Αν δείτε κάποιον κούριερ να σταματάει έξω από την πολυκατοικία ή το σπίτι σας μην υποθέσετε, έτσι αβασάνιστα, ότι σας φέρνει ένα γιορτινό δέμα ή κάποιο γράμμα. Είναι πολύ πιθανό να μεταφέρει κάτι που δεν θα σας αρέσει καθόλου. Οπως, ας πούμε: το ειδοποιητήριο της τράπεζας. Δεν είναι σκηνή από το μέλλον, αλλά μια καθημερινότητα. Οι τράπεζες έχουν αρχίσει ήδη και στέλνουν τα σχετικά ειδοποιητήρια στους δανειολήπτες των οποίων τα δάνεια έχουν πιάσει… κόκκινο.
Αυτό που κάνουν επί της ουσίας οι τράπεζες είναι να ακολουθούν τον Κώδικα Δεοντολογίας τους και να ζητούν, μέσω αυτών των επιστολών, από τους δανειολήπτες να προσέλθουν στο πλησιέστερο υποκατάστημα και να ρυθμίσουν το δάνειό τους.
Σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις, την εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα περισσότεροι από 500.000 δανειολήπτες έλαβαν το σχετικό ραβασάκι από τις τράπεζες και επειδή ο χρόνος επείγει πολλοί εξ αυτών έλαβαν ειδοποίηση με… ταχυαποστολή.
Εκτιμάται ότι μένει να αποσταλούν ειδοποιήσεις σε επιπλέον 500.0000 δανειολήπτες κάτι που θα γίνει τις τελευταίες ημέρες του 2015 και τις πρώτες του νέου έτους. Συνολικά, πάντως, οι τραπεζικές πηγές αναφέρουν πως περίπου ένα εκατομμύρια οφειλέτες θα λάβουν παρόμοια ειδοποίηση.
Σε πρώτη φάση τα ειδοποιητήρια αφορούν όσους έχουν δόσεις σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών, ενώ στην συνέχεια θα πάρουν σειρά εκείνοι που δεν έχουν καταβάλει από μία έως τρεις μηνιαίες δόσεις. Πάντως, και δανειολήπτες που καθυστερούν ακόμα και λίγες μέρες την πληρωμή της δόσης τους, ενημερώνονται με τηλεφωνική κλήση ή με SMS ότι παρήλθε η ημερομηνία πληρωμής.
Οι συνεργάσιμοι
Αυτό που επιθυμούν οι τράπεζες και θα θεωρήσουν ευκταίο είναι να βρουν όσο το δυνατόν περισσότερο συνεργάσιμους δανειολήπτες. Ητοι: πελάτες που θα είναι πρόθυμοι τους επόμενους 12 μήνες να ρυθμίσουν ή να διακανονίσουν τις οφειλές τους.
Οι τράπεζες επιδιώκουν να κερδίσουν το «στοίχημα» των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων, οι οποίες σήμερα έχουν ξεπεράσει τα 100 δισ. ευρώ, όταν το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο των τραπεζών διαμορφώνεται στα 205 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η διαδικασία έγγραφης ενημέρωσης δανειοληπτών προβλέπεται στον Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος και αποτελεί το πρώτο βήμα για την οριστική αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων, προβλέποντας αυστηρότερες διαδικασίες στις ρυθμίσεις καθυστερούμενων δανείων, φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων.
Τι λέει ο Κώδικας
Πάντως, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις ενός εκάστου των συμβαλλόμενων είναι καθορισμένα από τον Κώδικα Δεοντολογίας που ακολουθούν τα πιστωτικά ιδρύματα.
Ο Κώδικας προβλέπει μεταξύ των άλλων ότι οι τράπεζες με επιστολές θα καλούν τους δανειολήπτες που βρίσκονται σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 30 ημερών, να προσκομίσουν τα οικονομικά τους στοιχεία, ώστε να χαρακτηριστούν «συνεργάσιμοι» και να προχωρήσουν σε ρύθμιση της οφειλής. Ο δανειολήπτης έχει προθεσμία 15 ημερών να ανταποκριθεί στην πρόσκληση, δηλαδή ένα συνολικό διάστημα 45 ημερών.
Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης, ο δανειολήπτης είτε είναι ιδιώτης είτε επιχείρηση θα λάβει νέα προειδοποιητική επιστολή. Αυτή θα αφορά ειδικά «στις περιπτώσεις δανειοληπτών, των οποίων ο αποχαρακτηρισμός ως συνεργάσιμων μπορεί να έχει συνέπεια τον εκπληστηριασμό της μοναδικής κατοικίας τους, με νομικές διαδικασίες που προτίθεται να κινήσει το ίδρυμα».
Η πρώτη υποχρεωτική ειδοποίηση μπορεί να αποσταλεί μέχρι την Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2015 για τις περιπτώσεις δανείων που συμπληρώνουν οποτεδήποτε μέχρι και την 15η Δεκεμβρίου 2015 καθυστέρηση μεγαλύτερη των τριάντα ημερολογιακών ημερών. Για δάνεια που θα βρεθούν σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 30 ημερών μετά την 15η Δεκεμβρίου 2015, ο νέος Κώδικας προβλέπει ότι η πρώτη υποχρεωτική ειδοποίηση θα αποστέλλεται από την τράπεζα εντός 15 ημερών, από την συμπλήρωση του ενός μήνα καθυστέρησης.
Από τη διαδικασία εξαιρούνται εταιρείες που βρίσκονται σε καθεστώς εκκαθάρισης.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ