Ερώτηση προς το Υπουργείο Ναυτιλίας σχετικά με τα λειτουργικά προβλήματα που παρουσιάζει το τελευταίο διάστημα ο Οίκος Ναύτου και για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην απόδοση των επιδομάτων των ναυτικών, κατέθεσε ο αρμόδιος Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ και 30 ακόμη βουλευτές του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Όπως υπογραμμίζεται από τον ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, οι εν ενεργεία ναυτικοί και συνταξιούχοι του κλάδου βιώνουν μια πρωτόγνωρη, και πέρα από κάθε φαντασία, κατάσταση μεγάλης ταλαιπωρίας και αδικαιολόγητων καθυστερήσεων, σε σχέση με την απόδοση των επιδομάτων τους, εξαιτίας των αλλαγών που προσπάθησε το Υπουργείο Ναυτιλίας να επιφέρει στη Διοίκηση του Οίκου Ναύτου, ενός από τους βασικούς φορείς κοινωνικής στήριξης της ναυτεργασίας.
Συγκεκριμένα, με πρόσφατη απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής {ΦΕΚ 797/29-9-2020 (Υ.Ο.Δ.Δ)} συντελέστηκε η αντικατάσταση όλων των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Οίκου Ναύτου, που όμως, αν και ήδη μετράμε σχεδόν 30 ημερολογιακές μέρες μετά τη δημοσίευσή της απόφασης, το νέο ΔΣ του Οργανισμού δεν έχει συνεδριάσει καμία φορά, ενώ ούτε ο Πρόεδρος, ούτε ο Αντιπρόεδρος έχουν υπογράψει τις εκκρεμείς υποθέσεις του Φορέα.
Σύμφωνα με την Ερώτηση που κατέθεσε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, αποτέλεσμα αυτής της διοικητικής παράλυσης που ο Οίκος Ναύτου βρίσκεται, μέσα σε συνθήκες κιόλας βαθιάς κρίσης για το επάγγελμα των ναυτικών, είναι η αναστολή απόδοσης νέων επιδομάτων αναπηρίας (παραπληγίας- τετραπληγίας, «Οίκοι Περίθαλψης»), που έχουν εγκριθεί από την υγειονομική επιτροπή και των οποίων η έγκριση απαιτεί σύγκληση ΔΣ του Φορέα, σε πάνω από 180 ναυτικούς. Τα ίδια, δε, κωλύματα φαίνεται να αντιμετωπίζουν και οι ήδη δικαιούχοι σχετικών επιδομάτων, των οποίων η πίστωση στους λογαριασμούς τους κινδυνεύει να μην λάβει χώρα στο τέλος αυτού του μήνα. Ενώ, παρά τα όσα κατά καιρούς βαρυσήμαντα έχει εξαγγείλει το Υπουργείο σχετικά με το ενδιαφέρον του για τους ναυτεργάτες και παρά τις σχετικές ρυθμίσεις που έχουν ψηφιστεί στις πολυάριθμες ΠΝΠ της Κυβέρνησης, στο πλαίσιο της πανδημίας, πάνω από 1000 ναυτικοί δεν έχουν λάβει ακόμη τα επιδόματα αναστολής εργασίας, αφού η ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών και πάλι απαιτεί την υπογραφή του Προεδρεύοντος του Οργανισμού ή του αναπληρωτή, Αντιπροέδρου, τη σύγκληση ΔΣ και την αναμόρφωση του προϋπολογισμού φορέα.
Είναι πλέον ξεκάθαρο, σημειώνεται στην ερώτηση, ότι οι ατυχείς επιλογές του Υπουργείου Ναυτιλίας δυσχεραίνουν τη συνέχιση του έργου του Οίκου Ναύτου και το Υπουργείο πρέπει να απαντήσει γιατί παρά τη δημοσίευση του ΦΕΚ ορισμού των νέων μελών του ΔΣ, ο Φορέας ακόμη δεν έχει Πρόεδρο και
Συμβούλιο. Πεταιτέρω, είναι καθήκον του Υπουργείου να απαντήσει τους Έλληνες ναυτικούς σχετικά με το τι προτίθεται να κάνει ως προς την αρνητικά διαμορφούμενη κατάσταση στον Οίκο Ναύτου και πως εγγυάται την ομαλή λειτουργία του Οργανισμού και την απόδοση των, σε καθυστέρηση, επιδομάτων.
Τέλος, τονίζοντας οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ τη σημασία που η ελληνική ναυτιλία και το έμψυχο δυναμικό της διαδραματίζουν για την εθνική Οικονομία και την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του τομέα, καλούν τον Υπουργό Ναυτιλίας να αναγνωρίσει έμπρακτα την αξία των Ελλήνων ναυτικών, προστατεύοντας την ναυτεργασία, οχυρώνοντας τα δικαιώματα τους και υλοποιώντας κοινωνικές πολιτικές για τον κλάδο, αρχής γενομένης από την εξομάλυνση των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί στον Οίκο Ναύτου.
Επισυνάπτεται η Ερώτηση, έτσι όπως κατατέθηκε.
Προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Θέμα: «Σε καθεστώς παράλυσης ο Οίκος Ναύτου. Σημαντικές οι συνέπειες για τους Έλληνες ναυτικούς».
Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς της εθνικής Οικονομίας, κατέχοντας παράλληλα μια εξέχουσα θέση στις διεθνείς αγορές. Αδιαμφισβήτητα, οι Έλληνες ναυτικοί, με την πείρα τους και το υψηλό επίπεδο ικανοτήτων τους, αποτελούν την κινητήρια δύναμη της ναυτιλίας της χώρας και η συμβολή τους στην ανάπτυξη και την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του τομέα, είναι αναγνωρισμένη και πολλάκις εκπεφρασμένη.
Στο πλαίσιο αυτό, το Κράτος, αναγνωρίζοντας εμπράκτως την αξία των Ελλήνων ναυτικών, υποχρεούται να προστατεύει τη ναυτεργασία, οχυρώνοντας τα δικαιώματα των εργαζομένων του κλάδου και ενισχύοντας τη θέση τους. Η προστασία των δικαιωμάτων των ναυτικών αποτελεί βασική υποχρέωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο σε συνεργασία με άλλα θεσμικά όργανα και Διοικήσεις, οφείλει να παρεμβαίνει υπέρ της κατοχύρωσης των Ελλήνων ναυτεργατών, εφαρμόζοντας την εργατική νομοθεσία και υλοποιώντας κοινωνικές πολιτικές για τον κλάδο.
Παρά τα ως άνω αναφερόμενα όμως, και μέσα σε συνθήκες βαθιάς κρίσης για το επάγγελμα των ναυτικών, λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, το Υπουργείο Ναυτιλίας φαίνεται να επιδεικνύει το ελάχιστο ενδιαφέρον για τους Έλληνες ναυτικούς, όπως τουλάχιστον αποδεικνύεται στην περίπτωση των πρόσφατων δυσλειτουργιών που έχει παρουσιάσει ο Οίκος Ναύτου. Περαιτέρω, είναι πρωτόγνωρη και πέρα από κάθε φαντασία η κατάσταση της μεγάλης ταλαιπωρίας και των αδικαιολόγητων καθυστερήσεων που υφίστανται στην απόδοση των επιδομάτων τους, οι εν ενεργεία αλλά και οι συνταξιούχοι ναυτικοί, εξαιτίας των αλλαγών που προσπάθησε το Υπουργείο Ναυτιλίας να επιφέρει στη Διοίκηση του Οργανισμού.
Συγκεκριμένα, ο Οίκος Ναύτου είναι ένα Ν.Π.Δ.Δ, εποπτευόμενο από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που σκοπό έχει τη χορήγηση δικαιώματος ασφαλιστικής κάλυψης στους ναυτικούς και τις οικογένειές τους, την προστασία και τη διαχείριση των ασφαλιστικών τους δικαιωμάτων, την παροχή προνοιακών επιδομάτων κ.α., ενώ, παράλληλα με την κεντρική υπηρεσία του Οργανισμού, λειτουργούν και 85 παραρτήματά του σε όλη την Ελλάδα.
Πρόσφατα, με το ΦΕΚ 797/29-9-2020 (Υ.Ο.Δ.Δ) αποφασίστηκε από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η αντικατάσταση όλων των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και ενώ ήδη μετράμε σχεδόν 30 ημερολογιακές μέρες μετά, εντούτοις το νέο ΔΣ του Οργανισμού δεν έχει συνεδριάσει καμία φορά. Πληροφορίες δε, κάνουν λόγο περί μη αποδοχής της θέσης του Προέδρου του Οίκου Ναύτου, από το οριζόμενο πρόσωπο. Ενώ, ο οριζόμενος ως Αντιπρόεδρος, αν και σύμφωνα με το άρθρο 77 του πρόσφατου Ν. 4676/2020, θα μπορούσε να λάβει πρωτοβουλίες για τη σύγκληση ΔΣ και για την διεκπεραίωση των εκκρεμών ζητημάτων, αντικαθιστώντας τον Πρόεδρο, επίσης δεν έχει πράξει τίποτα. Είναι προφανές ότι οι σχετικές επιλογές της ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας δεν γίνονται αντικείμενο ερώτησης και κριτικής, αναφορικά με τα πρόσωπα, αλλά σε σχέση με το γεγονός ότι η απόφασή του Υπουργού να αλλάξει το ΔΣ του Οργανισμού έχει προκαλέσει «πάγωμα» του έργου του, με τελικούς αποδέκτες της αρνητικής αυτής κατάστασης, τους Έλληνες ναυτικούς.
Οι ατυχείς επιλογές του Υπουργείου Ναυτιλίας που δυσχεραίνουν τη συνέχιση του έργου του Οίκου Ναύτου και η αδιαφορία για το έμψυχο δυναμικό της ελληνικής ναυτιλίας, έχουν οδηγήσει στην αναστολή απόδοσης νέων επιδομάτων αναπηρίας (παραπληγίας- τετραπληγίας, «Οίκοι Περίθαλψης») για πάνω από 180 ναυτικούς, που έχουν εγκριθεί από την υγειονομική επιτροπή και των οποίων η έγκριση απαιτεί σύγκληση ΔΣ του Φορέα. Τα ίδια διοικητικά κωλύματα φαίνεται να αντιμετωπίζουν και οι ήδη δικαιούχοι σχετικών επιδομάτων, των οποίων η πίστωση στους λογαριασμούς τους κινδυνεύει να μην λάβει χώρα στο τέλος αυτού του μήνα. Μπορεί να γίνει εύκολα κατανοητό, ότι ειδικά σε μια εποχή που όλες οι κοινωνικές ομάδες χρειάζονται στήριξη, μια τέτοια εξέλιξη θα απειλούσε σημαντικά την επιβίωση των ναυτικών και των οικογενειών τους.
Ακόμη, παρά τα όσα κατά καιρούς βαρυσήμαντα έχει εξαγγείλει το Υπουργείο σχετικά με το ενδιαφέρον του για τους ναυτεργάτες και παρά τις σχετικές ρυθμίσεις που έχουν ψηφιστεί στις πολυάριθμες ΠΝΠ της Κυβέρνησης, στο πλαίσιο της πανδημίας και σε σχέση με το επάγγελμα των ναυτικών, εντούτοις σημαντικό πρόβλημα έχει προκύψει με τις πληρωμές του επιδόματος αναστολής εργασίας, από τον Ιούνιο και μετά, για πάνω από 1.000 ναυτικούς, αφού η ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών και πάλι απαιτεί την υπογραφή του Προεδρεύοντος του Οργανισμού ή του αναπληρωτή, Αντιπροέδρου, τη σύγκληση ΔΣ και την αναμόρφωση του προϋπολογισμού του Οίκου Ναύτου. Επιπλέον, επίσης, παράγοντας στην καθυστέρηση απόδοσης του επιδόματος αναστολής εργασίας, είναι και η επίδειξη ολιγωρίας έκδοσης των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων, από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας, οι οποίες είναι απαραίτητες για την εκκίνηση της διαδικασίας. Αποτέλεσμα όλης αυτής της καθυστέρησης είναι, οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις για τη στήριξη των κοινωνικών ομάδων που έχουν πληγεί από την πανδημία, να αποτελούν απλές διακηρύξεις και να μην ανταποκρίνονται σε έμπρακτα μέτρα ενίσχυσης.
Να σημειώσουμε, δε, ότι η προηγούμενη Διοίκηση του Οίκου Ναύτου είχε εκκινήσει τις σχετικές διαδικασίες για την πληρωμή του επιδόματος αναστολής εργασίας του Ιουνίου, αμέσως δηλαδή μετά την έκδοση των αποφάσεων της Κυβέρνησης, αλλά ουδεμία ενέργεια έχει γίνει, ακόμη, από τη νέα Διοίκηση, για την ολοκλήρωση της απόδοσης των χρημάτων στους λογαριασμούς των δικαιούχων ναυτικών.
Επειδή, η ναυτεργασία αποτελεί τη βάση της ελληνικής ναυτιλίας,
Επειδή οι έλληνες ναυτικοί δικαιούνται τόσο την προστασία των εργασιακών τους δικαιωμάτων, όσο και κρατικής στήριξης και μέριμνας,
Επειδή, ο Οίκος Ναύτου αποτελεί βασικό πυλώνα στην εξυπηρέτηση των ναυτεργατών, εν ενεργεία ή και συνταξιούχων και η λειτουργία του κρίνεται κομβική,
Επειδή, με ευθύνη του Υπουργείου Ναυτιλίας, η διαμορφούμενη κατάσταση στο ΔΣ του Οργανισμού προκαλεί σοβαρές δυσλειτουργίες στην υλοποίηση του σκοπού του,
Επειδή, οι έλληνες ναυτικοί, σε μια περίοδο γενικευμένης κρίσης, βρίσκονται στην αναμονή για την καταβολή επιδομάτων που δικαιούνται και είναι σημαντικά για την επιβίωση των νοικοκυριών τους,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Είναι υπόψη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής οι αναφερόμενες στην ερώτηση καθυστερήσεις της απόδοσης και πληρωμής επιδομάτων στους Έλληνες ναυτικούς και στις οικογένειές τους που χορηγεί ο Οίκος Ναύτου;
2. Γιατί παρά τη δημοσίευση του ΦΕΚ ορισμού των νέων μελών του ΔΣ του Οίκου Ναύτου, ο Φορέας ακόμη δεν έχει Πρόεδρο και Συμβούλιο;
3. Τι προτίθεται να κάνει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε σχέση με την αρνητικά διαμορφούμενη κατάσταση στον Οίκο Ναύτου και πως εγγυάται την ομαλή λειτουργία του Οργανισμού, με βάση και το γεγονός ότι πρόκειται για άμεσα εποπτευόμενο φορέα του;
Οι ερωτώντες Βουλευτές