες και το 2017 περιμένουν μόλις 40.000 σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ.
Όσο αφορά την επιβατική κίνηση αυξήθηκε το 2016 μόλις κατά 1% σε σύγκριση με το 2015.
«Παρά τη σταθεροποίηση της κίνησης δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η κίνηση σε σύγκριση με το 2009 είναι μειωμένη κατά 3.300.000 περίπου επιβάτες», σημείωσε ο κ. Σακέλλης. Υπενθυμίζεται ότι από το 2009 μέχρι το 2015 η κίνηση ακολούθησε την πτώση του ΑΕΠ με απώλεια 18.500.000 συνολικά επιβατών και 4.400.000 οχημάτων.
Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη «το 2015 και 2016 μεγάλος αριθμός μεταναστών που ξεπερνούν τις 800.000 μετακινήθηκε από τα νησιά του Β. Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, πλην όμως μειώθηκε σημαντικά η τουριστική κίνηση στα νησιά τα οποία επλήγησαν από το μεταναστευτικό».
Ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Μιχ. Σακέλλης
Για το 2017 και τα επόμενα χρόνια ο Σύνδεσμος προβλέπει σταθεροποίηση της κίνησης με πιθανότητα μικρών αυξήσεων.
Παρά την συνεχιζόμενη και αναμενόμενη μείωση του εσωτερικού τουρισμού, τα επόμενα χρόνια προβλέπουμε την σταθεροποίηση της κίνησης με πιθανότητα οριακών αυξήσεων με την προϋπόθεση βέβαια ότι ο εισερχόμενος τουρισμού, τα επόμενα χρόνια προβλέπουμε την σταθεροποίηση της κίνησης με πιθανότητα οριακών αυξήσεων με την προϋπόθεση βέβαια ότι ο εισερχόμενος τουρισμός θα συνεχίσει την ανοδική πορεία.
Επίσης ο Μιχάλης Σακέλλης αναφέρθηκε και σε άλλα θέματα που απασχολούν τον κλάδο:
ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Το 2016 έγινε αισθητός περισσότερο από κάθε άλλη φορά ο ανταγωνισμός μεταξύ θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι θαλάσσιες και οι αεροπορικές μεταφορές αποτελούν μεν ξεχωριστές ανεξάρτητες υπηρεσίες, αλλά λειτουργούν εναλλάξιμα και ανταγωνιστικά καθώς απευθύνονται στο ίδιο επιβατικό κοινό και ανταγωνίζονται άμεσα στους προορισμούς και αγορές που εξυπηρετούν και οι δύο.
ΚΑΥΣΙΜΑ
Το 2016 οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν κατά 15% (HFO) και 18% (GOIL) γεγονός στο οποίο αποδίδουμε τα θετικότερα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών μας.
Το 2017 ξεκίνησε με σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Η μέση τιμή των καυσίμων την περίοδο ΙΑΝ-ΦΕΒ είναι διπλάσια της αντίστοιχης του 2016, γεγονός ιδιαίτερα ανησυχητικό.
ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ
Το 2016 παρατηρούμε την εφαρμογή ευέλικτων τιμολογιακών πολιτικών με πλήθος προσφορών οι οποίες χωρίς καμία αμφιβολία επηρέασαν θετικά το μεταφορικό μας έργο και διευκόλυναν σημαντικά τις μετακινήσεις κυρίως των νησιωτών και των τακτικών επιβατών.
Το μέσο μεταφορικό κόστος στην οικονομική θέση τη θερινή περίοδο υπολογίζεται ότι έχει μειωθεί κατά 10% περίπου, ενώ οι εκπτωτικές προσφορές των εταιρειών για τη μεταφορά ΙΧ αυτοκινήτων κυμαίνονται από 30-50%.
Επίσης παρατηρούμε σταθεροποίηση του μεταφορικού κόστους των εμπορευματικών μεταφορών στο οποίο δεν υπάρχουν ουσιαστικές αλλαγές την τελευταία δεκαετία.
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΑΔΡΙΑΤΙΚΗΣ
Παρά τη μεγάλη κατά 25% περίπου αύξηση των δρομολογίων η επιβατική κίνηση στην Αδριατική παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα ενώ παρουσιάστηκε αύξηση 10% στη διακίνηση επιβατικών οχημάτων και αύξηση 3,6% στη διακίνηση φορτηγών αυτοκινήτων.
Το επίπεδο των υπηρεσιών κρίνεται ικανοποιητικό με εκτέλεση δρομολογίων σε όλες τις γραμμές ενώ οι διαθέσιμες χωρητικότητες παρέχουν τη δυνατότητα εξυπηρέτησης αύξησης του μεταφορικού έργου.
Να σημειωθεί ότι ο ΣΕΕΝ συμμετέχει στο POSEIDON MED II, ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα το οποίο συγχρηματοδοτείται από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» κατά 50% και το υπόλοιπο 50% καλύπτεται από τους εταίρους του προγράμματος και θα διαρκέσει 5 χρόνια (1/6/2015 έως 31/12/2020). Πρόκειται για διασυνοριακό έργο με τη συμμετοχή 26 εταίρων από τρία κράτη-μέλη (Ελλάδα, Ιταλία, Κύπρος). Απώτερος στόχος του έργου είναι η διάθεση του ΥΦΑ σε πέντε κύρια λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός). Συντονιστής του προγράμματος είναι η ΔΕΠΑ και τεχνικός συντονιστής η ΔΕΣΦΑ.
Στα πλαίσια του POSEIDON MED II διεξάγονται μελέτες για την εισαγωγή και χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, στοχεύοντας στον ευρύτερο σχεδιασμό του δικτύου προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλά και των σχετικών υποδομών.
newmoney.gr