Ειδήσεις

Ρευματοκλοπές: Οι καταταναλωτές πληρώνουν τη λυπητερή

Κοντά στα 800 εκ. ευρώ η λυπητερή για τους καταταναλωτές για τις ρευματοκλογές – Τι αποκαλύπτει ο Συνήγορος του Πολίτη
Με το αστρονομικό ποσό των 789 εκ. ευρώ εκτιμάται ότι επιβαρύνθηκαν νοικοκυριά και επιχειρήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος την περασμένη χρονιά εξαιτίας των ρευματοκλοπών.

Η λυπητερή… που φτάνει σε όλους τους καταναλωτές φούσκωσε… υπερβολικά το 2022 καθώς λόγω των υψηλών τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος η παράνομη πράξη, στην οποία επιδίδονται είτε επιτήδειοι είτε καταφεύγουν σε αυτή φτωχά νοικοκυριά που δεν έχουν πρόσβαση στην ηλεκτροδότηση, χρεώνεται ακριβότερα από τους παρόχους.

Οι ρευματοκλοπές
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε χθες ο Συνήγορος του Πολίτη στη διάρκεια ημερίδας για την ενεργειακή κρίση, έγινε γνωστή η εκτίμηση πως για τον 2022 οι καταναλωτές θα επιβαρυνθούν με το ποσό των 789 εκ. ευρώ για τις ρευματοκλοπές.

Ο ΔΕΔΔΗΕ προσδιορίζει τις απώλειες του δικτύου διανομής, οι οποίες κατανέμονται σε «τεχνικές» και «μη τεχνικές». Η τελευταία κατηγορία είναι οι ρευματοκλοπές. Το συνολικό κόστος των απωλειών μετακυλίεται στους παρόχους ρεύματος και εκείνοι με τη σειρά τους το μετακυλίουν στους πελάτες τους.

Όπως είπε η Βοηθός του Συνηγόρου του Πολίτη κ. Δάφνη Φιλιππάκη για το 2021 το συνολικό κόστος των απωλειών υπολογίστηκε στα 591 εκ. ευρώ εκ των οποίων τα 209 εκ. ευρώ ήταν οι ρευματοκλοπές.

Για το 2022 το συνολικό ποσό σχεδόν διπλασιάστηκε στα 1,2 δις. ευρώ εκ των οποίων – αν υποτεθεί ότι δεν άλλαξε το ποσοστό των απωλειών της τελευταίας τριετίας – τα 798 εκ. ευρώ είναι οι ρευματοκλοπές. Το τελευταίο κόστος είναι τέσσερις φορές πάνω σε σχέση με το 2021.

Ο ΔΕΔΔΗΕ
Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης και Διαχείρισης Δικτύου ΔΕΔΔΗΕ Ευστράτιος Ζαχαρής μιλώντας στην ίδια εκδήλωση εκτίμησε το ποσοστό των ρευματοκλοπών στο 5%, ενώ τόνισε ότι με την εγκατάσταση των «έξυπνων» μετρητών οι συνολικές απώλειες του δικτύου διανομής θα υποχωρήσουν το 2030 στο 0,2%.

Ο εκπρόσωπος του ΔΕΔΔΗΕ στην πρόταση του Συνηγόρου του Πολίτη για ελαστικότερη ερμηνεία του ρυθμιστικού πλαισίου απάντησε αρνητικά στην παρούσα φάση καθώς όπως είπε με τον τρόπο αυτό θα σταλεί λάθος μήνυμα…

Ο Συνήγορος του Πολίτη στην ειδική έκθεση του για την ενεργειακή κρίση, αποδίδει την αύξηση των ρευματοκλοπών και σε νοικοκυριά τα οποία αδυνατώντας να ανταποκριθούν σε διακανονισμούς οφειλών έρχονται αντιμέτωπα με τη διακοπή της παροχής. Στη συνέχεια προχωρούν σε παράνομες επανασυνδέσεις και όταν εντοπίζονται για ρευματοκλοπές πια οι νέοι διακανονισμοί είναι πιο τσουχτεροί…

Το κόστος
Σύμφωνα με την ανεξάρτητη αρχή, η διαπίστωση της ρευματοκλοπής θέτει τους παραβαίνοντες σε καθεστώς δυσμενέστερων όρων διακανονισμού καθώς στο οφειλόμενο ποσό προστίθεται το διαχειριστικό κόστος του ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, δηλαδή η αποζημίωση του ΔΕΔΔΗΕ για το κόστος που υφίσταται για τον εντοπισμό της ρευματοκλοπής και την διαχείριση της υπόθεσης, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών αντικατάστασης του μετρητή και του εργαστηριακού ελέγχου του στην συνέχεια όπου αυτό απαιτείται. Το διαχειριστικό αυτό κόστος ανέρχεται από 300 ευρώ (σε περίπτωση μονοφασικής παροχής χωρίς αντικατάσταση μετρητή) έως 750 ευρώ (σε περίπτωση παροχής μέσης τάσης με αντικατάσταση μετρητή). Οι προτεινόμενες δόσεις για διακανονισμό της οφειλής είναι λιγότερες απ’ ότι στους λοιπούς διακανονισμούς (εφάπαξ εξόφληση για ποσά έως 600 ευρώ και έως 12 δόσεις για ποσά άνω των 4.800 ευρώ).

Η ενεργειακή κρίση
Η ενεργειακή κρίση χτύπησε «κόκκινο» και στον Συνήγορο του Πολίτη.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η κ. Φιλιππάκη πια τα παράπονα και οι αναφορές των καταναλωτών στην ανεξάρτητη αρχή αντιστοιχούν στο ένα τρίτο των συνολικών παραπόνων.

Είναι χαρακτηριστικό πως το 2021 σε 3.380 όταν το 2015 ήταν μόλις 1.883.

Συνοπτικά τα κυριότερα προβλήματα συνοψίζονται ως ακολούθως:

• Υπεραυξημένες χρεώσεις – Ρήτρα αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας

• Είσπραξη τελών και λοιπών χρεώσεων που δεν αφορούν στην κατανάλωση • ηλεκτρικού ρεύματος μέσω των λογαριασμών της Δ.Ε.Η. Α.Ε.

• Δυσκολία ανταπόκρισης στην εξόφληση των οφειλών

• Ρευματοκλοπές

• Διαδικασία ένταξης ευάλωτων καταναλωτών στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο

• (ΚΟΤ) και στο Μητρώο Ευάλωτων Πελατών (ΜΕΠ)

• Παραγραφή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου