Όταν ο Επιμηθέας, ανέλαβε να εξοπλίσει το ζωικό βασίλειο, πριν αυτά έρθουν στο φως, φρόντισε να τα εφοδιάσει με όλα εκείνα τα μέσα, που θα τους επέτρεπαν να επιβιώσουν, χωρίς όμως να αλληλοεξοντωθούν. Ωστόσο, διέπραξε το λάθος να λησμονήσει τον άνθρωπο, τον οποίο άφησε «γυμνόν τε και ανυπόδητον και άστρωτον και άοπλον». Οπότε ο Προμηθέας, ανήσυχος από την απερισκεψία του αδερφού του, έκλεψε από το εργαστήρι της Αθηνάς και του Ηφαίστου «την έντεχνον σοφίαν συν πυρί», προκειμένου ο άνθρωπος να αντισταθμίσει μέσω αυτής, την πολλαπλή ένδεια και υστέρησή του και να πετύχει τελικά να επιβιώσει…
Χάρη στην «έντεχνον σοφίαν συν πυρί» ο άνθρωπος γίνεται πλέον homo faber, κατασκευαστής και δημιουργός, ο οποίος παρεμβαίνει στην πραγματικότητα, βελτιώνει της συνθήκες της ύπαρξής του και αναδεικνύεται «maître et possesseur de la nature» – «κυρίαρχος και κάτοχος της φύσης», σύμφωνα με την έκφραση του Ντεκάρ.
Κάπως έτσι, εκφράστηκε ο πολιτισμός ανά τους αιώνες. Ως σύνολο επιτευγμάτων, υλικής και άϋλης δημιουργίας ενός λαού, στον τεχνικό και πνευματικό τομέα, σε συγκεκριμένη εποχή, με σκοπό την κάλυψη των υλικών και πνευματικών αναγκών του, σε βάθος χρόνου. Και κατά τον Καντ, «ο πολιτισμός, ή στοχαστική προσμονή του μέλλοντος, ή δύναμη, να μην απολαμβάνει μόνο την παρούσα στιγμή της ζωής, άλλα να φέρνει μπροστά του ως κάτι παρόν τον ερχόμενο, συχνά τον πιο απομακρυσμένο χρόνο, είναι το πιο αποφασιστικό γνώρισμα της ανθρώπινης υπεροχής».
Από την περιοχή μας, τα Δωδεκάνησα, πέρασαν προσωπικότητες αφοσιωμένες στον πολιτισμό. Άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών, άνθρωποι της πολιτικής, που εξέφραζαν στο πέρασμα της θητείας τους την έννοια της πολιτιστικής πολιτικής. Της πολιτικής πορείας, που χαρακτηρίζεται από καλλιέργεια, εκπαίδευση, ανάπτυξη, διαφωτισμό, πολιτιστική πρόοδο.
Φωτεινό παράδειγμα άσκησης πολιτιστικής πολιτικής ο Μανώλης Αντώνογλου, ο άνθρωπος που τίμησε, τιμά και προωθεί το νησιωτικό, παραδοσιακό μας πολιτισμό και τον οποίο πρόκειται σύντομα να τιμήσει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με απόφαση του Περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου.
Αναφορικά με το θέμα, ο Περιφερειακός Σύμβουλος Ν.Α. εντεταλμένος Πολιτισμού Δωδεκανήσου Κάλλιστος Διακογεωργίου, τόνισε: «Ερμηνεύοντας τον πολιτισμό (εκ της λέξεως πόλις), ο Αριστοτέλης, αναφέρει ότι, ο άνθρωπος συμμετέχει στη ζωή της πόλης, απολαμβάνοντας τα αγαθά της οργανωμένης ζωής. Απόρροια της συμμετοχής του, είναι το ότι, ασκεί την πολιτική, παίρνοντας μέρος στη διακυβέρνηση της πόλης, τη λήψη πολιτικών αποφάσεων που την αφορούν, την ασφάλεια, την εξημέρωση των ηθών, την εξευγενισμένη ζωή και την ευδαιμονία. Επομένως, ο πολιτισμός συναρτάται άμεσα με την πόλη (και κατ’ ακολουθίαν με την πολιτική) και δε νοείται να ασκείται ανεξάρτητα, αφού όποιος συνειδητά και εκούσια επιλέγει να ζει εκτός της πόλης, είναι «ή θηρίον ή Θεός». Γι’ αυτό και η πολιτισμική συνέχεια και συνέπεια, θα πρέπει να επιβραβεύεται. Και ο Μανώλης Αντώνογλου, συνεχίζει με συνέπεια, να παράγει και να προάγει πολιτισμό».