Για τον αγώνα επιβίωσης στον οποίο αποδύονται τα ελληνικά ξενοδοχεία σε μια χρονική συγκυρία που βρίσκονται σε αχαρτογράφητα «νερά» εξαιτίας της πανδημίας, αλλά και για το στοίχημα της ταχύτερης δυνατής ανάκαμψης του κλάδου μίλησε, στο πλαίσιο της διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου που διοργάνωσε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΞΕΕ) για το 4ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας (4th International Hospitality Forum), ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός.
«Η επιβίωση είναι ωστόσο μόνο το πρώτο σκέλος της πρόκλησης. Το δεύτερο είναι η ταχύτερη δυνατή ανάκαμψη. Το μεγάλο στοίχημα μετά την άμεση επιβίωση είναι η μεγάλη φυγή προς τα εμπρός», είπε χαρακτηριστικά ο Αλ. Βασιλικός, επισημαίνοντας ότι σε αυτή την πρόκληση θα απαντήσει το 4ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας, το οποίο θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά τη Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2020.
«H απόφασή μας να πραγματοποιηθεί με την προσαρμογή που απαιτούν οι περιστάσεις, δηλαδή να διεξαχθεί διαδικτυακά, πιστεύουμε πως είναι ένα μήνυμα αισιοδοξίας και ελπίδας που το έχουμε όλοι ανάγκη. Μπορεί ο ουρανός να έχει γκρίζα σύννεφα αλλά ο ήλιος θα βγει. Αυτή τη βεβαιότητα θέλουμε να αναδείξουμε και να δώσουμε τη δυνατότητα σε κάθε μέλος μας, σε κάθε ξενοδόχο που αυτή τη στιγμή παλεύει για την επιβίωση, να έχει πρόσβαση και συμμετοχή μέσα σε πρωτεύοντα κανάλια ενημέρωσης με στόχο την έγκαιρη αλλά και έγκυρη αποκωδικοποίηση των τελευταίων τάσεων της παγκόσμιας αγοράς. H γνώση είναι η ασπίδα μας», τόνισε ο πρόεδρος του ΞΕΕ.
Νέες τάσεις
Στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, ο Αλ. Βασιλικός μίλησε για τις νέες τάσεις που αναπτύσσονται στον τουριστικό τομέα εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, η οποία αλλάζει τα δεδομένα παγκοσμίως.
«Απεδείχθη ότι ο τουρισμός μπορεί να σταματήσει, κάτι που κανείς δεν είχε στο μυαλό του πριν από έναν χρόνο ή οκτώ μήνες. Υπάρχουν συζητήσεις για την ψηφιακή εξέλιξη στον τουρισμό, ωστόσο, το ανθρώπινο στοιχείο έχει περάσει από πολύ μεγάλη δυσκολία. Θέλω να πιστεύω ότι μέσα από αυτή την επώδυνη διαδικασία, θα πάρει μεγαλύτερη αξία η ανθρώπινη επαφή», τόνισε και συμπλήρωσε: «Πιστεύω ότι η κρίση του Covid επιταχύνει τάσεις που ήδη υπήρχαν. Κάποιες θα έρθουν πολύ γρήγορα και θα δημιουργηθούν και άλλες, καινούργιες. Υπάρχουν άλλες τάσεις που αναπτύσσονται, όπως το staycation, είναι μια σοβαρή τάση αυτή τη στιγμή και ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής μας είναι ο οδικός τουρισμός. Οι χώρες προέλευσης των ταξιδιωτών μας γειτνιάζουν με μία σειρά από χώρες τις οποίες επιλέγουν ως προορισμό, καθώς αποφεύγουν τα αεροδρόμια, τα τρένα, κ.λπ.».
Προαπαιτούμενο για την ανάκαμψη τα κοινά πρωτόκολλα
Αναφερόμενος στην ανάγκη δημιουργίας κοινών πρωτοκόλλων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ο πρόεδρος του ΞΕΕ επεσήμανε ότι «αν δεν υπάρξει κοινή λύση σε υγειονομικό επίπεδο, δεν θα μπορέσουμε να έχουμε έστω και έναν οπτικό ορίζοντα. Είναι δεδομένο ότι τουρισμός χωρίς οικονομία δεν υπάρχει και η οικονομία βλάπτεται πάρα πολύ από την έλλειψη της τουριστικής δραστηριότητας. Πρέπει να υπάρχει εναρμόνιση σε τουριστικό επίπεδο στην Ευρώπη, είτε αυτό αφορά τη μείωση του ΦΠΑ, είτε τον τρόπο που θα ταξιδεύει κάποιος εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχει μία σειρά μέτρων που έχουμε καταθέσει ως Hotrec. Η Ευρώπη δυσκολεύεται να παίρνει οριζόντιες αποφάσεις, ωστόσο αν θέλουμε να έχουμε μία καλύτερη σεζόν του χρόνου, είναι προαπαιτούμενο να υπάρχουν τέτοια μέτρα. Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να πιστέψουμε ότι θα υπάρχει καλυτέρευση στις μετακινήσεις εντός της Ευρώπης, εάν δεν υπάρξουν μέτρα», είπε ο Αλ. Βασιλικός.
Το στίγμα της φετινής σεζόν
Κάνοντας έναν μίνι απολογισμό της φετινής τουριστικής σεζόν, ο πρόεδρος του ΞΕΕ τόνισε πως «δεν υπήρχαν στόχοι φέτος. Δεν μιλάμε για μια ομαλή τουριστική σεζόν. Τι πήγε λάθος; Η πανδημία πήγε πολύ χειρότερα απ’ ό,τι περιμέναμε. Φέτος δεν κάνουν κουμάντο στον τουρισμό οι ξενοδόχοι, αλλά οι λοιμωξιολόγοι. Η συγκυρία ήταν τέτοια που μας οδήγησε στο κακό σενάριο. Απόσταγμα της φετινής σεζόν είναι η επιτυχής διαχείριση εσωτερικά. Κατάφερε η χώρα μας να είναι πρωτοσέλιδο για τους σωστούς λόγους. Και το κεφάλαιό μας είναι ότι πήγαμε καλά σε ξενοδοχειακό επίπεδο. Στους 4.000 ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν, εντοπίστηκαν μόνο δύο κρούσματα», είπε ο Αλ. Βασιλικός.
Μάλιστα, δίνοντας το στίγμα για το 2021, ο πρόεδρος του ΞΕΕ είπε ότι κανείς δεν μπορεί να κάνει προβλέψεις για το 2021. «Κανείς δεν γνωρίζει το περιβάλλον της επόμενης ημέρας μη γνωρίζοντας ιατρικές εξελίξεις. Έχει ανοίξει πλέον μία άλλη συζήτηση και κάποιοι υποστηρίζουν ότι ίσως είναι πολύ καλύτερο να υπάρξει φάρμακο και όχι εμβόλιο που θα έχει ομάδες προτεραιότητας», είπε, κάνοντας λόγο για έναν πολύ δύσκολο χειμώνα, κατά τον οποίο οι ξενοδόχοι δεν θα διαθέτουν στο οπλοστάσιό τους βασικά χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως οι προκαταβολές των tour operators.
«Μπαίνουμε σε έναν χειμώνα που λείπουν τα κλασικά χρηματοδοτικά εργαλεία που είναι οι tour operators και οι προκαταβολές. Δεν υπάρχουν συμφωνίες που θα να βοηθήσουν τους ξενοδόχους να χρηματοδοτήσουν τα projects τους. Υπάρχουν και τα 12μηνης λειτουργίας ξενοδοχεία που έχουν μπροστά τους έναν χειμώνα που δεν θα υπάρχουν εκθέσεις και συνέδρια. Είναι ένας πάρα πολύ δύσκολος χειμώνας και είναι πολύ δύσκολο να προβλεφθεί οτιδήποτε», σημείωσε.
Τόνισε, δε, μιλώντας για τα voucher που έχουν εγείρει αντιδράσεις, πως πρέπει να προστατευτούν οι εμπορικές σχέσεις, καθώς «αυτές θα μας εκπροσωπήσουν την επόμενη ημέρα. Είμαστε σε μία συγκυρία που είμαστε όλοι στην ίδια βάρκα, ο tour operator, ο ταξιδιωτικός πράκτορας, ο ξενοδόχος, η αεροπορική εταιρεία, ο ταξιδιώτης. Όλοι μαζί θα σωθούμε ή θα βουλιάξουμε. Είναι σημαντικό να προστατευτούν οι εμπορικές σχέσεις. Πρέπει να αποφύγουμε τα άκρα. Πρέπει να βρεθούν λύσεις στη μέση», τόνισε, λέγοντας ότι κανείς δεν πρέπει να ταμπουρωθεί πίσω από ένα ακραίο «θέλω τα λεφτά μου τώρα».
Τόνωση του κοινωνικού τουρισμού
Ο Αλ. Βασιλικός μίλησε και για τη συμβολή το κοινωνικού τουρισμού στην τόνωση της ζήτησης για κάποιες περιοχές στην Ελλάδα. «Σίγουρα βοήθησε κάποιες περιοχές. Δεν είναι ένα πρόγραμμα που μπορεί να αλλάξει τη γενική κατάσταση. Δεν μπορεί να ανατρέψει την εικόνα που υπάρχει», είπε και προανήγγειλε τη δημιουργία ενός ακόμη προγράμματος που θα τονώσει τον εσωτερικό τουρισμό και βρίσκεται στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας του. «Είναι σημαντικό να τονώσουμε τον εσωτερικό τουρισμό. Είναι ευκαιρία να το δούμε. Οφείλει να μας προβληματίσει. Είμαστε η μόνη δυτική χώρα σήμερα που το σύστημα εκπαίδευσης δεν έχει mid-term break. Δεν έχει ένα break τον Οκτώβριο, τον Φεβρουάριο, όπως έχει πια η τεράστια πλειοψηφία των εκπαιδευτικών συστημάτων διεθνώς», κατέληξε.
Η ταυτότητα του 4ου Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας
Το 4ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας (4th International Hospitality Forum) θα πραγματοποιηθεί με τη στρατηγική συνεργασία της Phocuswright, παγκόσμιου ηγέτη στο χώρο της πρωτογενούς έρευνας για τον κλάδο της φιλοξενίας.
Ο Πίτερ Κομό, CEΟ της Phocuswright, τόνισε ότι μέσα από αυτή τη συνεργασία, η εταιρεία στηρίζει τον κλάδο της φιλοξενίας στην Ελλάδα, ειδικά σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, με στόχο τη στήριξη του ελληνικού τουρισμού που μπορεί να λειτουργήσει «θεραπευτικά» για την ελληνική οικονομία και κοινωνία. «Ο τουρισμός είναι βασικό συστατικό της παγκόσμιας οικονομίας», τόνισε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της Phocuswright.
Το θεματικό περιεχόμενο του 4ου Διεθνούς Φόρουμ Φιλοξενίας θα περιλαμβάνει:
- Παρουσίαση και συζήτηση παγκόσμιας έρευνας της Phocuswright για τις τάσεις των ταξιδιών στο μέλλον και τις επιλογές των ταξιδιωτών.
- Δύο θεματικά πάνελς για τη βιωσιμότητα και για τις επιπτώσεις του Covid στον τουρισμό.
- Συνέντευξη με προσκεκλημένο υψηλού επιπέδου – CEO παγκόσμιου τουριστικού brand.
Πηγή: tourismtoday.gr
της Εύας Οικονομάκη