Συνεντεύξεις

«Η τουριστική εικόνα της Κω δεν υπέστη πλήγμα από τον σεισμό»

Συνέντευξη
στον Δημήτρη Γκαρτζώνη

«Περάσαμε δύσκολα, αποδείξαμε όμως πως είμαστε το νησί της φιλοξενίας και επάξια κατέχουμε την τέταρτη θέση στον τουριστικό χάρτη της χώρας μας», δηλώνει σε συνέντευξή της προς την «δημοκρατική» η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων της Κω, Ντίνα Σβύνου. Από τον σεισμό των 6,5 Ρίχτερ που έπληξε το νησί, πέρασε κάτι παραπάνω από μία εβδομάδα. Σε αυτό το διάστημα, επανήλθε σε φυσιολογικούς ρυθμούς η ζωή στην Κω και η τουριστική εικόνα του νησιού δεν υπέστη πλήγμα.
«Κάθε επόμενη μέρα είναι και μια νέα σελίδα… το νησί μας για μια ακόμη φορά γίνεται ένα “case study”… για τον τρόπο που καταφέρνει να ανακάμπτει, για το υψηλό επίπεδο των τουριστικών του παροχών, για την υποδειγματική συσπείρωση δυνάμεων στις δύσκολες στιγμές», τονίζει η κ. Σβύνου.
• Κυρία Σβύνου, ποιο το μέγεθος των… κραδασμών που δημιούργησε ο σεισμός στην Κω; Υπέστη πλήγμα η τουριστική εικόνα του νησιού;
«Η Κως άντεξε», ήταν οι πρώτες δηλώσεις για την Κω και θα έλεγα και οι πιο αντιπροσωπευτικές. Εννοείται πως φυσικά φαινόμενα όπως αυτό που υπέστη το νησί σε ταλανίζουν, καταφέραμε όμως να περιορίσουμε τους κραδασμούς στο ελάχιστο δυνατό και να γυρίσουμε στην επόμενη σελίδα σε χρόνο ρεκόρ. Η τουριστική εικόνα του νησιού προστατεύτηκε από τις άριστες ξενοδοχειακές υποδομές, από τη γερή κράση του νησιού από την άμεση ενεργοποίηση του κυβερνητικού μηχανισμού, της Περιφέρειας, του Δήμου, της Αστυνομίας, του Νοσοκομείου, των εθελοντών, της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, των επιχειρηματιών, των εργαζομένων στον τουρισμό και των κατοίκων του νησιού. Στον τουρισμό, είναι πάντα ο ανθρώπινος παράγοντας που έχει τον πρωταρχικό ρόλο και στην προκειμένη περίπτωση λειτούργησε υποδειγματικά.
• Με ποιο τρόπο διαχειρίστηκε η Ένωση Ξενοδόχων Κω την κρίσιμη αυτή κατάσταση που προέκυψε και ποια η συμβολή των λοιπών φορέων;
Ήμασταν από το πρώτο λεπτό έξω, επικοινωνώντας με τον κόσμο, προσπαθώντας να δώσουμε οδηγίες, καθησυχάζοντας τους επισκέπτες μας, σε μια προσπάθεια παράλληλα να προσφέρουμε σε αυτές τις δύσκολες στιγμές απλόχερα και αφιλοκερδώς τη φιλοξενία μας. Οδηγία μας ήταν μεταξύ άλλων να μην προχωρήσουμε σε χρεώσεις διαμονής εκείνης της βραδιάς. Παράλληλα επικοινωνούσαμε με τα μέλη μας προκειμένου να διαπιστώσουμε τυχόν προβλήματα, έτοιμοι να βοηθήσουμε, όπου χρειαζόταν.
Παραμέναμε σε διαρκή επικοινωνία με τα συλλογικά μας όργανα, με τον ΣΕΤΕ, την ΠΟΞ, το ΞΕΕ και με το υπουργείο τουρισμού ώστε να επιταχυνθούν οι απαραίτητες διαδικασίες προς την προάσπιση των επιχειρήσεων και του νησιού.
Ως Ένωση Ξενοδόχων λειτουργήσαμε και λειτουργούμε ως κέντρο καταγραφής κάθε τύπου θέματος που προκύπτει για τον ξενοδοχειακό κλάδο και για τους εργαζόμενους σε αυτόν.
Συμβάλλουμε τα μέγιστα με ειδικές δράσεις για την προβολή του νησιού μας.
Τέλος αναλάβαμε ένα μεγάλο κομμάτι της ενημέρωσης των δημοσιογράφων και των media, ώστε να προλάβουμε τυχόν υπερβολές που συνήθως συνοδεύουν αυτού του τύπου τα γεγονότα.
• Πώς κρίνετε τα μέτρα της Κυβέρνησης για την ανακούφιση των κατοίκων της Κω (απαλλαγή για δύο χρόνια από τον ΕΦΙΑ κλπ); Θα περιμένατε εξαγγελίες για τη στήριξη του Τουρισμού; Αντίστοιχα, πώς κρίνετε τις έκτακτες δράσεις της Περιφέρειας για την προβολή της Κω;
Ήταν κάποιες πρώτες εξαγγελίες για τις οποίες περιμένουμε διεύρυνση, αποσαφήνιση, ψήφιση και εφαρμογή. Κλείνουμε την πρώτη εβδομάδα μετά το σεισμό, επικεντρώσαμε τις δυνάμεις μας ώστε να περιορίσουμε τις επιπτώσεις εντός των συνόρων του νησιού. Θεωρώ -και θα παλέψω γι’αυτό – πως οι όποιες αποφάσεις πρέπει να ληφθούν μετά από διάλογο μεταξύ κυβέρνησης, τοπικής αυτοδιοίκησης και φορέων. Στο επόμενο χρονικό διάστημα θα προκαλέσω σχετικές συναντήσεις.
Όσο και αν αγωνιζόμαστε για την προάσπιση του τουριστικού μας προϊόντος, εννοείται πως χρειαζόμαστε στήριξη. Στήριξη ουσιαστική και όχι απλές εξαγγελίες. Και αυτό συνεπάγεται θωράκιση της τουριστικής μας εικόνας, της εικόνας του νησιού και των υποδομών του, θωράκιση του επιχειρηματία.
Όσον αφορά στην Περιφέρεια, ήταν πάντα δίπλα στο νησί της Κω, τις περισσότερες φορές αθόρυβα. Η Ένωση Ξενοδόχων Κω είχε άριστη συνεργασία με την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, σχεδιάζαμε και προ του γεγονότος δράσεις προς την τουριστική προβολή του νησιού, τώρα θα προχωρήσουμε με ακόμα μεγαλύτερη δυναμική προς αυτή την κατεύθυνση.
• Μετά το μεταναστευτικό, ο τουρισμός της Κω πέρασε κάποιες δύσκολες σεζόν και φαίνεται να έχει αρχίσει να ανακάμπτει. Πώς εξελίσσεται η τουριστική περίοδος;
Περάσαμε δύσκολα, αποδείξαμε όμως πως είμαστε το νησί της φιλοξενίας και επάξια κατέχουμε την τέταρτη θέση στον τουριστικό χάρτη της χώρας μας. Όπως είχαμε προβλέψει, τα δεδομένα μας βρίσκονται σε επίπεδο του 2015 και κινούνται ανοδικά. Η ζήτηση για την Κω είναι μεγάλη και οι πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων σε αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο.
Βέβαια το επισημαίνω πάντα και θα το τονίσω και τώρα: Ο τρόπος που μετράμε την απόδοση του τουρισμού λειτουργεί σε αρκετές περιπτώσεις παραπλανητικά. Είναι άλλες οι παράμετροι στις οποίες πρέπει να εστιάσουμε και όχι οι τουριστικές αφίξεις. Το ερώτημα είναι πάντα τι μένει, ποια η μέση παραμονή του επισκέπτη που μειώνεται τα τελευταία χρόνια, ποια η μέση δαπάνη, ποιος ο αριθμός διανυκτερεύσεων… και γενικά πως αξιοποιούμε τα οφέλη του τουρισμού έτσι ώστε να διατηρούνται και οι απαιτούμενες οικονομικές ισορροπίες σε ολόκληρο το κοινωνικό μας σύνολο.

• Ποια θα πρέπει να είναι η επόμενη μέρα για την Κω; Πού πρέπει να εστιάσει η προβολή του νησιού;
Κάθε επόμενη μέρα είναι και μια νέα σελίδα… το νησί μας για μια ακόμη φορά γίνεται ένα “case study”… για τον τρόπο που καταφέρνει να ανακάμπτει, για το υψηλό επίπεδο των τουριστικών του παροχών, για την υποδειγματική συσπείρωση δυνάμεων στις δύσκολες στιγμές.
Οι επόμενες μέρες λοιπόν πρέπει να συνεχίσουν με την ίδια συνοχή και ετοιμότητα με την οποία λειτούργησαν όλοι την πρώτη μέρα. Τα έργα ανάπλασης και αποκατάστασης οφείλουμε να τα προχωρήσουμε άμεσα, με συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, έτσι ώστε το επόμενο έτος να μην υπάρχει τίποτε που να θυμίζει τα φετινά γεγονότα.
Σαφέστατα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στην προβολή του νησιού μας, εστιάζοντας στα πλεονεκτήματά του, στοχοποιημένα, ανά αγορά. Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην αγορά της Ιταλίας που δείχνει να επηρεάζεται αλλά και στην Ολλανδία και Σκανδιναβία. Πέραν αυτών όμως οφείλουμε να διευρύνουμε και να επεκταθούμε σε νέες αγορές, με στόχο τη διεύρυνση της τουριστικής μας περιόδου. Σημαντική τόνωση θα αποτελέσει η συμφωνία με αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους αλλά και η διοργάνωση πολιτιστικών, αθλητικών και γαστρονομικών εκδηλώσεων.
• Από το 2018 θα επιβληθεί και το τέλος διανυκτέρευσης. Πόσο θα δυσκολέψει αυτός ο φόρος την Κω, η οποία προσπαθεί να εδραιώσει στις διεθνείς αγορές την τουριστική της εικόνα;
Ο φόρος διανυκτέρευσης σκοτώνει την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος. Όχι μόνο στην Κω, σε όλη την Ελλάδα. Αποτελεί έναν φόρο μη ανταποδοτικό, που ενώ έχει ως στόχο να καλύψει τα κενά του κρατικού προϋπολογισμού, θα φέρει αντίθετα αποτελέσματα, όπως άλλωστε αποδεικνύεται με κάθε αύξηση ή επιβολή νέου φόρου…
Ένα παραπάνω στην Κω, έναν προορισμό που δέχτηκε μεγάλη επιβάρυνση λόγω απρόβλεπτων γεγονότων. Ένα νησί που συνεχίζει και παλεύει με περηφάνια και αξιοπρέπεια. Οφείλει η πολιτεία να σταθεί δίπλα σε αυτόν τον επιχειρηματικό κόσμο: διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, απαλλαγή από ΕΝΦΙΑ σε ολόκληρο το νησί, πάγωμα των ρυθμίσεων όταν αυτές δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, τουλάχιστον για ένα χρόνο, αυτά είναι αυτονόητα αν η κυβέρνηση θέλει να σταθεί δίπλα μας.
Πρέπει επιτέλους να φύγουμε από τη φορομπηχτική λογική, ο επιχειρηματίας πνίγεται, παλεύει για την επιβίωσή του, όχι μόνο ανάπτυξη δεν μπορεί να έρθει αλλά είναι θέμα χρόνου να ξεκινήσει ο αφελληνισμός αρκετών επιχειρήσεων. Αυτό θέλουμε;
Η σχέση κράτους – επιχειρηματία πρέπει να αλλάξει, οφείλουμε να χτίσουμε σχέση εμπιστοσύνης, σχέση δικαίου, μόνο έτσι θα προχωρήσουμε σε υγιή βάση ώστε να μπορέσουμε να αλλάξουμε την κατάσταση της χώρας μας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου