Τον τζίρο τους να εκτοξεύεται ακόμη και κατά 500% σε σύγκριση με μια συνηθισμένη Παρασκευή στα τέλη Νοεμβρίου είδαν εμπορικά καταστήματα και κυρίως αλυσίδες του κλάδου που συμμετείχαν στην περίφημη Black Friday. Η επιτυχία με την οποία στέφθηκε η εφαρμογή αυτή της νέας για τα ελληνικά δεδομένα πολιτικής προσφορών ήταν μάλλον απροσδόκητη, καθώς έλαβε χώρα σε μια περίοδο όπου το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα είναι εξαιρετικά μειωμένο, ενώ από την αρχή του έτους το λιανεμπόριο παρουσίαζε απογοητευτικές επιδόσεις. Ποια είναι η εξήγηση που δίνουν οι ίδιοι οι λιανέμποροι; Οι καταναλωτές μπήκαν στα καταστήματα υπό τον «πυρετό των προσφορών» και ψώνισαν έστω και κάτι μικρό μόνο και μόνο επειδή ήταν λίγο φθηνότερο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με εκπροσώπους λιανεμπορικών αλυσίδων και πολυκαταστημάτων που μίλησαν στην «Κ», η αύξηση του τζίρου την περασμένη Παρασκευή 25 Νοεμβρίου κυμάνθηκε από 50% έως 500%, ενώ υπολογίζεται ότι κατά μέσον όρο η αύξηση ήταν της τάξης του 200%. Κορυφαία αλυσίδα στον κλάδο ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, η οποία μάλιστα πραγματοποίησε προσφορές, χωρίς να τις διαφημίσει ότι γίνονται στο πλαίσιο της Black Friday, είδε τις πωλήσεις της την περασμένη Παρασκευή όχι μόνο να σπάνε το προηγούμενο ρεκόρ, αλλά να ανέρχονται σε διπλάσια επίπεδα από αυτό ακριβώς το προηγούμενο ρεκόρ το οποίο είχε πραγματοποιηθεί παραμονή Πρωτοχρονιάς.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, το γεγονός ότι αυτά που κυρίως αγόρασαν από τις αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών ήταν ακριβά, premium, προϊόντα, όπως είναι οι τηλεοράσεις, τα κινητά τηλέφωνα και οι φορητοί υπολογιστές τελευταίας τεχνολογίας. Σε υψηλά επίπεδα επίσης κυμάνθηκαν οι πωλήσεις στα καλλυντικά, στα αθλητικά και στα δερμάτινα είδη.
Η μόδα της Black Friday συμπαρέσυρε έστω και την τελευταία στιγμή και αρκετές μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις που δεν ανήκουν σε αλυσίδες. «Οι καταναλωτές σε κεντρικές αγορές φάνηκαν να ήταν πιο έτοιμοι από τους καταστηματάρχες, κυρίως λόγω των προωθητικών ενεργειών μεγάλων εμπορικών αλυσίδων», αναφέρει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή της η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Ακριβώς, βεβαίως, η ελλιπής προετοιμασία είχε σε αρκετές περιπτώσεις ως συνέπεια οι επιδόσεις τους σε ό,τι αφορά την αύξηση του τζίρου να μην είναι ανάλογες με αυτές που σημειώθηκαν στις μεγάλες αλυσίδες, στα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα. Αυτό, πάντως, που φαίνεται να καθόρισε την επιτυχία της Black Friday στις μικρότερες επιχειρήσεις ήταν η στάση που είχε κρατήσει τις προηγούμενες ημέρες ο οικείος εμπορικός σύλλογος. Δεν είναι τυχαίο, για παράδειγμα, ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) το ποσοστό συμμετοχής των επιχειρήσεων στην Black Friday ήταν της τάξης του 50%, από τα υψηλότερα σε όλη τη χώρα. Υπενθυμίζεται ότι ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς είχε ταχθεί υπέρ της Black Friday, ενημερώνοντας σχετικά τις επιχειρήσεις – μέλη του.
Ανάλογα ποσοστά συμμετοχής στον θεσμό της Black Friday διαπιστώθηκαν στα Ιωάννινα, όπου τα εμπορικά καταστήματα πραγματοποίησαν εκπτώσεις της τάξεως του 20% σε νέα εμπορεύματα της νέας σεζόν και 50% σε εμπορεύματα στοκ και στο Μαρούσι, όπου μάλιστα πολλά καταστήματα πραγματοποίησαν προσφορές και το Σάββατο 26 Νοεμβρίου. Σε άλλες παραδοσιακές αγορές, όπως αυτή του Χαλανδρίου, συμμετείχε περίπου το 30%-40% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής, με εκπτώσεις που κυμάνθηκαν στο 21%-40% και κυρίως σε εμπορεύματα στοκ.
Επόμενη ευκαιρία για τους καταναλωτές να πραγματοποιήσουν αγορές σε πιο συμφέρουσες τιμές είναι η Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου, η οποία θα διαρκέσει από 1ης έως 7 Δεκεμβρίου. Οι επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν, θα διενεργούν προσφορές στα προϊόντα που πωλούνται από τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα.
Καθημερινή