• Η Επιτροπή πριν την λήψη αποφάσεως θα ζητήσει να υπάρξει πραγματογνωμοσύνη από μηχανικό με ειδικές γνώσεις ενώ θα εισηγηθεί να εγκριθεί και σχετική δαπάνη από την Δημοτική Επιτροπή
Σε εκκρεμότητα παραμένει από τον Μαϊο του 2024 η σύγκληση της Επιτροπής Επικινδύνων και Ετοιμόροπων Κτισμάτων, κατόπιν αιτήματος των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ρόδου, προκειμένου να αποφανθεί επί της αναγκαιότητας ή μή, λόγω επικινδυνότητας, του κτηρίου «φάντασμα», των πρώην αλευρόμυλων S.A.M.I.C.A..
Ο πρόεδρος της επιτροπής μηχανικός κ. Κώστας Τρέχας, έχει κινήσει την διαδικασία συγκλήσεώς της, προκειμένου να υποβληθεί τις προσεχείς ημέρες έγγραφο αίτημα στο Τ.Ε.Ε. Δωδεκανήσου για τον διορισμό πραγματογνώμονα με ειδικές γνώσεις που θα αποφανθεί επί της καταστάσεως και της επικινδυνότητας του ακινήτου, πριν λάβει η επιτροπή σχετική απόφαση.
Επιπλέον θα κινήσει την διαδικασία για να εισαχθεί στην δημοτική επιτροπή του Δήμου Ρόδου αίτημα για την πληρωμή της σχετικής δαπάνης διενέργειας της πραγματογνωμοσύνης.
Οπως έγραψε η «δημοκρατική», τo ακίνητο ιδιοκτησίας Κυπριάδη, έχει μείνει στην παρούσα κατάσταση επί 20ετία περίπου και δύναται να χαρακτηριστεί ως διατηρητέο αν κηρυχθεί καθ’ ολοκληρίαν επικίνδυνο ως ετοιμόρροπο (έχουν κριθεί έτσι τα 2/3 του ακινήτου) να κατεδαφιστεί και να επανακατασκευαστεί με το ίδιο κέλυφος και την ίδια εικόνα.
Η δημοτική αρχή έχει ειδικότερα να αντιμετωπίσει δύο προβλήματα που ανέκυψαν και είναι επιτακτική η ανάγκη να αντιμετωπίσει.
Το πρώτο έχει να κάνει με την ισχύ αποφάσεως που απαγορεύει την διέλευση αυτοκινήτων και πεζών μπροστά από το ακίνητο (για τον λόγο αυτό εξάλλου είχε κλείσει ο δρόμος).
Στο τμήμα που απαγορεύεται η κίνηση διέρχεται τμήμα του νέου δρόμου της αναπλάσεως και πεζοδρόμιο, που μάλιστα έχει δοθεί προσωρινά σε χρήση (!) και ως εκ τούτου πέραν των αυτονόητων κινδύνων που ελλοχεύουν κινδυνεύει η όλη εργολαβία. Στο σημείο μάλιστα προβλέπεται με το πέρας της εργολαβίας χρήση πάρκινγκ.
Πέραν τούτου όμως η εικόνα του συγκεκριμένου ακινήτου, όπως και των ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου που προηγούνται, του πρώην εργοστασίου της ΔΕΗ αλλά και του πρώην εργοστασίου της ΚΑΪΡ δεν συνάδουν με την φιλοσοφία και τις ανάγκες της περιοχής και ως εκ τούτου έχει αναληφθεί συνολικά πρωτοβουλία προς όλες τις κατευθύνσεις για την αποκατάστασή της.
Μάλιστα οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στις σκέψεις της δημοτικής αρχής είναι και η αξιοποίηση και των παλαιών σφαγείων και η μίσθωση του ακινήτου σε ιδιώτη με πρόβλεψη για την ανακαίνιση και ανακατασκευή τους καθώς μάλιστα περιμετρικά αυτών διέρχεται η νέα οδός!
Θυμίζουμε ότι, ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Δ/νσης Τεχνικών Έργων & Υποδομών κ. Αλέξανδρος Μπεκιάρης απέστειλε την 14η Μαϊου 2024 στην Επιτροπή Επικινδύνων και Ετοιμόροπων Κτισμάτων και κοινοποίησε στον δήμαρχο Ρόδου κ. Αλέξανδρο Κολιάδη και τον ειδικό σύμβουλο κ. Μανώλη Σαββή την ακόλουθη επιστολή:
«ΘΕΜΑ: Κτήριο Αλευρόμυλων στην οδό Αυστραλίας του Δήμου Ρόδου
Ο Δήμος Ρόδου και ειδικότερα η Δ/νσή μας το διάστημα αυτό εκτελεί το έργο με τίτλο: «Ανάπλαση και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις από το λιμάνι Ακαντιάς ως την Νέα μαρίνα Ρόδου» με προϋπολογισμό μελέτης 4.000.000€ και εγκεκριμένο χρόνο περαίωσης έως τον Σεπτέμβριο του 2024.
Το έργο εκτελείται στο ανατολικό παραλιακό μέτωπο της πόλης επί της οδού Αυστραλίας από την είσοδο της Μαρίνας έως το λιμάνι Ακαντιάς.
Το έργο περιλαμβάνει μια σειρά από παρεμβάσεις που στόχο έχουν την αναβάθμιση, ανάπλαση και οργάνωση του παραλιακού μετώπου με την κατασκευή του οδικού δικτύου με δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση με νησίδα στη μέση, κυκλικού κόμβου, πεζοδρομίων, ποδηλατόδρομου, χώρων στάθμευσης, χώρων περιπάτου κ.α. Το υπό κατασκευή οδικό δίκτυο (σύμφωνα με την μελέτη) διέρχεται και έμπροσθεν του κτηρίου των Αλευρόμυλων που είναι διατηρητέο μνημείο σύμφωνα με την απόφαση ΣΑΜΙΚΑ ΦΕΚ 64 ΑΑΠΘ 2-3-2012.
Μπροστά απ΄ αυτό σύμφωνα με το σχέδιο πόλεως υπάρχει Κοινόχρηστος Χώρος στον οποίο προβλέπεται σύμφωνα με την μελέτη εκτός από την κατασκευή της οδού, η κατασκευή πεζοδρομίων και χώρου στάθμευσης για τα οχήματα που θα επισκέπτονται την περιοχή όπως φαίνεται στο εγκεκριμένο σχέδιο της μελέτης.
Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες, προκειμένου να επανεκτιμηθεί η κατάσταση του κτηρίου για να ληφθούν μέτρα προς άρση της επικινδυνότητας του, σε συνεννόηση με τον ιδιοκτήτη, με σκοπό να συνεχίσουμε τις εργασίες ανεμπόδιστα και με ασφάλεια μπροστά απ’ το εν λόγω κτήριο. Στην διάθεση σας για οποιαδήποτε πληροφορία και συνεργασία.
O Αναπληρωτής
Προϊστάμενος
Δ/νσης Τεχνικών Έργων
& Υποδομών
Αλέξανδρος Μπεκιάρης
Πολιτικός Μηχανικός ΠΕ».
Η κατεδάφιση του ακινήτου
“Φρένο” στην κατεδάφιση του κτηριακού συγκροτήματος είχε θέσει με την υπ΄αριθμ. ΔΠΕ/11307/2011 απόφαση, που εξέδωσε την 16η Φεβρουαρίου 2012, με εντολή Υπουργού, ο τότε Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Δημήτρης Χαλκιώτης. Με την απόφαση χαρακτηρίστηκε το κτηριακό συγκρότημα ως διατηρητέο.
Το ΤΕΕ τμ. Δωδεκανήσου είχε εκφράσει τότε δημόσια τον έντονο προβληματισμό του για την απόπειρα κατεδάφισης των αλευρόμυλων παρά το γεγονός ότι η Διεύθυνση Πολεοδομικών Εφαρμογών του Δήμου Ρόδου είχε απαγορεύσει την κατεδάφιση με σχετικό έγγραφό της.
Θυμίζουμε μάλιστα ότι ο κ. Ιάκωβος Γρύλλης είχε «στήσει καραούλι» σε παρακείμενη πολυκατοικία και όταν είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες κατεδάφισης ενημέρωσε τις αρχές και τις απέτρεψε ενώ είχε δημιουργηθεί και κίνημα κατά της κατεδάφισης.
Η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Εργων Δωδεκανήσου, είχε υποβάλει φάκελο για την κήρυξη του κυρίως κτηρίου των αλευρόμυλων, μαζί με τον μηχανολογικό του εξοπλισμό και τον περιβάλλοντα χώρο ως διατηρητέο ιστορικό μνημείο. Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων με την με αρ. 18/16-9-2010 κατά πλειοψηφία γνωμοδότησή του, δε χαρακτήρισε το κτήριο ως μνημείο (ΥΑ ΥΠΠΟΤ/ΔΝΣΑΚ/99946/2232/25.11.2010) «διότι δεν παρουσιάζει ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό και μορφολογικό ενδιαφέρον. Επίσης έχει απολεστεί με την πυρκαγιά που έλαβε χώρα ο μηχανολογικός εξοπλισμός του, απαραίτητο στοιχείο για το χαρακτηρισμό του ως βιομηχανικού μνημείου. Επίσης, οι ζημιές που έχει υποστεί ο φέρων οργανισμός του είναι τέτοιες που η τυχόν αποκατάστασή του θα μειώσει περαιτέρω την αυθεντικότητά του».
Κατά την ανασκαφική έρευνα η οποία διεξήχθη στον επιθυμητό χώρο ανέγερσης του προβλεπόμενου ξενοδοχειακού συγκροτήματος, αποκαλύφθηκαν σημαντικές αρχαιότητες και συγκεκριμένα, ο ελληνιστικός ναός της Ίσιδος, γνωστός και από αρχαίες πηγές, καθώς και τμήμα του περιβόλου του αρχαίου τεμένους.
Η ΚΒ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, ύστερα από διενέργεια δοκιμαστικών τομών σε τμήμα του οικοπέδου που εκτείνεται εκτός των ορίων του αρχαίου τεμένους, βορείως και δυτικά του βιομηχανικού κτηρίου, έδωσε, μία κατ’ αρχήν άδεια για μελλοντική αξιοποίηση αυτού του τμήματος, με την προϋπόθεση ότι, σε περίπτωση οικοδόμησης, θα υποβληθεί προς έγκριση πλήρης φάκελος αρχιτεκτονικής μελέτης.
Προς νέα παράταση η εργολαβία για την ανάπλαση
Στο μεταξύ τις προσεχείς ημέρες αναμένεται και η υποβολή αιτήματος στον Δήμο Ρόδου για τη χορήγηση νέας παράτασης για την ολοκλήρωση του αναπτυξιακού έργου «ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΑΚΑΝΤΙΑΣ ΩΣ ΤΗΝ ΝΕΑ ΜΑΡΙΝΑ ΡΟΔΟΥ», από την ανάδοχο εταιρεία καθώς ακόμη δεν έχουν απομακρυνθεί σκάφη με μέριμνα του Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου προκειμένου να διανοιχθεί δρόμος και να κατασκευαστεί κυκλικός κόμβος!
Τον Δεκέμβριο του 2021 είχε ανατεθεί στην εταιρεία η υλοποίηση του έργου που εξακολουθεί να δυσφημεί το νησί στους επισκέπτες του!
Το έργο που χαρακτήρισε «γεφύρι της Αρτας» η «δημοκρατική» σε ρεπορτάζ της είχε επισκεφθεί μάλιστα ο δήμαρχος Ρόδου κ. Αλέξανδρος Κολιάδης, ανακοινώνοντας ότι χάριν των πρωτοβουλιών που αναλαμβάνει θα ολοκληρωθεί τον… Σεπτέμβριο του 2024 αν και την 19η Δεκεμβρίου 2023 σε τακτική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Ρόδου αποφασίστηκε με την θετική ψήφο του η παράταση της συγκεκριμένης εργολαβίας ως την 21η Σεπτεμβρίου 2024.
Στην εισήγηση που είχε εγκρίνει από την 19η Δεκεμβρίου 2023 ο κ. Κολιάδης η δαπάνη του έργου με τον 1ο Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα ανέρχεται στο ποσό των 3.282.113 €, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α..