Χωρίς επίδομα θέρμανσης μέχρι και τις αρχές Φεβρουαρίου θα μείνουν πάνω από 600.000 νοικοκυριά με πολύ χαμηλά εισοδήματα και μικρής αξίας ακίνητη περιουσία που ήταν δικαιούχοι είσπραξης της συγκεκριμένης παροχής την προηγούμενη χειμερινή περίοδο.
Kι αυτό παρά το γεγονός ότι οι τιμές στις οποίες πωλείται το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ακριβότερες κατά 7 – 10 λεπτά το λίτρο σε σύγκριση με την προηγούμενη χειμερινή περίοδο!
Το υπουργείο Οικονομικών και η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων δεν έχουν καταφέρει ακόμη να οριστικοποιήσουν τις τεχνικές λεπτομέρειες εφαρμογής των αλλαγών που χρειάζεται να γίνουν στα γεωγραφικά κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, ώστε να ενισχυθούν περισσότερο οι κάτοικοι ορεινών και άλλων περιοχών όπου επικρατούν πολικές θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Ετσι δεν έχει καταστεί ακόμη δυνατό να εκδοθεί η νέα υπουργική απόφαση για τη χορήγηση του επιδόματος και να τεθεί σε λειτουργία η εφαρμογή του συστήματος TAXISNET για την ηλεκτρονική υποβολή των σχετικών αιτήσεων.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αποφάσισε να διαθέσει και για την περίοδο Οκτωβρίου 2016-Απριλίου 2017 το ποσό των 105 εκατ. ευρώ για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης, αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος. Ταυτόχρονα όμως αποφάσισε να αλλάξει και ορισμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος προκειμένου να γίνει δικαιότερη κατανομή του διαθέσιμου ποσού των 105 εκατ. ευρώ.
Τα τρία σενάρια
Οσο ασκούσε τα καθήκοντα του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών ο κ. Τρύφων Αλεξιάδης, εξετάστηκαν τρία εναλλακτικά σενάρια αλλαγών στα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης:
1) Η μετακίνηση κάποιων νομών στις γεωγραφικές ζώνες β’ και α’, τις λεγόμενες και πιο… «ψυχρές» ζώνες – όπου θεωρείται ότι επικρατούν οι πιο χαμηλές θερμοκρασίες κατά την περίοδο Οκτωβρίου-Απριλίου και όπου επιδοτούνται με επίδομα περισσότερα λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας – με ταυτόχρονη μείωση των ορίων ετησίου εισοδήματος ή και συνολικής αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας.
Εξετάσθηκε, συγκεκριμένα, κάποιοι νομοί που περιλαμβάνονται στη γεωγραφική ζώνη γ’, όπου η επιδότηση μέσω του επιδόματος καλύπτει ποσότητα 8 λίτρων ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας, να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη β’ όπου η επιδότηση με επίδομα θέρμανσης καλύπτει ποσότητα 15 λίτρων ανά τ.μ. κύριας κατοικίας, ώστε το συνολικό ποσό επιδόματος για ίδιας έκτασης κατοικία να καλύπτει μεγαλύτερη συνολική ποσότητα λίτρων πετρελαίου θέρμανσης και εν τέλει να είναι υψηλότερο. Σε μια τέτοια περίπτωση το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξανόταν κατά 87,5% για τους κατοίκους των νομών που θα μεταφέρονταν από την γ’ στη β’ ζώνη!
Επιπλέον, κάποιοι νομοί που σήμερα είναι ενταγμένοι στη γεωγραφική ζώνη β’, όπου η επιδότηση καλύπτει 15 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας εξετάστηκε να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη α’ όπου η επιδότηση καλύπτει 25 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας. Για τους κατοίκους που διαμένουν στους νομούς αυτούς, το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξανόταν κατά 66%!
Για να αντισταθμιστεί η πρόσθετη δαπάνη που θα προέκυπτε λόγω αύξησης των ποσών των επιδομάτων σε αρκετούς νομούς εξετάστηκε το ενδεχόμενο να μειωθεί ο αριθμός των δικαιούχων σε όλη τη χώρα μέσω παρεμβάσεων στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
2) Η θεσμοθέτηση δικαιότερων γεωγραφικών κριτηρίων χωρίς μετακινήσεις ολόκληρων νομών σε πιο «ψυχρές» γεωγραφικές ζώνες, ώστε οι κάτοικοι των ορεινών περιοχών πολλών νομών της χώρας να λαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά επιδόματος από τους κατοίκους των πεδινών και λοιπών περιοχών των ίδιων νομών.
3) Συνδυασμός των δύο πρώτων σεναρίων.
enikonomia.gr