Το προφίλ της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού υψηλών απαιτήσεων ενισχύει η έβδομη τέχνη, καθώς οι ισχυροί παίκτες των διεθνών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών, όπως η Amazon, η Disney, το Apple TV και το Netflix, έχουν στρέψει το βλέμμα τους στη χώρα μας, με την Αθήνα να προσελκύει φιλόδοξα projects και να μετατρέπεται σε ένα απέραντο στούντιο για την πραγματοποίηση γυρισμάτων δημοφιλών σειρών και ταινιών που παρακολουθούν δισεκατομμύρια τηλεθεατές απ’ όλο τον κόσμο.
Η πρόθεση των ισχυρών του σινεμά να πραγματοποιήσουν γυρίσματα στην Ελλάδα, με αιχμή την Αθήνα, δίνει περαιτέρω ώθηση στην προσπάθεια της χώρας να αποκτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στη βιομηχανία οπτικοακουστικών μέσων και στη διεκδίκηση ενός αξιόλογου μεριδίου από την πίτα των δισεκατομμυρίων δολαρίων που επενδύονται κάθε χρόνο σε διεθνές επίπεδο στην έβδομη τέχνη.
Ήδη, για το 2021 αναμένεται να φιλοξενηθούν στην Αθήνα τέσσερις διεθνείς παραγωγές, ύψους άνω των 30 εκατ. ευρώ, από τις εταιρείες Amazon, Disney και τη συνδρομητική τηλεοπτική πλατφόρμα Apple TV, ενώ συζητήσεις πραγματοποιούνται και με εκπροσώπους του Netflix για την πραγματοποίηση γυρισμάτων για μία ακόμη παραγωγή.
Ρόλο-κλειδί στη σύναψη των εν λόγω συμφωνιών έχει το Γραφείο Εξυπηρέτησης Κινηματογραφικών Παραγωγών της Αθήνας (Athens Film Office), που δημιούργησε ο Δήμος Αθηναίων μέσω της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ) και έχει συνδράμει στα γυρίσματα περισσότερων από είκοσι διεθνών και ελληνικών οπτικοακουστικών παραγωγών. Στόχος είναι η ελληνική πρωτεύουσα να αποκτήσει ισχυρή παρουσία στον παγκόσμιο χάρτη κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών, ακολουθώντας τις πρακτικές μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων και ενισχύοντας τον ελληνικό τουρισμό.
Apple TV
Τον Μάιο θα αρχίσουν στην Αθήνα τα γυρίσματα για τη δεύτερη σεζόν της δημοφιλούς σειράς «Τεχεράνη», η οποία από τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν έκανε πρεμιέρα στην πλατφόρμα της Apple TV, έχει καθηλώσει εκατομμύρια τηλεθεατών παγκοσμίως. Στην ελληνική πρωτεύουσα πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα και για την πρώτη σεζόν της ισραηλινής σειράς, με ένα συνεργείο 100 μελών να παραμένει επί τρεις μήνες στην Αθήνα για τις ανάγκες της παραγωγής.
Το 90% των γυρισμάτων έγινε στην Αττική, με την υποστήριξη του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), και εκτός από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» που δεσπόζει στους τηλεοπτικούς δέκτες, σκηνές της σειράς γυρίστηκαν στο κέντρο της Αθήνας, στο Μαρούσι και στην Καλλιθέα.
Η σειρά γυρίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου στη χώρα μας και προβάλλεται από συνδρομητική διαδικτυακή πλατφόρμα. Η πρώτη σεζόν, που αποτελείται από 8 επεισόδια, προβλήθηκε τον Ιούνιο αρχικά στην ισραηλινή τηλεόραση πριν αποκτήσει τα δικαιώματα προβολής της η Apple TV τον Σεπτέμβριο.
Amazon Prime Video
Η δημοφιλής συνδρομητική υπηρεσία streaming με σειρές, ταινίες και παιδικές εκπομπές, Amazon Prime Video, έρχεται στην Ελλάδα για την πραγματοποίηση γυρισμάτων για δύο παραγωγές. Τον Απρίλιο αναμένεται να ξεκινήσουν τα γυρίσματα για μία ταινία διεθνών προδιαγραφών, ενώ έχει δρομολογηθεί και η παραγωγή της δημοφιλούς σειράς Jack Ryan, που είναι βασισμένη στα βιβλία που έγραψε ο Tom Clancy.
O πρώτος κύκλος της σειράς προβλήθηκε δύο χρόνια πριν στη συνδρομητική streaming πλατφόρμα της Amazon, ενώ τα γυρίσματα του τρίτου κύκλου, που θα πραγματοποιηθούν με φόντο την ελληνική πρωτεύουσα, αναμένεται να ξεκινήσουν, με βάση τον προγραμματισμό, τον Αύγουστο και θα διαρκέσουν μέχρι τον Οκτώβριο.
Disney
Μία ταινία αφιέρωμα στον Γιάννη Αντετοκούνμπο ετοιμάζει η Disney για το συνδρομητικό τηλεοπτικό δίκτυο της Disney+, με την ιστορία του διεθνή μπασκετμπολίστα να φαίνεται πως έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον της αμερικανικής βιομηχανίας θεάματος. Η ταινία θα παρουσιάζει τη ζωή και τη σταδιοδρομία του δημοφιλούς αθλητή στο NBA, από τα χρόνια που έζησε στην Ελλάδα και την πρώτη του επαφή με το μπάσκετ μέχρι την πορεία του στην ισπανική CAI Zaragoza το 2013 και από εκεί στο NBA, όπου έχει κατακτήσει μέχρι σήμερα δύο φορές τον τίτλο του πιο σημαντικού παίκτη (MVP) για τις επιδόσεις του. Τα γυρίσματα έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Μάρτιο και θα διαρκέσουν έως τον Ιούνιο, με τους ιθύνοντες να πραγματοποιούν αυτή την περίοδο το κάστινγκ για την επιλογή των ηθοποιών που θα πρωταγωνιστήσουν στην ταινία.
Η ταινία, η οποία πιθανότατα θα έχει τίτλο «Greek Freak», όπως το ψευδώνυμο του Γ. Αντετοκούνμπο, είναι η τελευταία ταινία μεγάλου μήκους από τη δημιουργική ομάδα της Disney για τη φερώνυμη συνδρομητική πλατφόρμα, μετά από το Lady and the Tramp, το Stargirl, αλλά και θεατρικές επιτυχίες, όπως ο Aladdin και το Lion King.
Με φόντο την Ελλάδα
Στην ελληνική πρωτεύουσα στράφηκαν επίσης τα φώτα και κάποιων μεγάλων διαφημιστικών παραγωγών. Η διεθνής καμπάνια του Perrier με ένα πρωτοποριακό βίντεο «ταξίδεψε» την Αθήνα ανά τον κόσμο, με τον χορηγό του ιστορικού τουρνουά τένις του Ρολάν Γκαρός να επιλέγει την ελληνική πρωτεύουσα για τα γυρίσματα της διαφημιστικής του παραγωγής.
Τον περασμένο Αύγουστο, 430 μέλη της παραγωγής βρέθηκαν για τέσσερις ημέρες στην πλατεία Κοτζιά, στην πλατεία Θεάτρου, στην πλατεία Κλαυθμώνος, στην οδό Αιόλου, στην οδό Αθηνάς και σε άλλα κεντρικά σημεία της πόλης για την υλοποίηση μιας παραγωγής που κόστισε περισσότερο από ένα 1 εκατ. ευρώ.
Ισχυρή ζήτηση
Σημαντικό ρόλο στην προσέλκυση διεθνών παραγωγών διαδραματίζει, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, η βελτίωση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών μέσων στην Ελλάδα.
Στην κατεύθυνση αυτή, όλο και περισσότερες εταιρείες παραγωγής υποβάλλουν αιτήσεις για να γυρίσουν ταινίες στην Ελλάδα. Από τον Απρίλιο του 2018 έως τον Σεπτέμβριο του 2020 έχουν εγκριθεί 86 αιτήσεις για τη χρηματοδότηση έργων, εκ των οποίων 43 είναι διεθνείς και 43 ελληνικές παραγωγές. Το ύψος των επενδεδυμένων κεφαλαίων στη χώρα ανέρχεται στα 90 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσό της επιστροφής χρημάτων μέσω του cash rebate ανέρχεται στα 30 εκατ. ευρώ.
Από τα γυρίσματα που πραγματοποιούνται σε περισσότερες από 100 τοποθεσίες στην Ελλάδα, δημιουργούνται δεκάδες χιλιάδες θέσεις απασχόλησης (ηθοποιοί, τεχνικοί, βοηθητικοί, συνεργεία κ.λπ.). Στο κάδρο των εταιρειών παραγωγής βρίσκονται εκτός από δημοφιλείς προορισμούς όπως η Μύκονος, η Κρήτη, η Χαλκιδική, η Κως και η Κέρκυρα, και περιοχές που δεν είναι ευρέως γνωστές στο εξωτερικό, όπως η Νίσυρος, η Δήλος, η Αίγινα, η Αλίαρτος, το Γαλαξίδι, η Θήβα και η Λαμία.
Πηγή: tourismtoday.gr
της Εύας Οικονομάκη