Πιο καλά δουλεύουν, καφέ και μικρά μπαρ σε γειτονιές, ενώ το Σαββατοκύριακο καταγράφεται κίνηση σε παραλιακές ταβέρνες ή σε εστιατόρια της γειτονιάς. Στον αντίποδα το κέντρο δεινοπαθεί λόγω και των προβλημάτων στην κυκλοφορία από τον «Μεγάλο Περίπατο» αλλά και της αποστασιοποίησης των πολιτών από τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Έτσι η εικόνα το βραδάκι σε περιοχές του κέντρου, όπως η Πλάκα είναι απογοητευτική, ενώ αντίστοιχα είναι και τα μηνύματα από άλλους κλάδους μαγαζιών του κέντρου.
Είναι ενδεικτικό ότι ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό – Τουρισμό κ. Γιώργος Χότζογλου, μιλώντας πριν λίγες μέρες στο Radio North 98 ανέφερε ότι; «Έχουμε την ατυχία να είμαστε ο πιο πληττόμενος κλάδος τα στοιχεία που έχουμε συγκεντρώσε δείχνουν ότι 300.000 εργαζόμενοι θα μείνουν χωρίς εργασία φέτος, καθώς μία στις δύο μεγάλες τουριστικές μονάδες δεν προτίθενται να ανοίξουν και το 1/3 ων επιχειρήσεων εστίασης επίσης δεν θα ανοίξει».
Όπως αναφέρει από την πλευρά του o Κύκλος Επαγγελματιών Εστίασης, που εκπροσωπεί εκατοντάδες καλά καταστήματα του Κέντρου και της Αττικής το επόμενο διάστημα είναι πολύ κρίσιμο για την επιβίωση πολλών επιχειρήσεων. «Την 25η Μαΐου ανοίξαμε με συσσωρευμένα χρέη, χωρίς πρώτες ύλες και αβέβαιο μέλλον. Η αγορά παραμένει υποτονική, ο κόσμος φοβισμένος και χωρίς χρήματα» αναφέρει ο Κύκλος που ζητεί «τα βασικά και λογικά ώστε να παραμείνουμε ζωντανοί».
Σημειώνεται ότι σήμερα ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας αναμένεται να έχει συνάντηση με οργανώσεις του κλάδου του επισιτισμού καθώς ήδη εδώ και μέρες ο κλάδος εκπέμπει SOS.
Είναι ενδεικτικό ότι ο Κύκλος Επαγγελματιών Εστίασης ασκεί σκληρή κριτική στην κυβέρνηση τονίζοντας ότι αντί μιας λογικής στήριξης έλαβε μέτρα κενά περιεχόμενου. Όπως αναφέρει «τα μαγαζιά άνοιξαν νωρίς:
•ΧΩΡΙΣ Επιδότηση του 10% του τζίρου για να μπορέσουμε να επανεκινήσουμε τις επιχειρήσεις μας. Αντί για αυτό μας προωθούν δανεισμό με πολύ αυστηρές προϋποθέσεις αποκλείοντας σοβαρή μερίδα του κλάδου
•ΧΩΡΙΣ μείωση ενοικίων κατά 50% έως το τέλος του 2020. Σε αντίθεση με τον κλάδο του τουρισμού, η εστίαση από τον ΙΟΥΛΙΟ είναι υποχρεωμένη να καταβάλει το 100% του ενοικίου.
•ΧΩΡΙΣ επίδομα 534 ευρώ το ΜΑΙΟ για τους επιχειρηματίες. Εξαιρούμαστεαπό το επίδομα των 534 για το μηνά ΜΑΙΟ και πολλοί από εμάς δεν έχουμελάβειούτε τα 800 του ΜΑΡΤΙΟΥ ΑΠΡΙΛΙΟΥ παρά τις πολλαπλές διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι θα διορθωθεί το πρόβλημα.
•ΧΩΡΙΣ ρυθμίσεις σε ΔΕΚΟ άνευ προκαταβολής. Με μηδενικά έσοδα για τρεις και πλέονμ ήνες είναι αδύνατον να καταβάλουμε το 30% προκαταβολή που ζητείται για ρύθμιση.
•ΧΩΡΙΣ μείωση του ΦΠΑ σε 6% σε όλη την εστίαση μέχρι το τέλος του 2020.
Μάλιστα ο Κύκλος χαρακτηρίζει θεατρική μείωση ΦΠΑ σε αναψυκτικά και καφέ, ενώ μείζον ζήτημα υπάρχει και με τα αλκοολούχα ποτά, που σε αξία συμβάλλουν πολύ στο μίγμα εσόδων της εστίασης. Στο φόντο αυτό, πληθαίνουν οι φωνές για την ανάγκη δομικών παρεμβάσεων που εισφέρει σημαντικά στη διαμόρφωση του τουριστικού πακέτου αλλά και προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ λειτουργεί και ως αγωγός δημοσίων εσόδων λόγω των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης , του ΦΠΑ και του φόρου εισοδήματος.
Ειδικά το θέμα της υπερφορολόγησης που αντιμετωπίζει ο κλάδος τα τελευταία χρόνια είναι στο επίκεντρο της προσπάθειας για στήριξη. Στην ανακοίνωσή της πριν λίγες μέρες η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝΕΑΠ) παρενέβη στο δημόσιο διάλογο και τονίζει την ανάγκη λήψης μέτρων και ειδικά στο μέτωπο της φορολογίας.
Μείωση φόρων στο τουριστικό πακέτο
«Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν για την ανακούφιση, στήριξη και επανεκκίνηση του κλάδου HORECA κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Εντούτοις, θεωρούμε ότι είναι επιτακτικό να διευρυνθούν, καθώς η επόμενη μέρα για την ανάκαμψη και βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και των ανθρώπων του κλάδου απαιτεί πρόσθετες ζωτικής σημασίας παρεμβάσεις. Η μείωση του ΦΠΑ στον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά από το 24% στο 13% για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020 μπορεί να είναι ένα πρώτο βήμα, αλλά δεν αξιολογείται ως επαρκές κίνητρο τόνωσης τόσο του κλάδου μας όσο και των επιχειρήσεων εστίασης και διασκέδασης» αναφέρει η ΕΝΕΑΠ και προσθέτει:
«Στο πλαίσιο αυτό, και με δεδομένη τη σταδιακή προσπάθεια επανεκκίνησης της τουριστικής αγοράς, προτείνουμε και στηρίζουμε τη θέση του κλάδου της εστίασης για περαιτέρω και οριζόντια μείωση του ΦΠΑ, εντάσσοντας σε αυτή και τα αλκοολούχα ποτά, καθώς περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις στη χώρα έχουν ως βασική οικονομική δραστηριότητα τα αλκοολούχα ποτά (με συμμετοχή στον τζίρο τους σε ποσοστό >50%).
Η οριζόντια μείωση του ΦΠΑ σε όλη την εστίαση, συμπεριλαμβανομένων των αλκοολούχων ποτών, σε συνδυασμό με το πάγιο αίτημα του κλάδου μας για μείωση και σύγκλιση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα αλκοολούχα ποτά με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο θα ενίσχυαν την καταγεγραμμένη κατανάλωση και αναλογικά τα δημόσια έσοδα με βιώσιμο τρόπο, κερδίζοντας έδαφος από την μη καταγεγραμμένη κατανάλωση αμφιβόλου ποιότητας και ενίοτε ακατάλληλων ποτών.
Επομένως, μια απόφαση προς την παρακάτω κατεύθυνση θα αποτελέσει ανάχωμα στην ανάπτυξη του λαθρεμπορίου και της νοθείας –φαινόμενα που ιστορικά γιγαντώνονται σε συνθήκες κρίσης– και κατά συνέπεια θα είναι τόσο μια ορθή οικονομική πολιτική με το βλέμμα στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, αλλά επίσης και μία πολιτική προστασίας της υγείας των πολιτών, την ύψιστη προτεραιότητα που προσπαθεί να διαφυλάξει αποτελεσματικά η Πολιτεία με τη βοήθεια όλης της ελληνικής κοινωνίας από την έναρξη της πανδημίας.»
Στήριξη επαγγελματιών
Για την πρωτοβουλία στήριξης των επιχειρήσεων μίλησε σε συζήτηση για τον κλάδο στο Φόρουμ των Δελφών η Γενική Γραμματέας του Ιδρύματος Μποδοσάκη Αθηνά Δεσύπρη, τονίζοντας ότι «Υπάρχει ανάγκη για αλλαγή των επιχειρηματικών μοντέλων», με πυλώνες την ανθρωποκεντρικότητα, την αειφόρο ανάπτυξη και την ψηφιακή οικονομία. Η κα Δεσύπρη μίλησε για την ανάγκη καλύτερης κατάρτισης, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι μιλάει για τον ρόλο που καλούνται να παίξουν οι επιχειρήσεις. «Χρειάζεται σύμπραξη με τους κοινωνικούς φορείς και την Κοινωνία των Πολιτών για να συλλέξουμε αυτήν την γνώση και να την μεταδώσουμε μετά», πρόσθεσε. Το Ίδρυμα Μποδοσάκη που έχει ως κεντρικό πυλώνα την παιδεία, συμπράττει σήμερα με εταιρίες για να αυξήσει το κοινωνικό τους αποτύπωμα και να προσφέρει κατάρτιση, όπως εξήγησε.
Στην ίδια πρωτοβουλία αναφέρθηκε η Λίλιαν Νεκταρίου, Franchise Country Μanager σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα της Coca Cola, μιλώντας για την ανοιχτή πλατφόρμα που έχει δημιουργηθεί στην οποία καλούνται να συμμετέχουν κυρίως οικογενειακές επιχειρήσεις εστίασης, έως 20 άτομα προσωπικό που αποτελούν κινητήριο μοχλό του τουρισμού και σημαντικό πυλώνα στην αγορά εργασίας.
Υπογράμμισε, ότι η πλατφόρμα έχει στόχο να δώσει τα απαραίτητα εργαλεία για την εκπαίδευση του προσωπικού και τις πιστοποιήσεις για την ασφάλεια που απαιτούνται μετά τα περιοριστικά μέτρα, ώστε να συνεχίσουν σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον, και να κερδίσουν πάλι την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Ειδική αναφορά έκανε η κ. Νεκταρίου στην κυκλική οικονομία και την ανακύκλωση που αποτελούν απέκτησαν επιπλέον αξία στην περίοδο της κρίσης.
Τέλος, ο Γενικός Διευθυντής Ελλάδας – Κύπρου της Coca Cola Τρία Έψιλον , Γιάννης Παπαχρήστου μίλησε για τον ρόλο της επιχείρησης στην περίοδο της κρίσης, ξεκινώντας την παρέμβασή του με την φράση «Στην Coca cola όποια κι αν είναι η πρόκληση, όποια κι αν είναι η ερώτηση, η απάντηση είναι ο άνθρωπος». Εξήγησε ότι η εταιρία υποστηρίζει πάνω από 40.000 θέσεις εργασίας άμεσα ή έμμεσα καταλήγοντας ότι «Άρα ο βασικός στόχος της προσπάθειάς μας είναι να διατηρηθούν όσες περισσότερες θέσεις εργασίας», συμπλήρωσε.
Για τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας, ο κ. Παπαχρήστου δήλωσε ότι η εταιρία του εξασφάλισε τη ρευστότητα στο χοντρεμπόριο κάνοντας υπερβάσεις καθώς «αν το σύστημα αυτό είχε καταρρεύσει, δεν θα μπορούσαμε τώρα να μιλάμε για επανεκκίνηση». Μετά το άνοιγμα της αγοράς στόχος της εταιρείας είναι, δήλωσε ο κ. Παπαχρήστου να προσφέρει υπεύθυνη ενημέρωση και εκπαίδευση στις μικρές επιχειρήσεις με στόχο να επανέλθει η κίνηση στα καταστήματα εστίασης.
Γιώργος Αλεξάκης
Πηγή: Reporter.gr