Πως η συνένωση των δύο κορυφαίων online ταξιδιωτικών γραφείων της ελληνικής αγοράς αποδείχθηκε μπούμερανγκ. Ανοιχτά όλα τα σενάρια. Ριζική αναδιάρθρωση προανήγγειλε η διοίκηση του ομίλου Tripsta που ελέγχει τα δυο δικτυακά πρακτορεία.
Το σίγουρο είναι πως η (προσωρινή κατά την εταιρεία) αναστολή έκδοσης μελλοντικών αεροπορικών εισιτηρίων και η απόφαση για ριζική αναδιάρθρωση των λειτουργιών της σηματοδοτεί την αλλαγή σελίδας του φιλόδοξου σχήματος. Ο χρόνος θα δείξει αν οι διορθωτικές κινήσεις θα επιτρέψουν στο σχήμα να παραμείνει στην αγορά μέσω του νέου business model που φέρεται να υιοθετεί.
Τρία χρόνια πριν η κατάσταση έμοιαζε εντελώς διαφορετική, παρά το γεγονός πως η Ελλάδα περνούσε την πόρτα των capital controls. Τα δύο μεγαλύτερα online ταξιδιωτικά πρακτορεία (Online Travel Agents) airtickets και travel planet24 αποφάσιζαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους δημιουργώντας τον ισχυρότερο «παίκτη» στην αγορά online έκδοσης αεροπορικών εισιτηρίων στη νοτιοανατολική Ευρώπη σε ένα σχήμα που συγκαταλέγονταν στα πέντε μεγαλύτερα της Ευρώπης στη συγκεκριμένη αγορά.
Το ντιλ ολοκληρώθηκε ύστερα από συζητήσεις ενός χρόνου μεταξύ του Φίλιππου Μπρίνκμαν (ιδρυτή της travelplanet24) και του Δημήτρη Κοντογεώργου(δημιουργού της airtickets). Ένα ντιλ που φημολογείται ότι ανήλθε στα 9 εκατ. ευρώ και είχε ως αποτέλεσμα ο Φ. Μπρίνκμαν να αποκτήσει τον έλεγχο των δύο εταιρειών.
Ο κοινός τζίρος των δύο εταιρειών από την έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων υπολογίζεται ότι ξεπερνούσε τα 500 εκατ. ευρώ ενώ οι προμήθειες που εξασφάλιζε από την έκδοσή τους υπερέβαιναν τα 40 εκατ. ευρώ.
Όταν ξεκινούσαν την κοινή τους πορεία οι δύο άλλοτε βασικοί ανταγωνιστές στην ελληνική αγορά είχαν, ήδη, αποκτήσει ευδιάκριτο μέγεθος στην αγορά της Ευρώπης.
Η μεν, travelplanet24 (που είχε ιδρύσει ως start up το 2005 ο Φ.Μπρίνκμαν) συγκαταλέγονταν μεταξύ των 20 μεγαλύτερων εταιρειών ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, φιγουράριζε μεταξύ των τριών ισχυρότερων online ταξιδιωτικών γραφείων της νοτιοανατολικής Ευρώπης αλλά και στο Τοπ 10 της ευρωπαϊκής αγοράς ενώ δραστηριοποιούνταν σε 40 χώρες.
Η airtickets από την πλευρά της είχε δημιουργηθεί το 2000 από τον Δ. Κοντογεώργο και ο προ τριετίας «γάμος» με την travelplanet24 την έβρισκε στην κορυφή της ελληνικής αγοράς online έκδοσης αεροπορικών εισιτηρίων ενώ δραστηριοποιούνταν σε 15 μεγάλες αγορές με τοπικούς ιστότοπους airtickets.
Το ενιαίο σχήμα δραστηριοποιούνταν εκτός Ελλάδας με βασικό όχημα την Tripsta μέσω της οποίας σχεδίαζε να προχωρήσει σε εξαγορές που θα ενίσχυαν περαιτέρω τη θέση της.
Στην ελληνική αγορά αεροπορικών εισιτηρίων τα δύο διαδικτυακά πρακτορεία του ομίλου (airtickets και travelplanet24) υπολογίζεται ότι αντιπροσώπευσαν σχεδόν το 40% της εγχώριας αγοράς. Σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία, για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαϊου 2018 οι συνολικές πωλήσεις αεροπορικών εισιτηρίων από γραφεία που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα έφθασαν τα 695,27 εκατ. ευρώαπό τα οποία 272,4 φέρονται να αντιστοιχούσαν σε εισιτήρια που εκδόθηκαν από την airtickets και το travelplanet24.
Ο αυξανόμενος κύκλος εργασιών του ομίλου, ωστόσο, εκτός από τη μεγέθυνση του ενιαίου σχήματος συνδυάστηκε με ένα άνοιγμα προς τις αεροπορικές εταιρείες το οποίο έφθασε κάποια στιγμή τα 70 εκατ. ευρώ. Οφειλή η οποία αποτέλεσε την «ταμπακέρα» μιας συμφωνίας με την ΙΑΤΑ για τη σταδιακή εξόφλησή του.
Στο ερώτημα πως είναι δυνατόν να εμφάνιζε άνοιγμα μια εταιρεία η οποία εκδίδει εισιτήρια τα οποία οι καταναλωτές εξοφλούν άμεσα, αναμένονται οι διευκρινίσεις της εταιρείας στην οποία το Euro2day.gr απηύθυνε σειρά ερωτημάτων.
Στην ανακοίνωσή της η Tripsta, πάντως, εμφανίζεται να «φωτογραφίζει» πολυεθνικούς ομίλους με τους οποίους συνεργάζεται αποδίδοντάς τους άδικη συμπεριφορά. Σε μια πρώτη επικοινωνία του Euro2day.gr με την Tripsta, εκπρόσωπος του ομίλου απέφυγε να κατονομάσει τις εταιρείες υποστηρίζοντας πως βρίσκονται σε εξέλιξη νομικές κινήσεις της εταιρείας έναντι αυτών.
Το Euro2day.gr θα επανέλθει στο θέμα αμέσως μόλις λάβει τις διευκρινίσεις της Tripsta για μια σειρά από ερωτήματα που έθεσε και αφορούν τη συμφωνία με την ΙΑΤΑ, το μέλλον των δύο εταιρειών, τις αποζημιώσεις των εργαζομένων, το μέλλον των δύο ιστότοπων που παραμένουν εν λειτουργία (airtickets, travelplanet24), αλλά και οι διασφαλίσεις που θα έχουν οι καταναλωτές.
Την ίδια στιγμή, πηγή του Euro2day.gr που συνδέεται με τις ισπανόφωνες αγορές επισημαίνει την πρόθεση ξένων αεροπορικών εταιρειών να ασκήσουν πίεση στην διοίκηση της ΙΑΤΑ να λάβει μέτρα. Κι αυτό καθώς φέρονται να της αποδίδουν αναποτελεσματική εποπτεία των, ανερχόμενων κυρίως, online travel agents.