Ο περιδεής αλλοδαπός τουρίστας της Ρόδου και σε μικρό βαθμό της Κέρκυρας, γνώρισε από κοντά μέσα από τις καταστροφικές πυρκαγιές το νόημα της ελληνικής φιλοξενίας μέσα από μια διαφορετική πτυχή που δύναται να αποτελέσει παρακαταθήκη για το μέλλον. Με μακροθυμία η Ελλάδα θα κερδίσει το στοίχημα της φετινής τουριστικής σεζόν βάζοντας τα θεμέλια για τη νέα.
Οι φορείς και επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου μετά τις φωτιές επικεντρώνονται πλέον στην ορθή διαχείριση των ακυρώσεων που έχουν καταγραφεί και των ταξιδιωτών που παραμένουν στη Ρόδο.
Στόχος η όσο το δυνατόν ταχύτερη επαναφορά του νησιού των Ιπποτών στην κανονικότητα, με την Ελλάδα να στέλνει μήνυμα ασφάλειας μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στο peak της τουριστικής σεζόν.
Και μπορεί να μην έχει ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα η πλήρης καταγραφή των ζημιών στα καταλύματα, ωστόσο, με βάση τις τελευταίες πληροφορίες μόνο τρία ξενοδοχεία φαίνεται να μη λειτουργούν στο νησί των Ιπποτών εξαιτίας των πυρκαγιών, καθώς όλα τα υπόλοιπα φαίνεται να έχουν υποστεί ζημιές σε πτέρυγες/τμήματά τους ή στον περιβάλλοντα χώρο.
Περίπου 75 ξενοδοχεία εκκενώθηκαν στο νότιο και ανατολικό τμήμα του νησιού σε πρώτη φάση, με περισσότερους από 16.000 τουρίστες να μεταφέρονται σε δομές ή άλλα καταλύματα για να φιλοξενηθούν. Μάλιστα, η συντριπτική πλειονότητα των 19.000 τουριστών και κατοίκων που μετακινήθηκαν σε ασφαλείς προορισμούς, μεταφέρθηκαν δωρεάν με λεωφορεία της εταιρείας «Ελληνικά Λεωφορεία» που ανήκει στους κκ Μαρίνη (πρόεδρο της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ) -ιδιοκτήτη της Panolympia και Παπαδάκη.
Τεκμηριωμένη υπόνοια για εμπρησμό
«Μέσα από τη μαυρίλα της καταστροφής, υπάρχει και η ακτίδα της αλληλεγγύης και της ανθρωπιάς. Που γίνεται μεγαλύτερη δύναμη και ακλόνητο πείσμα να προστατεύσουμε αυτόν τον τόπο. Πιο σίγουρος σήμερα από ποτέ ότι η Ρόδος μας θα ξαναγίνει όμορφη. Γιατί την ομορφιά την έχει στην ψυχή της και αυτή δεν μπορεί καμιά φωτιά να της την πάρει», τόνισε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος της Ρόδου, κ. Αντώνης Καμπουράκης, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό, εξήγησε πως οι υψηλές θερμοκρασίες και ισχυροί άνεμοι, που αλλάζουν συνεχώς φορά, από το μεσημέρι και μετά δυσχεραίνουν πολύ το έργο της κατάσβεσης. Ο δήμαρχος του νησιού ερωτηθείς πώς ξέσπασαν οι φωτιές, έκανε λόγο για εμπρησμό. «Σε εμένα 100% υπάρχει αυτή η τεκμηριωμένη υπόνοια», τόνισε.
Πάντως, όπως αναφέρεται, η κατάσταση που επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στη Ρόδο έχει επηρεάσει μόνο το 10% της φέρουσας ικανότητας φιλοξενίας του νησιού χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία των υπόλοιπων καταλυμάτων, με τους επιχειρηματίες του κλάδου και τους αρμόδιους φορείς να αποδύονται σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να αντιστρέψουν τις εικόνες που έχουν κάνει τελευταία τον γύρο του κόσμου και να καλύψουν το χαμένο έδαφος εν μέσω της περιόδου υψηλής ζήτησης. «Το μεγάλο στοίχημα είναι η διαχείριση της κατάστασης όχι μόνο μεσοπρόθεσμα, αλλά μακροπρόθεσμα. Πρέπει να διαφυλάξουμε το brand του νησιού ως ασφαλούς τουριστικού προορισμού και να διαχειριστούμε με σύνεση τις ακυρώσεις που είναι λογικό ότι θα καταγραφούν τις επόμενες ημέρες, προκειμένου να προστατέψουμε την εικόνα της Ρόδου σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα», τονίζουν παράγοντες της τουριστικής αγοράς.
Στο πλαίσιο αυτό, η υπουργός Τουρισμού, Ολγα Κεφαλογιάννη, με συνεντεύξεις της στα βρετανικά Μέσα Sky News, BBC News και ΒΒC Radio, επεσήμανε πως «ήταν η μεγαλύτερη εκκένωση που έχει δει ποτέ η Ελλάδα, καθώς ο αριθμός των ανθρώπων που μεταφέρθηκαν άγγιξε τις 19.000, εκ των οποίων 16.000 μεταφέρθηκαν από τη στεριά ενώ 3.000 διά θαλάσσης». Τόνισε, δε, πως η αλληλεγγύη τόσο των Ροδιτών όσο και των εθελοντών που έτρεξαν από κάθε σημείο της χώρας να συνδράμουν ήταν συγκινητική και αυτό αποτυπώθηκε στο ότι οι τουρίστες από την πρώτη στιγμή είχαν τις απαραίτητες παροχές και τη φιλοξενία σε δημόσιες δομές, ούτως ώστε να αισθανθούν ασφαλείς παρά την απροσδόκητη κρίση. «Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στο αεροδρόμιο της Ρόδου και είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε ότι μόνο ένα μικρό μέρος του νησιού έχει επηρεαστεί» ανέφερε η υπουργός στο BBC Radio. Χαρακτήρισε, μάλιστα, «λανθασμένες τις εκτιμήσεις ότι το 50% του νησιού έχει επηρεαστεί από την πύρινη λαίλαπα». Σύμφωνα με την Ολγα Κεφαλογιάννη «η Ελλάδα θέλει να εκπέμψει ένα καθαρό μήνυμα ασφάλειας στο εξωτερικό, καθώς προέχει η ασφάλεια των επισκεπτών, όπως και το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι σε θέση να αντιμετωπίζει μεγάλες κρίσεις».
Στο ίδιο πλαίσιο, η υπουργός Τουρισμού συγκάλεσε μέσα στην εβδομάδα έκτακτη σύσκεψη, παρουσία του γενικού γραμματέα του ΕΟΤ, Δημήτρη Φραγκάκη και του προέδρου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρου Βασιλικού, με θέμα τις πυρκαγιές στο νησί της Ρόδου. Η Ολγα Κεφαλογιάννη τόνισε πως η ομάδα διαχείρισης κρίσεων που έχει συσταθεί στο υπουργείο Τουρισμού λειτούργησε αποτελεσματικά και θα ενισχυθεί περαιτέρω καθώς συνέβαλε αποφασιστικά στην άμεση αντιμετώπιση της κρίσης. Όπως είπε, μάλιστα, υπάρχουν σκέψεις για την υλοποίηση μέτρων και μηχανισμών στήριξης τα οποία σχεδιάζονται και θα ανακοινωθούν σε δεύτερο χρόνο. Πάντως, ήδη πραγματοποιούνται οι απαραίτητες ενέργειες για την άμεση προβολή του νησιού διεθνώς, ως ενός μοναδικά όμορφου και ασφαλούς προορισμού, ενώ παράλληλα σχεδιάζονται δράσεις για το επόμενο διάστημα όπως η αναβαθμισμένη συμμετοχή της Ρόδου στη διεθνή έκθεση WTM στο Λονδίνο τον Νοέμβριο.
Οι ακυρώσεις
Πάντως, καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, οι μεγάλοι tour operators και ισχυροί παίκτες των αερομεταφορών, όπως η TUI, η Jet2, ο DER Touristik και η Alltours, εκτός από πτήσεις επαναπατρισμού, προχώρησαν σε ακυρώσεις δρομολογίων και πακέτων μέχρι το τέλος του μήνα, με βάση τα τελευταία δεδομένα, με εξαίρεση την TUI Ηνωμένου Βασιλείου. Μάλιστα, η TUI, ο μεγαλύτερος ταξιδιωτικός οργανισμός στην Ευρώπη, αποφάσισε να αναστείλει μέχρι και τις 11 Αυγούστου τα πακέτα διακοπών σε 41 ξενοδοχειακές μονάδες σε περιοχές της Νότιας Ρόδου που έχουν πληγεί από τις καταστροφικές πυρκαγιές. Η TUI είχε ήδη αναστείλει όλες τις εξερχόμενες πτήσεις προς το νησί μέχρι χθες, Σάββατο, αλλά και τις νέες αναχωρήσεις μέχρι αύριο, Δευτέρα, 31 Ιουλίου.
Μάλιστα, μέσα στην εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος της TUI, Σεμπάστιαν Εμπελ, επισκέφθηκε το νησί προκειμένου να αποκτήσει μια σαφή εικόνα των επιπτώσεων από τις πυρκαγιές. Πραγματοποίησε, δε, επαφές με τουριστικούς φορείς αλλά και φορείς της Περιφέρειας, τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργο Χατζημάρκο, και το κέντρο διαχείρισης κρίσεων.
«Ηταν πολύ χρήσιμο για μένα να βρεθώ στη Ρόδο, να μιλήσω στους ταξιδιώτες μας, τους τουρίστες και τους συνεργάτες μας. Η Ρόδος είναι ένα μεγάλο νησί και οι διαφορές μεταξύ του Βορρά και του Νότου που έχει πληγεί από τις πυρκαγιές είναι εντυπωσιακές -η απόσταση από το Βορρά στο Νότο είναι περίπου 80 χιλιόμετρα», ανέφερε ο Σ. Εμπελ στα κοινωνικά δίκτυα. «Θέλουμε να αναδείξουμε τη μακροπρόθεσμη υποστήριξη του νησιού σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές της Ρόδου και της περιοχής του Νοτίου Αιγαίου. Ειδικά σε αυτή την ζοφερή κατάσταση, στεκόμαστε δίπλα σε όλους», συμπλήρωσε.
Πάνω από 300 συνεργάτες της εταιρείας συνεχίζουν, σύμφωνα με τον ίδιο, να φροντίζουν για τους επισκέπτες που βρίσκονται στο νησί, έχοντας μεταφερθεί σε άλλα καταλύματα ή έχοντας επαναπατριστεί, την ίδια στιγμή που η κατάσταση συνεχίζει να εξελίσσεται και συνεχώς εξετάζεται από τον όμιλο. Με βάση τις μέχρι στιγμής ανακοινώσεις του μεγαλύτερου ταξιδιωτικού προορισμού της Ευρώπης, μέχρι και την Κυριακή είχε 39.000 τουρίστες στο νησί, από τους οποίους οι 7.800 επηρεάστηκαν άμεσα και μετακινήθηκαν σε άλλα καταλύματα.
Στην κατεύθυνση διαχείρισης της κατάστασης στη Ρόδο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, συναντήθηκε στο νησί με τον γενικό διευθυντή Επιχειρησιακών Λειτουργιών της Fraport, Παναγιώτη Σπυράτο, τον πρόεδρο της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας, Παναγιώτη Ψαρό, και εκπροσώπους ξένων αεροπορικών εταιρειών, με αντικείμενο τη διευκόλυνση των επιβατών και την ομαλή λειτουργία του Αεροδρομίου «Διαγόρας», δεδομένων των συνθηκών που δημιούργησε η πυρκαγιά η οποία ξέσπασε στο νησί τις προηγούμενες ημέρες.
Μεταξύ άλλων, συμφωνήθηκαν η δημιουργία «Help Center», για την παροχή βοήθειας σε τουρίστες που δεν διαθέτουν τα απαραίτητα ταξιδιωτικά έγγραφα, η παροχή κουπονιών σίτισης σε επιβάτες σε αναμονή και η ενεργοποίηση του Κέντρου Διαχείρισης Κρίσεων, με αντιπροσώπους των αεροπορικών εταιρειών και φορέων επίγειας εξυπηρέτησης για την άμεση και καλύτερη διευκόλυνση όλων των επιβατών. Στην ίδια λογική, μάλιστα, το υπουργείο Τουρισμού συστήνει εκτάκτως στην πολλή του νησιού “help desk”, στο οποίο μπορούν να απευθύνονται τουριστικοί φορείς και ταξιδιωτικά γραφεία.
Πηγή tourismtoday.gr