Ειδήσεις

Αεροδρόμια: Πώς αναβαθμίζεται το δίκτυο σε Ηπειρωτική Ελλάδα και νησιά

Στόχο της κυβέρνησης αποτελεί τα ελληνικά αεροδρόμια σταδιακά να εκσυγχρονισθούν, να αναβαθμισθούν, ενώ πρόκειται να προστεθούν και νέες σύγχρονες υποδομές, ώστε να συνδράμουν στη βελτίωση των υπηρεσιών στις μεταφορές αλλά και στον τουρισμό. Μόνο στην παρούσα φάση, προχωρούν δράσεις, έργα και διαγωνισμοί για 2+22 νέους αερολιμένες στην χώρα, δηλαδή το αεροδρόμιο Καλαμάτας, τον νέο αερολιμένα στο Καστέλι Ηρακλείου (Κρήτης) αλλά και τα επιπλέον 22 περιφερειακά assets που επιθυμεί να αξιοποιήσει το ΥΠΟΙΚ μέσω του Υπερταμείου – Επενδυτικού Ταμείου.

Αυτά, πέραν των κινήσεων εκσυγχρονισμού που έχουν γίνει σε υποδομές όπως της Πάρου, της Χίου, της Νάξου κ.α., και βέβαια, εκτός της «μεγάλης παρτίδας» αναβάθμισης των αεροδρομίων της χώρας (σύμβαση παραχώρησης) από τη Fraport, για τη λειτουργία, τη διαχείριση, την ανάπτυξη και τη συντήρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην Ελλάδα (τρία από τα δεκατέσσερα περιφερειακά αεροδρόμια βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα, ειδικότερα σε Άκτιον, Καβάλα και Θεσσαλονίκη, ενώ τα υπόλοιπα έντεκα βρίσκονται στα νησιά Κέρκυρα, Κρήτη/Χανιά, Κεφαλονιά, Κω, Λέσβο/ Μυτιλήνη, Μύκονο, Ρόδο, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο και Ζάκυνθο).

Από τις κινήσεις αυτές για τις 24 υποδομές στην κυβέρνηση αναμένουν ορατά οφέλη για μεταφορές – χρήστες, τον τουρισμό, την (κάθε) τοπική αλλά και ευρύτερη οικονομία και προφανώς για την περιφέρεια της Ελλάδας, καθώς πρόκειται για υποδομές στην ηπειρωτική Ελλάδα (7) και τα νησιά μας (17 αεροδρόμια).

Προχωρά η νέα μεγάλη υποδομή στην Κρήτη
Στο Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής για το έτος 2025 που προ ημερών παρουσίασε ο Υπουργός Επικρατείας κ. Χρήστος-Γεώργιος Σκέρτσος, ψηλά στην ατζέντα βρίσκεται το Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης, μια επένδυση 500 εκατ. ευρώ (σύμβαση παραχώρησης), με τη συμμετοχή των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και GMR (ινδικός όμιλος). O υπό κατασκευή Αεροσταθμός θα έχει έκταση 90.000 τ.μ. Το Οδικό Δίκτυο αφορά στη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ με νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο (μήκους 18 χλμ. περίπου), και τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον ΝΟΑΚ μήκους έξι χλμ. Μέχρι το τέλος του 2025 αναμένεται η ολοκλήρωση του 70% της κατασκευής του έργου. Για την ώρα, η πρόοδος του έργου ξεπερνά το 40%, ενώ αναμένεται η εμπορική του λειτουργία του στις αρχές 2027 (τα χρονοδιαγράμματα παραμένουν ως έχουν παρά τα προβλήματα, π.χ. αρχαιολογίες κ.α.), όπως και προ διμήνου είχε αναφέρει το insider.gr. Σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης (35 έτη από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης), το έργο περιλαμβάνει όλα τα κτίριά του, λοιπές υποδομές, εξοπλισμό, εγκαταστάσεις, συστήματα, συμπεριλαμβανομένου του Οδικού Δικτύου Σύνδεσης. Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης θα είναι το δεύτερο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ως επιχειρησιακή συνέχεια του υφιστάμενου Κρατικού Αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης». Θα εξυπηρετεί 10.000.000 επιβάτες ετησίως κατά την έναρξη, ενώ κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει τους 18.000.000 σε ετήσια βάση.

Ο Διεθνής Αερολιμένας θα περιλαμβάνει Εμπορική ζώνη προσβάσιμη από τον αστικό ιστό και κατάλληλα ενταγμένη στην ευρύτερη οικιστική και χωροταξική ανάπτυξη της περιοχής έκτασης 800 στρεμμάτων. Αναφορικά με την πρόσβαση στο Αεροδρόμιο, επιτυγχάνεται η πρώτη μεγάλη σύνδεση Βόρειας και Νότιας Κρήτης με το διαμήκη άξονα που ενώνει τη Χερσόνησο με τη Νότια Κρήτη, μήκους 25 χιλιομέτρων, ενώ με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) εκτιμάται ότι το αεροδρόμιο θα είναι προσβάσιμο από το Ηράκλειο σε λιγότερο από 25 λεπτά. Ο Αεροσταθμός θα διαθέτει 19 πύλες επιβίβασης, εκ των οποίων οι 8 θα είναι συνδυαστικής χρήσης για πτήσεις Εντός και Εκτός Σένγκεν. Ο Αεροσταθμός θα έχει έκταση 94.000 τ.μ. κατά την έναρξη λειτουργιών και θα διαθέτει 8 επίπεδα.

Η αναβάθμιση του αεροδρομίου Καλαμάτας
Μόλις στις αρχές Δεκεμβρίου, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στο 2nd Growthfund Summit που διοργάνωσε το Υπερταμείο έκανε λόγο για την αποδοχή της προσφοράς των Fraport – ΔΕΛΤΑ (Κοπελούζος) – Πηλέας (όμιλος Κωνσταντακοπούλου) για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. «Πρόκειται για μια προσφορά εξαιρετικά συμφέρουσα που θα φέρει 71,2 εκατ. ευρώ έσοδα για το Υπερταμείο, εκ των οποίων τα 45 εκατ. ευρώ αποτελούν προκαταβολή παραχώρησης», τόνισε ο υπουργός και πρόσθεσε πως η κοινοπραξία δεσμεύεται να πραγματοποιήσει επενδύσεις της τάξεων 28,3 εκατ. ευρώ την πρώτη τριετία, με άμεση προτεραιότητα την ανακαίνιση των υφιστάμενων υποδομών. Μελλοντικά, στο πλαίσιο της σύμβασης προβλέπεται και η δημιουργία νέου αεροσταθμού και επέκταση υποδομών που θα επιτρέψει και την αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Την εξέλιξη αυτή είχε «φωτογραφίσει» το insider.gr, καθώς η εν λόγω κοινοπραξία δεν είχε αντίπαλο στον σχετικό διαγωνισμό του Υπερταμείου. Άλλωστε, ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου μέσω της ΤΕΜΕΣ έχει προωθήσει σημαντικές επενδύσεις σε τουρισμό/real estate, ενώ, σε συνεργασία με τη D Marinas Hellas έχει αναλάβει την παραχώρηση της Μαρίνας Πύλου για 40 έτη. Υπενθυμίζεται ότι η παραχώρηση για τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση του Διεθνούς Αερολιμένα θα έχει διάρκεια έως 40 ετών. Στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας το Υπερταμείο (Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο) θα διατηρήσει τη συμμετοχή του στο 10%, σύμφωνα με όσα έχει δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος του fund, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, προκειμένου να εξασφαλισθεί τόσο η συνέχεια όσο και η επιστροφή αξίας στην κοινωνία. Όπως παλιότερα αλλά και πρόσφατα έχει αναδείξει το insider.gr, μέσα από επενδύσεις το αεροδρόμιο Καλαμάτας θα μπορέσει υποδεχθεί ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Ο αυξημένος αυτός αριθμός επιβατών σε συνδυασμό με τις σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο και βελτίωση των οδικών υποδομών στο νομό αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στο νομό Μεσσηνίας αλλά και την ευρύτερη ζώνη επιρροής του αεροδρομίου.

Πώς θα αξιοποιηθούν οι επιπλέον 22 περιφερειακοί αερολιμένες
Να αναφέρουμε επίσης ότι προωθούνται διαδικασίες και για την αξιοποίηση 22 επιπλέον περιφερειακών αεροδρομίων (Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης), αν και για αυτό το «πακέτο» ίσως έχουμε περισσότερες και βασικότερες εξελίξεις αργότερα. Πρόσφατα, η διοίκηση του Υπερταμείου εκτίμησε ότι στο τέλος του 2027 θα έχει ολοκληρωθεί η παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων. Ο κ. Δημητριάδης επανέλαβε επίσης ότι και τα 22 θα παραχωρηθούν «πακέτο» (καθώς κάποια θεωρούνται «φιλέτα» και άλλα όχι) με διαγωνισμό στα μέσα του 2025. ‘Ηδη έχουν γίνει αυτοψίες, ωστόσο, αναμένονται στοιχεία από την ΥΠΑ. Κατά τα φαινόμενα θα πάμε σε κάποιου είδους παραχώρηση όπου θα αναζητηθεί ένας operator, ενώ όπως έχουμε αναφέρει, σε τουλάχιστον ένα αεροδρόμιο (Νέα Αγχίαλος) εξετάζεται και η χρήση cargo (ή πτήσεων μικρής κίνησης, charter flights), δηλαδή με υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων, καθιστώντας το έτσι μοναδικό στην Ελλάδα. Ενδεχομένως το fund να διατηρήσει και εδώ κάποιο μειοψηφικό μερίδιο. Λογικά, καθώς κάποια αεροδρόμια έχουν χαμηλή κίνηση, θα προβλεφθεί και δημόσια επιδότηση.

Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις και αναβαθμίσεις, υπάρχουν αεροδρόμια που θεωρούνται χαμηλής κίνησης, σε όχι ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές, ενώ σε κάποια εμπλέκεται και ο στρατιωτικός παράγοντας. Ωστόσο, υπάρχουν και «φιλέτα» σε περιοχές υψηλού τουρισμού (π.χ. Πάρος, Νάξος κ.α.), αεροδρόμια που ήδη γίνονται εργασίες εκσυγχρονισμού (τα δύο προηγούμενα αλλά και σε Χίο, Σύρο κ.λπ.), αερολιμένες με αναβαθμισμένο πλέον γεωπολιτικό status (π.χ. Αλεξανδρούπολη). Οι σύμβουλοι του Υπερταμείου έχουν προωθήσει μία απαιτητική διαδικασία με επιτόπιες επισκέψεις, όπου εξετάζονται διάφορες παράμετροι, αν π.χ. επαρκεί ο διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης έως πιθανές άλλες χρήσεις. Στη συνέχεια, θα «χτιστεί» το business plan για κάθε αεροδρόμιο, ώστε στη συνέχεια να συνταχθεί το συνολικό και να προκύψει το χρηματοδοτικό μοντέλο. Παράλληλα, εξετάζεται και το ποσοστό της συμμετοχής του δημοσίου. Ωστόσο, ακόμα αναμένονται κάποια τελικά στοιχεία από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας η οποία διαχειρίζεται τα 22 αεροδρόμια και αυτός είναι ένας λόγος που εντοπίζονται κάποιες καθυστερήσεις.

«Μεγαλώνει» ο ΔΑΑ – «Ελευθέριος Βενιζέλος», αυξάνει επενδύσεις η Fraport
Σε τροχιά επέκτασης εισέρχεται το αεροδρόμιο της Αθήνας Ελευθέριος Βενιζέλος, με τα πρώτα έργα να βρίσκονται ήδη στον αέρα προς αναζήτηση αναδόχων – κατασκευαστικών εταιρειών. Για τις 10 Ιανουαρίου, αν δεν αλλάξει κάτι, έχει οριστεί η υποβολή προσφορών στο πλαίσιο διαγωνισμού που έχει «βγάλει» ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, δηλαδή το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, για τα πρώτα συνοδά έργα για την επέκταση του. Πιο συγκεκριμένα βγήκε διεθνής διαγωνισμός 188 εκατ. ευρώ που αφορά την κατασκευή νέας πίστας στην βορειοδυτική πλευρά του αεροδρομίου (100 εκατ.) και την κατασκευή πολυόροφου πάρκινγκ (88 εκατ.). Τα δύο έργα θα καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες τόσο για την κίνηση των αεροπλάνων όσο και για την στάθμευση οχημάτων. Οι συνεχώς αυξανόμενες επιδόσεις του, εισηγμένου στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών επιταχύνουν τη δεύτερη φάση της επέκτασης, ώστε η δυναμικότητα να ξεπεράσει τους 33 εκατ. επιβάτες προσεγγίζοντας στους 40 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός για την επέκταση του τερματικού σταθμού αναμένεται να βγει στον αέρα μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025.

Αναφορικά με τις επενδύσεις της Fraport και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, όπως προ ημερών ανέφερε το insider.gr η εταιρεία βρίσκεται σε φάση ανασχεδιασμού του επενδυτικού της πλάνου δρομολογώντας πέρα από τα ετήσια κεφάλαια, ύψους σχεδόν 50 εκατ. ευρώ που επενδύονται στα περιφερειακά αεροδρόμια και την επέκταση της φέρουσας ικανότητας των αεροδρομίων εκείνων που εμφανίζουν σημάδια κορεσμού κατά τους μήνες αιχμής. Σε αυτό το πλαίσιο για τέσσερα από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια δρομολογεί πρόσθετες επενδύσεις που μπορεί να φτάσουν και τα 200 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό επενδυτικό της πλάνο στα 600 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία.

Πηγή: insider.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου