Μια σειρά από μείζονα ζητήματα, που έχουν απασχολήσει την τοπική επικαιρότητα, την Ποινική Δικαιοσύνη, τα Διοικητικά Δικαστήρια αλλά και το Ελεγκτικό Συνέδριο, βαίνουν προς επίλυση, με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης με τίτλο: «Ρυθμίσεις θεμάτων ΟΤΑ & άλλες διατάξεις», το οποίο δόθηκε ήδη προς διαβούλευση στην Κεντρική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, σε πλήρη σύμπνοια με τον Δήμο Ρόδου και την Περιφερειακή Ενωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου, πέραν των άλλων, δίνει οριστική λύση στο θέμα των οφειλών παρελθόντων ετών σε δημοτικό φόρο, που ταλανίζει τον επιχειρηματικό κόσμο της Δωδεκανήσου.
Επιπλέον ρυθμίζει με ειδική διάταξη το θέμα της απασχόλησης συμβασιούχων ΔΕΥΑ, κυρίως από την πρώην ΔΕΥΑ Ιαλυσού, στην ΔΕΥΑ Ρόδου, ενώ εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει και το γεγονός ότι προβλέπει οριστική λύση με την παύση καταλογισμών, διώξεων ως και πειθαρχικών ευθυνών στο θέμα της διάθεσης των εσόδων του πρώην Δήμου Αφάντου από τις εκποιήσεις ακινήτων στα Κολύμπια.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον, έχουν εξάλλου νέες ρυθμίσεις που εισάγονται για δημοσίους υπαλλήλους στην παραμεθόριο.
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ
Στο προσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών εισήχθη συγκεκριμένα νομοθετική ρύθμιση, που προβλέπει τη διαγραφή των οφειλών από Δημοτικό Φόρο Δωδεκανήσου (αρθ.60 ν. 2214/1994) που έχουν βεβαιωθεί και δεν έχουν εισπραχθεί, σε ικανοποίηση αιτήματος της Περιφερειακής Ενωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου.
Μετά τον θόρυβο, που προκλήθηκε και τις αντιδράσεις του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και του Εμπορικού Συλλόγου, για την πρακτική των Δήμων να δεσμεύουν τα ΑΦΜ επιτηδευματιών για οφειλές σε δημοτικό φόρο παρελθόντων ετών, η απόφαση αυτή θεωρείται δίκαιη δεδομένων και των αποφάσεων της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, που έχει κρίνει αμετάκλητα αντισυνταγματικό τον συγκεκριμένο φόρο.
Μετά και την τυπική κατάργηση του δημοτικού φόρου Δωδεκανήσου με την διάταξη του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 ανέκυψε συγκεκριμένα το μείζον θέμα της διαγραφής ή μη των ταμειακώς βεβαιωθέντων και μη εισπραχθέντων ποσών ΔΗΦΟΔΩ και ειδικότερα το θέμα της επιδίωξης ή μη της είσπραξης των ποσών αυτών.
Το ζήτημα αυτό θα μπορούσε ασφαλώς να είχε ρυθμιστεί νομοθετικά με τον ίδιο τρόπο που ρυθμίστηκε και το ζήτημα των καταβληθέντων ποσών ΔΗΦΟΔΩ που με την διάταξη του άρθρου 2 παρ. 9 της υποπαραγράφου Δ.12 ν. 4336/2015 ορίστηκε, ότι «ποσά καταβληθέντα δεν αναζητούνται».
Εν πάση περιπτώσει, στο άρθρο 67 του προσχεδίου του σχεδίου νόμου προβλέπονται τα εξής:
«Δημοτικός Φόρος Δωδεκανήσου- διαγραφή βεβαιωμένων οφειλών
Στην παράγραφο 9, της υποπαραγράφου Δ.12, του άρθρου 2, του ν. 4336/2015, (ΦΕΚ 94/Α΄/14-8-2015), προστίθεται φράση, ως εξής:
Βεβαιωμένες οφειλές από τον καταργούμενο φόρο και συναφείς κυρώσεις, διαγράφονται κατόπιν διαπιστωτικής απόφασης του οικείου δημοτικού συμβουλίου».
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΕΥΑ
Στο ίδιο προσχέδιο ενσωματώθηκε σαφέστατη διάταξη για την επαναπρόσληψη των απολυμένων συμβασιούχων της ΔΕΥΑ Ρόδου.
Της υποβολής του αιτήματος νομοθετικής ρύθμισης για την επαναπρόσληψη των απολυθέντων υπαλλήλων της ΔΕΥΑ Ρόδου, προηγήθηκε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης.
Ο πρόεδρος κ. Δ. Τσίκκης, εισηγήθηκε ειδικότερα την λήψη απόφασης για την επαναπρόσληψη έμπειρου απολυθέντος προσωπικού της επιχείρησης. Στην επιχείρηση υπηρετούν σήμερα 202 άτομα, ενώ αποχώρησαν 80 διαφόρων ειδικοτήτων με συνταξιοδότηση ή απόλυση.
Οι ανάγκες σε προσωπικό αυξάνονται εξαιτίας και των νέων αρμοδιοτήτων που θα αναλάβει η επιχείρηση για τη λειτουργία και συντήρηση του φράγματος Γαδουρά.
Το διοικητικό συμβούλιο με ομόφωνη απόφασή του ζήτησε από το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης να αναλάβει νομοθετικές πρωτοβουλίες, ώστε το ΔΣ της επιχείρησης μετά από απόφαση του και κατά παρέκκλιση των ισχυουσών δεσμευτικών διατάξεων να επαναπροσλάβει τους απολυθέντες των πρώην ΔΕΥΑ του νησιού. Στο άρθρο 77 του προσχεδίου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, προβλέπονται συγκεκριμένα τα εξής:
«Μεταφορά
προσωπικού ΔΕΥΑ
Το προσωπικό των επιχειρήσεων του ν. 1069/1980 (Α’ …), εφόσον απασχολείτο πραγματικά κατά την 31/12/2011 με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και από οποιαδήποτε αιτία, θεωρείται ως προς όλες τις συνέπειες ότι τοποθετήθηκε και συνεχίζει να παρέχει την εργασία του νόμιμα, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ανεξαρτήτως της διαδικασίας που τηρήθηκε κατά την πρόσληψή του. Σε εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις του ανωτέρω προσωπικού επιτρέπεται η κατάρτιση δικαστικού συμβιβασμού, κατόπιν απόφασης του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης. Τυχόν πράξεις λύσης εργασιακής σχέσης εργαζομένων που εμπίπτουν στην ανωτέρω διάταξη ανακαλούνται υποχρεωτικώς από το χρόνο που ίσχυσαν».
ΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ
ΤΗΝ ΔΙΑΘΕΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΕΚΠΟΙΗΣΕΙΣ
ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟΥ ΑΦΑΝΤΟΥ
Νομοθετική ρύθμιση για την λογιστική τακτοποίηση δαπανών που αποδεδειγμένα έγιναν για την κάλυψη εξόδων και οφειλών του πρώην Δήμου Αφάντου, από κωδικό εσόδων, που όφειλαν να διατεθούν για την εκτέλεση έργων, προωθεί με το ίδιο προσχέδιο το Υπουργείο Εσωτερικών, προς επιβεβαίωση της «δημοκρατικής».
Για την υπόθεση έχει εκδοθεί ήδη από τον επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στη Ρόδο, φύλλο μεταβολών και ελλείψεων. Επαπειλούμενη με καταλογισμό, είναι μόνο η πρώην ταμίας του πρώην Δήμου Αφάντου.
Για την ίδια υπόθεση έχει διενεργηθεί ποινική έρευνα που περαιώθηκε από την τακτική Ανακρίτρια Ρόδου και διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου για τα περαιτέρω.
Αιρετοί και υπάλληλοι κατηγορούνται ότι προκάλεσαν ζηµία ύψους 1.545.733,40 ευρώ στην περιουσία του πρώην Δήµου Αφάντου και συγκεκριµένα ότι διέθεσαν πόρους από τη νόµιµη εκποίηση ακινήτων του Δήµου στα Κολύµπια για σκοπούς πέραν εκείνων που προβλέπει ο νόµος και οι αποφάσεις του δηµοτικού συµβουλίου µε τις οποίες εγκρίθηκε η δηµοπρασία αλλά και ότι έγινε µη νόµιµη µετάπτωση µέρους των εσόδων αυτών στον ενιαίο Δήµο σε κωδικό.
Ποσό 2.734.951,10 ευρώ από την εκποίηση των ακινήτων δεν διατέθηκε συγκεκριµένα για την εκτέλεση 8 έργων εκ των 12 έργων που προέβλεπαν οι αποφάσεις του δηµοτικού συµβουλίου µε τις οποίες εγκρίθηκαν οι εκποιήσεις αλλά αποφασίστηκε η διάθεση πιστώσεων από τα έκτακτα αυτά έσοδα, για να πληρωθούν χρηµατικά εντάλµατα για άλλες δαπάνες. Θέμα έχει ανακύψει και με τον απολογισμό του πρώην Δήμου.
Στο άρθρο 79 του προσχεδίου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών αναφέρονται τα εξής:
«Νομιμοποίηση Δαπανών- άρση καταλογισμών
1. Στην παράγραφο 1, του άρθρου 186, του νόμου 3463/2006, προστίθεται η φράση, «Στην έννοια της ωφέλειας περιλαμβάνεται και η κάλυψη υποχρεωτικών δαπανών του άρθρου 158 του νόμου 3463/2006».
2. Δαπάνες από προϊόν εκποίησης ακινήτων του παρόντος άρθρου, που δεν αφορούσαν την εκπλήρωση του σκοπού για τον οποίο έγινε η εκποίηση, καθώς και δαπάνες από τακτικά ή έκτακτα ειδικευμένα ή ανειδίκευτα έσοδα, που δεν αφορούσαν τους παραπάνω σκοπούς εσόδων, θεωρούνται νόμιμες, εφόσον έγιναν σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις περί υπηρεσιών, προμηθειών, έργων, αποδοχών προσωπικού κάθε είδους, (μόνιμου, αορίστου χρόνου, ορισμένου χρόνου, σύμβασης μίσθωσης έργου, ειδικού συνεργάτη, επιστημονικού συνεργάτη κλπ), απόδοσης κρατήσεων και απόδοσης ασφαλιστικών και εργοδοτικών εισφορών.
3. Καταλογισμοί, οι οποίοι έγιναν για δαπάνες της προηγούμενης παραγράφου σε βάρος των αιρετών εκπροσώπων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς και των υπαλλήλων των Ο.Τ.Α., των Υπαλλήλων των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου, εφόσον δεν έχουν εκτελεσθεί έως τη δημοσίευση του παρόντος, δεν εκτελούνται και τα τυχόν βεβαιωθέντα ποσά, διαγράφονται, αίρεται το αξιόποινο των πράξεων που έλαβαν χώρα μέχρι την δημοσίευση του παρόντος νόμου και παύουν οριστικά οι ποινικές και πειθαρχικές διώξεις.
4. Δαπάνες που αφορούν καταβολή τιμήματος από Δήμο για την απευθείας αγορά ακινήτου και του οποίου η αγοραία αξία καθορίστηκε από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, μετά από προηγούμενη απόφαση του οικείου συμβουλίου η οποία κρίθηκε νόμιμη και όχι με δικαστική απόφαση, μέσω της διαδικασίας της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, θεωρούνται νόμιμες.
5. Η αληθής έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 26 του νόμου 3274/2004 (ΦΕΚ 195 Α΄) και της παρ. 1 του άρθρου 34 του Ν. 3801/2009 (ΦΕΚ 163 Α΄), είναι ότι θεωρούνται νόμιμες οι δαπάνες που πληρώθηκαν από Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, Δήμους, Κοινότητες και ν.π.δ.δ. αυτών καθώς και συνδέσμους πρωτοβάθμιων Ο.Τ.Α. , σε βάρος των προϋπολογισμών τους, ανεξαρτήτως από την προέλευση χρηματοδότησής τους (χρηματοδοτούμενα από κοινοτικούς πόρους, από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων κλπ), εφόσον πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις που τίθενται στις παραπάνω διατάξεις».
ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Ενδιαφέρουσες είναι και οι ακόλουθες διατάξεις του προσχεδίου:
– Άρθρο 6: Πειθαρχικές κυρώσεις αιρετών σε περίπτωση ποινικής καταδίκης
Στο άρθρο 236 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, προστίθεται παράγραφος 3, ως εξής:
«Οι περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες, δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων, οι οποίοι έχουν καταδικασθεί με τελεσίδικη ή αμετάκλητη δικαστική απόφαση για πλημμελήματα, πλην εκείνων που απαριθμούνται στην περ. γ της παραγράφου 1 του παρόντος, δεν διώκονται πειθαρχικώς κατ’ άρθρον 149 του ν. 3528/2007, όπως ισχύει, εφόσον τα πλημμελήματα αυτά διεπράχθησαν με την ιδιότητά τους ως αιρετών και με αφορμή την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους ως αιρετών, οι δε έννομες συνέπειες εξαντλούνται με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 236 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει».
-Άρθρο 30: Ρύθμιση θεμάτων που αφορούν δημοσίους υπαλλήλους και υπαλλήλους ΟΤΑ που υπηρετούν σε παραμεθόριο περιοχή
Κατά την αληθή έννοια της παρ. 4 του άρθρου 64 του ν.1943/1991 όπως ίσχυε μέχρι την κατάργησή της με την παρ.2 του άρθρου 24 του ν.4002/2011 α) Για τον υπολογισμό της 10ετούς υποχρεωτικής παραμονής του υπαλλήλου, στην προβληματική περιοχή συνυπολογίζεται και ο χρόνος της αποχής του από την υπηρεσία λόγω λήψης άδειας ανατροφής ανήλικων τέκνων. Σε περίπτωση συνταξιοδότησης του δικαιούχου της επιδότησης, η δήλωση παραμονής επί μια 10ετία αφορά τον συνολικό χρόνο από την τοποθέτηση, μετάθεση ή μετάταξή του στην ίδια προβληματική περιοχή και δεν λαμβάνεται υπόψιν ο συνολικός χρόνος παραμονής από την λήψη της επιδότησης, εφόσον κατά την αποχώρηση του υπαλλήλου αυτός έχει ήδη συμπληρωμένη την αθροιστικά υπολογιζόμενη χρονική διάρκεια της 10ετίας στην ίδια περιοχή και β) Σε περίπτωση που από υπαιτιότητα των υπαλλήλων δεν τηρηθεί η δέσμευση της υποχρεωτικής παραμονής τους στην προβληματική περιοχή επί μία συνολική 10ετία όπως ορίζεται ανωτέρω, το ποσό της επιδότησης καταλογίζεται, με απόφαση του αρμόδιου διατάκτη και αναζητείται υποχρεωτικώς, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσόν, πλέον τόκων και εξόδων. Ως υπαιτιότητα νοείται η εκ δόλου ή βαρείας αμέλειας του υπαλλήλου παράβαση των όρων και προϋποθέσεων του νόμου ή η αποχώρηση από την υπηρεσία για οποιοδήποτε λόγο ή εγκατάλειψη της υπηρεσίας, πριν από τη συμπλήρωση του συνολικού χρόνου της 10ετίας.
-Άρθρο 41: Παροχή κινήτρων σε εργαζόμενους ΟΤΑ παραμεθόριων και νησιωτικών περιοχών
Στο άρθρο 19, του ν.4354/2015 (Α΄176), προστίθεται (γ΄) εδάφιο, ως εξής:
«γ΄. Οι Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού και τα Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, με τα χαρακτηριστικά της προηγούμενης παραγράφου καθώς και οι νησιωτικοί Ο.Τ.Α., του άρθρου 204, του ν.3852/2010, δύνανται να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλληλο κατάλυμα διαμονής για τους υπαλλήλους τους, όλους τους ιατρούς και νοσηλευτές του Κέντρου Υγείας, το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, του ΕΚΑΒ και τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, εφόσον ληφθεί απόφαση από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο, κατόπιν βεβαίωσης της ύπαρξης των ανάλογων πόρων, από την οικονομική υπηρεσία του ΟΤΑ». Τα ανωτέρω δεν ισχύουν για τους μονίμους κατοίκους των περιοχών αυτών.
–Άρθρο 58: Τέλος επί των ακαθαρίστων εσόδων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Το εδάφιο (β΄), της παραγράφου 1, του άρθρου 1, του ν. 339/1976 (Α’ 136), όπως αντικαταστάθηκε, με το πρώτο εδάφιο, του άρθρου 20, του ν. 2539/1997 (ΦΕΚ 244 Α), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «Επιβάλλεται υπέρ των δήμων στην περιφέρεια των οποίων ισχύει το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων, τέλος, σε ποσοστό 0,5% στα ακαθάριστα έσοδα των: α) κάθε είδους, μορφής και ονομασίας καταστημάτων, στα οποία πωλούνται για κατανάλωση εντός των χώρων δραστηριοποίησης του καταστήματος ή σε πακέτο, φαγητά, ποτά, καφές, αναψυκτικά, γαλακτοκομικά προϊόντα και γλυκίσματα, εφόσον στην άδεια λειτουργίας ορίζεται η δυναμικότητα εξυπηρετουμένων ατόμων ανά κατάστημα ή διαθέτουν, σύμφωνα με αυτήν, πάγκους ή τραπεζοκαθίσματα, β) ζυθοπωλείων και μπαρ, ανεξαρτήτως ιδιαίτερης ονομασίας και κατηγορίας και γ) καντινών»
Πως πρεπει να νοιωθουν οι πολιτες που πληρωσαν κανονικα της οφειλες τους στα δημοτικα ταμια;Εγω ετσι νιωθω
Ντροπη για την Ελλαδα και για ολους που φροντισαν για αυτη την αντιμορφωτικη και αντισυγματικη ρυθμηση
Αν δουλευαν ετσι και τα αλλα κρατη της Ευρώπης , η Ευρωπη θα ειχε φαληρησει όπως η Ελλαδα.. Δηλαδη η περιφερεια βαζει προστιμα για να τηρηθεί ο νομος και ερχεται τωρα η κυβερνησι και λεει ότι η προσπαθεια σου για να εφαρμόζεται ο νομος είναι χαμενος κοπος και καταργει τις οφειλες. Μετα περιμενει αυτή η χωρα οι πολιτες της να υπακουουν στους νομους. Αυτή τη χωρα ειναι ένα απεραντο κολοχανιο, που ελεγε και ο Χαρι Κλιν.