Αντιμέτωπη με την απώλεια πόρων άνω του 1 δις. ευρώ από το τρέχον ΕΣΠΑ, βρίσκεται η κυβέρνηση, την ώρα που οι τεράστιες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων, προεξοφλούν κατάτμηση εργολαβιών και έργα –γέφυρα στο νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα της περιόδου 2014-2020.
Έτσι, όμως κινδυνεύει να χαθεί από την νέα προγραμματική περίοδο ζωτικός χώρος για νέα έργα, με μεγάλες επιπτώσεις για τον κατασκευαστικό κλάδο και την οικονομία γενικότερα. Χθες, οι εργολάβοι του ΣΑΤΕ πραγματοποίησαν συνάντηση με τον υπουργό Οικονομίας κ. Γιώργο Σταθάκη, επιβεβαιώνοντας με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο ότι η ρευστότητα στην αγορά για την επανεκκίνηση των έργων μετατίθεται στο επόμενο τρίμηνο. Τόσο χρόνο υπολογίζει η Ειδική Διαχειριστική Αρχή ότι θα χρειαστεί για να ωριμάσει η τροποποίηση του ΕΣΠΑ, γεγονός που μεταθέτει για τον επόμενο Νοέμβριο τις ευνοϊκές ρυθμίσεις της ΕΕ για να απελευθερωθεί ρευστότητα στην αγορά. Πρόκειται για τα 4,8 δις. ευρώ που θα εισρεύσουν σε πρώτη φάση στην αγορά από την αύξηση της συγχρηματοδότησης του τρέχοντος προγράμματος στο 100% από 95% που ήταν σήμερα, από την πρόωρη εκταμίευση επιπλέον 1 δις. από το τελευταίο 5% των πληρωμών της ΕΕ που έως σήμερα παρακρατείται ως την ολοκλήρωση των προγραμμάτων αλλά και από τον διπλασιασμό στο 14% της αρχικής χρηματοδότησης για τα προγράμματα του ΣΕΣ (νέο ΕΣΠΑ).
Ψίχουλα, τα οποία θα κατευθυνθούν σε συγκεκριμένα έργα, χαρακτηρίζει ο κλάδος τα 50 εκ. ευρώ που τους ανακοίνωσε ο κ. Σταθάκης ότι θα απελευθερωθούν άμεσα. Υπάρχει και η προοπτική για πόρους συνολικού ύψους 300 εκ. ευρώ μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που εκτιμήθηκε χθες ότι θα διευθετεθεί με αισιόδοξους υπολογισμούς μέχρι τα τέλη Αυγούστου!
Δεν υπολογίζονται σε αυτά τα 240 εκ. ευρώ που αποτελούν ξεχωριστή συμφωνία με την ΕΤΕπ που αφορά τις χρηματοδοτικές ανάγκες των οδικών αξόνων, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζεται ο χρόνος της εκταμίευσης. Σύμφωνα με τον ΣΑΤΕ, τα 300 εκ. ευρώ θα διατεθούν στα έργα του ΕΣΠΑ με βάση κάποια κριτήρια που συνδέονται με το ποσοστό ολοκλήρωσης, την πιθανότητα έγκαιρης ολοκλήρωσης ως το τέλος του χρόνου καθώς και την ένταξή τους ως έργα-γέφυρα στο ΣΕΣ. Όμως ο Πρόεδρος του ΣΑΤΕ κ. Ζαχαρίας Αθουσάκης, προβλέπει ότι θα χαθούν πολύτιμοι πόροι, άνω του 1 δις. ευρώ καθώς λόγω της διακοπής των έργων είναι πολύ λίγος ο χρόνος που απομένει για να επανακάμψουν τα εργοτάξια.
Τα χρήματα αυτά και θα χαθούν και όσα έργα πάνε στο ΣΕΣ θα στερήσουν πολύτιμους πόρους από νέες εργολαβίες. Μάλιστα ο Γενικός Γραμματέας του ΕΣΠΑ κ. Αλέξανδρος Χαρίτσης, αποκάλυψε χθες ότι το υπουργείο μελετά την δυνατότητα της κατάτμησης κάποιων έργων, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις για να περάσουν ως έργα- γέφυρα στην νέα προγραμματική περίοδο.
Στο ΣΑΤΕ υποστηρίζουν ότι γίνεται προσπάθεια να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ ως γέφυρα και έργα κάτω των 5 εκ. ευρώ, που μέχρι σήμερα δεν ήταν επιτρεπτό προκειμένου να αποφευχθεί η απένταξη και κυρίως η επιστροφή των πόρων που έχουν διατεθεί έως σήμερα. Η διοίκηση του ΣΑΤΕ επισημαίνει πάντως ότι η μοναδική λύση για να επιλυθούν τα προβλήματα ρευστότητας είναι η δυνατότητα της προεξόφλησης εκτελεσμένων έργων από τις τράπεζες.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Συνδέσμου, οι επαγγελματίες του κλάδου των κατασκευών βρίσκονται στα όριά τους. «Τους είπαμε ότι είναι αναγκαίο να υπάρξει ένας έμμεσος δανεισμός για να εξοφληθούν οι πιστοποιημένες εργασίες για τα έργα που η μη αποπληρωμή τους έχει προκαλέσει έμφραγμα στην αγορά».
Οι πιστοποιήσεις αυτές υπολογίζονται περίπου στο 1 δις. ευρώ, τις οποίες μέχρι σήμερα οι εργολήπτες κατέθεταν στις τράπεζες, που τις προεξοφλούσαν. Πλέον ούτε αυτό δεν είναι εφικτό, ειδικά σε μια περίοδο που όλα είναι ανοιχτά όπως εκλογές, Grexit, oριστική συμφωνία. Σήμερα, υπολογίζεται ότι ποσοστό περί το 60% των εγκεκριμένων λογαριασμών έχει εκχωρηθεί στις τράπεζες. Όμως μόνο ένα μέρος τους έχει πληρωθεί που υπολογίζεται περίπου στα 400 εκ. ευρώ.
Οι εργολήπτες διαμηνύουν στο υπουργείο ότι δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ για να επανακινήσουν τα εκατοντάδες έργα που έχουν βάλει λουκέτο το τελευταίο δίμηνο σε όλη την Ελλάδα.
«Έχουμε διώξει όλο τον κόσμο από τα έργα που μπορούσαμε να μην αποζημιώσουμε. Τους υπόλοιπους τους στείλαμε σε διαθεσιμότητα και παρατεταμένες διακοπές» λένε στελέχη του κλάδου. Για αυτό είναι μάλλον σχήμα λόγου η χθεσινή προτροπή του κ. Σταθάκη προς την διοίκηση του ΣΑΤΕ να βάλουν πλάτη για να μην σταματήσουν τα έργα.
«Ποια πλάτη, εμείς πλέον είμαστε καμπούρηδες» λέει με χιουμοριστική διάθεση ο κ. Αθουσάκης, ο οποίος προβλέπει δυσοίωνο μέλλον. «Από το ΕΣΠΑ πήραν όλα τα λεφτά για τα δημόσια έργα για τους αυτοκινητοδρόμους. Εάν τώρα γεμίσουν με υπόλοιπα το ΣΕΣ και λάβουμε υπόψη ότι τα 20 δις. της νέας περιόδου θα κατευθυνθεί σε δρόμους, μετρό και περιβαλλοντικά έργα έχουμε χαθεί».
Πηγή: newmoney.gr