Επικίνδυνες οικονομικές στρεβλώσεις και επιπτώσεις στη βιωσιμότητα των παράκτιων ξενοδοχείων προκαλεί η εξειδίκευση του Νόμου 2516/2024, που προβλέπει την εφαρμογή συντελεστή εξομάλυνσης στον τρόπο υπολογισμού του κόστους για την απευθείας παραχώρηση απλής χρήσης τμημάτων αιγιαλού και παραλίας. Επί της ουσίας, ο Συντελεστής, όπως εξειδικεύθηκε τον περασμένο Απρίλιο, οδηγεί σε αύξηση μέχρι και 10 φορές στο κόστος απλής εκμετάλλευσης μιας παραλίας από το όμορο ξενοδοχείο ή κάθε άλλη ενδιαφερόμενη επιχείρηση. Το γεννώμενο πρόβλημα δεν είναι απλής οικονομικής φύσης για λίγες μονάδες φιλοξενίας. Απεναντίας, αγγίζει μια πλειάδα ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων εστίασης σε ολόκληρη την επικράτεια και η τελική επίπτωση πολλαπλασιάζει το κόστος διακοπών των επισκεπτών στους εμβληματικούς προορισμούς της Ελλάδας συνολικά.
Του Νεκτάριου Καλογήρου
Περιληπτικά, ο εξειδικευμένος Συντελεστής προβλέπει ότι όλες οι συμβάσεις εκμετάλλευσης παραλιών που θα υπογραφούν μέχρι το τέλος του επόμενου έτους (31/12/2025) θα πρέπει να υπολογιστούν σύμφωνα με τις συμφωνημένες μέγιστες τιμές ανά τετραγωνικό μέτρο στις συμβάσεις με καντίνες και άλλα τροχήλατα αναψυκτήρια ή κυλικεία της ίδιας περιοχής.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα τροχήλατα αναψυκτήρια και κυλικεία αποτελούν την «άδεια – όχημα» για τη μετατροπή μιας παραλίας σε beach bar, με κοστολόγια ενοικίασης ξαπλώστρας και ομπρέλας απαγορευτικά για τους περισσότερους λουόμενους. Επιπρόσθετα, μια επιχείρηση καντίνας εκμεταλλεύεται 50 ή 100 τμ παραλίας και είναι βεβαιωμένο ότι πολλές φορές έχουν διαπιστωθεί και επιβληθεί πρόστιμα υπερκάλυψης της μισθωμένης επιφάνειας, αλλά και της παράνομης επέκτασής της.
Από την άλλη πλευρά, οι παράκτιες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις συνήθως εκμεταλλεύονται παραλιακές εκτάσεις πολλαπλάσιου μεγέθους και διαθέτουν δωρεάν τις ομπρέλες – ξαπλώστρες στην παραλία ευθύνης τους, έχοντας προηγουμένως καταβάλει προς τους οικείους Δήμους ή την ΕΤΑΔ (ανάλογα με την περιοχή) το αναλογούν κόστος όπως ίσχυε στα προηγούμενα χρόνια.
Στην πράξη, με την εξειδίκευση του Συντελεστή Εξομάλυνσης ο νομοθέτης οδηγεί μια ξενοδοχειακή επιχείρηση που εκμεταλλεύεται παραλία 1000 τμ, για την οποία κατέβαλε μίσθωμα 45 ευρώ το μέτρο, ήτοι 45.000 ευρώ το χρόνο και διέθετε τις ξαπλώστρες δωρεάν, στο να καταβάλλει από φέτος μίσθωμα που υπερβαίνει τις 350.000 ευρώ. Η στρέβλωση αυτή συμβαίνει επειδή σε κοντινή απόσταση υπάρχει «τροχήλατο αναψυκτήριο» που εκμεταλλεύεται παραλία 50 τμ και πλειοδότησε σε διαγωνισμό καταβάλλοντας τίμημα 350 ευρώ το μέτρο (ήτοι 17.500 ευρώ το χρόνο). Εξ’ άλλου, είναι γνωστό ότι σε αρκετές περιπτώσεις τα υπέρογκα αυτά μισθώματα συμφωνήθηκαν με την προσδοκία της κατάχρησης της παραχώρησης (μετατρεπόμενα σε beach bar) τόσο ως προς την επιφάνεια που τελικώς χρησιμοποιούν όσο και ως προς την λειτουργία των «τροχήλατων αναψυκτηρίων-κυλικείων» που τα συνοδεύουν. Μάλιστα, ο νομοθέτης του Συντελεστή Εξειδίκευσης έχει προχωρήσει σε ακόμα ριζοσπαστικότερες ανατροπές, προβλέποντας ότι ακόμα κι αν σήμερα δεν υπάρχει τροχήλατη επιχείρηση, να αναζητηθούν οι συμβάσεις που είχαν υπογραφεί στα προηγούμενα 7 χρόνια για την ίδια περιοχή. Εάν σε αυτό το χρονικό βάθος είχαν υπογραφεί συμβάσεις με τιμές υψηλότερες από τις σημερινές, να υπολογιστούν εκείνες ως βάση υπολογισμού της χρέωσης επί των τετραγωνικών μέτρων της παραλίας.
Οι ξενοδόχοι που θα υποκύψουν στο νέο δεδομένο, θα υποχρεωθούν να χρεώνουν την παραλία όπως και οι καντίνες, με υψηλά ενοίκια ξαπλώστρας και ελάχιστη χρέωση κατανάλωσης στα ποτά. Η επίπτωση για τις συνολικές κρατήσεις τους θα είναι ολέθρια.
Εάν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις επιλέξουν να μην καταβάλλουν το ποσό και να μην εκμεταλλευτούν την παραλία μπροστά από τις μονάδες τους, τότε η επίπτωση στις κρατήσεις τους θα είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό και η επίπτωση συνολικά για το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας θα είναι δραματική διότι δεν αφορά μόνο τους ξενοδόχους.
Το όλο πρόβλημα αφορά στις συμβάσεις που υπογράφονται από φέτος είτε από τους ξενοδόχους είτε από οποιονδήποτε εκμεταλλεύεται με νέα σύμβαση ομπρέλες και ξαπλώστρες, είτε είναι εστιατόρια, είτε είναι ενοικιαζόμενα δωμάτια. Όσοι είχαν συνάψει τριετή σύμβαση πέρυσι θα παραμείνουν με τα ισχύοντα ενοίκια μέχρι τη λήξη της σύμβασής τους (στο έτος 2025).
Όσες συμβάσεις θα υπογραφούν από φέτος και για τα επόμενα χρόνια, όχι μόνο από ξενοδοχεία αλλά συνολικά απ’ όσες επιχειρήσεις ή φυσικά πρόσωπα εκμεταλλεύονται ομπρέλες με ξαπλώστρες, θα υπολογιστούν με γνώμονα τον εξειδικευμένο Συντελεστή Εξομάλυνσης. Συνεπακόλουθα, οι επιχειρήσεις θα εξαναγκαστούν στο να διαθέτουν τις ομπρέλες με υπερβολικές τιμές με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ντόπιους και τους επισκέπτες.
Τη στρέβλωση έχουν εντοπίσει οι διοικήσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου. Μάλιστα, ήδη από κοινού προχώρησαν σε επιστολή προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη επισημαίνοντας την μεγάλη διάσταση του προβλήματος και ζητούν την παρέμβασή του ώστε να αρθεί η επίμαχη παράγραφος 2, άρθρο 1, του ν.2516/2024. Εν τω μεταξύ, έχουν αρχίσει να ενημερώνονται όλες οι αντίστοιχες ενώσεις, όπως και οι σύλλογοι εστιατόρων ανά την επικράτεια, καθώς η στρέβλωση επηρεάζει οριζόντια όλες τις επιχειρήσεις, γεγονός που αναμένεται να πυροδοτήσει έντονες αντιδράσεις.
Να τα δίνουμε τζαμπα όπως γινόταν μέχρι Τώρα Πάτε καλά. Περιουσία του ελληνικού λαού να παραχωρείται δωρεαν