Η δομή του νέου υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων και το πώς θα διαμορφωθεί το πλαίσιο της διακυβέρνησής του αναμένεται να αποτελέσουν τα δύο μεγαλύτερα «αγκάθια» στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων που θα ακολουθήσουν τις επόμενες ημέρες μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών. Σύμφωνα με πληροφορίες, Αθήνα και θεσμοί έχουν διαμορφώσει έναν αρχικό οδικό χάρτη για το πώς θα μπορούσε να στηθεί το νέο Ταμείο και ποια θα πρέπει να είναι τα επόμενα βήματα. Οι λεπτομέρειες, ωστόσο, θα καθοριστούν από την Ομάδα Δράσης (Task Force) που θα πρέπει να συσταθεί έως τα μέσα Δεκεμβρίου (προαπαιτούμενη δράση).
Στο πλαίσιο αυτού του σχεδίου, προκύπτει ότι το διοικητικό συμβούλιο του νέου Ταμείου θα έχει έξι μέλη, τα οποία θα είναι μοιρασμένα ως προς το ποιοι θα τα ορίζουν, ενώ πρόεδρος θα είναι πρόσωπο της επιλογής των δανειστών. Παρά, όμως, τις πρώτες συζητήσεις που έχουν γίνει, όλα είναι ακόμα στον αέρα. Από τη μία πλευρά, η Γερμανία έχει αναγάγει το ζήτημα του νέου Ταμείου σε μείζονος σημασίας.
Υπενθυμίζεται ότι τα έσοδα που μελλοντικά θα έχει το Ταμείο από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας θα λειτουργούν ως εγγύηση σε περίπτωση μη αποπληρωμής των νέων δανείων από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM). Δηλαδή, τα δάνεια που συνήφθησαν με το Μνημόνιο του Αυγούστου. Γι’ αυτό και οι χώρες της Ευρωζώνης -προεξάρχουσας της Γερμανίας- δίνουν μεγάλη βαρύτητα στον σχεδιασμό και στη στελέχωση του Ταμείου. Από την άλλη, όμως, η κυβέρνηση φαίνεται προς το παρόν να θέλει να δώσει μία διαφορετική διάσταση στο υπό διαμόρφωση Ταμείο. Το θέμα το χειρίζεται ο υπουργός Οικονομικών, κ. Ευκλ. Τσακαλώτος, και κυρίως ο σύμβουλός του, κ. Γκ. Κιμ. Ο κ. Τσακαλώτος επιδιώκει τη δημιουργία ενός ταμείου που θα διαχειρίζεται περισσότερο τη δημόσια περιουσία, παρά θα προχωρά σε ιδιωτικοποιήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι έως τώρα συζητήσεις των δύο πλευρών επί του θέματος έχουν καταλήξει στο εξής μοντέλο δόμησης και διακυβέρνησης του νέου Ταμείου:
• Θα υπάρχει ένα 6μελές εποπτικό συμβούλιο (Supervisory Board) που θα είναι «πάνω» από το διοικητικό συμβούλιο του νέου Ταμείου. Τα 3 μέλη αυτού θα ορίζονται από τους δανειστές και τα άλλα 3 μέλη από την ελληνική κυβέρνηση. Ωστόσο, ο πρόεδρος -που θα έχει και την καθοριστική ψήφο σε περίπτωση ισοψηφίας επί ενός θέματος- θα είναι ορισμένος από τους δανειστές.
• Το νέο Ταμείο θα έχει ως «θυγατρικές» το ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και την ΕΤΑΔ, αν και η τελευταία εξετάζεται να απορροφηθεί στο Ταμείο.
• Το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει ως έργο είτε την υλοποίηση ολόκληρου του προγράμματος που έχει συμφωνηθεί, είτε τις 9 αποκρατικοποιήσεις που έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί.
• Θα δημιουργηθεί και ένα «συμβούλιο ειδικών» (Board of Experts), το οποίο θα λειτουργεί παράλληλα με το εποπτικό συμβούλιο και θα παρέχει συμβουλές στη διοίκηση του νέου Ταμείου.
Ολα αυτά, όμως, είναι ακόμα στον αέρα. Θεωρητικά, η Task Force θα αναλάβει να εξειδικεύσει τις λεπτομέρειες για τη δομή, τον τρόπο λειτουργίας και το καθεστώς διακυβέρνησης του νέου Ταμείου. Προς το παρόν, δεν έχουν ακόμα καταλήξει οι δύο πλευρές στα πρόσωπα που θα αποτελέσουν την Task Force, ούτε βέβαια και εκείνα που θα στελεχώσουν και το ίδιο το Ταμείο. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει ενδιαφέρον για παροχή τεχνικής βοήθειας προς την ελληνική κυβέρνηση από άλλες χώρες (όπως η Γαλλία), αλλά και διεθνείς οργανισμούς (όπως ο επενδυτικός βραχίονας της Παγκόσμιας Τράπεζας, το International Finance Corporation).
Πάντως, το νέο ταμείο, δεν θα είναι τόσο «υπέρ-» απ’ ό,τι αρχικά είχε διαφανεί. Μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, θα διαχειρίζεται μειοψηφικές συμμετοχές στις τράπεζες. Ετσι δεν θα έχει τον καθοριστικό λόγο στη στρατηγική ανάπτυξης των τραπεζών, ένα καθήκον ιδιαίτερα «βαρύ», δεδομένου του ρόλου των τραπεζών στην ανάπτυξη της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας. Συνέπεια αυτού είναι ότι ο ρόλος του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) υποβαθμίζεται μέσα στο νέο υπερταμείο, ενώ αντίθετα συντηρείται ο ρόλος του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Καθημερινή