• Αναπάντητη η επιστολή που εστάλη στο Αυτοτελές Τμήμα ΕΕΠ-ΕΒΠ από τον περασμένο Νοέμβριο! • Πανελλήνιες διαστάσεις προσέλαβε ο αγώνας της μητέρας του • Το παιδί παραμένει εκτός σχολείου από τον Σεπτέμβριο
Την παρέμβαση του Πανελλήνιου Συλλόγου Γονέων και Φίλων Ατόμων με Σύνδρομο Angelman προκάλεσε η περίπτωση του μικρού Παύλου από τη Ρόδο που από τον Σεπτέμβριο 2024 παραμένει στο σπίτι του αντί να φοιτά στο Νηπιαγωγείο, επειδή παραμένει κενή η θέση του ειδικού βοηθητικού προσωπικού.
Παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει ως προς την προκήρυξη της θέσης, οι σχετικές διατάξεις του νόμου, δεν αφήνουν περιθώρια ευελιξίας για τις περιπτώσεις που δεν εκδηλώνεται ενδιαφέρον με αποτέλεσμα ο μικρός Παύλος να παραμένει στο σπίτι και η μητέρα του να έχει σταματήσει από την εργασία της για να μπορεί να τον φροντίζει.
Η μοναδική λύση που έχει προταθεί στη μητέρα είναι να πηγαίνει η ίδια μαζί με το παιδί της στο νηπιαγωγείο, κάτι που είναι πρακτικά ανέφικτο καθώς υπάρχει ακόμα ένα μικρότερο παιδί στην οικογένεια και επιπλέον η μητέρα φοιτά στο σχολείο εκ νέου, προκειμένου να καταφέρει να δώσει πανελλήνιες εξετάσεις με σκοπό να περάσει στη νοσηλευτική για να καταφέρει να δώσει επιπλέον στήριξη και βοήθεια στον Παύλο. Διαφορετικά θα πρέπει να πληρώσει ιδιωτικό βοηθητικό προσωπικό, τα χρήματα όμως είναι πολλά και η οικογένεια δεν μπορεί να επωμιστεί το έξοδο και ίσως ούτε θα έπρεπε, καθώς όπως λέει η μητέρα του Αγγελική Πελέλα, για τις περιπτώσεις αυτές που οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ δεν αποδίδουν, θα έπρεπε να βρεθεί τρόπος να καλύπτονται τα έξοδα από το κράτος.
Μέχρι όμως να βρεθεί τρόπος να φοιτήσει ο μικρός στο Νηπιαγωγείο, όλα έχουν παγώσει και μοναδική μέριμνα της μητέρας του είναι να βρεθεί λύση.
Η επιστολή στο Υπουργείο Παιδείας, και ειδικότερα στο Αυτοτελές Τμήμα ΕΕΠ-ΕΒΠ εστάλη από τον περασμένο Νοέμβριο και έκτοτε παραμένει αναπάντητη, ενώ στις συνεχείς τηλεφωνικές οχλήσεις στο Υπουργείο δεν δίνεται καμία απάντηση, διότι η ευθύνη σταματά στη μη εκδήλωση ενδιαφέροντος. Από εκεί και πέρα το πρόβλημα μετατίθεται στην οικογένεια του παιδιού, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση του μικρού Παύλου.
Στην επιστολή του Συλλόγου Γονέων και Φίλων Ατόμων με Σύνδρομο Angelman, που πήρε αριθμό πρωτοκόλλου, αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:
«Ο μικρός Παύλος Παπαδόπουλος “φοιτά” φέτος στο Νηπιαγωγείο της Λάρδου (Ρόδος) με παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Ως παιδί με σπάνιο γενετικό σύνδρομο, χρήζει υποστήριξης για να συμμετέχει στο τυπικό σχολείο με τη βοήθεια Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ).
Στην Α’ φάση, ο ΕΒΠ που είχε δηλώσει να πάει, ενημέρωσε για εγκυμοσύνη. Στη Β’ φάση, ο ΕΒΠ δεν εμφανίστηκε ποτέ στη θέση του, με αποτέλεσμα ο Παύλος να συνεχίζει να είναι εκτός σχολείου.
Η Ειδική Αγωγή έχει θεσπιστεί ορθά στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση των μαθητών, εντούτοις υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις υποδομών, οι οποίες δυσχεραίνουν σε σημαντικό βαθμό την εκπαιδευτική διαδικασία.
Σε πολλές περιπτώσεις, τα παιδιά με σπάνιο νόσημα αντιμετωπίζουν την πολυαναπηρία. Οι ανάγκες τους, δηλαδή, σχετίζονται τόσο με ιατρικά ζητήματα όσο και με θέματα ψυχικής υγείας, όπως η διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή κ.ά. Παράλληλα, δεν υπάρχουν εκπαιδευτικές δομές που θα μπορούσαν να καλύψουν συνδυαστικά όλες αυτές τις ανάγκες.
Η διευθύντρια του Νηπιαγωγείου Λάρδου, δείχνοντας καλή θέληση να βοηθήσει στη φοίτηση του μικρού Παύλου, ζήτησε να τον πηγαίνουν 1 με 1,5 ώρα την ημέρα μαζί με έναν βοηθό που θα στείλουν οι γονείς. Ωστόσο, μπορούν οι γονείς να αφήνουν την εργασία τους καθημερινά; Μπορούν να πληρώνουν ιδιωτικό προσωπικό βοηθό με δύο μικρά παιδιά, εκ των οποίων το ένα έχει πολυαναπηρία και υπέρογκες ανάγκες;
Το σχολείο, παρόλο που έχει τμήμα ένταξης, δεν διαθέτει τις κατάλληλες κτιριακές προδιαγραφές. Επιπλέον, το προσωπικό δεν έχει την κατάλληλη εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της ειδικής αγωγής είναι γενικό και μη εξατομικευμένο στις εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε παιδιού, με αποτέλεσμα να παρακωλύεται η εκπαίδευση των μαθητών.
Υπάρχουν επίσης σημαντικά προβλήματα στον θεσμό του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ). Κάθε χρόνο παρατηρούνται αξιοσημείωτες καθυστερήσεις στην τοποθέτηση των ΕΒΠ στις θέσεις τους, με αποτέλεσμα τα παιδιά να μένουν ακάλυπτα για πολλές εβδομάδες.
Οι γονείς συχνά χρειάζεται να καλύπτουν αυτό το κενό με σοβαρές συνέπειες στην εργασία τους. Παράλληλα, προκαλούνται αλλαγές στη δυναμική των σχέσεων μεταξύ των συμμαθητών και του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Θα θέλαμε πραγματικά να το ελέγξετε και να μας δώσετε μία λύση στο πρόβλημα που παρουσιάζεται, ώστε ο μικρός Παύλος να μπορέσει να συνεχίσει τη σχολική του εκμάθηση».
Εκτοτε καμία επίσημη απάντηση δεν έχει δοθεί και η μητέρα του μικρού Παύλου αναζητά λύση μόνη της προκειμένου να συνεχίσει όπως όλα τα παιδιά της ηλικίας του το σχολείο.
Πλέον, η μητέρα του, εξετάζει και τη λύση να μεταφερθεί το παιδί σε νηπιαγωγείο όπου υπάρχει ήδη βοηθητικό προσωπικό το οποίο θα μπορεί να τον αναλάβει για να ολοκληρώσει τη φοίτησή του, να μπορέσει η μητέρα να επιστρέψει στην εργασία της αφού και τα έξοδα για τις θεραπείες του παιδιού τα καλύπτει η οικογένεια και να συνεχίσει κανονικά τη δική της φοίτηση στο σχολείο.
Στα σχολεία γενικής αγωγής στα Δωδεκάνησα και όχι μόνο στη Ρόδο, υπάρχουν αρκετά κενά με αποτέλεσμα να μην μπορούν να φοιτήσουν τα παιδιά είτε στο νηπιαγωγείο είτε στο δημοτικό, χωρίς αυτό να σημαίνει όμως ότι δεν έχουν κινηθεί οι διαδικασίες για την κάλυψη των ελλείψεων.
Παρόλα αυτά και σε αυτή την περίπτωση, οι αργοκίνητες διαδικασίες του δημοσίου και του ΑΣΕΠ προκαλούν πλείστα όσα προβλήματα.
Υπενθυμίζεται ότι το 2022 όλη η Ελλάδα, μέσω της «δημοκρατικής», πληροφορήθηκε για την παρέμβαση της αντεισαγγελέως Πλημμελειοδικών Ρόδου και εισαγγελέως Ανηλίκων κ. Αιμιλίας – Σοφίας Μέρη, που προκάλεσε ο αγώνας της μητέρας να καταφέρει να γίνει αποδεκτός ο μικρός Παύλος σε δημοτικό παιδικό σταθμό του νησιού.
Η δημοσιοποίηση του αγώνα της μητέρας του Παύλου, που μάχεται για τα δικαιώματα του παιδιού της το οποίο έχει ποσοστό αναπηρίας 80%, προκάλεσε τότε την παρέμβαση της κ. Εισαγγελέως, το έργο της οποίας αντανακλά την ευαισθησία με την οποία προσεγγίζει κοινωνικά ζητήματα όπως αυτό που αφορά στη συμπερίληψη των παιδιών ΑμεΑ.