Οι Αιγαιοπελαγίτικοι αγώνες διεξήχθησαν για πρώτη φορά το 1927 στη Μυτιλήνη. Το 1986 το τότε Υπουργείο Αιγαίου, σημερινό Υπουργείο Ναυτιλίας – Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και ο Σ.Ε.Γ.Α.Σ. αναγνωρίζοντας την έλλειψη κινήτρων στη νησιώτικη νεολαία, αναβίωσαν τους Αιγαιοπελαγίτικους αγώνες στίβου και τους κατέταξαν στους κυρίαρχους στόχους της ετήσιας δραστηριότητάς τους.
Από το 1986 μέχρι σήμερα, οι αγώνες διεξάγονται κάθε χρόνο κυκλικά σε μία από τις τέσσερις Ε.Α.Σ. Σ.Ε.Γ.Α.Σ. του Αιγαίου πελάγους: Λέσβου – Λήμνου, Χίου – Σάμου – Ικαρίας, Κυκλάδων, Δωδεκανήσου, έτσι ώστε κάθε χρόνο να διεξάγονται σε διαφορετική Ε.Α.Σ. και εάν δυνατόν σε διαφορετικό νησί.
Στο χρονικό διάστημα αυτό ο χώρος του Αιγαιοπελαγίτικου συμπλέγματος, με αρχικό κίνητρο τους Αιγαιοπελαγίτικους αγώνες στίβου, ανέδειξε στην πορεία ολυμπιονίκες και παγκόσμιους πρωταθλητές. Επίσης διπλασίασαν τον αριθμό σωματείων και ενεργών αθλητών και οι αθλητές των διακρίνονται μαζικά στα πανελλήνια πρωταθλήματα και στελεχώνουν τις εθνικές ομάδες όλων των κατηγοριών.
Το μεγαλύτερο όμως επίτευγμα αυτών των αγώνων είναι ότι έγιναν αιτία να δημιουργούνται στο νησί που διεξάγονται κάθε χρόνο, άριστες αθλητικές εγκαταστάσεις (νέα σύγχρονα στάδια ή ανακατασκευή, συντήρηση και εξοπλισμός των παλαιών), που βοηθούν την περαιτέρω ανάπτυξη του αθλητισμού και αποτελούν πόλο έλξης για τη νεολαία των νησιών του Αιγαίου.
Πιο συγκεκριμένα με αφορμή τους Αιγαιοπελαγίτικους αγώνες έχουν κατασκευαστεί και εξοπλιστεί τα χρόνια αυτά δώδεκα στάδια διεθνών προδιαγραφών (ελαστικός τάπητας κ.λ.π.) άλλα και τέσσερα με στίβο από κουρασάν, όλα σε διαφορετικά νησιά.
Η κατασκευή ολοκληρωμένων αθλητικών εγκαταστάσεων έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία όλο και περισσοτέρων αθλητικών σωματείων και την αλματώδη ποσοτική και ποιοτική άνοδο του Αιγαιοπελαγίτικου αλλά και του Ελληνικού στίβου συνολικά.
Η ετήσια διεξαγωγή των αγώνων αποτελεί επίσης σημαντική στήριξη της οικονομίας του τόπου διεξαγωγής των, αφού το σύνολο των δαπανών των αγώνων απορροφάται και διατίθεται στις τοπικές επιχειρήσεις, ειδικά την περίοδο που η τουριστική σαιζόν είναι στο τέλος της.
Η συνεισφορά και η συμμετοχή, διαχρονικά στους αγώνες, της Πολιτείας και ιδιαίτερα του Υπουργείου Ναυτιλίας – Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, του Σ.Ε.Γ.Α.Σ, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών, συνέβαλαν καθοριστικά στην καταξίωση και στην εξέλιξή τους ως μία από τις σημαντικότερες περιφερειακές αθλητικο-πολιτιστικές εκδηλώσεις της χώρας μας.
Στάδια που κατασκευάστηκαν και εξοπλίστηκαν
Με την ευκαιρία διεξαγωγής των αγώνων σε διάφορα νησιά του Αιγαίου πολλά στάδια κατασκευάστηκαν ή εξοπλίστηκαν ώστε να διεξαχθούν οι αγώνες κάτω από τις κατάλληλες συνθήκες αλλά και να παραδοθούν μετά από τους αγώνες στην αθλούμενη νεολαία.
ΕΛΑΣΤΙΚΟΣ ΤΑΠΗΤΑΣ:
Μυτιλήνη, Καλλονή, Λήμνος, Χίος, Καρλόβασι, Άνδρος, Νάξος, Κάλυμνος, Λέρος, Κάρπαθος, Κως, Ρόδος.
ΣΤΑΔΙΟ ΑΠΟ ΚΟΥΡΑΣΑΝ – ΧΩΜΑΤΙΝΟΣ ΣΤΙΒΟΣ
Ικαρία, Μήλος, Σύρος, Σάμος (Βαθύ)
Ιστορική διαδρομή των Αιγαιοπελαγίτικων Αγώνων:
ΕΤΟΣ | Ε.Α.Σ. Σ.Ε.Γ.Α.Σ. | ΝΗΣΙ
|
1986 | ΛΕΣΒΟΥ | ΜΥΤΙΛΗΝΗ |
1987 | ΧΙΟΥ | ΧΙΟΣ |
1988 | ΚΥΚΛΑΔΩΝ | ΣΥΡΟΣ |
1989 | ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | ΡΟΔΟΣ |
1990 | ΛΕΣΒΟΥ | ΛΗΜΝΟΣ |
1991 | ΧΙΟΥ | ΣΑΜΟΣ – ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ |
1992 | ΚΥΚΛΑΔΩΝ | ΝΑΞΟΣ |
1994 | ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | ΚΑΛΥΜΝΟΣ |
1995 | ΛΕΣΒΟΥ | ΜΥΤΙΛΗΝΗ |
1996 | ΧΙΟΥ | ΙΚΑΡΙΑ |
1997 | ΚΥΚΛΑΔΩΝ | ΜΗΛΟ |
1998 | ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | ΚΩ |
1999 | ΧΙΟΥ | ΧΙΟΣ |
2000 | ΛΕΣΒΟΥ | ΚΑΛΛΟΝΗ |
2001 | ΚΥΚΛΑΔΩΝ | ΑΝΔΡΟΣ |
2002 | ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | ΚΑΡΠΑΘΟΣ |
2003 | ΛΕΣΒΟΥ | ΛΗΜΝΟΣ |
2004 | ΛΕΣΒΟΥ | ΜΥΤΙΛΗΝΗ |
2005 | ΧΙΟΥ – ΣΑΜΟΥ | ΣΑΜΟΣ – ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ |
2006 | ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | ΚΩΣ |
2007 | ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | ΛΕΡΟΣ |
2008 | ΚΥΚΛΑΔΕΣ | ΑΝΔΡΟΣ |
2010 | ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | ΡΟΔΟΣ |
2011 | ΛΕΣΒΟΥ | ΜΥΤΙΛΗΝΗ |
2012 | ΚΥΚΛΑΔΩΝ | ΝΑΞΟΣ |
2013 | ΧΙΟΥ – ΣΑΜΟΥ | ΧΙΟΣ |
2014 | ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ | ΚΩΣ |
2016 | ΛΕΣΒΟΥ | ΚΑΛΛΟΝΗ |