Στο στόχο να ξαναβρεί το νήμα της ανοδικής πορείας του ελληνικού τουρισμού που, σύμφωνα με κορυφαίους παράγοντες του χώρου αλλά και τα στοιχεία κρατήσεων, χάθηκε κάπου στο δρόμο για τις κάλπες του περασμένου Ιανουαρίου, επικεντρώνεται τώρα ο κόσμος του τουρισμού.
Η επιχείρηση ανάταξης του ελληνικού τουρισμού μετρά, ήδη, μια πρώτη δειλή «αναθέρμανση» των κρατήσεων τις τελευταίες μέρες, μετά το θρίλερ της πρόσφατης Συνόδου Κορυφής των χωρών της Ευρωζώνης και την επίτευξη συμφωνίας της Ελλάδας με τους εταίρους-πιστωτές της.
Το ξεπάγωμα των κρατήσεων επιβεβαιώνει τη σχεδόν πλήρη εξάρτηση του τουρισμού από το κλίμα που κάθε φορά διαμορφώνεται. Έτσι, ισχυροί επιχειρηματίες του χώρου με τους οποίους επικοινώνησε το Euro2day.gr εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία πως μετά την καταιγίδα των τελευταίων εβδομάδων θα φανεί και πάλι ο ήλιος για να ζεστάνει προφανώς τις κρατήσεις…
Τα τραύματα που υπέστη, ωστόσο, φέτος ο ελληνικός τουρισμός απαιτούν χρόνο για να επουλωθούν. Χρόνος που δεν υπάρχει καθώς, όπως επισημαίνουν παράγοντες του χώρου, δεν βρισκόμαστε στην αρχή της τουριστικής περιόδου αλλά στην καρδιά της περιόδου αιχμής. Έτσι, λένε, κάθε μέρα που χάνεται από διανυκτερεύσεις, πολύ απλά είναι πολύ δύσκολο έως απίθανο να αναπληρωθεί το επόμενο διάστημα.
Τα δεδομένα οδηγούν, ήδη, παράγοντες του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) στην εκτίμηση πως ο αρχικός στόχος για 25 εκατ. ξένους επισκέπτες και 14,5 δισ. τουριστικές εισπράξεις είναι πλέον μη ρεαλιστικός έως ανέφικτος.
Μοιραία, ο πήχης κατέβηκε στα επίπεδα του 2014, δηλαδή στα 24 εκατ. ξένους τουρίστες, συμπεριλαμβανομένων των περίπου 2 εκατ. επιβατών της κρουαζιέρας. Και πώς θα μπορούσε να υπάρχει άλλη εκτίμηση όταν οι κυριότεροι τουριστικοί προορισμοί της χώρας κατέγραφαν αρνητικό πρόσημο στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς; Συγκεκριμένα: -4,3% το Ηράκλειο (-4,9% τον Ιούνιο), -6% η Ρόδος (-8,7% τον Ιούνιο). Ακόμα και η Μεσσηνία που μέχρι πέρυσι «έτρεχε» με άνοδο αφίξεων άνω του 50% στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας (σε μεγάλο βαθμό λόγω του Costa Navarino) στο εξάμηνο είχε μικρή αύξηση 2,9% αλλά με μεγάλη μείωση 9,6% τον Ιούνιο.
Τα προσχήματα και το θετικό πρόσημο για το σύνολο της χώρας έσωσε η Αθήνα καταγράφοντας συνολική άνοδο 25,9%.
Ο επαναπροσδιορισμός του φετινού στόχου στα περυσινά επίπεδα ισοδυναμεί με απώλεια περίπου 1 εκατ. ξένων επισκεπτών από τις αρχικές προβλέψεις. Ρωσία και Γερμανία εξελίχθηκαν, για διαφορετικούς λόγους, σε σοβαρές πληγές του ελληνικού τουρισμού φέτος.
Από τη μεν Ρωσία υπολογίζεται ότι οι απώλειες ενδέχεται να φθάσουν τους 300.000-400.000 τουρίστες. Η αγορά της Γερμανίας, την ίδια στιγμή, καταγράφει σημαντική μείωση. Θα πρέπει, ωστόσο, να συνυπολογιστεί ότι προέρχεται από αύξηση ρεκόρ των επισκεπτών την τελευταία διετία.
Ο ισχυρότερος τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης TUI επιμένει πως θα καταγράψει νέο ρεκόρ αφίξεων φέτος στην Ελλάδα. Οι πελάτες του, ωστόσο, δεν προέρχονται μόνο από τη Γερμανία αλλά και από την Αγγλία και άλλες σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές όπου η ζήτηση για Ελλάδα εμφανίζεται στα περυσινά επίπεδα.
Πηγές της γερμανικής ταξιδιωτικής αγοράς με τις οποίες επικοινώνησε το Euro2day.gr συνέκλιναν στην εκτίμηση πως οι μέχρι στιγμής απώλειες του ελληνικού τουρισμού στην αγορά της Γερμανίας υπολογίζονται σε 15-20% σε σύγκριση με πέρυσι.
«Όλα θα κριθούν τις επόμενες 20-25 μέρες» υποστηρίζουν, εξηγώντας πως η μάχη δίνεται πλέον για τις κρατήσεις του Σεπτεμβρίου που καταγράφουν ενθαρρυντικές ενδείξεις.
Η κατάσταση στην Τυνησία και οι εξελίξεις στην Ελλάδα επηρεάζουν, σύμφωνα με τα στοιχεία, τη γερμανική ταξιδιωτική αγορά στο σύνολό της. Πρόσφατη έρευνα για λογαριασμό της έγκυρης γερμανικής ταξιδιωτικής έκδοσης FVW καταγράφει επιδείνωση του κλίματος στα ταξιδιωτικά γραφεία της χώρας τον Ιούνιο, εξαιτίας της κατάστασης στην Τυνησία και στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με την έρευνα, πως μόλις 1 στα 3 ταξιδιωτικά γραφεία ελπίζει σε άνοδο πωλήσεων τους επόμενους μήνες (το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι ήταν 40%).
Με το βλέμμα στις τράπεζες
Από την εξομάλυνση του τραπεζικού συστήματος το ταχύτερο δυνατό εξαρτούν παράγοντες του τουρισμού την επιχείρηση ανάταξης του ελληνικού τουρισμού. «Προτεραιότητα αυτή τη στιγμή είναι η εφαρμογή όσων ψηφίστηκαν και να λειτουργήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο οι τράπεζες» λέει ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ).
Ταυτόχρονα ζητά να μπουν στο στόχαστρο των Αρχών τα παράνομα καταλύματα, καλώντας την κυβέρνηση να προστατεύσει τις νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου.
Αναφερόμενος στον τρόπο που θα πρέπει να διαχειριστούν οι επιχειρηματίες του τουρισμού την αύξηση του ΦΠΑ στις υπηρεσίες διαμονής (από το6,5% στο 13%) και την εστίαση (στο 23%) ανέφερε χαρακτηριστικά: «Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα…».
Εξηγώντας πως αν ο ξενοδόχος επιχειρήσει να μετακυλίσει όλο ή μεγάλο μέρος της αύξησης του ΦΠΑ στους ξένους τουρ οπερέιτορ κινδυνεύει να γίνει σημαντικά ακριβότερος από τους ανταγωνιστές του και να τεθεί εκτός αγοράς. Αν, από την άλλη πλευρά, επιλέξει να απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης ίσως απειληθεί η βιωσιμότητας της επιχείρησής του.
Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ) Γιώργος Τσακίρης, από την πλευρά του, προτρέπει τους ξενοδόχους να ανασκουμπωθούν για να αλλάξουν τα δεδομένα. «Υπάρχει ακόμα ικανός χρόνος για να αναστραφεί η κατάσταση και να ολοκληρωθεί η φετινή περίοδος σε αξιοπρεπή επίπεδα. Είναι θετικό πως δεν είχαμε σημαντικό ποσοστό ακυρώσεων αλλά «κράτημα» των κρατήσεων. Αν δεν αναστραφεί άμεσα η κατάσταση, αυτό το κράτημα θα αποτυπωθεί ως μείωση το επόμενο διάστημα» σημείωσε ο επικεφαλής του ΞΕΕ.
Το σχεδόν πλήρες πάγωμα των κρατήσεων στο χώρο του γιότινγκ το τελευταίο διάστημα, μετέφερε στο Euro2day.gr ο Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ).
Ο επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ επεσήμανε στο Euro2day.gr, πως η ανυπαρξία ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές έχει επιτρέψει «ανεξέλεγκτα σκάφη με διάφορες σημαίες να οργώνουν τις θάλασσές μας, χωρίς να υπάρχει έλεγχος αν είναι ναυλωμένα ή όχι με αποτέλεσμα να χάνονται για το δημόσιο έσοδα από ΦΠΑ, άλλα έσοδα από φόρους αλλά και θέσεις εργασίας αφού αυτά τα σκάφη απασχολούν συνήθως ξένα πληρώματα».
Την ίδια στιγμή ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ αναρωτιέται ποιος συντελεστής ΦΠΑ θα ισχύει στα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη (είναι 6,5%) αφού κάτι τέτοιο δεν έχει διευκρινιστεί.
euro2day.gr