Τοπικές Ειδήσεις

Εντονη διαμαρτυρία δημάρχων για τα δρομολόγια των πλοίων

Την έντονη διαμαρτυρία τους, για τη μη ανάδειξη των εταιρειών που θα εκτελούν ακτοπλοϊκά δρομολόγια το καλοκαίρι, εκφράζουν -με επιστολή τους προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής- δήμαρχοι τόσο από τις Κυκλάδες, όσο και από τα Δωδεκάνησα.
Tο θέμα ήρθε στην προχτεσινή συνεδρίαση της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου (Περιφερειακή Ένωση Δήμων) όπου τέθηκε από τους δημάρχους Ανάφης (Ιάκωβο Ρούσσο), Τήλου (Μαρία Καμμά) και Λειψών (Φώτη Μάγγο) ενώ συμφώνησαν άπαντες οι δήμαρχοι – μέλη της ΠΕΔ.
«Μας έχει βγει… η ψυχή με τους διαγωνισμούς. Είναι μια πονεμένη ιστορία, μια οι εταιρείες, μια οι ενστάσεις κουραστήκαμε εδώ και χρόνια. Είναι η ώρα να προχωρήσουμε συντονισμένα» είπε ο δήμαρχος Ανάφης κ. Ρούσσος, ενώ η δήμαρχος Τήλου κ. Καμμά, εξέφρασε την έντονη διαμαρτυρία της λέγοντας πως «δεν μπορούμε να κάνουμε κανένα προγραμματισμό με τα δρομολόγια, να συνεννοηθούμε με τα πρακτορεία κ.λπ.», καλώντας τους συναδέλφους της να λάβουν πρωτοβουλία εδώ και τώρα.
Η απόφαση ελήφθη με την διαδικασία της διά περιφοράς και η ΠΕΔ προχώρησε στο σχετικό αίτημα με την επιστολή στον υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Υπουργό κ. Χρήστο Στυλιανίδη η οποία και απεστάλη.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΔΗΜΑΡΧΩΝ
Η επιστολή αναφέρει, αναλυτικά, τα εξής:
Διαμαρτυρία δημάρχων για την υποβάθμιση και τις καθυστερήσεις στο ακτοπλοϊκό.
Αξιότιμε κύριε υπουργ, με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να σας εκφράσουμε την έντονη απογοήτευσή μας για το γεγονός ότι, για πρώτη φορά μέσα στην δεκαετία, ακόμη δεν υπάρχουν αναρτημένα τα πλάνα με τα δρομολόγια των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά μας και μάλιστα στην έναρξη της τουριστικής περιόδου. Εξαιτίας αυτού οι κρατήσεις στα τουριστικά καταλύματα είναι ελάχιστες αφού χωρίς πλοία δεν μπορεί να γίνει σωστός προγραμματισμός διακοπών. Οι κάτοικοι των νησιών που εκπροσωπούμε είναι αγανακτισμένοι με αυτήν την κατάσταση και καθημερινά εμείς οι δήμαρχοι γινόμαστε σάκος του μποξ για την εκτόνωση του θυμού που τους έχει προκαλέσει αυτή η αβεβαιότητα.
Το πρόβλημα το δημιούργησε το ίδιο το υπουργείο γιατί, όπως σας επισημαίνουμε παρακάτω, στην τελευταία προκήρυξη χαλάρωσαν οι όροι συμμετοχής στο διαγωνισμό με αποτέλεσμα να μπορεί να συμμετέχει «ο κάθε πικραμένος» εις βάρος της ποιότητας των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών που απολάμβαναν έως σήμερα οι νησιώτες, κάτι το οποίο γεννά πολλά ερωτηματικά στην προσπάθεια όλων μας να εξηγήσουμε το γιατί για παράδειγμα να αφαιρεθεί ο όρος «ταχύπλοο σκάφος» απ’ το διαγωνισμό και να υποχρεώνεται έτσι ο κάτοικος του νησιού της άγονης γραμμής να θαλασσοδέρνεται με τις ώρες μέσα σε ένα συμβατικό πλοίο, αφενός και αφετέρου να ξοδεύει χρήματα, που δεν έχει, προκειμένου να διανυκτερεύει σε μεγαλύτερα νησιά για να διεκπεραιώσει ζητήματα τα οποία μέχρι πρότινος τα ολοκλήρωνε αυθημερόν επιστρέφοντας στο νησί του. Είναι ή όχι κραυγαλέα υποβάθμιση της ποιότητας ζωής αλλά και υποτίμηση της αξίας των νησιωτών; θέλουμε να πηγαίνουμε μπροστά ή πίσω; Ποιος είναι ο ιθύνων νους της πολιτικής που εφαρμόζεται αυτή τη στιγμή στο υπουργείο;
Και για να γίνουμε πιο σαφείς:
Στις 17/11/2023 αναρτήθηκε η προκήρυξη (2252.1.18102523) για τον διαγωνισμό των δρομολογιακών γραμμών 2023-2024.
Η δρομολογιακή γραμμή με Α/Α (41) έχει αφετήριο λιμάνι το Πυθαγόρειο Σάμου. Αναλυτικά προσεγγίζει τα εξής λιμάνια:
Πυθαγόρειο-Αγαθονήσι-Αρκούς-Πάτμο-Λειψοί-Λέρο-Κάλυμνο-Κω και επιστροφή
(2 δρομ / Εβδομάδα)
Πυθαγόρειο-Φούρνους-Ικαρία-Πάτμο-Λειψούς-Λέρο-Κάλυμνο-Κω και επιστροφή.
(2 δρομ / Εβδομάδα)

Α) Εξαφανίστηκε απ’ τους όρους το Τ/Χ (Ταχύπλοο)
Β) Η μεταφορική ικανότητα από 250 έγινε 200
Γ) Η φόρτωση «ΙΧ οχημάτων» έγινε «παντός τύπου οχημάτων» και αυτό ο καθένας το ερμηνεύει κατά το δοκούν.
Δ) Δεν λήφθηκε υπόψη η κατηγοριοποίηση των πλοίων με βάση την αξιοπλοΐα τους σε ειδικές συνθήκες θαλάσσης.
Επιπλέον, μειώθηκε από τέσσερα σε τρία ο αριθμός των δρομολογίων της γραμμής Κάλυμνος-Λέρος-Λειψοί-Πάτμος-Αρκιούς-Αγαθονήσι- Πυθαγόρειο Σάμου και επιστροφή, ενώ σε κάποιες γραμμές δεν εκδηλώθηκε καθόλου ενδιαφέρον λόγω μείωσης του τιμήματος όπως το Νίσυρος-Κως.
Παρόμοιες παρεμβάσεις έγιναν και στις ακόλουθες δρομολογιακές γραμμές:
Α/Α(39) Ρόδος, Κως, Κάλυμνος, Λέρος, Λειψοί, Πάτμος ή Αγαθονήσι και επιστροφή.
Α/Α (40) Ρόδο, Χάλκη, Τήλο, Νίσυρο, Κω και επιστροφή
Α/Α (42) Ρόδος-Μεγίστη και επιστροφή
Α/Α (43) Κως-Αστυπάλαια και επιστροφή
Όλα αυτά δημιούργησαν τα εξής προβλήματα:
– πρώτα απ’ όλα στο ίδιο το υπουργείο που ακόμη δεν μπορεί να βγάλει άκρη με τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, τη στιγμή που μπορούσαν όλοι να διεκδικήσουν όλες τις γραμμές αφού εξέλιπαν απ’ τους όρους του διαγωνισμού οι αναγκαίες ποιοτικές δικλείδες ασφάλειας.
– Οι επιπτώσεις στην τουριστική κίνηση είναι ήδη ορατές αφού οι κρατήσεις για τη σεζόν είναι στο ναδίρ και οι επισκέπτες δεν έχουν τρόπο να μεταβούν στα μικρότερα νησιά τα οποία δεν έχουν εναλλακτική σύνδεση.
– Οι ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ των προδιαγραφών αποτελούν προκλητική υποβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών αφού στον διαγωνισμό μπορεί να συμμετέχει οποιοδήποτε πλοίο, χωρίς τις ελάχιστες απαιτήσεις στην ταχύτητα, σε ποιοτικά χαρακτηριστικά κλπ. Ακυρώνεται ουσιαστικά ο ημερήσιος τουρισμός ο οποίος αποτελεί τονωτική ένεση για τις τοπικές μας οικονομίες.
Αγαπητέ κύριε υπουργέ, για τους νησιώτες τα πλοία είναι τ’ ασθενοφόρα μας, τα λεωφορεία μας, τα τρένα μας, τ’ αυτοκίνητά μας και τα αεροπλάνα μας. Όπως θεωρείται αυτονόητη για τον κάτοικο της ηπειρωτικής χώρας η απρόσκοπτη, τακτική και ασφαλής πρόσβαση παντού έτσι πρέπει να είναι και για μας. Όλοι μας καλούμαστε καθημερινά να λύσουμε προβλήματα όμως κρινόμαστε απ’ το αποτέλεσμα και όχι απ’ την προσπάθεια.
Μεριμνήστε άμεσα για να λυθεί το πρόβλημα.
Για να αποφύγουμε στο μέλλον παρόμοια προβλήματα επαναφέρετε τους όρους στους επόμενους διαγωνισμούς προς το συμφέρον των νησιωτών και επιτέλους προχωρήστε σε πολυετείς συμβάσεις, πενταετείς ή και δεκαετείς. Αμέσως το ενδιαφέρον των εταιρειών για νεότερα και γρηγορότερα πλοία θα απογειωθεί. Η ωφέλεια των νησιωτών θα είναι τεράστια και ο μόχθος των υπηρεσιών του υπουργείου σας θα ελαχιστοποιηθεί.
Συγχωρήστε μας το ύφος αλλά ο κόμπος έφτασε στο χτένι.
Σας ευχαριστούμε για την κατανόηση και παρακαλούμε για τις αμελλητί ενέργειές σας.
Οι ΔΗΜΑΡΧΟΙ
ΚΩ ΝΙΚΗΤΑΡΑΣ ΘΕΟΔΟΣΗΣ
ΚΑΛΥΜΝΟΥ ΜΑΣΤΡΟΚΟΥΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΛΕΡΟΥ ΚΩΤΤΑΚΗΣ ΤΙΜΟΘΕΟΣ
ΡΟΔΟΥ ΚΟΛΙΑΔΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
ΠΑΤΜΟΥ ΝΙΚΗΤΑΣ ΤΣΑΜΠΑΛΑΚΗΣ
ΧΑΛΚΗΣ ΦΡΑΓΚΑΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΣ
ΤΗΛΟΥ ΚΑΜΜΑ ΜΑΡΙΑ
ΝΙΣΥΡΟΥ ΧΡΙΣΤΟΦΗΣ ΚΟΡΩΝΑΙΟΣ
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΑΜΟΥ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ
ΔΥΤΙΚΗΣ ΣΑΜΟΥ ΠΑΠΑΘΕΟΦΑΝΟΥΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ
ΦΟΥΡΝΩΝ ΚΑΡΥΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΙΚΑΡΙΑΣ ΚΑΡΟΥΤΣΟΣ ΦΑΝΟΥΡΗΣ
ΑΓΑΘΟΝΗΣΙΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΤΤΟΡΟΣ
ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΑΣΒΕΣΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΛΕΙΨΩΝ ΦΩΤΗΣ ΜΑΓΓΟΣ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου