Στους κατοίκους και τους τουρίστες 23 νησιών του Αιγαίου πέφτει το βάρος του πρώτου νέου φόρου που σχεδιάζει η κυβέρνηση και περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο το οποίο συζητείται σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, αλλά όχι στο Brussels Group.
Πρόκειται για το «φόρο διαμονής» ο οποίος ξεκίνησε να σχεδιάζεται ως φόρος ο οποίος θα επιβάλλεται σε πολυτελή ξενοδοχεία, αλλά έφτασε να αγγίζει από πολυτελή εστιατόρια, μπαρ και νυχτερινά κέντρα έως κοσμηματοπωλεία, καταστήματα έργων τέχνης, αλλά και ένδυσης-υπόδησης.
Κοινός παρανομαστής των επιβαρύνσεων, ο συντελεστής φόρου 3% έως 6% επί της εκδιδόμενης απόδειξης προ ΦΠΑ και το μεγάλο ζητούμενο δεν είναι άλλο από την έκδοση της απόδειξης για να πληρωθεί και ο φόρος…
Για να ακριβολογούμε, ο αρχικός παρανομαστής, γιατί στη συνέχεια ο φόρος στα ξενοδοχεία με συντελεστές 3% έως 6% απεσύρθη λόγω προχειρότητας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αντικαταστάθηκε χθες με τέλος διανυκτέρευσης 1 έως 5 ευρώ τη βραδιά, ανάλογα και πάλι με τα αστέρια.
Το προσχέδιο του νομοσχεδίου, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπει την καθιέρωση φόρου διαμονής υπέρ του Δημοσίου σε νησιά τα οποία πληρούν δύο βασικές προϋποθέσεις: απολαμβάνουν μειωμένων κατά 30% συντελεστών ΦΠΑ αφενός και αφετέρου έχουν σύμφωνα με την τελευταία απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ περισσότερους από 3.100 κατοίκους.
Με αυτά τα δεδομένα, ο νέος φόρος αφορά τα νησιά: Ρόδο, Λέσβο, Χίο, Κω, Σάμο, Σύρο, Νάξο, Θήρα, Λήμνο, Κάλυμνο, Θάσο, Μύκονο, Πάρο, Άνδρο, Τήνο, Ικαρία, Λέρο, Κάρπαθο, Σκιάθο, Σκόπελο, Μήλο, Πάτμο και Σύμη.
Υπάρχουν όμως ήδη αντιδράσεις και επομένως σκέψεις αλλαγών. Να μην μπει ο πήχης στους 3.100 κατοίκους αλλά στους 4.100 ώστε να μη συνδέεται με την έκπτωση στον ΦΠΑ και να μην υπάρξουν πιθανές ενστάσεις από την Ε.Ε με βάση τους κανόνες ΦΠΑ.
Στα νησιά λοιπόν είτε των 3.100 και πάνω είτε των 4.100 και πάνω κατοίκων, αν η πρόταση εγκριθεί κατά τη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, μετά την ψήφιση του νόμου θα ενεργοποιηθεί φόρος διαμονής ως εξής:
• Από 1 έως 5 ευρώ για τη διαμονή σε ξενοδοχεία τριών αστέρων και πάνω. Ανάλογα με τα αστέρια, ανεβαίνει ο φόρος. Ο φόρος αυτός θα επιβάλλεται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
• 3% επί της εκδιδόμενης απόδειξης σε νυχτερινά κέντρα, μπαρ, εστιατόρια και λοιπές επιχειρήσεις υγιειονομικού ενδιαφέροντος Α’ κατηγορίας. Ο φόρος αυτός θα είναι μόνο για την τουριστική σεζόν, από την 1η Απριλίου έως και την 31η Οκτωβρίου. Τον υπόλοιπο χρόνο, θα εξαφανίζεται.
• 6% στην τιμή κάθε απόδειξης -προ ΦΠΑ- για πωλήσεις λιανικής σε κοσμηματοπωλεία, καταστήματα με ρούχα και παπούτσια αλλά και έργα τέχνης.
Στα συγκεκριμένα νησιά επίσης, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι το ανώτατο όριο συναλλαγών σε μετρητά είναι τα 70 ευρώ, με εξαίρεση τις συναλλαγές οι οποίες γίνονται με δημόσιο φορέα.
Τα ερωτηματικά
Η πρόθεση της κυβέρνησης να αποφύγει την κατάργηση των εξαιρέσεων για τα νησιά, για την οποία τα τελευταία χρόνια πιέζει διαρκώς η τρόικα, είναι παραπάνω από σαφής. Γι’ αυτό στις συγκεκριμένες «ευνοημένες» στο σκέλος του ΦΠΑ περιοχές της Ελλάδας, μπαίνει ο φόρος διαμονής και επιχειρείται η αύξηση της εισπραξιμότητας με την καθιέρωση της χρήσης πλαστικού χρήματος για κάθε συναλλαγή άνω των 70 ευρώ.
Άσχετα αν τα μέτρα είναι σωστά ή όχι, οι διατάξεις του νομοσχεδίου δεν δίνουν απάντηση στο εύλογο ερώτημα γιατί να εκδώσει κάποιος απόδειξη. Το κίνητρο πλέον είναι πολλαπλάσιο να μην κόψει το χαρτάκι. Μέχρι τώρα μπορούσε να «κλέβει» μόνο τον ΦΠΑ, αν δεν εκδώσει απόδειξη. Τώρα, αν περάσει το μέτρο, θα μπορεί να κλέβει ή να μοιράζεται έστω με τον πελάτη και τον ΦΠΑ και το νέο φόρο διαμονής.
Η εφαρμογή του νέου φόρου αλλά και της υποχρέωσης χρήσης πλαστικού χρήματος, προϋποθέτει κάτι πολύ βασικό και ανεπαρκές επί του παρόντος: έλεγχο ώστε να κόβονται αποδείξεις.
Εκτός και εάν το υπουργείο Οικονομικών πιστεύει πραγματικά ότι με την παράλληλη καθιέρωση της λοταρίας αποδείξεων ο τουρίστας ή ο κάτοικος των 23 νησιών θα απαιτεί την έκδοση αποδείξεων.
Και τα άλλα μέτρα
Τα μέτρα στο υπό διαμόρφωση νομοσχέδιο δεν εξαντλούνται στα νησιά. Προβλέπεται ακόμα αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για Ι.Χ, πισίνες και ενδεχομένως και σκάφη αναψυχής, λοταρία αποδείξεων με μηνιαίες, τρίμηνες, εξάμηνες και ετήσιες κληρώσεις δώρων, ισχυρά κίνητρα για την αποκάλυψη κρυφών εισοδημάτων και φόρο στις τηλεοπτικές διαφημίσεις με συντελεστή 20%.
Όσον αφορά στα κίνητρα αποκάλυψης κρυφών εισοδημάτων, σχεδιάζεται να δοθεί η δυνατότητα στους φορολογούμενους να υποβάλλουν, κατόπιν εορτής, κάθε μορφής δήλωση την οποία «ξέχασαν» τα προηγούμενα χρόνια, χωρίς ούτε ένα ευρώ προστίμου. Είτε αυτή αφορά εισόδημα και ΦΠΑ, είτε τέλη, χαρτόσημα και εισφορές υπέρ Δημοσίου. Μπορούν επίσης να τροποποιήσουν παλαιές ανακριβείς δηλώσεις (χωρίς χρονικό περιορισμό ως προς το βάθος χρόνου της αρχικής παράβασης) επίσης χωρίς πρόστιμα. Θα μπορούν να πληρώσουν μόνο το φόρο που αναλογούσε στην εποχή γέννησης της φορολογικής υποχρέωσης.
Με τον τρόπο αυτό υπάρχει η ελπίδα ότι θα εισπραχθούν σημαντικά έσοδα, τώρα που ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει τη δυνατότητα να αποκαλύπτει τα κρυμμένα εισοδήματα (20 εκατ. ευρώ φόρο έβαλε το ΚΕΦΟΜΕΠ σε Διευθύνοντα Σύμβουλο τεχνικής εταιρείας με «μαύρες» καταθέσεις 40 εκατ. ευρώ πριν από δέκα χρόνια).
Επειδή όμως ο χρόνος είναι χρήμα, χρήματα δεν υπάρχουν, ούτε και τόσοι ελεγκτές για να πιαστούν όλοι οι φοροφυγάδες, το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται διατεθειμένο να δώσει άλλη μία ευκαιρία…
Και υποχωρήσεις
Εν τω μεταξύ, πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση αρχίζει σιγά σιγά να βάζει νερό στο κρασί της, τόσο στο μέτωπο του ασφαλιστικού, όσο και των εργασιακών σχέσεων. Στη διαπραγμάτευση παραμένει η θέση της κυβέρνησης για επαναφορά της 13ης σύνταξης από το Δεκέμβριο στους χαμηλοσυνταξιούχους αλλά ίσως ο Δεκέμβριος να μην είναι του 2015 , η επαναφορά να μην είναι πλήρης ή να αφορά μικρότερο αριθμό συνταξιούχων.
Βήματα πίσω φαίνεται να γίνονται και στο θέμα των επικουρικών, όπου το ψαλίδι δεν θα πρέπει να αποκλείεται για τους «υψηλοσυνταξιούχους», ενώ και στο θέμα των εργασιακών σχέσεων, η αρχική κόκκινη γραμμή για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων διευκρινίζεται πλέον ότι δεν είναι απαραίτητο να γίνει με το παλιό νομικό καθεστώς…
euro2day.gr