Μία πτώση έως 30% μπορεί να οδηγήσει σε απώλειες των διεθνών τουριστικών εσόδων, από $300 έως $450 δισ., νούμερο που μεταφράζεται στο 1/3 επί του συνόλου των 1,5 τρισ. που παρήγαγε ο κλάδος την περυσινή χρονιά
Στους μεγάλους χαμένους βρίσκεται και η Ελλάδα η οποία με βάση τα πιο πρόσφατα, επίσημα στοιχεία του ΠΟΤ (για το 2018) κατατάσσεται στην 13η θέση της παγκόσμιας κατάταξης στη λίστα με τους 20 κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς του UWNTO, με βάση τον αριθμό αφίξεων των 30,1 εκατ. (πλην κρουαζιέρας).
Το 2019 οι επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού έφθασαν για μία ακόμη χρονιά σε επίπεδα -ρεκόρ, ξεπερνώντας τα 31,3 εκατ., ενώ οι απώλειες για φέτος μόνο σε επίπεδο εικασιών μπορούν να εκτιμηθούν, αφού υπάρχει πλήρης αβεβαιότητα αναφορικά με τη διάρκεαι της κρίσης.
«Η διεθνής κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με μία πρωτοφανή κατάσταση, πρωτόγνωρες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες οι οποίες είναι δυναμικές. Μία πτώση έως 30% μπορεί να οδηγήσει σε απώλειες των διεθνών τουριστικών εσόδων, από 300 έως 450 δισ. δολάρια, νούμερο που μεταφράζεται στο 1/3 επί του συνόλου των 1,5 τρισ. δολαρίων που παρήγαγε ο κλάδος την περυσινή χρονιά».
Ο ΠΟΤ επισημαίνει ότι αν ληφθούν υπόψη οι τάσεις των προηγούμενων ετών, θα χαθεί ανάπτυξη από 5- 7 ετών στον παγκόσμιο τουρισμό. Επιπλέον τονίζει ότι κατά την οικονομική κρίση του 2009 που είχε επίσης δημιουργήσει τριγμούς στον τουριστικό κλάδο, η αντίστοιχη πτώση ήταν όσον αφορά τον αριθμό των αφίξεων ήταν στο 4%, ενώ με την επιδημία του SARS, το 2003, στο 0,4%.
Η ηγεσία του ΠΟΤ επισημαίνει ότι με τις παρούσες συνθήκες είναι πολύ δύσκολο να γίνουν πιο λεπτομερείς εκτιμήσεις για τον αντίκτυπο του κορωνοϊού στον τουρισμό, ωστόσο είναι ξεκάθαρο ότι τίθενται σε κίνδυνο εκατομμύρια θέσεων εργασίας.
Περί το 80% των επιχειρήσεων παγκοσμίως στον κλάδο είναι μικρομεσαίες, ενώ μία θετική παράμετρος- εν μέσω του γενικότερου ζοφερού κλίματος- αποτελεί το γεγονός ότι ο κλάδος ιστορικά έχει αποδείξει την ικανότητά του να επανέρχεται και να δημιουργεί εκ νέου θέσεις εργασίας μετά από καταστάσεις κρίσεων. Πέραν της παγκόσμιας συνεργασίας και της αρωγής των κυβερνήσεων, σε μία προσπάθεια να μετριασθούν οι επιπτώσεις, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού θέτει σε εφαρμογή κι ένα ειδικό πρόγραμμα – διαγωνισμό, το «Healing Solutions for Tourism – Innovation Challenge».
Οι λύσεις που αναζητά στις τρεις αυτές κατηγορίες είναι:
· Healing for People – Θεραπεία για τους ανθρώπους: μέτρα προστασίας, μέθοδοι απολύμανσης, έγκαιρη ανίχνευση, μεταξύ άλλων για τους τουριστικούς φορείς (που θα χρησιμοποιηθούν από τουρίστες, επαγγελματίες του τουρισμού και επιχειρήσεις).
· Healing for Prosperity – Θεραπεία για ευημερία: ψηφιακές εφαρμογές για τον τουρισμό, οικονομία διαμοιρασμού, κυκλική οικονομία, διαχείριση εσόδων, ανάκαμψη ζήτησης, επενδύσεις, μεταξύ άλλων τομέων, που θα εφαρμοστούν στο βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο μέλλον.
· Healing for Destinations – Θεραπεία για προορισμούς: τεχνικές ανάκαμψης για προορισμούς, όπως η επικοινωνία κρίσεων, η διαχείριση κρίσεων, η κινητικότητα, η αλλαγή του εμπορικού σήματος για τουριστικούς προορισμούς, η ανάκαμψη της ταξιδιωτικής εμπιστοσύνης, μεταξύ άλλων σχετικών τομέων.
Στεφανία Σούκη