Συνέντευξη
στον Δαμιανό Αθανασίου
«Το 2016 δεν προσφέρεται για ασφαλείς τουριστικές προβλέψεις. Οσο πιθανό είναι να έχουμε μια καλή συνέχεια της δυναμικής του 2015, άλλο τόσο εύκολο είναι, να κληθούμε να διαχειριστούμε μια χρονιά, με ασθενέστερη, της προηγούμενης, ζήτηση».
Τα παραπάνω αναφέρει, σε συνέντευξή του προς την «δημοκρατική», ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γ. Τσακίρης και αιτιολογεί, μεταξύ των άλλων: «Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η Ελλάδα έγινε, σε ένα βράδυ, 8-12% πιο ακριβή, άρα λιγότερο δελεαστική και ανταγωνιστική».
Αναλυτικά η συνέντευξη του προέδρου του Ξ.Ε.Ε. κ. Γ. Τσακίρη:
• Πως διαμορφώνεται το 2016 από πλευράς προβλέψεων των αφίξεων;
Το 2016 δεν προσφέρεται για ασφαλείς τουριστικές προβλέψεις. Όσο πιθανό είναι να έχουμε μια καλή συνέχεια της δυναμικής του 2015, άλλο τόσο εύκολο είναι να κληθούμε να διαχειριστούμε μια χρονιά με «ασθενέστερη» της προηγούμενης, ζήτηση. Σε ένα γεωπολιτικό περιβάλλον που προμηνύονται σημαντικές αναδιατάξεις, εύλογα προκαλούνται ανησυχίες για το κατά πόσο αυτές θα επηρεάσουν την τουριστική εικόνα της χώρας μας, αρνητικά ή θετικά, που αντίστοιχα θα επηρεάσουν ανάλογα και τη ζήτηση του τουριστικού προϊόντος μας. Συγχρόνως, δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η Ελλάδα έγινε, σε ένα βράδυ 8-12% πιο ακριβή, άρα λιγότερο δελεαστική και ανταγωνιστική, Αναλυτικότερα, η Κρήτη, τα Ιόνια, οι Κυκλάδες και η Δ. Πελοπόννησος δείχνουν να πηγαίνουν καλά. Υστέρηση καταγράφεται στα Δωδεκάνησα, στο Α. Αιγαίο, στη Χαλκιδική, Κ. Ελλάδα, Α. Πελοπόννησο και Θεσσαλία.
• Η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, που επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα της χώρας μας, θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις στην πορεία του τουρισμού τη σεζόν του 2016;
Η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ για το 2016 σε όλα τα επίπεδα, τόσο τοπικά όσο και εθνικά, επιβαρύνει αφενός τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και αφετέρου υπέρμετρα την ανταγωνιστικότητα της χώρας. Είναι ένα μεγάλο ερώτημα ποια θα είναι τελικά η αντίδραση των πελατών μας το 2016, σε αυτή την αύξηση αλλά και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, συνεκτιμώντας και τις σωρευτικές φορολογικές επιβαρύνσεις των επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια.
• Η υψηλή εποχικότητα της ζήτησης του τουριστικού προϊόντος αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες παθογένειες του ελληνικού τουρισμού. Τι προτείνετε για την αντιμετώπιση του θέματος και γενικά ποιες είναι οι προτάσεις του Ξ.Ε.Ε. για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος;
Το Ξ.Ε.Ε. είχε επισημάνει και είχε χαρακτηρίσει την υψηλή εποχικότητα ως μια μεγάλη παθογένεια που χαρακτηρίζει, επηρεάζει και επιβαρύνει τον ελληνικό τουρισμό. Το πρόβλημα και οι επιπτώσεις της υψηλής εποχικότητας είναι διαχρονικά γνωστές σε όλους και συμπεριλαμβάνονταν πάντοτε στην ρητορική μας, ως φορείς, για τα προβλήματα του ελληνικού τουρισμού.
Όμως η προσέγγιση αντιμετώπισής της, ως προβλήματος, ήταν πάντοτε προς την κατεύθυνση της προσέλκυσης επισκεπτών, αντί να προσπαθούμε να οργανώσουμε πρώτα το προϊόν μας και παράλληλα να κυνηγήσουμε τους επισκέπτες. Το Ξ.Ε.Ε. θεώρησε ως Λυδία Λίθο αντιμετώπισης της εποχικότητας, την ανάπτυξη και προσέλκυση μορφών τουρισμού, όπως ο ιατρικός τουρισμός και ο τουρισμός τρίτης ηλικίας. Με τις πρωτοβουλίες μας, ως Ξ.Ε.Ε., η Ελλάδα μπήκε στον παγκόσμιο χάρτη ιατρικού τουρισμού. Παράλληλα με μελέτη μας, το 2014 καταδείξαμε την ανάγκη κατ αρχάς διαμόρφωσης πρώτα του προϊόντος και την -στη συνέχεια- προσέλκυση των επισκεπτών. Και εδώ πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι κάθε προσπάθεια άμβλυνσης της εποχικότητας πρέπει να είναι οργανωμένη, αλλιώς ελλοχεύει ο κίνδυνος, εάν δεν πετύχει, η επόμενη μέρα να βρει τον προορισμό σε μια χειρότερη θέση. Συνεπώς κάθε προσπάθεια επιβάλλεται να είναι στρατηγικά προετοιμασμένη, κοινωνικά και επιχειρηματικά συνεννοημένη και σε κάθε περίπτωση να έχουν εξετασθεί όλοι οι παράμετροί της. Απαιτείται δηλαδή πριν από κάθε προσπάθεια να υπάρξει μια «κοινωνική συμφωνία» όλων των εμπλεκομένων .
• Οικονομία διαμοιρασμού, παράνομη ενοικίαση ιδιωτικών κατοικιών ως τουριστικών καταλυμάτων. Τι προτείνετε για την αντιμετώπιση και τον περιορισμό του φαινομένου, το οποίο παίρνει διαστάσεις;
Κατ αρχάς ο όρος «οικονομία του διαμοιρασμού» είναι απόλυτα παραπλανητικός, διότι αφορά αποκλειστικά την ενοικίαση, άνευ αδείας διαμερισμάτων και κατοικιών χωρίς καμία θεσμική ή φορολογική υποχρέωση. Το sharing economy βασίζεται στη λειτουργία και δραστηριότητα, σε ένα εκτός νόμου και άνευ υποχρεώσεων επιχειρησιακό περιβάλλον. Είναι μια οικονομική δραστηριότητα, που ανθεί σε μία γκρίζα ζώνη, στερώντας σημαντικά έσοδα από το κράτος και δουλειές από τους σκληρά δοκιμαζόμενους από την κρίση Έλληνες, ενώ οδηγεί τις νόμιμες επιχειρήσεις σε οικονομικό αδιέξοδο. Μια δραστηριότητα, εστιασμένη πάνω στην ενοικίαση ιδιωτικών κατοικιών, με ανεξέλεγκτες υπηρεσίες, καμία πρόβλεψη ασφάλειας, πυρασφάλειας, ασφάλισης επισκεπτών και φυσικά καμία φορολογική ή εργασιακή υποχρέωση των ιδιοκτητών.
Ουσιαστικά πρόκειται για παραοικονομία, πριμοδοτούμενη δυστυχώς από την ανυπαρξία θεσμικών, ασφαλιστικών και άλλων προδιαγραφών και κυρίως από την αδυναμία της πολιτείας μέχρι σήμερα να αναγνωρίσει και να αντιμετωπίσει το φαινόμενο.
Οι προτάσεις του Ξ.Ε.Ε. αφορούν αφενός τη δημιουργία ενός θεσμικού πλαισίου αδειοδότησης των παράνομα λειτουργούντων ως τουριστικά καταλυμάτων και αφετέρου στη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης καταβολής φόρων και τελών ανάλογων αυτών που καταβάλλουν οι νομίμως αδειοδοτημένες τουριστικές επιχειρήσεις.
• Μιλήστε μας για το πρόγραμμα «ΑΘΗΝΑ» και την πλατφόρμα ηλεκτρονικών κρατήσεων, που παρουσιάσατε πρόσφατα.
Με την πρόσφατη παρουσίαση της πλατφόρμας, το Ξ.Ε.Ε. σηματοδοτεί την ενεργητικότερη συμμετοχή του στο e-tourism και εργάζεται για τη δημιουργία μιας συγκροτημένης και συστηματικής στρατηγικής στο e-tourism, η οποία θα προωθεί την αποτελεσματικότερη προβολή και προώθηση των τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά και την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, προκειμένου να επιβιώσουν στο νέο έντονο παγκόσμιο ανταγωνιστικό τοπίο. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα κινείται στους εξής βασικούς άξονες:
1. Την επιτάχυνση της καθολικής μετάβασης του τουριστικού κλάδου της Αθήνας στην πρώτη γραμμή της ψηφιακής οικονομίας .
2. Τη μετεξέλιξη και ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής τεχνολογικής αξίας που θα διατίθενται στους δυνητικούς επισκέπτες της Αθήνας και τους τουρίστες στα πλαίσια του : dream-plan – book – visit- share experience.
3. Την επίτευξη συνεργιών μεταξύ διαφορετικών παρόχων τουριστικών υπηρεσιών.
Συμπερασματικά, ευελπιστούμε ότι η πλατφόρμα αυτή θα δώσει τη δυνατότητα στους ξενοδόχους να αποκτήσουν ένα εργαλείο κρατήσεων, οι ιδιοκτήτες τουριστικών καταστημάτων να προβάλουν τα προϊόντα τους, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος τις υπηρεσίες τους, τα τουριστικά γραφεία και rent a car να βοηθήσουν στην οργάνωση του ταξιδιού των επισκεπτών μας και όλα αυτά συνδυαστικά με δυνατότητες δημιουργίας κινήτρων για τους επισκέπτες.
• Ποιος είναι ο στόχος της νέας διαδικασίας κατάταξης των ελληνικών καταλυμάτων;
Προς την κατεύθυνση για την ανάδειξη της ποιότητας, κινείται το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος με την νέα διαδικασία κατάταξης που ξεκίνησε φέτος και η διαδικασία που εφαρμόζεται είναι αποτέλεσμα ενδελεχούς μελέτης των καλών διεθνών πρακτικών και εμπειρίας καθώς και εξαντλητικού διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Στόχος μας είναι η διενέργεια των ελέγχων με ενιαίο τρόπο για όλους, στη βάση ενός υψηλότατης αξιοπιστίας προτύπου πιστοποίησης του ISO17065, μέσα από ενιαίες διαδικασίες, ηλεκτρονικά διεκπεραιωμένες, με σημαντικές δικλείδες ελέγχου των ιδιωτικών ελεγκτικών εταιρειών. Με πληθώρα επιβεβαιωτικών ελέγχων αλλά και εκμετάλλευση των διαδικτυακών σχολίων των πελατών ως βασικού κριτηρίου επικινδυνότητας για τους επανελέγχους, φιλοδοξούμε να επιτύχουμε μια ολιστική αναβάθμιση του ελληνικού καταλυματικού προϊόντος, προς όφελος της πλεονεκτικής συγκρισιμότητάς του αλλά και της διεθνούς αναγνωσιμότητάς του. Εμείς οι ξενοδόχοι γνωρίζουμε καλά ότι η μόνη επένδυση με διασφαλισμένη απόδοση είναι η επένδυση στην ποιότητα και σ’ αυτή την προσπάθεια σημαντικό ρόλο θα παίξει και η αντιμετώπιση της νέας διαδικασίας εκ μέρους των ελεγκτικών εταιρειών.
• Σε τι φάση βρίσκεται η διαδικασία μετεξέλιξης του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου σε Τουριστικό και ποια τα επόμενα σχέδιά σας για το Επιμελητήριο;
Θα έλεγα ότι όλη η διαδικασία, η οποία και ξεκίνησε με πρωτοβουλία του Ξ.Ε.Ε., ευρίσκεται σε μια φάση συνειδητοποίησης της ανάγκης ολοκλήρωσής της από τους ενδιαφερόμενους κλάδους. Το πλαίσιο «συμπόρευσης» των εν δυνάμει ενδιαφερομένων κλάδων, έχει ήδη εκπονηθεί και ελπίζω το 2016 να έχουμε εξελίξεις στο θέμα αυτό.