Ο Δημοσθένης ζει στον Βύρωνα. Αποφοίτησε φέτος από ιδιωτικό σχολείο και στις πανελλαδικές εξετάσεις εισήχθη σε τμήμα ΤΕΙ επαρχιακής πόλης, το οποίο δεν ήταν μεταξύ των πρώτων επιλογών του. Αντίθετα, είχε τοποθετήσει το συγκεκριμένο τμήμα ΤΕΙ 74ο μεταξύ των συνολικά 102 επιλογών του. Οι γονείς του σταθμίζοντας τα οικονομικά δεδομένα, απέρριψαν την περίπτωση να σπουδάσει στη σχολή που εισήχθη, ενώ αντί της προοπτικής των σπουδών στο εξωτερικό, θα επιλέξουν τις οικονομικότερες σπουδές σε ιδιωτικό κολέγιο.
Βέβαια, όπως ανέφερε ο ίδιος στην «Κ», θα εγγραφεί στο τμήμα του ΤΕΙ για να κάνει χρήση των προνομίων που προσφέρει η πολιτεία στους φοιτητές, όπως το «πάσο» και η υγειονομική περίθαλψη. Ευρύτερα, για οικονομικούς επίσης λόγους έχει μειωθεί και το κύμα φυγής των Ελλήνων 18χρονων για προπτυχιακές σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Αντίθετα, καλά κρατεί η φυγή για μεταπτυχιακές σπουδές.
Ειδικότερα, με βάση τα δεδομένα των βάσεων εισαγωγής φέτος σημειώθηκε το χαμηλότερο ποσοστό κενών θέσεων στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ καθώς λόγω της οικονομικής κρίσης η συντριπτική πλειονότητα των υποψηφίων εξήντλησαν τον αριθμό των σχολών που μπορούσαν να δηλώσουν. Ενδεικτικά, όσοι επέλεξαν το πεδίο των τεχνολογικών σχολών μπορούσαν να δηλώσουν έως και 190 Τμήματα, από τα υψηλόβαθμα του ΕΜΠ έως και τα χαμηλόβαθμα περιφερειακών ΤΕΙ της χώρας.
Συγκεκριμένα, κατά τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, έμειναν οι λιγότερες – τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και ποσοστιαία με βάση τον αριθμό όσων κατέθεσαν μηχανογραφικό δελτίο- μεταπολιτευτικά κενές θέσεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Φέτος έμειναν μόλις 787 θέσεις, ενώ οι υποψήφιοι ήταν 104.616. Εξ αυτών το εισιτήριο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση έλαβαν 70.988. Πέρυσι, ο αριθμός κενών θέσεων σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ ήταν 1.164, οι υποψήφιοι ήταν 99.958 και εξ αυτών εισήχθησαν οι 72.763.
Η αύξηση του ενδιαφέροντος των 18χρονων να αξιοποιήσουν το δικαίωμα εισαγωγής τους σε κάποιο ΑΕΙ/ΤΕΙ καταδεικνύεται από το γεγονός ότι πέντε χρόνια πριν, το 2010 και όταν η κρίση δεν είχε γίνει ακόμα αισθητή, είχαν μείνει 4.108 κενές θέσεις, ενώ ο αριθμός των υποψηφίων ήταν περίπου όσοι και φέτος (106.189).
Παράλληλα, φέτος αναμένεται να αυξηθούν και οι φοιτητές που θα εγγραφούν στη σχολή που εισήχθησαν αλλά τελικά δεν θα φοιτήσουν, καθώς είτε δεν τους ενδιαφέρει το αντικείμενο της σχολής ή δεν μπορούν να αναλάβουν το κόστος φοιτητικής μετανάστευσης. «Πολλοί θα εγγραφούν καθώς θέλουν να αποκτήσουν μόνο τα προνόμια της φοιτητικής ιδιότητας» τόνισε, μιλώντας στην «Κ», ο εκπαιδευτικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης.
Ως προς τα προνόμια, οι φοιτητές έχουν εκπτώσεις στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, των θεάτρων, των κινηματογράφων, των μουσείων και εκθεσιακών χώρων, ενώ πλέον όλες οι εταιρείες του ιδιωτικού τομέα παρέχουν πληθώρα προσφορών στα είδη και τις υπηρεσίες τους. Την ίδια στιγμή, οι φοιτητές έχουν και υγειονομική περίθαλψη σε περίπτωση ατυχήματος ή ασθένειας. Αντίθετα, οι 18χρονοι δεν φαίνεται να εγγράφονται για να πάρουν αναβολή στράτευσης, καθώς όλοι γνωρίζουν ότι έως το 21ο έτος τους έχουν αναβολή οι μαθητές λυκείων ή σχολείων δεύτερης ευκαιρίας ή γυμνασίων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Την απόφαση των εισακτέων να εγγραφούν σε σχολή μακριά από την κατοικία τους χωρίς ουσιαστικά να φοιτήσουν θα διευκολύνει η αλλαγή του τρόπου εγγραφής. Οι εισακτέοι θα πρέπει να εισέλθουν σε ηλεκτρονική διεύθυνση του υπουργείου Παιδείας με τον κωδικό υποψηφίου από τις πανελλαδικές εξετάσεις και κατόπιν θα πάρουν νέο κωδικό για να πραγματοποιήσουν την εγγραφή τους. Παράλληλα, θα πάρουν και την Ταυτότητα Φοιτητή και θα έχουν έκπτωση στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Βέβαια, η κατάσταση αυτή θα δημιουργήσει μία πλαστή πραγματικότητα, καθώς θα υπάρχουν τμήματα ΑΕΙ/ΤΕΙ με φοιτητές μόνο στα… χαρτιά. Οπως ανέφερε στην «Κ» έμπειρος καθηγητής σε ΤΕΙ, υπάρχουν τμήματα στα οποία σε κάθε εξάμηνο τα μαθήματα παρακολουθούν καθημερινά περίπου 10 σπουδαστές.
Οι υπόλοιποι «ξεχνούν» τις σπουδές τους. Με τη μείωση των διορισμών μονίμων αλλά και των συμβασιούχων, η ύπαρξη φοιτητών μόνο στα χαρτιά θα επιτρέψει τη διαιώνιση της στρεβλής κατάστασης στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση όπου πολλά τμήματα ΑΕΙ/ΤΕΙ λειτουργούν ουσιαστικά μόνο για να μη δυσαρεστηθούν οι τοπικές αρχές που επιμένουν να έχουν «ΑΕΙ στον τόπο τους».
Η αλλαγή σελίδας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κρίνεται απαραίτητη μετά τα λάθη της τελευταίας δεκαετίας, όταν κατασπαταλήθηκαν σημαντικά κονδύλια για να δημιουργηθούν ΑΕΙ με κύριο σκοπό να εξυπηρετήσουν μικροκομματικά και συντεχνιακά συμφέροντα.
Καθημερινή