Για το πού το πάει φέτος η σεζόν, η τυχόν επιμήκυνσή της, οι στρατηγικές ανάπτυξης του παγκοσμίως μεγαλύτερου τουριστικού ομίλου στα επόμενα χρόνια, το τι θέλει ο επισκέπτης στη διάρκεια των διακοπών του, η φιλοσοφία με την οποία θα λειτουργούν τα καινούρια resort hotels, η διασύνδεση της τοπικής παραγωγής με τον τουρισμό, το πώς ένας γιγαντιαίος tour operator αντιμετωπίζει το μεμονωμένο τουρίστα, οι συνεργασίες, η ανησυχία για το περιβάλλον και όλα όσα αποτελούν καίρια ερωτήματα για το Σήμερα και το Αύριο του τουριστικού προϊόντος απαντήθηκαν στο σύνολό τους από τα υψηλόβαθμα στελέχη της TUI, που βρέθηκαν την περασμένη εβδομάδα στην Κω.
Εκεί, στο Marmari Palace Magic Life by Atlantica υποδέχθηκαν δύο ομάδες δημοσιογράφων’ μία από τη λοιπή Ευρώπη και μία από την Ελλάδα. Η ‘δημοκρατική’ ήταν εκεί.
«Κάθε χρόνο πρέπει να διακινήσουμε 20 εκατομμύρια τουρίστες. Αυτό κατ’ ουσία μας καθιστά ως εταιρεία logistics και έχουμε ως πρώτο στόχο: Ολος αυτός ο κόσμος να διακινηθεί με ασφάλεια» εξήγησε ο κ. Ian Chapman, περιφερειακός διευθυντής Ανατολικής Ευρώπης της TUI Destination Experiences. «Το επόμενο μεγάλο ζητούμενο είναι ο κόσμος αυτός να περάσει καλά στις διακοπές του γι’ αυτό και το μόνιμο ερώτημά μας είναι: Τι άλλο θα θέλατε να σας προσφέρουμε;».
Η φετινή σεζόν
«Οι καλές καιρικές συνθήκες και οι υψηλές θερμοκρασίες που επεκράτησαν πέρυσι στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη έχουν προς το παρόν περιορίσει τις κρατήσεις» περιέγραψε ο κ. Ian Chapman.
Παρότι οι πελάτες της TUI Destination Experiences έχουν κατατάξει την Ελλάδα και την Ισπανία ως τους δημοφιλέστερους προορισμούς τους, φαίνεται πως στην περυσινή τουριστική σεζόν και στη μέχρι τώρα φετινή εξακολουθούν να έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους ηλιόλουστες διακοπές στο εσωτερικό των πατρίδων τους. Πέρσι το είχαν ως ένα βαθμό επιτύχει. Φέτος, οι καιρικές συνθήκες μάλλον δεν θα τους κάνουν τη χάρη. Η εκτίμηση του περιφερειακού διευθυντή ανατολικής Ευρώπης της TUI προβλέπει πως «στο τέλος της σεζόν οι κρατήσεις θα έχουν ισοφαρίσει τις αντίστοιχες περυσινές».
Η Ρόδος για την TUI δεν είναι απλώς ένας μεγάλος προορισμός, αλλά επιπρόσθετα ένα «μαξιλάρι» σίγουρης ικανοποίησης των πελατών της. Αυτό δείχνουν όλα τα στοιχεία και αυτά είχε παρουσιάσει πρόσφατα (στην ημερίδα ποιότητας του συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου) η κα. Barbara Kirchner ως Head North & East Greece της TUI Destination Experiences. Αυτό το «μαξιλάρι», που δημιουργήθηκε χάριν του υψηλού επαγγελματισμού όλων των τοπικά ασχολούμενων με τον τουρισμό, είναι που θα βοηθήσει το νησί να μη φορτωθεί στους υπόλοιπους μήνες την απίστευτα μεγάλη κοιλιά που εμφάνισε ο Μάιος. Αυτά τα στοιχεία η κα. Kirchner τα παρουσίασε ξανά, αυτή τη φορά στους εκπροσώπους του διεθνούς Τύπου, που παρέστησαν την περασμένη εβδομάδα στην Κω.
Προοπτικές επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου
Προς το παρόν ο μεγάλος tour operator δεν εξετάζει το ενδεχόμενο επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου ούτε για την Ελλάδα, ούτε και για κάποιο άλλο ευρωπαϊκό προορισμό. Ο κ. Chapman ξεκαθάρισε ότι δεν είναι μια απλή απόφαση. «Το επιχειρήσαμε στην Ισπανία, διαμορφώσαμε πακέτο τουρισμού εκτός season και ο πελάτης μας έπρεπε περπατήσει ενάμιση χιλιόμετρο για να αγοράσει ένα μπουκάλι γάλα». Ο ίδιος τόνισε ότι «το ζητούμενο δεν είναι το πακέτο, αλλά ο ικανοποιημένος πελάτης. Οι καιροί το Νοέμβριο είναι καλοί, όμως οι πισίνες είναι παγωμένες, τα καταστήματα είναι κλειστά. Γενικά για να ξεκινήσει μια τέτοια πολιτική είναι απαραίτητη η σύμπραξη όλων και αναφέρομαι στις επιχειρήσεις, στις τοπικές αρχές, στους καταστηματάρχες, σε όλους».
TUI, τοπικές συνεργασίες
και τοπικά προϊόντα
Στη διάρκεια των συνεντεύξεων με τα υψηλόβαθμα στελέχη της TUI προέκυψε αβίαστα ένα συμπέρασμα: Ο μεγάλος tour operator είναι ανοικτός σε συζήτηση για οποιαδήποτε συνεργασία. Ο ίδιος o κ. Chapman δήλωσε προς τη ‘δημοκρατική’ ότι συμφωνεί με το συμπέρασμα αυτό. «Τις θέλουμε τις συνεργασίες». Είναι βέβαια δύσκολο να επιτευχθούν διότι ολόκληρος ο Oργανισμός είναι επικεντρωμένος στην ασφάλεια της διακίνησης και στην ικανοποίηση του πελάτη, συνεπώς αυτού του είδους οι συμφωνίες χρειάζονται χρόνο, όμως αν επιτευχθούν το όφελος είναι για όλους.
Ένα καλό παράδειγμα μιας τέτοιας συνεργασίας, είναι το πρόγραμμα που υλοποιεί το TUI Care Foundation στην Κρήτη, όπου εκεί χρηματοδοτούνται 80 αμπελουργοί και οινοποιοί ώστε να αναπτύξουν τις καλλιέργειές τους με πρακτικές που θα οδηγήσουν σε ένα πιο καθαρό περιβάλλον (βιώσιμη ανάπτυξη). Το πρόγραμμα ξεκίνησε πριν από περίπου τρία χρόνια και φέτος θα καταγραφούν για πρώτη φορά τα πρώτα αποτελέσματα.
Το ζητούμενο από την όλη δράση δεν είναι απλώς και μόνο η παραγωγή βιολογικών προϊόντων, αλλά η καθοδήγηση της γεωργίας στην παραγωγή «βιώσιμων τροφίμων» με σχεδόν μηδενική περιβαλλοντική επιβάρυνση και άμεση επίπτωση της βελτίωσης της ποιότητας του φαγητού στα ξενοδοχεία. Χιλιάδες τουρίστες έχουν γίνει κοινωνοί του συγκεκριμένου προγράμματος, έχουνκάνει εκδρομές στα συνεργαζόμενα κτήματα, έχουν κι εκείνοι «εμβολιαστεί» με τη φιλοσοφία για καθαρότερα τρόφιμα και την ανάγκη να περιοριστούν οι αρνητικές συνέπειες της γεωργίας προς το περιβάλλον.
Σημειώνεται πως η πρώτη ερώτηση από τους δημοσιογράφους του διεθνούς Τύπου αφορούσε τις πολιτικές sustainability (σχετιζόμενες με τη μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης) που ακολουθεί ο tour operator.
«Η TUI δεν εξετάζει να υλοποιήσει αντίστοιχο έργο στη Ρόδο. Υλοποιείται στην Κρήτη με τη φιλοδοξία αυτό να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για άλλους προορισμούς στην Ελλάδα και στην Μεσόγειο ως προς τη διασύνδεση του αγροτικού τομέα με τον τουρισμό» απάντησε προς τη ‘δημοκρατική’ ο κ. Ευάγγελος Γεωργίου ως Senior Manager Media Relations International Market. Το πρόγραμμα αυτό από μόνο του είναι εξαιρετικά μεγάλο και δαπανηρό, ωστόσο ο tour operator μέσα από τα διάφορα concepts που υλοποιεί (Tui Magic Life κλπ) είναι ανοικτός σε τοπικές συνεργασίες με μικρούς παραγωγούς.
TUI Magic Life: Ένα πακέτο φαγητό, ποτό
και αθλητικές δραστηριότητες σε ξηρά και θάλασσα
Λειτουργεί θετικά στη ψυχολογία του εργαζόμενου πολίτη η δυνατότητα επιλογής ενός πακέτου διακοπών που στα σίγουρα δεν θα καταλήξει σε φιάσκο. Σε αυτή την κατηγορία των ανθρώπων το all inclusive δεν αποτελεί επιλογή λόγω τιμής, αλλά είναι επιλογή λόγω εγγύησης. Κάπου εκεί έχει επενδύσει η TUI με τη μετεξέλιξη του Αυστρο-Τουρκικού πακέτου «Magic Life» (όπως ξεκίνησε πριν από 30 χρόνια), σε δικό της concept που περιλαμβάνει όλα όσα θα ήθελε ο μέσος Ευρωπαίος αστός.
Φαγητό με ορεκτικά και επιδόρπια από έξι χώρες της Μεσογείου, απεριόριστο ποτό με αναγνωρίσιμες ετικέτες και δραστηριότητες, πολλές δραστηριότητες. Θαλάσσια σπορ, κολύμβηση, yoga, βόλεϊ, τένις, ποδηλασία, ποδηλασία βουνού, πεζοπορία και το «μενού» εμπλουτίζεται διαρκώς.
«Αν κάποιος έχει δίπλωμα πλοήγησης μηχανοκίνητου σκάφους, τότε του παρέχουμε catamaran για να κάνει το γύρω της Κω» δήλωσε προς τη δημοσιογραφική ομάδα o κ. Andreas Pospiech, γενικός διευθυντής της TUI Magic Life.
Οι αθλητικές δραστηριότητες μετεξελίσσονται σε αιτία για διακοπές, είναι το κεντρικό ζητούμενο για όλους τους ‘youths’ και στα σίγουρα είναι επιλογή για τις μεγαλύτερες ηλικίες. Ο συνδυασμός καλού φαγητού, ποτού, διαμονής και άθλησης, σ’ ένα καλό value for money έχουν προκαλέσει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον ώστε η TUI να καταφέρει να δημιουργήσει 16 μονάδες «Magic Life» περιμετρικά της Μεσογείου. Οι δύο από αυτές βρίσκονται στην Κω (Marmari Palace, Candia Maris) και μία στη Ρόδο (Πλημμύρι).
«Η στρατηγική μας για την επόμενη πενταετία είναι η ανάπτυξη δύο νέων μονάδων TUI Magic Life ανά έτος» είπε ο κ. Andreas Pospiech και αποκάλυψε ότι το ενδιαφέρον του Οργανισμού επικεντρώνεται φέτος στην Κέρκυρα και την Αραξο. Για τη Ρόδο, προς το παρόν δεν υπάρχει ενδιαφέρον δημιουργίας νέας μονάδας Magic Life.
Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι ξέχωρα από όλες τις υποδομές, τις γαστριμαργικές επιλογές και τα activities, το δυνατό σημείο του “TUI Magic Life Marmari Palace by Atlantica” ήταν η διάχυτη αίσθηση φιλοξενίας που μετέδιδε το προσωπικό. Σχεδόν στο σύνολό τους ήταν Ελληνες, πλημμυρισμένοι χαμόγελα, εγκαρδιότητα σε βαθμό τέτοιο ώστε οι ίδιοι να γίνονται ένας σοβαρός λόγος να προγραμματίσεις ξανά διακοπές στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο. Ο διευθυντής της μονάδας κ. Γρηγόρης Τσουλτσίδης εξήγησε προς τη ‘δημοκρατική’ ότι «στις συνεντεύξεις για την επιλογή των συνεργατών μας, κυρίαρχο ρόλο διαδραμάτισε η προσωπικότητά τους. Οπου βλέπαμε πηγαίο το αίσθημα της φιλοξενίας, δεν υπήρχε δεύτερη σκέψη. Η πρόσληψη γινόταν αμέσως».
Η Atlantica Hotels &
Resorts αναζητά
επενδυτικές ευκαιρίες
σε Ρόδο και Κω
Σε όλη τη διάρκεια των συνεντεύξεων με τα υψηλόβαθμα στελέχη της TUI, ήταν παρούσες οι κυρίες Χριστίνα Χατζηγεωργίου Sales Manager Greece και Αντρια Θεοδωρίδης Group Assistant Marketing Manager της Atlantica Hotels & Resort.
Από τη δική της πλευρά η κα. Αντρια Θεοδωρίδης απευθυνόμενη προς τους δημοσιογράφους εξήγησε ότι «η Ρόδος και η Κως εξακολουθούν να έχουν ισχυρό ενδιαφέρον για τον όμιλο, ο οποίος και αναζητά επενδυτικές ευκαιρίες στα δυο νησιά». Μία από αυτές τις ευκαιρίες, ήταν και η εξαγορά του ξενοδοχείου “Lakitira”, που από φέτος λειτουργεί με την επωνυμία «TUI Sensimar Atlantica Belvedere Resort & Spa».
Ο διευθυντής της μονάδας κ. Στέφανος Κιτρινάς περιέγραψε πως «ήδη έχει επιτελεστεί ανακαίνιση σε όλους τους χώρους του ξενοδοχείου και αμέσως μετά τη σεζόν οι εργασίες γενικής αναβάθμισης της εικόνας του θα συνεχιστούν».
Η πιο μεγάλη επένδυση της TUI – Atlantica
Γενικά, εκεί που έχουν επενδύσει οι δύο μεγάλοι όμιλοι και που αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο όλων των επιχειρηματιών του τουρισμού, είναι η προσωπική εξυπηρέτηση του επισκέπτη. Εξω και πέρα από όλες τις υποδομές, τα πιο αποτελεσματικά τους εργαλεία είναι τα φιλόξενα πρόσωπα και οι δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία με την ανάπτυξη διαφόρων εφαρμογών (Tui Digital System, APPetite, Choose your room κλπ) ώστε ο κάθε ένας από τα εκατομμύρια των διακινούμενων να ξέρει πως ανά πάσα στιγμή μπορεί να αναδιαμορφώσει το τουριστικό του πακέτο, να συμβάλει για τη βελτίωσή του και στο τέλος να έχει ζήσει διακοπές όπως ακριβώς τις ονειρευόταν.
Η Tui είναι ίσως η εταιρεία που φέρνει τους περισσότερους επισκέπτες σε Ρόδο και Κώ. Είναι κατά το 100% all inclusive με αποτέλεσμα η τοπική κοινωνία “αγορά” να οδηγήται προς κλείσιμο των επιχειρήσεων .
Αν στον τουριστικό τομέα επικρατήσουν μόνο εταιρείες όπως η TUI θα “πεθάνει” η τοπική αγορά με ό,τι αυτό συνεπάγεται ( π.χ. κλείσιμο δρόμων ή αεροδρομίων ώς διαμαρτυρία και έπεται και συνέχεια ).