Συνεντεύξεις

Γ. Κύρτσος, ευρωβουλευτής της ΝΔ «Παρά τις δυσκολίες θα υπάρξει συμφωνία με την τρόικα»

Συνέντευξη στη
Μαρία Χονδρογιάννη
«Η διαμάχη μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας έχει σχέση με την εφαρμογή όσων έχουν ήδη συμφωνηθεί αλλά και την εξέλιξη βασικών οικονομικών και δημοσιονομικών μεγεθών το 2015. Παρά τις δυσκολίες θα υπάρξει συμφωνία που θα οδηγήσει στο άμεσο μέλλον στο τέλος και του ελληνικού μνημονίου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα σταματήσει η ευρωπαϊκή επιτήρηση, που είναι κανόνας για όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. και ιδιαίτερα αυτά που έχουν δανειοδοτηθεί με πρωτοβουλία και ευθύνη των κυβερνήσεων της Ευρωζώνης».
Την άποψη ότι θα υπάρξει τελικά συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και της τρόικας, που θα οδηγήσει στο τέλος του ελληνικού μνημονίου, εκφράζει σε συνέντευξή του στη «δ», ο ευρωβουλευτής της ΝΔ κ. Γιώργος Κύρτσος με αφορμή το θρίλερ των διαπραγματεύσεων.
Ο ευρωβουλευτής της ΝΔ αναφέρεται επίσης στις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή αλλά και στην επιθετική στάση που τηρεί έναντι της Ελλάδος, η Τουρκία.
«Η Ελλάδα έχει προχωρήσει σε μια ενεργειακή συμμαχία με το Ισραήλ, την Αίγυπτο και την Κύπρο και έχει επιτύχει σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου την καταδίκη των τουρκικών ενεργειών που αποσκοπούν στην αμφισβήτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων και του υποθαλάσσιου ορυκτού πλούτου της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Σε ό,τι αφορά την ΑΟΖ, η Ελλάδα προασπίζεται αποτελεσματικά τα κυριαρχικά της δικαιώματα, είναι φανερό όμως ότι θα πρέπει να υπάρξει μια μελλοντική συνεννόηση με την άλλη πλευρά για να προσεγγίσουμε στη συνέχεια επενδυτές», τονίζει ο κ. Κύρτσος.
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Κύρτσου, αναλυτικά:
• Πώς θα χαρακτηρίζατε τη μέχρι τώρα δραστηριότητα σας στην Ευρωβουλή; Ποιους στόχους έχετε θέσει;
Παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Είμαι μέλος της Επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων και της Επιτροπής Προϋπολογισμού. Έτσι έχω μία συνολική εικόνα των οικονομικών εξελίξεων και μπορώ να καταλάβω ποια δυναμική αναπτύσσεται στην Ε.Ε. και σε σχέση με την Ελλάδα. Συμμετέχω επίσης στην υποεπιτροπή Άμυνας και Ασφάλειας και έτσι έχω πλήρη ενημέρωση για διεθνή ζητήματα, από την κρίση στην Ουκρανία μέχρι την αναταραχή σε χώρες της Βόρειας Αφρικής και της Ανατολικής Μεσογείου.
Επιδίωξή μου είναι να προβάλω στο μέτρο του δυνατού τα καλώς εννοούμενα ελληνικά συμφέροντα, να ενισχύσω τη δυναμική της ευρωπαϊκής ενοποίησης και να προωθήσω το νομοθετικό έργο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
• Με ποιο τρόπο αντιμετωπίζεται η Ελλάδα από τα υπόλοιπα μέλη του Ευρωκοινοβουλίου; Οι προτάσεις σας και των υπολοίπων Ελλήνων ευρωβουλευτών γίνονται αποδεκτές;
Ο τρόπος που αντιμετωπίζουν την Ελλάδα είναι ιδιαίτερα θετικός. Έχουν καλή άποψη για την προσπάθεια του πρωθυπουργού κ. Σαμαρά και θέλουν να επιτύχει το ελληνικό πρόγραμμα γιατί η Ιρλανδία και η Πορτογαλία έχουν αφήσει ήδη πίσω τους τα μνημόνια και η Κύπρος εκτιμάται ότι πηγαίνει καλύτερα από τους αρχικούς στόχους. Δέχονται πολλές από τις προτάσεις που κάνουμε, ιδιαίτερα όσες είναι ενταγμένες στην κοινή ευρωπαϊκή προσπάθεια.
• Έχετε κάνει αρκετές παρεμβάσεις για το θέμα της φορο-αποφυγής; Πραγματικά μπορεί να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα και πως μπορεί να παρέμβει η ΕΕ;
Το θέμα της φοροαποφυγής δεν είναι εύκολο να αντιμετωπιστεί γιατί δεν υπάρχει κοινή ευρωπαϊκή φορολογική πολιτική. Τα κράτη-μέλη θεωρούν προς το παρόν ότι η φορολογική πολιτική πρέπει να είναι δική τους αρμοδιότητα. Δημιουργείται έτσι ένας φορολογικός ανταγωνισμός για την προσέγγιση επενδύσεων, μεγάλων επιχειρήσεων, βαθύπλουτων πολιτών και ιδρυμάτων.
Από την πρόσφατη συζήτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την εμπλοκή του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Γιούνκερ στη διαχείριση του φορολογικού παραδείσου του Λουξεμβούργου, όταν ήταν πρωθυπουργός της χώρας, προέκυψε ότι τα 22 από τα 28 κράτη μέλη έχουν ειδικό φορολογικό καθεστώς για να προωθήσουν τα συμφέροντά τους.
Με πρωτοβουλία του κ. Γιούνκερ θα γίνει προσπάθεια σταδιακής εναρμόνισης των διαφορετικών φορολογικών καθεστώτων ή τουλάχιστον περιορισμού των μεθόδων φοροαποφυγής. Θα συμμετάσχω σε αυτή την αναζήτηση σαν μέλος των δύο Επιτροπών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που έχουν τη βασική αρμοδιότητα για οικονομικά, δημοσιονομικά ζητήματα. Παράλληλα, το θέμα θα διερευνηθεί και στα πλαίσια των κανόνων ανταγωνισμού που πρέπει να ισχύουν στην Ε.Ε.
• Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η κατάσταση στη Μέση Ανατολή; Πώς «βλέπει» η Ευρωβουλή τις συρράξεις που γίνονται καθώς και την δραστηριότητα των τζιχαντιστών;
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις εξελίξεις και εκτιμά ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η βαρβαρότητα των τζιχαντιστών στο Ιράκ και στη Συρία. Κάνει ιδιαίτερες αναφορές στα δικαιώματα των μειονοτήτων, τα οποία καταπατώνται και στον ανηλεή διωγμό σε βάρος των Χριστιανών.
Η αντιμετώπιση των τζιχαντιστών σε στρατιωτικό επίπεδο είναι μια υπόθεση των κρατών-μελών του ΝΑΤΟ και επιχειρείται στο πλαίσιο συγκεκριμένων περιορισμών εξαιτίας της πολιτικής απόφασης για μη άμεση εμπλοκή χερσαίων δυνάμεων κρατών-μελών της Συμμαχίας αλλά και των ισορροπιών που προσπαθεί να κρατήσει η Τουρκία. Η τελευταία ενδιαφέρεται να ελεγχθούν οι τζιχαντιστές με έναν τρόπο που θα συμβάλει στην πτώση του καθεστώτος Άσαντ στη Συρία και δεν θα ενισχύσει το αυτονομιστικό κίνημα των Κούρδων στη Συρία, στο Ιράκ και στην ίδια την Τουρκία.

• Ποια είναι η άποψή σας για την παράνομη μετανάστευση; Υπάρχει πραγματικά βούληση από την ΕΕ για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος;
Η προώθηση του κ. Αβραμόπουλου στη θέση του αρμόδιου Επιτρόπου της Ε.Ε. δημιουργεί νέες δυνατότητες για τον περιορισμό της μετανάστευσης, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα σταμάτησε να είναι η χώρα που υποδέχεται τους περισσότερους μετανάστες και αυτή η αρνητική πρωτιά πέρασε στην Ιταλία.
Καταβάλλεται σοβαρή προσπάθεια για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Υπάρχουν όμως σοβαρά προβλήματα, όπως η έλλειψη κονδυλίων για τη στέγαση και τη σίτιση των μεταναστών και σε περιπτώσεις την επαναπροώθησή τους στις χώρες προέλευσης. Επιπλέον, το ευρωπαϊκό καθεστώς είναι σε βάρος των χωρών πρώτης υποδοχής, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται δυσανάλογα η Ελλάδα, η Ιταλία και γενικότερα ο ευρωπαϊκός Νότος.
• Με την ιδιότητα του Αντιπροέδρου της Αντιπροσωπείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην κοινοβουλευτική Συνέλευση του ΝΑΤΟ, συμμετείχατε στην 60η Ετήσια Συνέλευση και στην ολομέλεια. Τι αποκομίσατε και ποια ζητήματα θέσατε;
Το ΝΑΤΟ, όπως και η Ε.Ε., ανησυχούν για την πολιτική που ακολουθεί η Ρωσία έναντι της Ουκρανίας. Με αυτή την πολιτική αμφισβητούνται τα μεταπολεμικά σύνορα στην Κεντρική Ευρώπη και δημιουργούνται συνθήκες αναβίωσης ενός Ψυχρού Πολέμου μεταξύ της Δύσης και της Ρωσίας. Τα ζητήματα που έθεσα είχαν σχέση με την αποτελεσματικότητα των οικονομικών κυρώσεων που εφαρμόζονται σε βάρος της Ρωσίας, το κόστος των ρωσικών αντίμετρων για την ευρωπαϊκή και φυσικά την ελληνική οικονομία και την κατάσταση που επικρατεί στην ενεργειακή αγορά.
Όλα αυτά παρουσιάστηκαν αναλυτικά σε ειδικές Επιτροπές και έγινε διάλογος στον οποίο είχα τη δυνατότητα να προβάλω τον προβληματισμό μου.
• Τελευταία η Τουρκία τηρεί πιο επιθετική στάση έναντι της Ελλάδος. Πώς πρέπει να αντιμετωπίσει το θέμα η Ελλάδα σε συνάρτηση και με τις ΑΟΖ;
Η Ελλάδα αντιμετωπίζει αποτελεσματικά ορισμένες απαράδεκτες ενέργειες της Τουρκίας. Έχει προχωρήσει σε μια ενεργειακή συμμαχία με το Ισραήλ, την Αίγυπτο και την Κύπρο και έχει επιτύχει σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου την καταδίκη των τουρκικών ενεργειών που αποσκοπούν στην αμφισβήτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων και του υποθαλάσσιου ορυκτού πλούτου της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Σε ό,τι αφορά την ΑΟΖ, η Ελλάδα προασπίζεται αποτελεσματικά τα κυριαρχικά της δικαιώματα, είναι φανερό όμως ότι θα πρέπει να υπάρξει μια μελλοντική συνεννόηση με την άλλη πλευρά για να προσεγγίσουμε στη συνέχεια επενδυτές. Οι τελευταίοι αποκλείεται να δεσμεύσουν κεφάλαια σε περιοχές που είναι αντικείμενο αμφισβήτησης από τη μία ή την άλλη πλευρά. Γι’ αυτό άλλωστε η εκμετάλλευση του ενεργειακού πλούτου προχωράει προς το παρόν σε περιοχές στις οποίες οι ξένοι επενδυτές δεν επηρεάζονται από τις παράλογες τουρκικές διεκδικήσεις.

• Είναι σε θετική πορεία οι προσπάθειες της κυβέρνησης για τη μείωση του χρέους; Έχει μπει σε σωστή ρότα η οικονομία γιατί οι δανειστές επιμένουν στη λογική της επιβολής νέων μέτρων και συνέχισης της επιτήρησης;
Υπάρχει η συμφωνία για την αναδιάρθρωση του χρέους ώστε να προχωρήσουμε στην αποπληρωμή του σε 50 αντί για 30 χρόνια και να μειωθούν με αυτόν τον τρόπο οι ετήσιες τοκοχρεολυτικές μας υποχρεώσεις.
Για να ενεργοποιηθεί αυτή η συμφωνία και να φτάσουμε στο επιδιωκόμενο αποτέλεσμα πρέπει να εκπληρωθούν δύο βασικές υποχρεώσεις της ελληνικής πλευράς. Πρώτον, να αποκτήσουμε διατηρήσιμα πρωτογενή πλεονάσματα, εξέλιξη που συνδυάζεται αναπόφευκτα με την εξυγίανση του ασφαλιστικού, συνταξιοδοτικού συστήματος, το οποίο παράγει διαρθρωτικά δημοσιονομικά ελλείμματα. Δεύτερον, να προχωρήσουμε στις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι ιδιωτικοποιήσεις και η οργάνωση του Δημοσίου σε νέες βάσεις, ώστε να γίνουμε πιο αξιόπιστοι και αποτελεσματικοί και να μπορέσουμε να εξοφλήσουμε, σε βάθος χρόνου, τα αστρονομικά ποσά που οφείλει το ελληνικό Δημόσιο.
Η διαμάχη μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας έχει σχέση με την εφαρμογή όσων έχουν ήδη συμφωνηθεί αλλά και την εξέλιξη βασικών οικονομικών και δημοσιονομικών μεγεθών το 2015. Παρά τις δυσκολίες θα υπάρξει συμφωνία που θα οδηγήσει στο άμεσο μέλλον στο τέλος και του ελληνικού μνημονίου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα σταματήσει η ευρωπαϊκή επιτήρηση, που είναι κανόνας για όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. και ιδιαίτερα αυτά που έχουν δανειοδοτηθεί με πρωτοβουλία και ευθύνη των κυβερνήσεων της Ευρωζώνης.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου