Για την πορεία της φετινής σεζόν, τα προβλήματα και τις προκλήσεις μιλά σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Ρόδου και αντιπρόεδρος της HATTA, Κώστας Κατσίβας και σημειώνει ότι επιβεβαιώθηκαν τα σενάρια που επικρατούσαν από την αρχή σχετικά με την υστέρηση των αφίξεων.
Το γεγονός αυτό ο κ. Κατσίβας το αποδίδει σε μία σειρά από λόγους. Ο βασικότερος όλων σύμφωνα με τον ίδιο είναι η υπέρμετρη φορολόγηση που καθιστά το τουριστικό μας προϊόν μη ανταγωνιστικό και καθόλου… ευέλικτο. Δευτερευόντως οφείλεται στην ανάκαμψη της Τουρκίας και των υπολοίπων ανταγωνιστικών προορισμών.
Διαβάστε παρακάτω τη συνέντευξη του κ. Κατσίβα αναλυτικά:
• Κύριε Κατσίβα η φετινή σεζόν φαίνεται να μην ικανοποιεί τον επιχειρηματικό κόσμο. Γίνεται λόγος για υστέρηση κρατήσεων ακόμη και κατά την υψηλή περίοδο. Φταίει η ανάκαμψη της Τουρκίας και των λοιπών ανταγωνιστικών αγορών;
Η φετινή σεζόν δεν είναι ικανοποιητική. Υπάρχουν προβλήματα, και αυτό δεν μας προκαλεί καμία έκπληξη. Τα σημάδια υπήρχαν εδώ και καιρό. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν οι ανησυχίες μας για την πορεία της φετινής τουριστικής περιόδου και την υστέρηση των κρατήσεων. Προφανώς και υπάρχουν κενά ακόμη και κατά την υψηλή σεζόν. Δεν είμαι όμως σε θέση να γνωρίζω σε ποιο βαθμό… Το ταμείο θα γίνει στο τέλος.
Πολλά μπορεί να φταίνε για την φετινή πτώση. Αν καθίσει να το αναλύσει κανείς, θα βρει μία σειρά από λόγους. Δεν μπορώ να πω ότι φταίει μόνο η ανάκαμψη των ανταγωνιστικών αγορών.
Πολλά είναι τα αίτια της μείωσης. Ένα από αυτά είναι η υπέρμετρη φορολόγηση και οι ακριβές τιμές κυρίως τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Το τουριστικό μας προϊόν καθίσταται μη ανταγωνιστικό. Δυστυχώς όταν φορτώνονται τόσα βάρη στον τουρισμό, αφαιρείται από τον επιχειρηματία η ευελιξία. Όσο και αν προσπαθήσουμε, δεν θα μπορέσουμε ποτέ να ανταγωνιστούμε τις τιμές της Τουρκίας. Είναι επόμενο να στρέφονται οι Ευρωπαίοι στους ανταγωνιστές μας ή να δεχόμαστε χαμηλότερης οικονομικής στάθμης επισκέπτες. Φέτος, ακόμη και οι Γερμανοί που δεν είναι κλασικοί πελάτες του all inclusive, προτίμησαν περισσότερο από κάθε άλλη φορά αυτά τα πακέτα.
• Έχει μειωθεί περαιτέρω η ποιότητα των επισκεπτών του προορισμού;
Όντως, η ποιότητα δεν είναι η προσδοκώμενη. Δεν μπορούμε να πούμε ότι δεχόμαστε τους χειρότερους τουρίστες της Ευρώπης. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Οπωσδήποτε όμως παρατηρούμε ότι χρόνο με το χρόνο η ποιότητα των επισκεπτών του προορισμού φθίνει. Αυτό βέβαια ίσως έχει να κάνει και με τις συνθήκες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Ευρωπαίοι στα χώρες τους.
Και για να λέμε και του… στραβού το δίκιο, πώς περιμένουμε να έχουμε ποιοτικότερο τουρισμό, όταν και εμείς δεν βλέπουμε την καμπούρα μας. Η εικόνα που παρουσιάζει ο προορισμός δεν είναι η καλύτερη δυνατή. Χρειάζεται πολλή προσπάθεια για να βελτιωθεί και να μπορούμε να αξιώνουμε τον πραγματικά καλό πελάτη.
• Κύριε Κατσίβα εκφράζονται αρνητικά σχόλια σχετικά με τη λειτουργία του αεροδρομίου, όπου οι εργασίες ανακαίνισης βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί και ποια τα προβλήματα;
Θεωρώ ότι δεν έχει νόημα να μιλάμε για το αεροδρόμιο. Δεν υπάρχει κάτι να πω. Όποιος βρεθεί στο αεροδρόμιο έστω για πέντε λεπτά μπορεί να σχηματίσει εικόνα. Η κατάσταση είναι χάλια. Λειτουργεί στον αυτόματο το αεροδρόμιο. Είναι απορίας άξιο πώς η κατάσταση δεν έχει ξεφύγει από τον έλεγχο.
Στους χώρους αφίξεων, στους ιμάντες παραλαβής αποσκευών επικρατεί το απόλυτο χάος. Στοιβάζονται οι τουρίστες και ασφυκτιούν. Βγαίνουν από το αεροδρόμιο, στέκονται στον ήλιο και περιμένουν πολλή ώρα να επιβιβαστούν στα λεωφορεία. Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς. Από τη στιγμή που φτάνει ο επισκέπτης στο Διαγόρας μέχρι να πατήσει το πόδι του στο ξενοδοχείο, ταλαιπωρείται αφάνταστα. Και σκεφτείτε ότι φέτος δεν έχουμε αύξηση αφίξεων… Τι θα γινόταν σε διαφορετική περίπτωση;
• Τα τελευταία χρόνια τα τουριστικά πρακτορεία δίνουν μάχη επιβίωσης. Ποια είναι τα προβλήματα του κλάδου σας;
Η παραοικονομία και ο αθέμιτος ανταγωνισμός είναι το βασικό μας πρόβλημα. Τα rent a car διαθέτουν πλέον βαν και οργανώνουν εκδρομές, διαμαρτύρονται ότι εμείς τους παίρνουμε τη δουλειά. Θαρρείς και φέρνουν αυτοί τον κόσμο στη Ρόδο! Τα πρακτορεία πλέον πουλάνε μετά βίας εκδρομές και σκεφτείτε ότι γίνονται μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές οι οποίες δεν γίνονταν ποτέ στο παρελθόν. Βέβαια ακόμη και αυτές οι προσφορές δεν είναι ικανές να προσελκύσουν το ενδιαφέρον. Οι εποχές είναι δυστυχώς δύσκολες για τα τουριστικά πρακτορεία που αποτελούσαν άλλοτε από τους βασικότερους κρίκους στην τουριστική αλυσίδα και δεν αναφέρομαι μόνο στη Ρόδο, αλλά γενικότερα.
• Πώς βλέπετε να εξελίσσονται τα πράγματα; Θα είναι η επόμενη σεζόν ευκολότερη ή δυσκολότερη από τη φετινή; Ποια είναι η εκτίμησή σας;
Αν συνεχιστούν σε αυτό το μοτίβο τα πράγματα, εάν δεν υπάρχει κάποια αποφορολόγηση, τότε οι καταστάσεις που θα κληθούμε να διαχειριστούμε, θα είναι πολύ πιο δύσκολες. Κάθε χρόνο υπογράφουμε συμβόλαια που δεν τηρούνται. Στην αρχή κάθε σεζόν έρχονται οι τουρ οπερέιτορς και ζητάνε εκπτώσεις. Μας πιέζουν πολύ και δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς. Πιστεύω ότι η επόμενη σεζόν θα είναι ακόμη πιο δύσκολη. Εύχομαι να διαψευστώ.
Όταν στη Ρόδο έρχονται για διακοπές κάθε χρόνο από τον Έρικ Κλάπτον μέχρι τους Εμίρηδες …και όλοι κάνουν τους κακομοίρηδες, τι εννοούμε όταν λέμε ότι φταίει το τουριστικό μας προϊόν ;
Δεν κοιτάμε όλοι καλύτερα με ποιόν τρόπο θα μειώσουμε το all inclusive πρώτα και μετά να πιάσουμε τις συνήθεις φιλοσοφίες ; Μπορεί να γίνει κάτι τις επ περί τούτου ή όχι για να ξέρουμε ;
Τώρα άπαξ και θέλουμε καλύτερο τουριστικό προϊόν αυτό θέλει πολύ δουλειά και ας ξεκινήσουμε πρώτα από τον πολεοδομικό σχεδιασμό στο νησί της Ρόδου, την ανάπλαση προσόψεων οικοδομών και κτηρίων καθώς και από το οδικό δίκτυο, τα άθλια τσιμεντοπεζοδρόμια και τον σεβασμό του φυσικού περιβάλλοντος που πολλές φορές εκτός απο τους πετώντες πολίτες τα σκουπίδια τους πανταχόθεν και μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες καταπατούν.