Ενα τεράστιο κονδύλι, που ξεπερνά τα 600 εκατομμύρια ευρώ, ξοδεύουν κάθε χρόνο οι Ελληνες γονείς, προκειμένου τα παιδιά τους να μάθουν ξένες γλώσσες, αφού στο σχολείο η διδασκαλία των ξένων γλωσσών είναι υποβαθμισμένη.
Το ποσό αυτό αφορά κυρίως τα δίδακτρα και την αγορά των ξενόγλωσσων βιβλίων και βοηθημάτων. Αν σε αυτά τα έξοδα συνυπολογιστεί και το κόστος εξέταστρων για πιστοποίηση γλωσσομάθειας, η οικογενειακή δαπάνη αυξάνεται σημαντικά, καθώς το ποσό αυτό ανέρχεται στα 15.000.000 ευρώ ετησίως.
Το πρόβλημα αυτό παίρνει ακόμη πιο σοβαρές διαστάσεις, αν υπολογιστεί ότι κάθε χρόνο καταβάλλεται ετησίως για τις ξένες γλώσσες ένα αντίστοιχο ποσό από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη δημόσια εκπαίδευση. Απαιτούνται εκατομμύρια ευρώ για να καλυφθούν οι μισθοί των εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών, η συγγραφή, παραγωγή και αναπαραγωγή ξενόγλωσσων βιβλίων αλλά και η αγορά βιβλίων από το ελεύθερο εμπόριο, τα οποία στοιχίζουν πολλά εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Ομως, παρά τα χρήματα που ξοδεύονται για την ξενόγλωσση εκπαίδευση, περίπου 1.000.000 μαθητές κάθε χρόνο πηγαίνουν σε κέντρα ξένων γλωσσών για να μάθουν την πρώτη και τη δεύτερη ξένη γλώσσα, ενώ οι πιο ευκατάστατοι γονείς ξοδεύουν και για ιδιαίτερα μαθήματα.
Στην πράξη, λοιπόν, αν και δεν έχουμε επαρκή στοιχεία για το πόσα χρήματα ξοδεύει το κράτος για τη δημόσια ξενόγλωσση εκπαίδευση, φαίνεται ότι ως χώρα μπορεί να ξοδεύουμε συνολικά πάνω από 1 δισ. ευρώ για την ξενόγλωσση εκπαίδευση των μαθητών αλλά και των ενηλίκων.
Οπως είναι γνωστό, οι Ελληνες γονείς θεωρούν εξαιρετικά σημαντικό τα παιδιά τους να μαθαίνουν ξένες γλώσσες, γι’ αυτό άλλωστε και τα ποσοστά πολυγλωσσίας στη χώρα μας είναι πολύ υψηλά συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ.
Σημαντικό εφόδιο
Σε έρευνες που έχουν διενεργηθεί την τελευταία πενταετία στην Ελλάδα δείχνουν ότι, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων θεωρεί πως όσοι χειρίζονται αποτελεσματικά δύο ξένες γλώσσες είναι προνομιούχοι, επειδή θα έχουν περισσότερες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές και γρήγορη απορρόφηση στην αγορά εργασίας, στο σχολείο οι μαθητές δεν αποκτούν γλωσσομάθεια, με αποτέλεσμα οι γονείς να στέλνουν τα παιδιά τους εκτός σχολείου για να μάθουν και να πιστοποιήσουν το επίπεδο της γνώσης τους.
Για όλους αυτούς τους λόγους το υπουργείο Παιδείας κρίνει αναγκαία τη βελτίωση των συνθηκών ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο σχολείο και στο πλαίσιο αυτό η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία εκπόνησε μια πρόταση για την ξενόγλωσση εκπαίδευση, η οποία έχει τεθεί προς γνώση της πολιτικής ηγεσίας.
Στην Ελλάδα η διδασκαλία των ξένων γλωσσών στη δημόσια εκπαίδευση ξεκίνησε το 1850-60 με τα Γαλλικά και έπειτα από σχεδόν έναν αιώνα «μπήκαν» τα Αγγλικά. Τη δεκαετία του ’80 οι ξένες γλώσσες μπήκαν στο δημοτικό σχολείο. Το 1997 έγινε υποχρεωτική η διδασκαλία των Αγγλικών από τη Δ’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Γυμνασίου. Μέχρι σήμερα έχουν γίνει μεγάλες αλλαγές από κάθε κυβέρνηση, αφού άλλοτε έβαζαν και δεύτερη ξένη γλώσσα στα σχολεία και άλλοτε την έβγαζαν. Το βέβαιο όμως είναι ότι η διδασκαλία των ξένων γλωσσών στο σχολείο είναι υποβαθμισμένη, κάτι που πληρώνουν τελικά οι γονείς.
ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ
Η πρόταση προς το υπουργείο
Στο πόρισμα που δόθηκε στο υπουργείο Παιδείας επισημαίνεται η ανάγκη αναβάθμισης της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών στο δημόσιο σχολείο, με βασικά στοιχεία:
• Υιοθέτηση του Προγράμματος Εκμάθησης Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, το οποίο έχει ήδη εκπονηθεί για την εισαγωγή της ξένης γλώσσας στην Α’ και τη Β’ Δημοτικού όλων των σχολείων.
• Σύγχρονος τρόπος εξέτασης των μαθημάτων ξένων γλωσσών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
• Καθορισμός των επιθυμητών επιπέδων γλωσσομάθειας κατά βαθμίδα εκπαίδευσης.
• Παραγωγή σχολικών εγχειριδίων και εκπόνηση ψηφιακού υλικού για τα Αγγλικά, τα Γαλλικά και τα Γερμανικά.
• Σύνδεση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης με το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ).
Η ξενόγλωσση εκπαίδευση σε αριθμούς
• Οι Ελληνες ξοδεύουν 600 εκατ. ευρώ για τις ξένες γλώσσες των παιδιών.
• 1.000.000 μαθητές φοιτούν σε κέντρα ξένων γλωσσών.
• Το 94% των μαθητών γυμνασίου μαθαίνει μία ή και περισσότερες γλώσσες.
• Η δημοφιλέστερη ξένη γλώσσα στην Ελλάδα είναι τα Αγγλικά (98,1%) και μετά τα Γαλλικά (48,5%).
• Οι Ελληνες και οι Βέλγοι μαθητές αφιερώνουν στην εκμάθηση ξένης γλώσσας 160 ώρες, οι υπόλοιπες χώρες πολύ λιγότερες.
• Η αγαπημένη γλώσσα των νέων στην ΕΕ είναι τα Αγγλικά, τα οποία σπουδάζουν 17 εκατομμύρια άτομα, και τα Γαλλικά 5 εκατομμύρια άτομα.
ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ-ΕΘΝΟς