Με την συμμετοχή πλήθους κόσμου, παρουσιάστηκε η διδακτορική διατριβή της γυμνασιάρχου του 6ου Γυμνασίου Ρόδου, κας Βιβής Ξανθούλη, καθηγήτριας γαλλικής γλώσσας & φιλολογίας, στον χώρο του Ιδρύματος Σταματίου.
Η διατριβή με θέμα «Από τη μητρότητα στην παιδοκτονία: η κατασκευή της μητρικής φιγούρας στην Ελληνική Μυθολογία» («De la maternité à infanticide: la construction de la figure maternelle dans la mythologie grecque») παρουσιάστηκε με επιτυχία στο Πανεπιστήμιο των Παρισίων – Σορβόννη (Paris 4) με επιβλέποντα καθηγητή τον κ. Dominique Mulliez, Διευθυντή της έδρας της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας (Λογοτεχνίας και Πολιτισμού του Αρχαίου Ελληνικού Κόσμου) της Σορβόννης.
Την εκδήλωση διοργάνωσε «Το Σπίτι της Ευρώπης στη Ρόδο» και το «Παράρτημα Ρόδου της Δωδεκανησιακής Μέλισσας» ενώ το παρών, έδωσαν εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας, ο υποψήφιος δήμαρχος κ. Αντώνης Καμπουράκης, η εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος και πρόεδρος του ΚΕΚ Γεννηματάς κα Χαρούλα Γιασιράνη, η αντιδήμαρχος κα Μαρίζα Χατζηλαζάρου, πολλοί συμπολίτες μας αλλά και φοιτητές.
Χαιρετισμό απηύθυνε η κα Άννα Χαρίτου και ακολούθησαν οι χαιρετισμοί του επιβλέποντος καθηγητή κ. Dominique MULLIEZ, του δημάρχου Ρόδου κ. Φώτη Χατζηδιάκου, της κας Γιασιράνη και της κας Χατζηλαζάρου.
Την εκδήλωση άνοιξε ο Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας Πανεπιστημίου Αιγαίου, κ. Σπύρος Συρόπουλος, ο οποίος αναφέρθηκε στην «υπέρβαση των γυναικών μέσα από την Τραγωδία, με αφετηρία τον Μύθο. Όταν ξεκινάμε το ταξίδι στην αρχαιογνωσία, είναι ο συνδυασμός που έχει αρχέγονα στοιχεία», είπε μεταξύ άλλων, ενώ μίλησε για την μητροκτονία και την παιδοκτονία στην Τραγωδία και στην αρχαία ελληνική γραμματεία.
Την παρουσίαση έκανε η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου, κα Μαρία Γκασούκα.
Το κύριο ερώτημα στο οποίο αυτή η διατριβή προσπαθεί να απαντήσει είναι το πώς συζητείται και αποκαλύπτεται το ευαίσθητο θέμα της μητρότητας και, γενικότερα, της γονεϊκότητας μέσα από την ελληνική μυθολογία και το πώς, μέσα από αυτήν την προσέγγιση, μπορούμε να εντοπίσουμε και να εξηγήσουμε την κοινωνική κατάσταση των γυναικών και το στάτους της μητρότητας στο σύστημα αξιών της μυθολογίας.
Χρησιμοποιώντας την κατηγορία του «φύλου» στην προσέγγιση, την ανάλυση και τα συμπεράσματα αυτού του θέματος, σκοπός της εργασίας είναι να προσφέρει νέες δυνατότητες ερμηνείας και εξήγησης όσον αφορά την κατάργηση της μητρότητας και γενικότερα της γονεϊκότητας, την ερμηνεία της παιδοκτονίας και την ανακάλυψη της επιβίωσης του προ-πατριαρχικού συστήματος στο ανδροκρατούμενο θρησκευτικό σύστημα των δώδεκα Ελλήνων θεών.
Οι μύθοι εξετάζονται λαμβάνοντας υπόψη το κοινωνικό, πολιτιστικό και ιστορικό πλαίσιο των δύο φύλων, το οποίο μας επιτρέπει να συναγάγουμε συμπεράσματα σχετικά με τη θέση του κάθε φύλου στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, τον ρόλο των ανδρών και των γυναικών στην ιδιωτική τους ζωή, τις σχέσεις εξουσίας και υποταγής μεταξύ των δύο φύλων, καθώς και το σύστημα αξιών και αντιλήψεων που κυριαρχούν, αλλά και – πάνω απ’ όλα – την αναπαράσταση που δόθηκε σε αυτό το σύστημα στην ελληνική μυθολογία, προκειμένου να συμβάλει ενεργά στην ευρύτερη προσπάθεια που είναι σε εξέλιξη παγκοσμίως για την επανένταξη των γυναικών στο πλαίσιο όχι μόνο της ιστορίας αλλά και της μυθολογίας.
Η κα Βιβή Ξανθούλη
Στην τοποθέτησή της, η κα Ξανθούλη έκανε λόγο για την μεγάλη περιπέτειά της μέχρι να ολοκληρωθεί αυτή η διατριβή που κράτησε 4 χρόνια και συνίστατο στο γεγονός πως: «Ήταν ένα εγχείρημα πάρα πολύ δύσκολο. Η δυσκολία είχε την βάση της στην μεθοδολογία του Πανεπιστημίου της Σορβόννης καθώς και το αναλυτικό εργαλείο του φύλου. Έπρεπε να αναζητήσω, να μελετήσω όλα τα αρχαία κείμενα (146 τον αριθμό). Μερικά είχαν αποδοθεί στα ελληνικά αλλά ένας μεγάλος αριθμός, δεν υπήρχε σε καμία άλλη γλώσσα. Όλα αυτά έπρεπε να αποδοθούν στα γαλλικά. Όσον αφορά στο ζήτημα του φύλου, διαπίστωσα ότι όλος ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός, είναι ‘ανδρικός’! Όλα τα κείμενα έχουν γραφτεί από άνδρες, που μιλούν για τις γυναίκες. Και στην συντριπτική πλειοψηφία τους όπως π.χ. στην περίπτωση της Μήδειας ή της Κλυταιμνήστρας, οι αναφορές και τα σχόλια δεν ήταν καθόλου κολακευτικά. Δυστυχώς, τα κείμενα απηχούν την περιφρόνηση για την γυναίκα και κάθε αναφορά στις γυναίκες, στον ρόλο τους, κοινοποιούνται σε σχέση με τους άνδρες».
Η διατριβή, όπως ανέφερε και η κα Γκασούκα, είναι ένα εγχείρημα με βαθιά φεμινιστικό χαρακτήρα, εκφράζοντας αισιοδοξία να μπορέσει να εκδοθεί σύντομα και να γίνει αντικείμενο επιστημονικού διαλόγου.