Ρεπορτάζ

Ελεγκτικό Συνέδριο: Και νέα απόφαση «χαστούκι» για μισθώσεις της ΔΕΡΜ ΑΕ στην Κοιλάδα των Πεταλούδων

Με την υπ’ αριθμ. 1166/2023 απόφαση του Εβδομου Τμήματος (Δ΄ Διακοπών) του Ελεγκτικού Συνεδρίου απορρίφθηκε η πρώτη προσφυγή που άσκησε η ΔΕΡΜ ΑΕ για την παράταση της παραχώρησης υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας τριών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στην ευρύτερη περιοχή της Κοιλάδας των Πεταλούδων Ρόδου.
Η προσφυγή ασκήθηκε για το πρώτο θέμα που ανέκυψε επί θητείας του κ. Αλέξανδρου Κολιάδη, στην δημοτική επιχείρηση, για τα καταστήματα στην Κοιλάδα η λειτουργία των οποίων είναι στον… «αέρα».
Οπως εξέθεσε η εταιρεία, στην προσφυγή της με διακήρυξη το έτος 2017 προκηρύχθηκε η διενέργεια ανοικτού διαγωνισμού για την ανάδειξη παραχωρησιούχου λειτουργίας τριών καταστημάτων στην Κοιλάδα των Πεταλούδων.
Το πρώτο κατάστημα, τύπου Kiosk, εμβαδού 27 τ.μ. βρίσκεται στην είσοδο της Κοιλάδας, σε θέση από την οποία περνάει το σύνολο των επισκεπτών της Κοιλάδας (300.000 εισιτήρια κατ’ έτος). Το δεύτερο κατάστημα, έχει εμβαδό 15,75τ.μ., διαθέτει επιπλέον αποθηκευτικό χώρο εμβαδού 20 τ.μ., και έχει την ίδια επισκεψιμότητα, καθότι βρίσκεται κοντά στην κεντρική είσοδο της Κοιλάδας, πάνω σε λίμνη μικρού φράγματος και στο μοναδικό πέρασμα των πεζών επισκεπτών της Κοιλάδας προς το Μουσείο και το παρακείμενο εστιατόριο. Το τρίτο κατάστημα, εμβαδού 36 τ.μ., διαθέτει δύο επιπλέον υπαίθριους χώρους εμβαδού 45 τ.μ. και 50 τ.μ. σκεπασμένους με πέργκολες και η θέση του στη δεύτερη πύλη εισόδου – εξόδου της Κοιλάδας και στη διαδρομή πεζών της Κοιλάδας προς τη Μονή Καλόπετρας, του διασφαλίζει το ίδιο υψηλό ποσοστό επισκεψιμότητας.
Στον διενεργηθέντα διαγωνισμό έλαβαν μέρος 6 οικονομικοί φορείς. Με την από 23.6.2017 απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε σε οικονομικό φορέα, με αμοιβή ποσοστού 73,80% επί του συνόλου των εσόδων των παραχωρούμενων καταστημάτων.
Κατόπιν δε της υπ’ αριθ. 166/2017 θετικής Πράξης του Ζ’ Κλιμακίου του υπογράφηκε η από 27.7.2017 σύμβαση, με οριζόμενη χρονική διάρκεια παραχώρησης από 1.8.2017 έως 31.12.2022.
Το έτος 2022 (τελευταίο έτος εκτέλεσης της ως άνω από 27.7.2017 σύμβασης) δημοσιεύθηκε ο ν. 4933/2022 που έδωσε δικαίωμα παράτασης της διάρκειας, μέχρι δώδεκα χρόνια, συμβάσεων επιχειρηματικής εκμετάλλευσης ή συμβάσεων δικαιόχρησης ή συμβάσεων παραχώρησης τεχνογνωσίας και γενικά των κάθε είδους συμβάσεων παραχώρησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης, αξιοποίησης και λειτουργίας ακινήτων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα.
Πριν από τη λήξη σύμβασης μεταξύ της εταιρείας και της αναδόχου η τελευταία, με νομικό έρεισμα την παραπάνω διάταξη του άρθρου 43 του ν. 4933/2022, κατέθεσε το από 15.12.2022 αίτημά της με το οποίο ζητούσε την παράταση της επίμαχης σύμβασης έως δώδεκα έτη.
Κατ’ εφαρμογή δε της διάταξης της παρ. 12 του άρθρου 15 του ν. 4013/2011, η ανάδοχος επεσύναψε στην αίτησή της βιώσιμο επιχειρηματικό πλάνο για τον εκσυγχρονισμό και την ανακαίνιση των καταστημάτων.
Με την από 24.12.2022 απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας έγινε δεκτό το ανωτέρω αίτημα και αποφασίστηκε η παράταση για δώδεκα επιπλέον χρήσεις της από 27.7.2017 σύμβασης.
Κατόπιν των ανωτέρω, υποβλήθηκε για έλεγχο το σχέδιο της τροποποιητικής σύμβασης και το Ζ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που ανέλαβε τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας επί του ως άνω σχεδίου της τροποποιητικής σύμβασης αποφάνθηκε ότι «κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου», καθόσον αφενός «το ελεγχόμενο σχέδιο σύμβασης, το οποίο ερείδεται στο άρθρο 43 του ν. 4933/2022, δεν αφορά σε τροποποίηση (διά χρονικής παράτασης) της από 27.7.2017 σύμβασης παραχώρησης, αλλά… συνιστά νέα αυτοτελή απευθείας ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης των υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας των τριών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στην Κοιλάδα των Πεταλούδων Ρόδου στην ανάδοχο της 27.7.2017 σύμβασης» και αφετέρου «τα όργανα της ΔΕΡΜ ΑΕ δεν έπρεπε να προβούν στην ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης του επίμαχου αντικειμένου στον προηγούμενο ανάδοχο κατ’ εφαρμογή του άρθρου 43 του ν. 4933/2022, καθόσον τούτο δεν παρίσταται συμβατό ούτε με την Οδηγία 2014/23/ΕΕ ούτε με το Σύνταγμα, αλλά, αντιθέτως, όφειλαν να προσφύγουν σε διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση της ελεγχόμενης παραχώρησης, όπως εξάλλου είχαν πράξει και στο παρελθόν…».
Σημειώνεται δε ότι οι μισθώσεις δεν έληξαν και παρατάθηκαν ατύπως παρότι δεν υφίσταται ενεργή μίσθωση και δεν υπήρξε θετική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Εν πάση περιπτώσει το Ελεγκτικό Συνέδριο με την νέα απόφασή του έκρινε μεταξύ άλλων ότι η επιχειρούμενη παράταση της χρονικής διάρκειας της από αρχικής σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας τριών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στην ευρύτερη περιοχή της Κοιλάδας Πεταλούδων Ρόδου, μεταξύ της προσφεύγουσας Δ.Ε.Ρ.Μ. Α.Ε. και της παρεμβαίνουσας, σε εκτέλεση της 232/24.12.2022 απόφασης του Δ.Σ. της προσφεύγουσας, αποτελεί, τροποποίηση αυτής κατά τη διάρκειά της.
Εκρινε ότι η τροποποίηση παρίσταται ουσιώδης, καθόσον με τα νέα αναθεωρημένα οικονομικά μεγέθη, τα νέα χρονικά δεδομένα καθώς και τις νέες υποχρεώσεις των συμβαλλόμενων μερών μεταβάλλεται η οικονομική ισορροπία της αρχικής σύμβασης παραχώρησης υπέρ της παραχωρησιούχου κατά τρόπο που δεν προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση παραχώρησης.
Στην κρίση αυτή καταλήγει το Δικαστήριο λαμβάνοντας ιδίως υπόψη το περιορισμένο εύρος και το χαμηλό κόστος των σχεδιαζόμενων από αυτήν επεμβάσεων στα παραχωρούμενα προς εκμετάλλευση ακίνητα που προϋπολογίζονται κατ’ ελάχιστο σε 36.900 ευρώ καθόλη τη διάρκεια της παράτασης σε σχέση με την εκτιμώμενη, βάσει της προαναφερθείσας από τον Απρίλιο 2023 έκθεσης προϋπολογισμού του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών της Δ.Ε.Ρ.Μ. Α.Ε., αξία της παραχώρησης για τα δώδεκα αυτά επιπλέον έτη (5.510.700,24 ευρώ πλέον ΦΠΑ) καθώς και το αναμενόμενο οικονομικό όφελος για την παραχωρησιούχο, το οποίο άγει σε υπεραπόδοση των επενδύσεών της κατά το ίδιο χρονικό διάστημα.
Λόγω του ουσιώδους χαρακτήρα της επιχειρούμενης τροποποίησης, η προσφεύγουσα όφειλε προς διασφάλιση των θεμελιωδών ενωσιακών αρχών της διαφάνειας, της ισότητας συμμετοχής στη διαδικασία ανάθεσης και του ανόθευτου ανταγωνισμού, να προσφύγει στη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάδειξη παραχωρησιούχου κατόπιν δημοσίευσης προκήρυξης, σύμφωνα με τις διατάξεις της Οδηγίας 2014/23/ΕΕ και του ν. 4413/2016.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου