«Δυστυχώς αυτά που συνέβησαν τελευταία στη Ρόδο μας προβληματίζουν και μας συγκλονίζουν. Χάθηκαν τόσες ανθρώπινες ζωές τόσο τραγικά, τόσο βίαια. Υποσυνείδητα και ενσυνείδητα αποδεχόμαστε τον αποδεκατισμό μας. Δυστυχώς, δεν έχει γίνει κατανοητή – αποδεκτή η τήρηση του Κ.Ο.Κ από την πλειοψηφία των οδηγών, ελλείψει παιδείας οδικής ασφάλειας», δήλωσε, σε συνέντευξή της στη «δ», η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ κ. Ελένη Καρύδη.
«Δυστυχώς, δεν έχει γίνει κατανοητή – αποδεκτή η τήρηση του Κ.Ο.Κ από την πλειοψηφία των οδηγών, ελλείψει παιδείας οδικής ασφάλειας. Η παιδεία οδικής ασφαλείας αναφέρεται στην ουσιαστική καλλιέργεια της προσωπικότητας του ατόμου και στον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς του. Θα πρέπει να κατανοήσουμε και να εμπεδώσουμε ότι η προστασία της ΖΩΗΣ είναι θέμα προτεραιότητας», πρόσθεσε η κ. Ελένη Καρύδη.
Με αφορμή τη συνάντηση που θα έχει με τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο και τον δήμαρχο κ. Φώτη Χατζηδιάκο η κ. Ελένη Καρύδη δηλώνει πως είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη λήψης αποφάσεων, προκειμένου οι δρόμοι να είναι ασφαλείς για όλους τους χρήστες. Η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ αναφέρεται και στην κακή κατάσταση του οδικού δικτύου στη Ρόδο.
Η συνέντευξη της κ. Ε. Καρύδη, αναλυτικά:
• Ποια είναι τα αιτήματά σας προς τον δήμαρχο Ρόδου και τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζηδιάκο;
Τα θανατηφόρα δυστυχήματα, αριθμοί που τρομάζουν, οι σοβαροί τραυματισμοί, τα πολλά ατυχήματα με υλικές ζημιές, που από τύχη δεν κατέληξαν σε θανατηφόρα, στην περιοχή μας, επιβεβαιώνουν για άλλη μια φορά, ότι είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη λήψης αποφάσεων από τον δήμαρχο Ρόδου κ. Φώτη Χατζηδιάκο και τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο, προκειμένου οι δρόμοι να είναι ασφαλείς για όλους τους χρήστες. Ένας από τους πολλούς και βασικούς παράγοντες που υπεισέρχονται στην οδική ασφάλεια είναι αυτός των υποδομών των οδικών δικτύων. Ορθότητα γεωμετρικών στοιχείων, μέτρων ασφαλείας, ρυθμιστικών σημάνσεων, πληροφοριακών στοιχείων κλπ. Μπορεί οι αρμοδιότητες για το εθνικό και επαρχιακό δίκτυο να πηγαινοέρχονται από τις υπηρεσίες, τα προβλήματα όμως παραμένουν και οξύνονται. Το οδικό δίκτυο αφήνεται στην τύχη του μαζί με τους χρήστες του, πολλές φορές με τίμημα την ίδια τη ΖΩΗ τους. Πρέπει επιτέλους να σταματήσει η υποκριτική στάση όλων όσοι έχουν την ευθύνη του οδικού δικτύου της Ρόδου. Είναι υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίσει την πληρότητα του οδικού δικτύου, μέσα από τους δημόσιους φορείς, ώστε αυτό να είναι ασφαλές στον χρήστη, αναλογιζόμενη το τεράστιο οικονομικό κόστος και το κοινωνικό κόστος των τροχαίων δυστυχημάτων και των αναπηριών. Ουσιαστικά, οι προτάσεις-αιτήματα της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ προς τον δήμαρχο και τον περιφερειάρχη, θα επικεντρώνονται στο να γίνουν οι δρόμοι ασφαλείς για όλους μας. Για να μπορεί να θεωρηθεί μια πόλη σύγχρονη υπάρχουν συγκεκριμένα βήματα που πάντα ξεκινούν από κεντρικό σχεδιασμό και πολιτική βούληση.
Παραδείγματα προτάσεων:
-Πληροφόρηση, καμπάνιες και events: καμπάνιες για την οδική ασφάλεια, προσανατολισμένες και στα παιδιά
-Περιορισμοί στη χρήση ΙΧ: σταδιακή μείωση των θέσεων στάθμευσης στο δρόμο, μείωση ορίων ταχύτητας
-Οδική ασφάλεια: σχεδιασμός και υλοποίηση σχεδίου για την οδική ασφάλεια, συνεχής καταγραφή στοιχείων και μελέτης των δρόμων και των σημείων που συμβαίνουν συχνά τροχαία, παρεμβάσεις και συνεχείς βελτιώσεις.
-Συντήρηση οδικού δικτύου: Καλά φροντισμένο οδόστρωμα, χωρίς λακκούβες κλπ ή άλλες εκπλήξεις, έτσι ώστε ο χρήστης της οδού να έχει στο νου του τη γύρω κίνηση και όχι στο οδόστρωμα.
• Υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις δηλαδή;
Η επιστημονική ομάδα της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, επεξεργάζεται όλα τα στοιχεία που αφορούν το οδικό δίκτυο, τις προτάσεις για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη Ρόδο τις οποίες θα καταθέσουν και θα συζητήσουν τόσο με τον δήμαρχο όσο και με τον περιφερειάρχη. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να χάνουμε ανθρώπους, επειδή δεν κάναμε όσα θα έπρεπε να κάνουμε για να τους προστατεύσουμε.
• Έχει βελτιωθεί η κατάσταση του οδικού δικτύου του νησιού μας και τι χρειάζεται να γίνει ακόμη;
Το οδικό περιβάλλον πρέπει να είναι συγχωρητικό για τον χρήστη. Οι δρόμοι φτιάχτηκαν για να ενώνουν τους ανθρώπους και όχι οι ίδιοι δρόμοι να τιμωρούν με θάνατο τον χρήστη σε μια λάθος συμπεριφορά του σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ.
Πώς λοιπόν θεωρείται ότι έχει βελτιωθεί το οδικό δίκτυο της Ρόδου, όταν όλα όσα είχε καταθέσει στο υπόμνημα η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ παραμένουν χωρίς να έχουν γίνει βελτιωτικές παρεμβάσεις;
• Η Εθνική Οδός Ρόδου – Λίνδου παραμένει πάνω από 10ετία εργοτάξιο, στην περιοχή Αφάντου. Δαπανήθηκαν τεράστια ποσά με σκοπό την βελτίωσή της, ήρθαν και έφυγαν οι μεγάλες εταιρείες, αλλά το εργοτάξιο παραμένει. Δόθηκαν υποσχέσεις επί υποσχέσεων χωρίς αποτέλεσμα.
• Η σήμανση στα σημεία του εργοταξίου παραμένει ανεπαρκής και σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνη.
• Σε όλο το μήκος του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, οι κόμβοι εισόδου – εξόδου από τα κτήρια καταστημάτων και παρεμφερών χρήσεων, που πληρούν τις προδιαγραφές και τους κανόνες ασφαλείας είναι ελάχιστοι. Ο κίνδυνος “παράνομων” παρεισφρήσεων στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο επιβαρύνεται όχι μόνο από την έλλειψη διασταυρώσεων στα σημεία συναντήσεως του με παράπλευρες οδούς, αλλά και από την καθημερινή λειτουργία επιχειρήσεων που δεν πληρούν τη νομοθεσία όσον αφορά στην κυκλοφοριακή σύνδεση της επιχείρησής τους με το οδικό δίκτυο.
• Οι οριζόντιες κυκλοφοριακές σημάνσεις (διαγραμμίσεις) στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι σβησμένες. Η έλλειψη ορατών σημάνσεων στις διαβάσεις των πεζών καθιστά την διέλευση εγκληματικά επικίνδυνη.
• Οι κάθετες πινακίδες σήμανσης οδών (ρυθμιστικές), όπου υπάρχουν έχουν παραμείνει από την αρχική κατασκευή των οδών.
• Ούτε λόγος να γίνεται για τις πληροφοριακές πινακίδες.
• Μεγάλα τμήματα των στηθαίων, αλλά και σημάνσεων, είναι καλυμμένα από την παρόδια βλάστηση με αποτέλεσμα να μην είναι ορατά από τους χρήστες της οδού.
• Οι φθορές των στηθαίων ασφαλείας μετά από δυστυχήματα παραμένουν, υπενθυμίζοντας στον οδηγό το ατύχημα ή το δυστύχημα.
• Σε πολλές περιπτώσεις κλαδιά δέντρων ακουμπούν στο οδόστρωμα, μειώνοντας την ορατότητα και καλύπτοντας τις εναπομένουσες πινακίδες.
• Η φύτευση στην διαχωριστική νησίδα, απαραίτητη για την προστασία των οδηγών της αντίθετης κίνησης από τους προβολείς των οχημάτων είναι σε πολλά σημεία ή ανύπαρκτη είτε αφημένη στη φυσική της εξέλιξη.
• Ένα από τα βασικότερα στοιχεία οδικής ασφαλείας κατά τις νυκτερινές ώρες, ο φωτισμός του οδικού δικτύου, σε αρκετές περιπτώσεις είναι εκτός προδιαγραφών τόσο στην επάρκεια, όσο και στην τοποθέτησή του. Οι κολώνες φωτισμού σε πολλές περιπτώσεις, λόγω θέσης, αποτελούν καταλυτικά στοιχεία των οδικών δυστυχημάτων.
• Εξακολουθούν να παραμένουν παρά τις συνεχείς προσπάθειες και παρεμβάσεις, οι παράνομες διαφημιστικές πινακίδες, οι οποίες αποτελούν εστίες πολλών δυστυχημάτων, αλλοιώνοντας ακόμη και την αισθητική εικόνα της οδού.
• Πολυσύχναστοι δρόμοι, όπως αυτός του Ρόδου -Καλλιθέας και μάλιστα σε περιοχές με πολλές εμπορικές επιχειρήσεις και μεγάλες τουριστικές ξενοδοχειακές μονάδες, έχουν παντελή έλλειψη πεζοδρομίων και διαβάσεων πεζών.
• Πεζοδρόμια ακατάλληλα για τους χρήστες με πληθώρα παρόδιων στοιχείων, αποτελούν καταλυτικά στοιχεία των οδικών δυστυχημάτων και ανύπαρκτα στο επαρχιακό δίκτυο στις αστικές περιοχές.
• Ένας επί πλέον επιβαρυντικός παράγοντας στην ασφάλεια των χρηστών των οδών και ο οποίος τυγχάνει της πλήρους αδιαφορίας των αρχών είναι αυτός της ολισθηρότητας των οδοστρωμάτων, τα οποία παραμένουν για χρόνια χωρίς συντήρηση.
• Οι πρόσφατες μελέτες για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος επιβάλλονται χωρίς τη συνολική αξιολόγηση και ιεράρχηση του οδικού δικτύου της πόλης.
• Τι χρειάζεται λοιπόν να γίνει;
Να σταματήσουν οι αποσπασματικές επεμβάσεις και να υπάρξει σχεδιασμός και πολιτική βούληση στοχεύοντας πάντα στη μείωση των τροχαίων, στη βελτίωση της οδικής παιδείας αντιγράφοντας ευρωπαϊκές πρακτικές, όπως πρόσφατα αντέγραψε ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης το πρόγραμμα της Σουηδίας «Vision Zero» κανένας νεκρός από τους τροχούς.
• Στο πλαίσιο της συνεργασίας σας με τον κ. Μιχάλη Κουντούρη, ποιες δράσεις θα αναπτύξετε;
Η συνεργασία με την Educartoon και με τον κ. Μιχάλη Κουντούρη, συγκεκριμένα «Η Γελοιογραφία στην Εκπαίδευση», ξεκίνησε το 2011, μια συνεργασία ζηλευτή για πολλούς. Είναι τιμή για την ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, η συνεργασία με την educartoon και με τον παγκοσμίως αναγνωρισμένο και βραβευμένο Ρόδιο σκιτσογράφο Μ. Κουντούρη.
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έχει ανακηρύξει επίτιμο μέλος της το Μιχάλη Κουντούρη για όλα όσα προσφέρει, παραχωρώντας έργα του για την προώθηση των δράσεων της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, αφιλοκερδώς με μοναδικό στόχο την ευαισθητοποίηση των οδηγών καθώς και στην αλλαγή της οδικής παιδείας.
Οι δράσεις που έχουν αναπτυχθεί και έχουν προγραμματιστεί για τη χρονιά 2015 είναι:
• Στο πλαίσιο της καμπάνιας ενημέρωσης για τη χρήση του προστατευτικού κράνους, εντάσσεται η παραγωγή animation -τηλεοπτικό σποτ «H Ρόδος φοράει το κράνος της» ήδη αναρτημένο στα τοπικά τηλεοπτικά κανάλια και η παραγωγή εντύπου «Η Ρόδος φοράει το κράνος της» με στοιχεία από τον πολιτισμό και την ιστορία της Ρόδου, όλα αυτά με την ευγενική χορηγία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
• Για τα 10 χρόνια δράσης 2004-2014, τυπώθηκαν συλλεκτικά τετράδια με θέμα την χρήση του προστατευτικού κράνους.
• Σχολική χρονιά 2014-2015, συνδιοργάνωση, με την Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση Ν. Δωδεκανήσου, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, του 4ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού σκίτσου, θέμα την Κυκλοφοριακή Αγωγή, αρχές Οκτωβρίου.
• Συνδιοργάνωση της 3ης γιορτής Κυκλοφοριακής Αγωγής στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας στις αρχές Μαΐου, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων (FEVR) της οποίας είναι μέλος.
• 3η Εκπαιδευτική Ημερίδα «Η Γελοιογραφία στην Εκπαίδευση» προς το τέλος Οκτωβρίου.
• Έχει βελτιωθεί η οδηγική συμπεριφορά των Ροδιτών ή ξεπερνούν τα όρια ταχύτητας και οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ;
Δυστυχώς….Όλα αυτά που συνέβησαν τελευταία στη Ρόδο, μας προβληματίζουν και μας συγκλονίζουν. Χάθηκαν τόσες ανθρώπινες ζωές τόσο τραγικά, τόσο βίαια. Υποσυνείδητα και ενσυνείδητα αποδεχόμαστε τον αποδεκατισμό μας.
Δυστυχώς, δεν έχει γίνει κατανοητή – αποδεκτή η τήρηση του Κ.Ο.Κ από την πλειοψηφία των οδηγών, ελλείψει παιδείας οδικής ασφάλειας. Η παιδεία οδικής ασφάλειας αναφέρεται στην ουσιαστική καλλιέργεια της προσωπικότητας του ατόμου και στον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς του. Θα πρέπει να κατανοήσουμε και να εμπεδώσουμε ότι η προστασία της ΖΩΗΣ είναι θέμα προτεραιότητας.
Ο Κ.Ο.Κ ο «Κώδικας ΖΩΗΣ» αποτρέπει τις παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ΖΩΗ, τη δική μας, τη ζωή των αγαπημένων προσώπων μας. Ας μη το ξεχνάμε, η ζωή αλλάζει σε δευτερόλεπτα, οδηγούμε υπεύθυνα, προσεκτικά, εμείς κάνουμε τη διαφορά σε σχέση με την παιδεία οδικής ασφάλειας για να φτάσουμε με ασφάλεια στον προορισμό μας, με την υπερβολική ταχύτητα ή παραβιάζοντας γενικώς τον ΚΟΚ, δεν είναι σίγουρο ότι θα φτάσουμε με ασφάλεια.