Ειδήσεις

Μυστικά, ψέματα και ερωτηματικά για την τραγωδία στην Αίγινα

Ο 77χρονος τηλεφώνησε σε… καφετέρια του Κολωνακίου για να αναφέρει το δυστύχημα

Η ένορκη εξέταση του ιδιοκτήτη του «Duende», ο οποίος καταθέτει ότι ο Θρασύβουλος Λυκουρέζος του τηλεφώνησε μετά την τραγωδία ενώ βρισκόταν σε καφετέρια του Κολωνακίου

Τηλεφώνημα σε καφετέρια του… Κολωνακίου και όχι στο Λιμεναρχείο της Αίγινας, όπου μιλούσε για «πολλά θύματα στο ναυάγιο», είχε σπεύσει να πραγματοποιήσει περίπου 45 λεπτά μετά το τραγικό συμβάν ο οδηγός του μοιραίου ταχυπλόου Θρασύβουλος Λυκουρέζος!
Ο 77χρονος επί δυόμισι ώρες δεν είχε ειδοποιήσει κανέναν αρμόδιο φορέα για να βοηθήσει τους άτυχους ναυαγούς. Αντί όμως να ενδιαφερθεί για τα ανθρώπινα θύματα, είχε σπεύσει να τηλεφωνήσει στον ιδιοκτήτη του ταχυπλόου που έπινε καφέ στο Κολωνάκι για να τον ενημερώσει για το συμβάν.
Και ενώ δήλωνε ότι «αγνοούσε αρχικά την ύπαρξη θυμάτων», στην κατάθεση που παρουσιάζει «Το Βήμα», όπως και άλλες πτυχές της ομιχλώδους υπόθεσης, φέρεται να έχει αναφέρει στον θαμώνα του Κολωνακίου ότι «έγινε ένα φοβερό ατύχημα και φοβόταν για ενδεχόμενο αριθμό θυμάτων». Με κύριο μέλημα να απολογηθεί για τη «ζημιά» σε εκείνον που του είχε παραχωρήσει το ταχύπλοο και όχι να προσφέρει βοήθεια στους άτυχους ανθρώπους.

Η προτεραιότητα και ο δεύτερος κανόνας
Το πολυσυζητημένο ναυτικό δυστύχημα σημειώθηκε στις 12.30 το μεσημέρι της 16ης Αυγούστου 2016, όταν το ταχύπλοο «Duende» το οποίο οδηγούσε ο 77χρονος επιχειρηματίας Θρασύβουλος Λυκουρέζος, με επιβάτες τρεις ηλικιωμένους φίλους του, εμβόλισε το τουριστικό πλοιάριο «Αντωνία» στο οποίο επέβαιναν 24 άτομα, από τα οποία πνίγηκαν τα τέσσερα, ανάμεσά τους και ένα πεντάχρονο αγόρι.
Οπως ανέφεραν στο «Βήμα της Κυριακής» νομικοί αλλά και ναυτιλιακοί παράγοντες, «το ναυτικό αυτό τραγικό συμβάν έχει πολλές ομοιότητες με πολύνεκρες πλαγιομετωπικές συγκρούσεις σε τροχαία ατυχήματα σε διασταυρώσεις όπου τίθεται θέμα προτεραιότητας. Ενώ όμως στον δρόμο τα θέματα είναι σαφή, στην αχανή θάλασσα υπάρχουν θολά σημεία. Το ταχύπλοο που φέρεται να εκινείτο, σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις πραγματογνωμόνων, με ταχύτητα 21 μίλια την ώρα ερχόταν από δεξιά της λάντζας και οι κανόνες αποτροπής ατυχημάτων στη θάλασσα επιβάλλουν ο οδηγός του σκάφους που δεν έχει προτεραιότητα να σταματήσει. Υπάρχει όμως και συμπληρωματικός κανόνας που αναφέρει ότι, αν δεν υπάρχει συγκράτηση του σκάφους που δεν έχει την προτεραιότητα, δηλαδή του “Αντωνία”, η ευθύνη μεταφέρεται στον χειριστή του ερχόμενου από δεξιά σκάφους, δηλαδή του ταχυπλόου “Duende”, να αποφύγει τη σύγκρουση. Ο 77χρονος επικαλείται ότι εκείνη την ώρα είχε στραμμένη την προσοχή του “ως όφειλε” στα δεξιά του όπου υπήρχαν και άλλα πλοιάρια. Και έτσι δεν έκανε καμία κίνηση να αποφύγει τη σύγκρουση. Και αυτό παρότι υπάρχουν δεκάδες μάρτυρες που λένε ότι και από το τουριστικό πλοίο αλλά και από την παραλία του φώναζαν και τον προειδοποιούσαν για την επερχόμενη σύγκρουση. Τα περί μη αντίληψης του πλοιαρίου που ερχόταν από αριστερά είναι ένας ισχυρισμός που έχει διατυπωθεί και σε άλλα  παρόμοια ναυτικά ατυχήματα και είναι δύσκολο να αμφισβητηθεί. Ωστόσο από τις αναλύσεις κλήσεων και άλλες έρευνες θα εξετασθεί αν ο 77χρονος μιλούσε στο κινητό του και αν ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ, όπως έχει προκύψει σε πολλά ναυτικά ατυχήματα. Μέχρι στιγμής όμως υπάρχουν ενδείξεις ότι στο ατύχημα δεν έχει παίξει σημαντικό ρόλο άλλος αστάθμητος παράγοντας».
Το «μυστήριο» με τη συνεπιβάτιδα
Από αξιωματικούς του Λιμενικού και άλλα στελέχη του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας έχει αποκλεισθεί η περίπτωση οδηγός του  ταχυπλόου να ήταν άλλο πρόσωπο και όχι ο 77χρονος ή να υπήρχαν και άλλοι επιβάτες.
Οπως αναφέρουν, «είχε αναφερθεί ότι οδηγούσε ο γιος, ο γαμπρός ή άλλος νεαρός συγγενής του 77χρονου και αυτός τάχα να ανέλαβε εκ των υστέρων την ευθύνη για τον χειρισμό του ταχυπλόου  προκειμένου να τους καλύψει. Ωστόσο ο μοναδικός γιος του Θρασύβουλου Λυκουρέζου είχε σκοτωθεί προ δεκαετίας από πτώση από παράθυρο πολυκατοικίας στο Κολωνάκι, ο γαμπρός του την ώρα του δυστυχήματος ήταν μαζί με την κόρη του στην Κρήτη και οι άλλοι νεαροί συγγενείς του είναι ηλικίας 10-12 ετών. Εξάλλου και οι περισσότεροι αυτόπτες μάρτυρες που είδαν τους επιβάτες του ταχυπλόου διέκριναν τον συγκεκριμένο καπετάνιο και τους τρεις ηλικιωμένους φίλους του που κατέθεσαν σχετικά».
Ενα άλλο ζητούμενο είναι τι είχε συμβεί με την 65χρονη   συνεπιβάτιδά του κυρία ΘεοδότηΚαρακάση, η οποία τουλάχιστον ως το πρωί της Παρασκευής δεν είχε εμφανισθεί να καταθέσει επικαλούμενη «σοκ» από το τραγικό συμβάν. Η κυρία Καρακάση, που είχε επαγγελματική ιδιότητα αισθητικός και διαμένει στο Χαλάνδρι, φέρεται να ήταν επί σειρά ετών οικιακή βοηθός του μεγάλου έλληνα ζωγράφου Γιάννη Μόραλη – απεβίωσε το 2009 – ο οποίος διέμενε στην Αίγινα. Εκείνη την περίοδο φέρεται να γνωρίστηκε με πολλούς κατοίκους του νησιού, ανάμεσα σε αυτούς και με τον ήδη  προφυλακισθέντα Θρασύβουλο Λυκουρέζο, ο οποίος είχε κατασκευάσει προ δεκαετίας στο συγκεκριμένο νησί του Σαρωνικού  με άλλο συνεταίρο του ναυπηγείο σκαφών αναψυχής αλλά και κατάστημα πώλησης σχετικών εξαρτημάτων.     
Σύμφωνα με μαρτυρίες, η κυρία Καρακάση «είχε πανικοβληθεί μετά το δυστύχημα, αγωνιούσε για να έλθει σωστική λέμβος και όταν αυτή κατέφθασε κοντά στο “Duende”, στη σπασμωδική κίνηση να ανέβει, έπεσε στη θάλασσα και κατά την πτώση της χτύπησε το πόδι της».
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μετά το συμβάν έσπευσε να φύγει από  το νησί με φεριμπότ της γραμμής με προορισμό τον Πειραιά, απέφυγε να δώσει κατάθεση και τα ίχνη της από τότε εξαφανίστηκαν διευρύνοντας τη σεναριολογία για τα «μυστικά» και το παρασκήνιο της τραγωδίας  της Αίγινας. Εκπρόσωποι της πλευράς του κατηγορούμενου χειριστή του ταχυπλόου δήλωναν «άγνοια για την τύχη της 65χρονης» και ότι δεν έχουν καμία σχέση με τη συγκεκριμένη επιλογή της,  συμπληρώνοντας ότι «πιθανώς λόγω της εξαφάνισής της δίνεται μεγαλύτερη αξία στην κατάθεσή της από αυτήν που μπορεί να έχει τελικά, δημιουργείται ένα μυστήριο που ίσως να μην υπάρχει!».  
Η ίδια σε σύντομη τηλεφωνική παρέμβασή της σε εφημερίδα είχε επιβεβαιώσει ουσιαστικά την εκδοχή του 77χρονου για το δυστύχημα, μίλησε για κοινή ευθύνη των δύο καπετάνιων των πλοίων και υποστήριξε ότι νοσηλεύθηκε σε νοσοκομείο. Συνεχώς δε προαναγγέλλεται η εμφάνισή της για κατάθεση…
Μια άλλη βασική παράμετρος είναι ότι ο 77χρονος εξαφανίστηκε από τον χώρο του θαλάσσιου δυστυχήματος, δεν βοήθησε τους ναυαγούς και παρουσιάστηκε έπειτα από δυόμισι ώρες. Μια πράξη που σχολιάζεται από πολλούς ναυτικούς που ανέφεραν ότι «οι κανόνες στη θάλασσα επιβάλλουν σε ναυτικό άμεση βοήθεια στους ναυαγούς, ακόμη και αν πρόκειται για εχθρικό πλοίο που έχει βυθίσει σε διάρκεια ναυμαχίας. Οχι όταν χτυπάς ανυποψίαστους ανθρώπους σε τουριστικό πλοίο…».    
Το Κολωνάκι και η θαλαμηγός
Ο ίδιος επικαλέστηκε το σοκ, τις ζημιές που είχε το δικό του σκάφος, την ανάγκη αποβίβασης των ηλικιωμένων συνεπιβατών του κ.τ.λ., αλλά και ότι δεν γνώριζε το μέγεθος της τραγωδίας που είχε προκληθεί.
Σε αυτό ωστόσο διαψεύδεται από τον κ. Γιώργο Κρουσσανιωτάκη, συνομήλικό του, φίλο του από το 1953, πρώην συμμαθητή του στο Κολλέγιο Αθηνών, που διαμένει στην πόλη Σάρεϊ της Μεγάλης Βρετανίας και ασχολείται με αγοραπωλησίες ακινήτων και επενδύσεις. Ο συγκεκριμένος ιδιώτης ήταν αυτός που του είχε δώσει από το 2010 το μοιραίο ταχύπλοο και τον επισκεπτόταν συχνά στην Αίγινα. Την ώρα του τραγικού συμβάντος ήταν με τη σύζυγό του σε καφετέρια στο Κολωνάκι και, όπως κατέθεσε, «στις 13.30 της 16ης Αυγούστου 2016 δέχθηκα τηλεφώνημα από τον φίλο μου κ. Θρασύβουλο Λυκουρέζο ότι έγινε ένα τρομερό ατύχημα και ότι φοβάται για ενδεχόμενο αριθμό θυμάτων. Προσφέρθηκα να έλθω να τον υποστηρίξω στην Αίγινα και εκείνος ζαλισμένος αρνήθηκε και μου είπε ότι θα επικοινωνήσει μαζί μου αργότερα».
Ενα άλλο σημαντικό ζητούμενο είναι ο ρόλος μιας θαλαμηγού με το ίδιο όνομα με το ταχύπλοο, μέλη του πληρώματος της οποίας έσπευσαν να βοηθήσουν τον 77χρονο χειριστή  τις κρίσιμες ώρες («Το Βήμα» δημοσιεύει τις καταθέσεις τους). Η θαλαμηγός αυτή φέρεται να ανήκει σε μια ηλικιωμένη γυναίκα που έχει καταγωγή από την Ουρουγουάη και διαμένει στην Ελβετία και η οποία πραγματοποιούσε συχνά περιηγήσεις από τις Σποράδες ως το Νότιο Αιγαίο και από τα νησιά του Σαρωνικού ως τη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Ορους.
Σύμφωνα με αναφορές, ο 77χρονος και ο προαναφερόμενος  συμμαθητής του από το Κολλέγιο Αθηνών είχαν γνωρίσει στο παρελθόν τη γυναίκα αυτή στη διάρκεια των σπουδών τους στο εξωτερικό. Ετσι φέρεται να είχε αναπτυχθεί μεγάλη φιλία που εξηγεί πιθανόν τα δύο κοινά ονόματα των σκαφών αναψυχής. Η Ελβετίδα εμφανίζεται χρηματοδότρια της ελληνικής ΜΚΟ «Ενα παιδί κι ένας κόσμος», με έδρα στο κέντρο της Αθήνας, που αποτελεί μετεξέλιξη φιλανθρωπικού ιδρύματος που δημιούργησε η οικογένεια του Θρασύβουλου Λυκουρέζου μετά τον τραγικό χαμό του γιου του. Ωστόσο και οι υπεύθυνοι της  ΜΚΟ αλλά και ναυτικοί του πλοίου απέφυγαν να προσδιορίσουν το όνομα της ελβετίδας «χρηματοδότριας» με επίκληση ότι «είναι γυναίκα χαμηλού προφίλ».
Οσον αφορά πλευρές του συγκεκριμένου δυστυχήματος και το μέλλον αυτής της υπόθεσης, αξιωματούχοι του Λιμενικού και της ΕΛ.ΑΣ. επεσήμαναν: «Είναι προφανείς οι ευθύνες του 77χρονου που, παρά τα τεράστια καρδιοαναπνευστικά προβλήματα υγείας που προέβαλε εκ των υστέρων, είχε χρησιμοποιήσει ψευδές ιατρικό πιστοποιητικό για να ανανεώσει την άδεια οδήγησης του ταχυπλόου. Το πιστοποιητικό αυτό του το είχε εκδώσει γιατρός, πρώην αστυνομικός ειδικών καθηκόντων, που είχε εκδιωχθεί από την ΕΛ.ΑΣ. επειδή εξέδιδε πλαστά πιστοποιητικά για ανύπαρκτα προβλήματα υγείας αστυνομικών. Αυτό συμβαίνει και με χιλιάδες ανανεώσεις διπλωμάτων οδήγησης σε ξηρά και σε θάλασσα ηλικιωμένων που επιμένουν να οδηγούν, παρά τις αδυναμίες τους, αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής κ.τ.λ. Δεν πρέπει να θεωρείται τυχαίο ότι το 2015 το 40% των θυμάτων θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων ήταν άνθρωποι άνω των 55 ετών. Εξ αυτών των θυμάτων το 70% είναι οι οδηγοί των ατυχημάτων».
Η εξέλιξη και οι ποινές
Τέλος, για την εξέλιξη αυτής της υπόθεσης νομικοί ανέφεραν ότι «παρά τη διεύρυνση του κατηγορητηρίου και την προφυλάκιση του 77χρονου, η εξέλιξη άλλων υποθέσεων μας δείχνει ότι μόλις φύγει το θέμα από την επικαιρότητα θα υπάρξουν ολιγόμηνες καταδίκες με κύριο αδίκημα την αμέλεια. Κάτι τέτοιο έχει συμβεί και με άλλες ναυτικές τραγωδίες όπως το “Σαμίνα”, το “Sea Diamond” αλλά και πολύνεκρα δυστυχήματα με σκάφη αναψυχής όπως το 1995 στον Πόρο, το  1999 στη Ζάκυνθο κ.ά. Ολιγόμηνη φυλάκιση υπήρξε για τον οδηγό του ταχυπλόου  στον Πόρο ο οποίος σκότωσε λόγω λανθασμένου ελιγμού πέντε ανθρώπους και ο οποίος διαπιστώθηκε ότι είχε τεράστιο ποσοστό μέθης και συνήλθε από το αλκοόλ σχεδόν τη… μεθεπόμενη μέρα».
Το ΒΗΜΑ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου