Η αναμόρφωση του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2019 συζητήθηκε κατά την προχθεσινοβραδινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου. «Δομήσαμε τον προϋπολογισμό σε μία ομοσπονδιακή βάση έτσι ώστε να επιτύχουμε την οικονομική αποκέντρωση. Αγκάθι αποτελούν οι ανείσπρακτες οφειλές που ξεπερνούν τα 80 εκατομμύρια ευρώ.
Το ποσό αυτό προστίθεται τόσο στα έσοδα όσο και στα έξοδα. Το ύψος του προϋπολογισμού φθάνει στα 204 εκατ. ευρώ. Δε σημαίνει όμως ότι περνούν από τα ταμεία του Δήμου 200 εκατ. ευρώ! Στόχος μας είναι να εκτελέσουμε το τεχνικό πρόγραμμα στο μέγιστο δυνατό βαθμό, να απορροφήσουμε τους πόρους που είναι εγγεγραμμένοι γι’ αυτό το σκοπό, να εκτελέσουμε υπηρεσίες που προβλέπονται από τον προϋπολογισμό και να υλοποιήσουμε έργα και δράσεις για το δήμο μας», δήλωσε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Τηλέμαχος Καμπούρης.
Η γενική γραμματέας του Δήμου Ρόδου, Κ. Νικολαΐδου διευκρίνισε ότι στον προϋπολογισμό έχει ενσωματωθεί το τεχνικό πρόγραμμα που ενέκρινε το δημοτικό συμβούλιο σε προηγούμενη συνεδρίασή του. Επεσήμανε ότι προβλέπονται ξεχωριστές πιστώσεις για τις δημοτικές ενότητες.
Από τη μείζονα μειοψηφία υπήρξαν παρατηρήσεις επί εγγραφών στον προϋπολογισμό για την οικονομική ενίσχυση των δημοτικών ενοτήτων προκειμένου να προβαίνουν απευθείας σε προμήθειες. Η ένσταση της μείζονος μειοψηφίας ήταν συγκεκριμένα ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να θεωρηθεί η διαδικασία παράτυπη ως κατάτμηση δαπανών.
Τους ισχυρισμούς αυτούς αντέκρουσε με στιβαρά και ατράνταχτα επιχειρήματα ο κ. Τηλέμαχος Καμπούρης, ο οποίος ήταν καλά διαβασμένος και ετοιμόλογος με αποτέλεσμα να μην ακολουθήσει κανένας αντίλογος.
Ο αντιδήμαρχος απεκάλυψε μάλιστα ότι υπάρχουν εγγραφές υπηρεσιών και προμηθειών ανά δημοτική ενότητα και στον προϋπολογισμό του 2019 της πρώην δημοτικής Αρχής!
Αναλυτικότερα ο κ. Καμπούρης δήλωσε τα εξής: «Το Ελεγκτικό Συνέδριο με τις υπ’ αριθμ. 231, 269, 311, 312, 313 του 2017 πράξεις, ενέκρινε ότι από την απαγόρευση του επιμερισμού της συνολικής δαπάνης ομοίων ή ομοειδών συμβάσεων, εξάγεται εξαίρεση με το άρθρο 6 παράγραφος 14 του νόμου 4071 του 2012 το οποίο επιτρέπει στους δήμους την αυτοτελή εκτέλεση έργων, προμηθειών και υπηρεσιών όταν αφορούν σε διαφορετικές δημοτικές ενότητες με μοναδική προϋπόθεση ότι οι αντίστοιχες δαπάνες έχουν καταγραφεί σε ξεχωριστές ανά δημοτική ενότητα πιστώσεις στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό τους, αυτό που ακριβώς κάναμε με λίγα λόγια. Η συγκεκριμένη διάταξη δεν έχει καταργηθεί με το άρθρο 377 του 4412 του 2016 καθώς είναι ειδική και αφορά αποκλειστικά τους ΟΤΑ και καθώς δεν συμπεριλαμβάνεται στις ρητά καταργηθείσες από το νόμο αυτό διατάξεις. Επίσης η διάταξη της παραγράφου 14 του άρθρου 6 δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι καταλαμβάνεται από την παράγραφο 4 του ιδίου άρθρου δυνάμει της οποίας καταργείται κάθε ειδική διάταξη που είναι αντίθετη με τις διατάξεις του νόμου αυτού, διότι εισάγει ειδική ρύθμιση. Είναι συνεπώς απόλυτα νόμιμη η απευθείας ανάθεση ομοίων και ομοειδών συμβάσεων όταν κάθε μία από αυτές αφορά στην κάλυψη κάθε δημοτικής ενότητας ξεχωριστά.
Υπήρξαν δε παρόμοια παραδείγματα στο δικό σας προϋπολογισμό. Διαχωρίζατε τη δημοτική ενότητα Ρόδου από τις υπόλοιπες. Υπήρχε π.χ. η βελτίωση των αθλητικών εγκαταστάσεων της δημοτικής ενότητας Ρόδου και ταυτόχρονα η βελτίωση των αθλητικών εγκαταστάσεων σε δημοτικές ενότητες πλην της δημοτικής ενότητας Ρόδου. Επίσης ανάπλαση πλατειών και κοινοχρήστων χώρων πόλεως Ρόδου και εκτός πόλεως Ρόδου… Αυτά που κάνατε δεν προβλεπόταν όχι αυτό που ερχόμαστε να εφαρμόσουμε τώρα. Κάνατε λόγο για απευθείας αναθέσεις…
Η διαδικασία ανάθεσης και οι συνοπτικοί διαγωνισμοί διέπονται από κανόνες δημοσιότητας. Αν αυτό το διάστημα κάναμε κάποιες απευθείας αναθέσεις, οφειλόταν στον χαρακτήρα του κατεπείγοντος και δεν σκοπεύουμε να κάνουμε κάτι παρόμοιο εάν δεν υπάρξει ανάγκη. Το ζητούμενο είναι η διαφάνεια και η ξεχωριστή εγγραφή κωδικών ανά ενότητα δεν αποτρέπει τη συνολική ανάθεση σε μία ενιαία διαγωνιστική διαδικασία, όπως παραδεχθήκατε κι εσείς. Επιπλέον η ξεχωριστή εγγραφή ανά ενότητα, επιτρέπει τη σταδιακή εκτέλεση των προβλεπόμενων προμηθειών, εργασιών κλπ σε διαφορετικούς χρόνους και σύμφωνα με τις δυνατότητες των αρμόδιων υπηρεσιών». Ο κ. Καμπούρης ανέφερε συγκεκριμένα ότι στον προϋπολογισμό του 2019 της πρώην δημοτικής αρχής υπάρχουν εγγραφές υπηρεσιών και προμηθειών ανά δημοτική ενότητα, βλ. προμήθεια ηλεκτρολογικού υλικού σε δημοτική ενότητα Ρόδου, Αρχαγγέλου, Αφάντου, Ιαλυσού, Καλλιθέας, Νοτίας Ρόδου, Λίνδου, Πεταλούδων, από 74.000 ευρώ. Άλλο παράδειγμα σύμφωνα με τον κ. Καμπούρη οι υπηρεσίες φύλαξης της δημοτικής ενότητας Λινδίων, Πεταλουδών και Ρόδου 50.000, 60.000 και 74.000 ευρώ αντίστοιχα. «Αν αυτό δεν είναι κατάτμηση τότε τι είναι;» αναρωτήθηκε ο κ. Καμπούρης;
«Μιλώντας εκ μέρους όλων των συναδέλφων θέλω να τονίσω ότι πρέπει να δώσουμε έμφαση στο δημοτικό συμβούλιο στην κατάρτισή του προϋπολογισμού που είναι η κορυφαία διαδικασία για το Δήμο. Θα πρέπει ο προϋπολογισμός να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των κοινοτήτων. Θα πρέπει επίσης ο προϋπολογισμός να δημοσιεύεται εγκαίρως ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα σε περίπτωση που κάποιος κάνει προσφυγή και να έχει ο κάθε συνάδελφος τον απαιτούμενο χρόνο να μελετήσει τους κωδικούς που τον ενδιαφέρουν, να μελετήσει τη φιλοσοφία του προϋπολογισμού. Η δημοσιότητα και η διαφάνεια εμπεδώνει στον πολίτη την αίσθηση ότι λειτουργούμε σωστά και ομαδικά. Δεν έχω να πω περισσότερα… Ακολουθούμε ένα σχέδιο που ήταν εν πολλοίς προδιαγεγραμμένο. Ήδη από τον Αύγουστο επί της δικής μου δημαρχίας, πέρασε το κεντρικό σχέδιο από διαβούλευση και από την εκτελεστική επιτροπή», δήλωσε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας Φώτης Χατζηδιάκος, επισημαίνοντας ότι η παράταξή του κατέθεσε εναλλακτική πρόταση για κάποιους από τους κωδικούς του προϋπολογισμού. Όπως ανέφερε θα πρέπει ο προϋπολογισμός του δήμου Ρόδου να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός μεγάλου Δήμου. Διαφώνησε με τα ποσά που διατίθενται στις δημοτικές ενότητες τονίζοντας ότι θα πρέπει να γίνονται διαγωνισμοί προμηθειών για το σύνολο του νησιού και να αποφεύγονται οι απευθείας αναθέσεις. Για τις ανείσπρακτες οφειλές ο κ. Χατζηδιάκος είπε ότι επιχείρησε να εισπράξει με τη δέσμευση των ΑΦΜ των μεγαλο-οφειλετών, χωρίς όμως το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό ο χωρικός αντιδήμαρχος Αφάντου-Πεταλούδων, Τάσος Σπανός. «Ο προϋπολογισμός μας είναι ρεαλιστικός και εφαρμόσιμος. Δίνει το μήνυμα ότι θα στηριχθούν οι κοινότητές μας που ήταν ξεχασμένες καθώς θα μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες τους. Οι πιστώσεις που προβλέπονται τους λύνουν τα χέρια» δήλωσε ο κ. Σπανός.
Στα δάνεια που συνήψε ο Δήμος Ρόδου και στα τοκοχρεολύσια αναφέρθηκε ο πρόεδρος της ΔΕΡΜ.Α.Ε., Γ. Ιατρίδης. «Ο προϋπολογισμός είναι στην ουσία ένας μπούσουλας. Υπάρχουν όμως και τα βαρίδια.. Αναφέρομαι στα δάνεια. Από πού ήρθαν αυτά; Δεν θα πρέπει να καταγραφούν και να δούμε τι ακριβώς έγινε; Θα ζητήσω εξηγήσεις από τον αντιδήμαρχο για τα τοκοχρεολύσια», είπε ο κ. Ιατρίδης.
Δεν έλειψαν και οι στιγμές έντασης από τη συνεδρίαση, με τον αντιπρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου Σάββα Διακοσταματίου να αποχωρεί θιγόμενος, υποστηρίζοντας ότι ο πρόεδρος Μιχάλης Σοκορέλος, δεν του επέτρεψε να ολοκληρώσει την τοποθέτησή του.
Στην τοποθέτησή του επί του προϋπολογισμού, ο δήμαρχος Ρόδου, Αντώνης Καμπουράκης δήλωσε τα εξής: «Ο προϋπολογισμός σέβεται τον πόνο του λαού της Ρόδου να ανταποκριθεί στην τιμολογιακή εκείνη πολιτική που δύναται στο πλαίσιο της κρίσης, της καθημερινότητας ή της κανονικότητας. Βεβαίως στόχος μας είναι να προσφέρουμε ποιοτικότερες και φθηνότερες υπηρεσίες στο Ροδίτη και στη Ροδίτισσα», είπε ο κ. Καμπουράκης.
Επεσήμανε ότι το Μάιο του 2018 είχε ψηφιστεί από την προηγούμενη δημοτική αρχή η αναπροσαρμογή της σύμβασης για την αποκομιδή των απορριμμάτων η οποία συνυπολόγισε την αύξηση του όγκου των σκουπιδιών κατά 22% και την αντίστοιχη αύξηση στην αμοιβή του ιδιώτη εργολάβου κατά 13%. Όπως είπε ο κ. Καμπουράκης, το ζυγολόγιο του ΧΥΤΑ μετά την υπογραφή της νέας σύμβασης, μειώθηκε. Αφού λοιπόν αυξήθηκαν τα έξοδα του δήμου για την αποκομιδή των απορριμμάτων, μειώθηκαν τα ζυγολόγια του ΧΥΤΑ κατά 25%! Ο δήμαρχος χρησιμοποίησε το παράδειγμα αυτό για να επισημάνει ότι με τέτοιες …τακτικές, δεν πετυχαίνει κανείς φιλολαϊκές χρεώσεις!
Η αναμόρφωση του προϋπολογισμού εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία. Την υπερψήφισε η παράταξη του Δημήτρη Κρητικού, ο οποίος επεσήμανε ότι ο προϋπολογισμός δεν πρέπει να ψηφίζεται με τη μορφή του κατεπείγοντος στο τέλος του έτους, ενώ την καταψήφισε ο Τάκης Πότσος. Η παράταξη του κ. Φώτη Χατζηδιάκου ψήφισε την αναμόρφωση του προϋπολογισμού, εκτός των άρθρων εκείνων των οποίων ζήτησε την τροποποίηση με την εναλλακτική πρόταση που κατέθεσε (εκπρόθεσμα) στο δημοτικό συμβούλιο.