Αύξηση σε ποσοστό 5% σημείωσε η Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη στην Ελλάδα την περίοδο 2017-2019, αποτυπώνοντας τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, με τις περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου (20%), Πελοποννήσου (10%), Κεντρικής Μακεδονίας (30%), Δυτικής Ελλάδας (12%), Δυτικής Μακεδονίας (22%) και Αττικής (8%) να καταγράφουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο.
Αυξητικές τάσεις κατέγραψαν και οι περιφέρειες Κρήτης (0,4%), Ιονίων Νήσων (5%), Βορείου Αιγαίου (0,5%) και Θεσσαλίας (5%), ενώ αρνητικό πρόσημο κατέγραψαν οι περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας (-12%), Ηπείρου (-17%), και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (-45%), σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση Ανταγωνιστικότητας και Διαρθρωτικής Προσαρμογής στον Τομέα του Τουρισμού που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (INSETE).
Οι κερδισμένοι
- Περιφέρεια Αττικής
Αμερικάνοι, Βρετανοί και Κύπριοι είναι οι βασικοί τροφοδότες του τουρισμού στην περιφέρεια Αττικής, η οποία αντιπροσωπεύει το 16% των επισκέψεων που καταγράφηκαν στην Ελλάδα το 2019, σημειώνοντας αύξηση 15% σε σύγκριση με το 2017.
Αναφορικά με την ποσοστιαία κατανομή για το 2019, οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ κατέχουν το υψηλότερο μερίδιο με 14% και ακολουθούν εκείνοι από το Ηνωμένο Βασίλειο με 9% και την Κύπρο με 8%. Την πεντάδα συμπληρώνουν οι ταξιδιώτες από την Γερμανία με 7% και τη Γαλλία με 5%.
- Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
Σημαντική αύξηση κατά 22% κατέγραψε η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας σε επίπεδο Μέσης Δαπάνης ανά επίσκεψη την περίοδο 2017-2019. Άνοδος, η οποία οφείλεται στον αυξημένο όγκο δαπανών που καταγράφηκε στη Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη στις αγορές της Ρουμανίας (+163%, από € 140 το 2017 σε € 368 το 2019) και της Αλβανίας (+21%).
Την πρωτοκαθεδρία πάντως καταλαμβάνουν οι Γερμανοί ταξιδιώτες, οι οποίο ξόδεψαν το 2019 450 ευρώ ανά επίσκεψη.
- Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας
Γερμανοί, Βρετανοί και Γάλλοι συνθέτουν το μείγμα των τουριστών που δαπανούν τα περισσότερα στην περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με τη γερμανική αγορά να καταγράφει άνοδο σε επίπεδο Μέσης Δαπάνης ανά Επίσκεψη σε ποσοστό 12% την περίοδο 2017-2019.
Συνολικά, η Μέση Δαπάνη ανά επίσκεψη στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας κατέγραψε αύξηση την περίοδο 2017-2019 12% (από € 282 το 2017 σε € 315 το 2019), με τις αγορές της Γερμανίας (€ 324 το 2017, € 365 το 2018 και € 518 το 2019) και του Ηνωμένου Βασιλείου (€ 403 το 2017, € 318 το 2018 και € 375 το 2019) να καταγράφουν υψηλότερη Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη και τα τρία αυτά έτη.
- Περιφέρεια Θεσσαλίας
Ανοδικά κινήθηκε η Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη και στην περιφέρεια Θεσσαλίας, καταγράφοντας άνοδο 5% την περίοδο 2017-2019 (από € 418 το 2017 σε € 440 το 2019).
Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ρουμανία κάνουν τη διαφορά στη συγκεκριμένη περιφέρεια, με τους Ρουμάνους ωστόσο, να επιδεικνύουν ιδιαίτερη δυναμική, καθώς την τριετία 2017-2019 ξόδεψαν σχεδόν τα διπλάσια για τις διακοπές τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 2017 η Μέση Δαπάνη ανά επίσκεψη διαμορφώθηκε στα 281 ευρώ, το 2019 ανήλθε στα 564 ευρώ.
- Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου
Την τιμητική της έχει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η οποία αποτελεί και μία από τις πιο δυνατές τουριστικά περιφέρειες της χώρας. Η Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου κατέγραψε αύξηση κατά +20% την περίοδο 2017-2019 (από € 626 το 2017 σε € 751 το 2019), με όλες τις αγορές να καταγράφουν θετική ποσοστιαία μεταβολή.
Γερμανία (845 ευρώ), ΗΠΑ (800 ευρώ) και Γαλλία (779 ευρώ) βρίσκονται στην πρώτη τριάδα των αγορών, οι τουρίστες των οποίων δαπανούν τα περισσότερα, με τους Βρετανούς (774 ευρώ) να έπονται και τη Ρωσία (769 ευρώ) να συμπληρώνει την πεντάδα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για τα έτη 2017, 2018 και 2019 έχει υπερκεράσει αυτής του συνόλου της χώρας κατά 37%, 48% και 56% αντίστοιχα.
- Περιφέρεια Πελοποννήσου
Το 2% των εισπράξεων που καταγράφηκαν στην Ελλάδα το 2019 αντιπροσωπεύει η Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία την τριετία 2017-2019 κατέγραψε αύξηση κατά 36% (από € 307 εκατ. το 2017 σε € 417 εκατ. το 2019).
Όλες οι αγορές κατέγραψαν θετική ποσοστιαία μεταβολή. Συγκεκριμένα:
- Γερμανία (+24%, από € 49 εκατ. το 2017 σε € 61 εκατ. το 2019),
- Γαλλία (+52%, από € 35 εκατ. το 2017 σε € 54 εκατ. το 2019),
- ΗΠΑ (+42%, από € 29 εκατ. το 2017 σε € 41 εκατ. το 2019),
- Ην. Βασίλειο (+46%, από € 22 εκατ. το 2017 σε € 31 εκατ. το 2019).
Αναφορικά με την ποσοστιαία κατανομή για το 2019, οι επισκέπτες από την Γερμανία κατέχουν το υψηλότερο μερίδιο με 15% και ακολουθούν οι ταξιδιώτες από τη Γαλλία με 13%, από τις ΗΠΑ με 10% και από το Ην. Βασίλειο με 8%.
- Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου
Οριακή αύξηση 0,5% στη Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη κατέγραψε η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου την περίοδο 2017-2019, με τις δαπάνες των Βρετανών να βρίσκονται στα ίδια επίπεδα το συγκεκριμένο διάστημα.
Αντίθετα, πτώση κατέγραψαν η Γερμανία (-9%), οι ΗΠΑ (-67%) και η Τουρκία (-19%), με την τελευταία να παίζει καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση της Μέσης Δαπάνης ανά Επίσκεψη στην Περιφέρεια αφού αποτελεί και την μεγαλύτερη σε μέγεθος αγορά της.
- Περιφέρεια Ιονίων Νήσων
Η Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, μία από τις πιο δημοφιλείς τουριστικά περιφέρειες της χώρας, κατέγραψε αύξηση την περίοδο 2017-2019 κατά +5% (από € 598 το 2017 σε € 627 το 2019).
Αυστριακοί, Ρώσοι και Βρετανοί δαπάνησαν το 2019 τα περισσότερα στα Επτάνησα, με τους Πολωνούς να αναδεικνύονται σε μία ιδιαίτερη δυναμική αγορά, διπλασιάζοντας σχεδόν τα ποσά που ξόδεψαν για το 2019. Χαρακτηριστικά οι Πολωνοί το 2017 δαπάνησαν 357 ευρώ ανά επίσκεψη, ενώ το αντίστοιχο ποσό για το 2019 διαμορφώθηκε σε 527 ευρώ.
- Περιφέρεια Κρήτης
Μικρή αύξηση 0,4% καταγράφηκε και στη Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη στην Περιφέρεια Κρήτης την τριετία 2017-2019.
Η αύξηση αυτή οφείλεται στην άνοδο που καταγράφηκε στην Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη από τις αγορές της Ελβετίας (+3%, από € 855 το 2017 σε € 878 το 2019), του Βελγίου (+19%, από € 702 το 2017 σε € 838 το 2019) και της Ιταλίας (+10%, από € 535 το 2017 σε € 588 το 2019). Ελαφρά μειωμένες ήταν οι δαπάνες των Γερμανών, των Βρετανών και των Γάλλων.
- Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο σε επίπεδο Μέσης Δαπάνης ανά Επίσκεψη κατέγραψε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Συγκεκριμένα, η αύξηση ανήλθε στο 30% (από € 255 το 2017 σε € 333 το 2019).
Η Ρωσία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Κύπρος και η Ρουμανία είναι οι βασικές τροφοδότριες αγορές για την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Αναλυτικά:
- Ρωσία (+10%, από € 719 το 2017 σε € 789 το 2019),
- Ην. Βασίλειο (+14%, από € 576 το 2017 σε € 656 το 2019),
- Γερμανία (+3%, από € 563 το 2017 σε € 579 το 2019),
- Κύπρος (+23%, από € 451 το 2017 σε € 557 το 2019),
- Ρουμανία (+46%, από € 259 το 2017 σε € 377 το 2019).
Οι χαμένοι
- Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας
Στον αντίποδα, πτώση -12% κατέγραψε στη Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (από € 301 το 2017 σε € 265 το 2019).
Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν εκείνη που κατέγραψε άνοδο σε ποσοστό 15%, από € 266 το 2017 σε € 306 το 2019, ενώ αντίθετα οι αγορές της Γερμανίας (-11%, από € 335 το 2017 σε € 298 το 2019), της Γαλλίας (-60%, από € 481 το 2017 σε € 193 το 2019) και των ΗΠΑ (-46%, από € 328 το 2017 σε € 176 το 2019) σημείωσαν μείωση σε επίπεδο δαπανών.
- Περιφέρεια Ηπείρου
Στους… χαμένους ανήκει η Περιφέρεια Ηπείρου, η οποία κατέγραψε μείωση 17% την περίοδο 2017-2019 σε επίπεδο Μέσης Δαπάνης ανά Επίσκεψη, με τη γερμανική αγορά να αναδεικνύεται στην πιο προσοδοφόρα αγορά της.
Πάντως, οι αγορές της Γερμανίας (€ 565 το 2017, € 637 το 2018 και € 615 το 2019), του Ην. Βασιλείου (€ 541 το 2017, € 348 το 2018 και € 497 το 2019) και της Ιταλίας (€ 332 το 2017, € 300 το 2018 και € 318 το 2019) κατέγραψαν την υψηλότερη Μέση Δαπάνη ανά Επίσκεψη και για τα τρία έτη σε σύγκριση με το Μέσο Όρο της Περιφέρειας.
- Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης
Αντίστοιχη είναι η εικόνα στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, η οποία κατέγραψε μείωση 45% την περίοδο 2017-2019 (από 209 ευρώ το 2017 σε 115 το 2019 ευρώ), με τον τουρισμό να βασίζεται περισσότερο στις οδικές αφίξεις. Είναι ενδεικτικό ότι τα περισσότερα ξόδεψαν οι Γερμανοί, οι Τούρκοι και οι Βούλγαροι τουρίστες, οι οποίοι, ωστόσο, συμπίεσαν αρκετά τις δαπάνες τους σε σχέση με το 2017.
Πηγή: tourismtoday.gr