• Μ. Καραμαλέγκου, ψυχολόγος: Χρήσιμες συμβουλές σε γονείς και μαθητές
Στη μάχη των πανελλαδικών εξετάσεων ρίχνονται 1.964 μαθητές από τα Δωδεκάνησα (1.463 των ΓΕΛ και 501 των ΕΠΑΛ) οι οποίοι θα διεκδικήσουν μια θέση στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Οι εξετάσεις ξεκινούν την Πέμπτη 30 Μαΐου για τους μαθητές των ΕΠΑΛ και την Παρασκευή 31 Μαΐου για τους μαθητές των ΓΕΛ.
Χρήσιμες συμβουλές σε γονείς και μαθητές ενόψει της έναρξης των πανελλαδικών εξετάσεων, δίνει η ειδική παιδαγωγός, σχολική ψυχολόγος, σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού, ιδιοκτήτρια του κέντρου ειδικών θεραπειών Case Study Μαρία Ι. Καραμαλέγκου MEd MSc.
Όπως λέει στη «δ», οι γονείς είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουν ότι κρατούν τα κλειδιά της αυτοπεποίθησης ή αντίθετα της ανασφάλειας του παιδιού τους. Ο έπαινος, η ενθάρρυνση, η αισιοδοξία, είναι πολλαπλάσιας σημασίας όταν προέρχονται από τους γονείς.
Οι γονείς θα πρέπει να αποφεύγουν:
• Συγκρίσεις (ο τάδε διάβασε καλύτερα από εσένα)
• Απειλές (εγώ δεν πληρώνω άλλη χρονιά φροντιστήριο)
• Καταστροφολογία (εάν δεν περάσεις σε μία σχολή, θα είσαι μία ζωή στην ανεργία…!)
• Μαζοχιστική προβολή του εαυτού (τι τραβάω εγώ για εσένα!)
• Υπερβολική και αδικαιολόγητη αισιοδοξία (φυσικά και θα περάσεις τις εξετάσεις!!..)
• Ελλειψη κατανόησης του άγχους (…καλά, πώς κάνεις έτσι;)
• Ο υπερβολικός έλεγχος (έκανες επανάληψη στο τάδε θέμα που είπε η μητέρα του Κ. ότι είναι S.O.S.;)
• Οι ελεγκτικές ερωτήσεις με ύφος αγωνίας (τι έπεσε;).
«Ο ρόλος των γονέων θα πρέπει να είναι μια συνεχής υποστηρικτική παρουσία στη διάρκεια της κρίσιμης περιόδου των εξετάσεων. Να παρακολουθούν διακριτικά την πορεία του παιδιού, επαινώντας την προσπάθεια, ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή του και δίνοντας του να καταλάβει ότι θα συνεχίσουν να το αγαπούν ακόμα και σε περίπτωση που δεν καταφέρει να εισαχθεί είτε στην πρώτη σχολή επιλογής του είτε σε κάποια σχολή. Είναι σημαντικό πρώτα απ΄όλα οι γονείς να καταπολεμήσουν το δικό τους άγχος. Ακόμα κι αν δεν το εκδηλώνουν να είναι σίγουροι ότι το άγχος τους γίνεται αντιληπτό. Παράλληλα είναι σημαντικό να υπάρχουν εναλλακτικά πλάνα για το μέλλον των παιδιών», λέει η κ. Καραμαλέγκου.
Τα παιδιά στην απαιτητική περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων θα πρέπει να τρέφονται σωστά, να κοιμούνται καλά, να ξέρουν ότι οι γονείς τους θα είναι δίπλα τους και θα τα ακούσουν αν χρειαστεί να μιλήσουν και βεβαίως να γνωρίζουν ότι θα τα αγαπούν ακόμα και αν δεν επιτευχθεί ο στόχος.
«Τα παιδιά θα πρέπει να ξέρουν ότι κάποια από τα συμπτώματα του άγχους αξιολόγησης είναι η αύξηση του καρδιακού παλμού και της αναπνοής, οι “πεταλούδες” στο στομάχι, η εφίδρωση… Υπάρχει περίπτωση ακόμα να τρέμουν τα χέρια τους και τα πόδια τους ή η φωνή τους, να βιώσουν μια προσωρινή απώλεια μνήμης, αδυναμία συγκέντρωσης, απόσπαση προσοχής, αρνητικές σκέψεις… Πρέπει να ξέρουν ότι πρόκειται για κάτι φυσιολογικό και να θυμούνται ότι δεν είναι οι μόνοι που τα βιώνουν αυτά. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να βρουν κάποιες θετικές φράσεις τις οποίες θα επαναλαμβάνουν για αυτοενδυνάμωση, να κάνουν θετικές σκέψεις όπως ωραίες εικόνες, να φαντάζονται για τον εαυτό τους στο μέλλον και να ανατρέχουν σε αυτές όταν τους κατακλύζει το άγχος.. Βοηθάει πολύ να μπορούν τα παιδιά να μοιραστούν το άγχος τους με ανθρώπους που αγαπούν, όπως παππούδες, γιαγιάδες, αδέλφια… Είναι εξαιρετικά ανακουφιστικό να μπορεί το παιδί να εκφράσει το άγχος που αισθάνεται και τα όποια άλλα συναισθήματά του. Επίσης να ξέρετε ότι βοηθάει αρκετά το χιούμορ ακόμα και ο αυτοσαρκασμός. Άλλωστε οι εξετάσεις αυτές αφορούν μια πρόσκαιρη αξιολόγηση των γνώσεων τους και δεν αποτελούν πόρισμα για ολόκληρη τη ζωή τους», επισημαίνει η κ. Καραμαλέγκου.
Όπως τονίζει, 9 στους 10 μαθητές βιώνουν την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων πολύ δύσκολα. «Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι μια εξ ορισμού ανταγωνιστική διαδικασία. Αυτό που πρέπει να έχουν και οι γονείς και τα παιδιά κατά νου, είναι ότι πρόκειται για μια δοκιμασία η οποία είναι μεν ανταγωνιστική αλλά δεν είναι τόσο καθοριστική όσο φαντάζει. Όποιο και να είναι το αποτέλεσμα, δεν μπορεί στην πραγματικότητα αυτό να εμποδίσει κάποιον οριστικά από το να κατακτήσει το στόχο που θα βάλει στη ζωή του», καταλήγει.