Έκλεισε οριστικά η Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση (ΕΡΤ), καταργήθηκε η Δημοτική Αστυνομία, απολύθηκαν όλοι οι σχολικοί φύλακες, καταργήθηκαν πολλές ειδικότητες εκπαιδευτικών από την Δευτεροβάθμια. Καταιγισμός των επιπτώσεων του προγράμματος αναδιάρθρωσης της χώρας – όπως το έχει βαφτίσει η Ελληνική Κυβέρνηση – με τις συνέπειες του “Succes Story” του κου πρωθυπουργού να αποτυπώνονται στην κοινωνία με ανεργία , απόγνωση και αυτοκτονίες.
Ζώντας σε καθημερινή βάση τα παραπάνω, το άκουσμα ότι η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου, στα πλαίσια «αναδιοργάνωσης» των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, υποβιβάζεται από επίπεδο Διεύθυνσης (που λειτουργεί από το έτος 1957 περίπου έως και σήμερα) σε επίπεδο γραφείου, ίσως να θεωρείται κάτι το ασήμαντο και ανάξιο λόγου.
Σε τι χρησιμεύει άραγε, ποιές είναι οι αρμοδιότητες της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου; Η προαναφερθείσα υποβάθμιση είναι όντως επιβεβλημένη ή μήπως εξυπηρετεί κάποια μελλοντικά σχέδια;
Η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου έχει στη χωρική της αρμοδιότητα όλο το σύμπλεγμα νησιών της Δωδεκανήσου. Προστατεύει δε και διαχειρίζεται την ιδιωτική και κοινόχρηστη περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου στα Δωδεκάνησα, η οποία περιήλθε σε αυτό εκ διαδοχής από το Ιταλικό Δημόσιο βάσει των όρων της από 10-02-1947 Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων που επικυρώθηκε με το Ν.Δ. 423/1947.
Η περιουσία αυτή ανέρχεται σε 26.000 περίπου καταγεγραμμένα ακίνητα στα νησιά της Ρόδου, της Κω και της Λέρου, όπου υφίσταται κτηματολόγιο και σε χιλιάδες μη καταγεγραμμένα ακίνητα στα ανωτέρω νησιά και στα υπόλοιπα νησιά της Δωδεκανήσου, όπου δεν υπάρχει κτηματολόγιο. Στα νησιά της Σύμης και της Πάτμου, που πρόσφατα εντάχθηκαν στο Εθνικό Κτηματολόγιο έχει κινηθεί ήδη διαδικασία δικαστικής διεκδίκησης εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου, δια της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου, ακινήτων τα οποία κατά την κτηματογράφηση κατοχυρώθηκαν υπέρ ιδιωτών, αλλά θεωρείται ότι κατά τεκμήριο ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου.
Επιπλέον των ανωτέρω, πρέπει να γίνει αναφορά στις 350 νησίδες ή βραχονησίδες, που περιλαμβάνονται στην προαναφερόμενη δημόσια περιουσία, ενώ και εάν για κάποιες από αυτές προβάλλονται δικαιώματα ιδιωτών και υπάρχουν αμφισβητήσεις για το ιδιοκτησιακό τους.
Η εγγεγραμμένη ιδιωτική περιουσία του δημοσίου στα Δωδεκάνησα υπολογίζεται σε έκταση πλέον των 800.000 στρεμμάτων, χωρίς να περιλαμβάνονται σε αυτήν τα αστικά ακίνητα, η κοινόχρηστη ζώνη Αιγιαλού και παραλίας, καθώς επίσης και οι λοιποί κοινόχρηστοι χώροι ( κοίτες χειμάρρων, δρόμοι, πλατείες κ.α.)
Άξιο αναφοράς είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς Δωδεκανήσου, το οποίο διέπεται από τον «Κτηματολογικό Κανονισμό» (Κυβερνητικό Διάταγμα 132/1929), που κατισχύει και εφαρμόζεται στα Δωδεκάνησα ως τοπικό δίκαιο, δηλαδή νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο τα διαφοροποιεί από την υπόλοιπη επικράτεια.
Ως εκ τούτου η εφαρμογή του απαιτεί ιδιαίτερη εξειδίκευση, εμπειρία και άμεση επαφή με τα Κτηματολογικά Γραφεία του Νομού, γεγονός που κάνει αδύνατη την μεταφορά των αρμοδιοτήτων της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου σε κεντρική υπηρεσία με έδρα εκτός της Ρόδου.
Επί τη ευκαιρία αναφέρουμε ότι με το υφιστάμενο οργανόγραμμα του Υπουργείου Οικονομικών ισχύον έως σήμερα βάσει του Π.Δ. 284/88, μεταξύ των πέντε Διευθύνσεων που λειτουργούν σήμερα σε όλη την επικράτεια, η Διεύθυνση της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου παρότι απασχολεί προσωπικό στο 1/5 των υπαλλήλων των λοιπών διευθύνσεων, είναι πρώτη σε έσοδα και δράσεις.
Οι συνάδελφοι που απασχολούνται έως και σήμερα στην Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου εκτελούν αυτοψίες και μετρήσεις για την προστασία της Δημόσιας Περιουσίας σε όλο το Νομό, τη χάραξη των ορίων του Μέγιστου Χειμέριου Κύματος και του Αιγιαλού – Παραλίας, μεριμνούν για την έκδοση Πρωτοκόλλων Κατεδάφισης Αυθαιρέτων Κατασκευών και Κτισμάτων – Διοικητικής Αποβολής, συνδράμουν στη Δικαστική διαδικασία για τον καταλογισμό των προστίμων σε όλα τα Διοικητικά Δικαστήρια πρωτοδικεία ή Εφετεία, μεριμνούν για τη στέγαση των δημόσιων υπηρεσιών του νομού Δωδεκανήσου, κηρύσσουν ή ανακαλούν απαλλοτριώσεις σε όλη τη Δωδεκάνησο, ελέγχουν την ορθή εφαρμογή των εν ισχύ Κ.Υ.Α. για την απλή χρήση των παραλιών, ελέγχουν και παρεμποδίζουν την καταπάτηση ακινήτων του Δημοσίου κ.α.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η λειτουργία της καθίσταται προς ωφέλεια της τοπικής κοινωνίας καθώς, πέραν κάθε αμφιβολίας τα μόνα Πρωτόκολλα Κατεδάφισης που εκτελέστηκαν στην Πόλη της Ρόδου αλλά και σε ολόκληρο το νησί τα τελευταία χρόνια είναι τα δεκατέσσερα Π.Κ.Α.Κ.Κ. που εκτελέστηκαν στον καταυλισμό των Ρομά στο νέο Καρνάγιο Ρόδου, χώρος ο οποίος παραμένει μέχρι σήμερα ελεύθερος από παραπήγματα και λοιπά κατασκευάσματα.
Επιπλέον είναι κρίσιμο να σημειωθεί ότι από την μέχρι σήμερα εκποίηση δημοσίων ακινήτων, είτε βάσει του Ν.719/77, είτε βάσει άλλων διατάξεων, η τέως Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση εισπράττει μέχρι σήμερα ποσοστό 20% επί των καθορισθέντων αποζημιώσεων.
Είναι λοιπόν προφανές, ότι το να εξακολουθεί να λειτουργεί η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου σε επίπεδο Διεύθυνσης με προοπτική ενίσχυσής της είναι επιβεβλημένο για τους εξής λόγους:
Εξυπηρετεί σε κάθε περίπτωση τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου ως προς τη διοίκηση, διαχείριση και προστασία της ιδιωτικής και κοινόχρηστης περιουσίας του.
• Τόσο το δημόσιο, όσο και η τοπική διοίκηση έχει έσοδα από την λειτουργία της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου και η ενδεχόμενη ενίσχυση στη στελέχωσή της θα φέρει επιπλέον έσοδα.
• Διασφαλίζονται τα εθνικά συμφέροντα λόγω της γεωγραφικής θέσης του συμπλέγματος νησιών Δωδεκανήσου.
• Ενισχύεται το εθνικό αίσθημα των κατοίκων της Δωδεκανήσου οι οποίοι διαπιστώνουν καθημερινά την απαξίωση του τόπου τους από το κεντρικό κράτος.
• Είναι πρακτικά αδύνατο να μπορέσει να λειτουργήσει η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου ως γραφείο υπό την εποπτεία κεντρικής Διεύθυνσης η οποία θα είναι εκτός Δωδεκανήσου.
Όλα τα ανωτέρω δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά σχετικά με την σκοπιμότητα μιας τέτοιας ενέργειας δηλαδή τον Υποβιβασμό της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου από επίπεδο Διεύθυνσης σε επίπεδο γραφείου:
• Μήπως μια τέτοια ενέργεια από το Υπουργείο Οικονομικών δεν αποσκοπεί στην αναδιοργάνωση των υπηρεσιών αλλά στην διάλυσή και απαξίωσή τους;
• Μήπως η διαχείριση της Δημόσιας περιουσίας πρέπει να πάει ανεξέλεγκτα και άνευ ανταλλάγματος σε χέρια Ιδιωτών;
• Μήπως ο έλεγχος της Δημόσιας Περιουσίας δεν θα πρέπει στο μέλλον να υφίσταται;
• Μήπως πρέπει να βρεθούν γρήγοροι τρόποι για το ξεπούλημα της εναπομένουσας περιουσίας του Δημοσίου χωρίς ουσιαστικό έλεγχο και αξιοποίηση αυτής;
• Μήπως δεν πρέπει να αποσαφηνιστεί ποτέ το μέγεθος της Δημόσιας Περιουσίας;
• Μήπως δεν είναι τυχαία η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση περί «Άφεσης Αμαρτιών» των υψηλόβαθμων στελεχών του Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ.;
• Μήπως τέλος το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο περί αξιοποίησης – ξεπουλήματος του αιγιαλού σχετίζεται με την υποβάθμιση των δημόσιων υπηρεσιών που τον ελέγχουν και τον διαχειρίζονται;
Σίγουρα γεννιούνται πολύ περισσότερα από τα ανωτέρω ερωτήματα όταν μια κίνηση «αναδιοργάνωσης» υπηρεσιών είναι προς τη λάθος κατεύθυνση.
Η Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. Δωδεκανήσου θεωρεί ότι το θέμα υποβάθμισης της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου είναι μείζον και δηλώνει κατηγορηματικά την αντίθεσή της. Καλούμε όλους τους τοπικούς φορείς, την τοπική αυτοδιοίκηση α’ & β’ βαθμού, τα επιμελητήρια του νομού, να αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε να εξαιρεθεί από την «αναδιοργάνωση» των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου και να επανέλθει η λειτουργία της σε επίπεδο Διεύθυνσης. Δεν αντιτιθέμεθα στείρα σε αλλαγές και αναδιοργανώσεις υπηρεσιών και γενικότερα του κράτους, αρκεί να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος
Φραντζής Φιλήμων
Μηχανολόγος Μηχανικός
Η Γενική Γραμματέας
Μιχαλάκη Μίκα Αρχιτέκτων Μηχανικός