Στο «στόχαστρο» των θεσμών μπαίνει και η ελληνική ναυτιλία, που μαζί με τον τουρισμό αποτελούν τους δύο κύριους πυλώνες της οικονομίας, αναφέρει το Reuters, επικαλούμενο τις νέες προτάσεις των δανειστών που έχουν περιέλθει σε γνώση του.
Σύμφωνα με το Reuters, οι δανειστές απαιτούν αύξηση του φόρου χωρητικότητας που καταβάλουν οι ελληνικές εφοπλιστικές εταιρείες, καθώς και αλλαγές στο συνταγματικά κατοχυρωμένο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της ελληνικής ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένης και της κατάργησης φοροαπαλλαγών που απολάμβαναν μέχρι σήμερα.
Οπως αναφέρει το Reuters, μία τέτοια εξέλιξη θα είχε δραματικές επιπτώσεις όχι μόνο «στους εγχώριους ολιγάρχες και πλούσιους Ελληνες εφοπλιστές», αλλά κατ’ επέκταση στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας οδηγώντας την σε περαιτέρω συρρίκνωση.
Σημειώνεται ότι η ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει περίπου το 7% του εγχώριου ΑΕΠ με συναλλαγματικές εισροές της τάξεως των 13 δισ. ευρώ, απασχολώντας περί τους 192.000 εργαζόμενους, το συνολικό εισόδημα των οποίων υπολογίζεται περί τα 2,7 δισ. ευρώ.
Ο ελληνικός στόλος, τονίζει το Reuters, παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως, διαθέτοντας πλοία που δεν περιορίζονται μόνο στην «ελληνική σημαία», ενώ πολλές εταιρείες έχουν την έδρα τους στο εξωτερικό και είναι εισηγμένες σε ξένα χρηματιστήρια. Η αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος, επισημαίνουν αναλυτές στους οποίους απευθύνθηκε το Reuters, θα οδηγούσε πολλούς εφοπλιστές σε «μαζική έξοδο» από την ελληνική αγορά, σπάζοντας μια «εθνική παράδοση» χιλιετιών, κάτι που στο τέλος δεν θα έπληττε παρά την ελληνική οικονομία και κοινωνία στο σύνολό της, αναφέρει το πρακτορείο.
Τονίζεται επίσης ότι παρά την ευνοϊκή μεταχείριση, η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που ακολουθεί αυτό το δρόμο για τη ναυτιλιακή κοινότητά της και ότι αντίθεται μάλιστα οι Ελληνες πλοιοκτήτες φορολογούνται περισσότερο συγκριτικά με αυτούς ορισμένων άλλων χωρών της ΕΕ.
Το ίδιο το Reuters αφήνει υπόνοιες ότι στόχος είναι να πληγεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας, με τις νέες αξιώσεις των δανειστών, καθώς δεν έχει άμεση εμπλοκή στη διαμόρφωση των δημοσιονομικών στόχων της χώρας.
Γερμανικά συμφέροντα καταγγέλλουν οι Έλληνες εφοπλιστές ότι βρίσκονται πίσω από τις πιέσεις που ασκούνται στην ελληνική κυβέρνηση να αλλάξει το φορολογικό καθεστώς που διέπει την ελληνική ναυτιλία και να αυξήσει τη φορολογία της.
Σύμφωνα με στελέχη της ναυτιλιακής κοινότητας, οι Ευρωπαίοι, με επικεφαλής τους Γερμανούς, έβαλαν στο στόχαστρο την ελληνική ναυτιλία και ειδικά τις εταιρείες που έχουν έδρα την Ελλάδα, δημιουργώντας τεχνιέντως μια ψεύτικη εικόνα για τους Έλληνες εφοπλιστές ότι απολαμβάνουν ιδιαίτερης μεταχείρισης ως επιχειρηματίες. Στόχος τους, όπως λένε, είναι να διαρραγούν οι σχέσεις μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του εφοπλισμού με απώτερο σκοπό τη «μετανάστευση» των ναυτιλιακών εταιρειών που εδρεύουν στην Ελλάδα σε ανταγωνιστικές χώρες, οι οποίες θα ωφεληθούν οικονομικά. Ήδη, σημειώνουν, Έλληνας πλοιοκτήτης έχει μεταφέρει την έδρα του στο Αμβούργο.
Τους κίνδυνους που ελλοχεύουν από την αλλαγή του φορολογικού πλαισίου που ισχύει εδώ και χρόνια για την ελληνική ναυτιλία επισήμανε σε έκθεσή της και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Βρισκόμαστε ενώπιον δύο κινδύνων: Πρώτον, να χάσει η Ελλάδα τον πρώτο της παραγωγικό πυλώνα προς όφελος άλλων κρατών με ανταγωνιστικά ναυτιλιακά θεσμικά πλαίσια εντός Ευρώπης και, δεύτερον, να χάσει και η Ευρώπη μεγάλο κομμάτι της ναυτιλιακής της δύναμης, εάν η ελληνική ναυτιλία στραφεί σε ναυτιλιακές χώρες εκτός Ευρώπης». Τονίζει δε ότι «η ελληνόκτητη ναυτιλία έχει γίνει αποδέκτης προσκλήσεων από άλλα κράτη για να εγκαταστήσει τη διαχείριση των πλοίων της εκεί, προκειμένου να καρπωθούν τα παράγωγα οικονομικά οφέλη (Σιγκαπούρη, Ντουμπάι κ.ά.)». Και συμπληρώνει ότι «η ελληνόκτητη ναυτιλία, ως εθνικό κεφάλαιο και το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας αυτής πρέπει να παραμείνουν μη διαπραγματεύσιμα, προκειμένου να μη στερηθεί η Ελλάδα τον παραγωγικό αυτό πυλώνα και τα συνακόλουθα οφέλη του, ιδιαίτερα στην κρίσιμη οικονομική συγκυρία που διανύει».
Ο ρόλος των Γερμανών
Εκτενή αναφορά στον ρόλο των ξένων στην «επίθεση» που δέχονται οι Έλληνες εφοπλιστές είχε κάνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών πριν από περίπου δύο μήνες, σε οκτασέλιδη έκθεση που κυκλοφόρησε εσωτερικά με τίτλο «Η Ναυτιλία των Ελλήνων», που δημοσίευσε ελληνικό site. Συγκεκριμένα, η Ένωση επισημαίνει τα εξής:
1. «Συγκριτική μελέτη των φορολογικών συστημάτων κρατών-μελών της Ε.Ε. αποδεικνύει ότι ακολουθούν ανάλογη με την ελληνική φορολογική μεταχείριση της ναυτιλίας τους, προκειμένου να κρατήσουν τα οφέλη για τις εθνικές οικονομίες τους. Το ελληνικό μοντέλο του φόρου χωρητικότητας των πλοίων, το οποίο ελέγχθηκε και εγκρίθηκε κατά την ένταξη της Ελλάδας στην Ε.Ε., ακολουθήθηκε από σχεδόν όλα τα κράτη – μέλη της Ε.Ε. (π.χ. Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο, Κύπρος, Μάλτα) και μάλιστα σε ορισμένα από αυτά με ακόμη πιο ευνοϊκή δομή, αλλά και από τρίτες χώρες που έχουν εξελιχθεί σε ναυτιλιακά κέντρα (π.χ. Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ).
2. Η ελληνόκτητη ναυτιλία απασχολεί Έλληνες ναυτικούς (στην ελληνική σημαία υποχρεωτικά, αλλά και συχνά σε πλοία της υπό τρίτες σημαίες λόγω της εμπιστοσύνης που υπάρχει στην ελληνική ναυτοσύνη – τεχνογνωσία) που καθιστούν τα λειτουργικά της έξοδα υψηλότερα σε σχέση με άλλα κοινοτικά νηολόγια.
3. Είναι αξιοσημείωτο ότι εάν πράγματι το ελληνικό (σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά καθεστώτα) θεσμικό πλαίσιο ήταν τόσο ιδιαιτέρως ευνοϊκό για τον ναυτιλιακό επιχειρηματία, θα είχε προσελκύσει άλλους κοινοτικούς ή επιχειρηματίες τρίτων χωρών για μετεγκατάσταση των ναυτιλιακών τους δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, προκειμένου να απολαμβάνουν των επικαλούμενων φορολογικών προνομίων, γεγονός που αποδεδειγμένα δεν έχει λάβει χώρα.
4. Η κριτική που ασκείται εναντίον της φορολογικής μεταχείρισης της ελληνόκτητης ναυτιλίας από το ελληνικό κράτος είναι κακοπροαίρετη, ατεκμηρίωτη και εν πολλοίς ιδιοτελής και ψευδής. Εκπορεύεται κυρίως από γερμανικά ναυτιλιακά και τραπεζικά συμφέροντα. Αιτία σύμφωνα με έρευνες έγκριτων ΜΜΕ, όπως οι Financial Times και οι New YorkTimes, είναι η διάβρωση των γερμανικών μεριδίων στην παγκόσμια ναυτιλία εξαιτίας κάκιστων χειρισμών του ναυτιλιακού συμπλέγματός τους και οι μεγάλες ζημίες που έχουν υποστεί ως αποτέλεσμα οι γερμανικές τράπεζες (υπολογίζονται σε άνω των 40 δισ. δολ. από επισφαλείς απαιτήσεις) αλλά και χιλιάδες ιδιώτες Γερμανοί μικροεπενδυτές και καταθέτες που τοποθέτησαν τις αποταμιεύσεις τους προ ετών σε υβριδικά ναυτιλιακά σχήματα για να απαλλαγούν από φόρους, αλλά τις είδαν τελικά να εξανεμίζονται εξαιτίας της κρίσης στις ναυλαγορές.
5. Σύμφωνα με την έγκριτη γερμανική εβδομαδιαία εφημερίδα Die Zeit, η άποψη ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες δεν πληρώνουν φόρους είναι μύθος: «Στην πραγματικότητα, οι εφοπλιστές πληρώνουν στην Ελλάδα φόρους με βάση το μέγεθος των πλοίων ή τονάζ, με νόμο που ισχύει από το 1957». Τονίζεται δε ότι «συνήθως παραλείπεται σε γερμανικά δημοσιεύματα η αναφορά ότι αυτή η ρύθμιση ισχύει σχεδόν σε όλα τα κράτη με ναυτιλία και πως οι Γερμανοί πλοιοκτήτες μείωσαν τη φορολόγησή τους στα τέλη της δεκαετίας του ΄90 με αντίστοιχο μοντέλο».
6. Το γερμανικό πλαίσιο για τη ναυτιλία είναι ευνοϊκότερο από αυτό της υπόλοιπης Ευρώπης. Σύμφωνα με νομικές πηγές, με την υπαγωγή στο σύστημα του φόρου χωρητικότητας της Γερμανίας απαλλάσσονται τα κέρδη που προκύπτουν από τις δραστηριότητες των πλοιοκτητριών εταιρειών, αφού ο φόρος χωρητικότητας εξαντλεί την εταιρική φορολογική υποχρέωση της ναυτιλιακής εταιρείας. Επιπλέον και όσοι ιδιώτες επενδύουν σε γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες παραμένουν αφορολόγητοι σε ένα πρώτης τάξεως «φορολογικό παράδεισο», όπως το χαρακτηρίζουν ορισμένοι στην ίδια τη Γερμανία.
7. Η γερμανική κυβέρνηση παρέχει φοροαπαλλαγές στους επενδυτές μέσα από το σύστημα των KG Funds (Kommandit Gessellscketten) πάνω στο οποίο βασίστηκε όλη η χρηματοδότηση της ανάπτυξης του στόλου της Γερμανίας τα τελευταία δέκα έτη και το οποίο πλέον καταρρέει. Με απλά λόγια, καθημερινοί άνθρωποι, απλοί καταθέτες (ή και όσοι θέλουν απλώς να δικαιολογήσουν εξαίρεση μεγάλων ποσών από την φορολογητέα ύλη τους) μπορούσαν να έχουν ευνοϊκότατη φορολογική μεταχείριση επενδύοντας τα κεφάλαιά τους σε αυτά τα σχήματα, τα οποία χρηματοδοτούσαν μαζί με τράπεζες την ανάπτυξη του γερμανικού στόλου.
Με πληροφορίες από Ημερησία και ΒΗΜΑ