Για την κατάσταση της οικονομίας στην χώρα μας, την ακρίβεια αλλά και τις προοπτικές που δίνει ο Τουρισμός –αποτελώντας την βαριά μας βιομηχανία- μιλάει σήμερα στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου. Επιπλέον, αναφέρεται στη ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων, που όπως τονίζει, δεν βοηθάει όλους τους οφειλέτες και τις ΜμΕ.
• Κύριε πρόεδρε, πρόσφατα δηλώσατε ότι τo μεγαλύτερο ποσοστό των οφειλετών δεν μπορεί να υπαχθεί στη ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων. Αυτό αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την ανάπτυξη των ΜμΕ και βεβαίως, των μικρότερων επιχειρήσεων. Τι θα έπρεπε να γίνει κατά την άποψή σας;
Αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα πρωτίστως για τη βιωσιμότητά τους και μετά για την προσπάθεια ανάπτυξής τους. Γιατί αυτό που διακυβεύεται σήμερα είναι αν όλες αυτές οι επιχειρήσεις θα μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν. Και κρίνοντας από τα αυξημένα βάρη που έχουν σε συνδυασμό με τη μείωση του τζίρου τους εξαιτίας του περιορισμού της κατανάλωσης, υπάρχουν βάσιμες ανησυχίες για το άμεσο μέλλον τους. Η νέα ρύθμιση καθώς και η αναβίωση της παλαιότερης των 120 δόσεων, δεν πρόκειται να δώσουν την απαιτούμενη στήριξη σε επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ούτε τη βελτίωση που έχει ανάγκη το υφιστάμενο επιχειρηματικό περιβάλλον. Όταν στις 36 ή 72 δόσεις αναμένεται να μπουν μόλις 2 στους 10 οφειλέτες, άντε 3, λόγω των προϋποθέσεων που έχει βάλει το οικονομικό επιτελείο, καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για μία ρύθμιση χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα.
Από την πρώτη στιγμή που έγινε αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος των οφειλών σε καθυστέρηση, θα έπρεπε να δοθεί η δυνατότητα συνολικής αποπληρωμής τους σε πολλές δόσεις. Χωρίς χρονικά όρια σχετικά με τη δημιουργία αυτών των χρεών και με χαμηλότερα επιτόκια. Δηλαδή μία ρύθμιση που πραγματικά θα βοηθούσε όλους αυτούς που βρίσκονται σε δυσχερή θέση εξαιτίας χρεών που «γεννήθηκαν» σε δύσκολες συνθήκες για το επιχειρείν και χωρίς να έχουν ευθύνη οι οφειλέτες για αυτό.
Επειδή αυτή την στιγμή δεν μπορεί να γίνει κάτι, λόγω της προεκλογικής περιόδου, εμείς ως Ε.Ε.Α. ζητάμε από τα κόμματα εξουσίας να δεσμευθούν ότι όποτε εκλεγεί η νέα κυβέρνηση, είτε αυτοδύναμη, είτε συνεργασίας, θα σκύψει πάνω από το πρόβλημα και θα το επιλύσει. Όποιος δεν καταλαβαίνει ότι σήμερα οι οφειλέτες βρίσκονται σε μία ιδιότυπη ομηρία, σημαίνει ότι δεν γνωρίζει από θέματα πραγματικής οικονομίας. Κατά τη γνώμη μας αποτελεί εθνική αναγκαιότητα ο περιορισμός των ανεξόφλητων οφειλών, όπως και γενικότερα η μείωση του ιδιωτικού χρέους.
• Η ακρίβεια επιμένει και η αγορά συνεχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα, παρά τους καλούς δείκτες που ανακοινώνει η κυβέρνηση. Θα μπορούσε να βρεθεί μία λύση που θα βοηθήσει και την επιχειρηματικότητα και τα νοικοκυριά και βεβαίως, την ενίσχυση της αγοράς;
Η αγορά συνεχίζει να έχει προβλήματα με την ακρίβεια γιατί ακόμα και σήμερα αυξάνονται οι τιμές σε βασικά αγαθά όπως είναι τα τρόφιμα. Μπορεί τους τελευταίους μήνες να καταγράφεται μία συγκράτηση του πληθωρισμού, αυτό όμως δεν αφορά σε όλα τα προϊόντα. Και αυτό αναμένεται να συνεχιστεί και στο επόμενο διάστημα. Τα όποια μέτρα έχουν ληφθεί, δεν έχουν φέρει σημαντικά αποτελέσματα, παρά μόνο μία προσωρινή ανακούφιση των πιο ευάλωτων. Θα έλεγα ότι περισσότερο έχει ενισχυθεί ένα κομμάτι των μεγάλων επιχειρήσεων, όπως οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς προς τα εκεί έχει στρέψει η πολιτική της κυβέρνησης τους καταναλωτές.
Αυτό που θα μπορούσε να δώσει λύση στο θέμα της ακρίβειας είναι σίγουρα η μείωση των έμμεσων φόρων, όπως ο ΦΠΑ σε βασικά αγαθά και ο ΕΦΚ στα καύσιμα. Αυτό που έχει συμβεί τους πολλούς τελευταίους μήνες είναι να επιβαρύνεται το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας με αυξημένες τιμές προϊόντων και υπηρεσιών λόγω αυτών των φόρων και η κυβέρνηση να μετατρέπει μέρος αυτών των εσόδων σε επιδόματα που δίνονται στους οικονομικά ασθενέστερους πολίτες. Όμως όσο εμμένουμε σε αυτή την πολιτική, πλήττεται κυρίως η μεσαία τάξη. Τα επιδόματα δοκιμάστηκαν και δεν λειτούργησαν στο βαθμό που θα ήθελε η κυβέρνηση. Απαιτείται λοιπόν ένα διαφορετικό μίγμα πολιτικής, που θα δίνει προοπτικές ανάπτυξης στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και ουσιαστική ανάσα στους καταναλωτές. Κυβερνητικά στελέχη έχουν εκφράσει τις αμφιβολίες τους για το αν η μείωση του ΦΠΑ από το 13% στο 6% σε βασικά αγαθά, θα έφτανε στα ράφια. Ένας τρόπος για να διασφαλιστεί αυτό, είναι η εντατικοποίηση των ελέγχων και η πάταξη περιστατικών αισχροκέρδειας, κάτι που αποτελεί κυβερνητική ευθύνη.
• Οδεύοντας προς τις εθνικές εκλογές, πόσο σημαντικό είναι να έχει η χώρα μας, πολιτική σταθερότητα και για ποιους λόγους; Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Για να έχει καλές επιδόσεις μία οικονομία, ένα από τα προαπαιτούμενα είναι και η πολιτική σταθερότητα. Μόνο μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον μπορούν να εφαρμοστούν αναπτυξιακές πολιτικές. Και αυτό ισχύει σε παγκόσμιο επίπεδο. Θέλω να θυμίσω ότι σε κάθε προεκλογική περίοδο στη χώρα μας παρατηρείται ένα «πάγωμα» της αγοράς και μία επιφυλακτικότητα σε πιθανές επενδύσεις, ακριβώς γιατί κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια το όποιο εκλογικό αποτέλεσμα. Αυτό έχει συμβεί και τώρα. Και αν υποθέσουμε ότι θα χρειαστεί χρόνος για τον σχηματισμό της οποιαδήποτε κυβέρνησης, να θεωρήσετε σίγουρο ότι η εικόνα της αγοράς θα παραμείνει «παγωμένη».
Να γιατί απαιτείται να τελειώσουν όλα στο πολιτικό πεδίο το ταχύτερο δυνατό και να επιτευχθεί η σταθερότητα για την οποία μιλάμε. Προσωπικά, κρίνω επίσης αναγκαίο να κρατηθούν χαμηλοί τόνοι στην πολιτική αντιπαράθεση, χωρίς τοξικότητα και προσπάθεια δημιουργίας περιττών εντυπώσεων, προς όφελος κάποιων μικροκομματικών συμφερόντων.
Οι πολιτικές δυνάμεις πρέπει να έχουν το βλέμμα στραμμένο στη μεγάλη εικόνα, που δεν είναι άλλη από την πρόοδο της χώρας. Ο επιχειρηματικός κόσμος δεν ενδιαφέρεται για το ποιος θα καταλάβει τις καρέκλες και το μόνο που θέλει είναι η όποια κυβέρνηση να εφαρμόζει πολιτικές με αναπτυξιακό και κοινωνικό πρόσημο. Και να δίνει στην επιχειρηματικότητα –κυρίως τη μικρομεσαία- την βαρύτητα που της αρμόζει, καθώς αυτή είναι που παράγει πλούτο, δημιουργεί θέσεις εργασίας, στηρίζει τα δημόσια έσοδα, αποτελεί την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.
• Η τουριστική περίοδος ξεκίνησε σε πολλές περιοχές της χώρας και υπόσχεται καλά αποτελέσματα και κέρδη. Μπορεί ο τουρισμός, να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την Ελλάδα και πώς θα πρέπει να αξιοποιηθεί;
Για μία χώρα όπως η Ελλάδα, με τα τόσο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στην οικονομία της, ο τουρισμός αποτελεί ουσιαστικά τη βαριά της βιομηχανία. Και οφείλουμε όλοι και να τον προστατεύουμε ως κόρη οφθαλμού, αλλά και να εργαζόμαστε για την περαιτέρω ανάπτυξή του. Γιατί έτσι θα αναπτυχθεί και η χώρα. Αρκεί βέβαια να γίνονται όλα σύμφωνα με έναν καλό σχεδιασμό και με τις κατάλληλες προϋποθέσεις που θα οδηγήσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Γιατί πλέον, όταν μιλάμε για τουριστική ανάπτυξη, δεν μπορούμε να εννοούμε το περιβόητο «rooms to let» κάποιων προηγούμενων δεκαετιών. Πρέπει να υπάρχουν κανόνες, να δίνονται κίνητρα για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων, να επιδιώκουμε στρατηγικές συνεργασίες, να επενδύσουμε στο κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό που θα αμείβεται αξιοπρεπώς, να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες, να εργαστούμε για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε όλη την Ελλάδα, να αναδείξουμε τις ομορφιές της πατρίδας μας πέρα από τις παραλίες των νησιών μας, να εκμεταλλευθούμε εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπως τον συνεδριακό, τον θρησκευτικό, κ.α.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών έχει εργαστεί σκληρά για την εκπόνηση και δημιουργία του πολύ φιλόδοξου πρότζεκτ «Agora Athens», προκειμένου μέσω της αύξησης των επισκεπτών στο ιστορικό εμπορικό κέντρο και συγκεκριμένα στην ευρύτερη περιοχή Πλάκα- Μοναστηράκι, να στηριχθούν περισσότερο οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βρίσκονται εκεί.
Επίσης εργαζόμαστε για την αναβίωση του «Ήχος και Φως», εκδήλωση που επίσης θα συμβάλει στην τουριστική τόνωση του κέντρου της Αθήνας. Στόχος μας είναι η πρωτεύουσα να γίνει ένας ελκυστικός προορισμός όλες τις εποχές του χρόνου και όχι απλώς μία ενδιάμεση στάση τουριστών. Συνεργαζόμαστε άψογα με όλους τους αρμόδιους φορείς ενώ καταθέτουμε ρεαλιστικές προτάσεις προς τα συναρμόδια υπουργεία για την περαιτέρω ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος. Μία από αυτές είναι να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες ώστε να προτιμούν τα τοπικά προϊόντα των περιοχών που βρίσκονται, αντί να επιλέγουν την εισαγωγή ανάλογων προϊόντων, αμφιβόλου όμως ποιότητας. Έτσι και ο πρωτογενής τομέας στηρίζεται και διαφημίζεται παντού αλλά και τα ξενοδοχεία μας έχουν σημαντικά οφέλη.
Γενικότερα, ο τουρισμός είναι άμεσα συνδεδεμένος με τη λειτουργία πληθώρας μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Όταν υπάρχει έντονη τουριστική κίνηση σε ένα μέρος, σημαίνει ότι αυξάνονται οι πιθανότητες εκτός από τα καταλύματα να γεμίζουν και τα καταστήματα εστίασης, να τονωθεί το λιανεμπόριο, να ανοίξουν νέες επιχειρήσεις.
Οφείλουμε να καταλάβουμε όλοι ότι δεν γίνεται να αφήσουμε τα πράγματα στην τύχη τους, προσδοκώντας στην αύξηση των αφίξεων ξένων επισκεπτών. Υπάρχει έντονος ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες και χρειάζεται όραμα αλλά και σχέδιο.